Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 237
Offentligt
Anmodning om foretræde.
I forbindelse med beslutningen om en evt. ny omfartsvej omkring Ribe, er
vi en gruppe af borgere fra Ribe, der venligst anmoder om foretræde for
trafikminister Hans Christian Schmidt samt folketingets Transport og
Bygningsudvalg.
Vi oplever, at der ikke er flere trafikale problemer omkring Ribe, end der er
ved mange andre byer. Trafikken kan stadig være tæt på de mest belastede
dage, men der er ikke kø længere. Belastningen på rute 11 ved Ribe er
forbedret efter de sidste års indsats.
Vejdirektoratets rapport nr. 541 Oversigt over tilstand og udvikling af
Statsvejnettet (2015-10-12) bekræfter vores daglige observationer:
kort 1.2  vedr. trafikudvikling - viser at trafikudviklingen på nuværende
omfartsvejen ved Ribe er -1%.
kort 2.2 vedr. belastningsgrad - viser at belastningsgraden på nuværende
omfartsvejen ved Ribe er lav
kort 1.5 vedr. strækninger med stor sommertrafik – viser at vejnettet
omkring Ribe ikke er særlig belastet i forhold til andre veje i Danmark
Vi mener, at Trafikudvalget skal genoverveje nødvendigheden af at bruge
statens knappe resurser på endnu en omfartsvej ved Ribe. Måske er
løsningen flere forbedringer af den nuværende omfartsvej. Det er i hvert
fald vigtigt at huske, at en vej gennem marsken (forslag A) er en blandt 4
mulige løsninger, den koster 530 mil kr. og er en af de dyreste løsninger. 
Hvorfor pege på forslag A, når andre forslag kan gennemføres billigere og
uden negative konsekvenser for marsken og Ribes forbindelse dertil? De
negative konsekvenser af en ny omfartsvej (forslag A) gennem
Nationalparken og Natura 2000 området ved Ribe er for alvorlige.
Vi mener, at disse uoprettelige negative konsekvenser burde veje tungere
end de få tvivlsomme fordele, som Esbjerg kommune ser i etablering af en
ny vej gennem marsken. Ribes forbindelse til marsken og Vadehavet skal
ikke ødelægges af en ny omfartsvej.
Vi har forgæves forsøgt at indgå i en dialog med Esbjerg Kommunen
derom og vil nu gerne i dialog med trafikministeren samt folketingets
Transport og Bygningsudvalg.
Med venlig hilsen
Michael Sand Jespersen, Esther Hoftizer, Nini Oken og Christine
Beksgaard