Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 235
Offentligt
1620014_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
18. februar 2016
2016-1168
Perspektivering af vej- og jernbanetransport ift. trafikmængde,
samfundsøkonomi mv.
Notatet belyser fordelingen mellem persontransport på vej- og jernbaneom-
rådet fsva transportarbejde og udgifter til drift og vedligeholdelse samt de
medfølgende samfundsøkonomiske omkostninger.
1. Transportarbejde
Figur 1
viser fordelingen af antal kørte personkilometer i 2014. Det samlede
persontransportarbejde udgjorde i alt 78,6 mia. kilometer, hvoraf de 61 mia.
kilometer foregik med person- og varebiler, MC og knallert 45, svarende til 78
pct. af det samlede transportarbejde.
Figur 1 | Nationalt persontransportarbejde i 2014
9%
0% 1%
Person- og varebiler,
MC og knallert 45
Cykel og knallert 30
8%
4%
Bus
Tog
Skib og færge
78%
Fly
Kilde: Vejdirektoratet (nøgletal om vejtransport).
Persontransportarbejdet med tog udgjorde 7,1 mia. kilometer, svarende til 9
pct. af det samlede transportarbejde. En omtrent tilsvarende mængde af per-
sontransport foregik med rute- og turistbusser, mens en mindre andel foregik
med henholdsvis cykel og knallert 30, skib og færge samt fly.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Notat vedrørende perspektivering af vej- og jernbanetransport ift. trafikmængde, samfundsøkonomi m.v., fra Transport- og Bygningsministeriet
1620014_0002.png
Samlet set foregik der i 2014 ca. 10 gange så meget persontransport på veje og
cykelstier som på jernbanen.
2. Samfundsøkonomiske omkostninger ved transport
Der er betydelige forskelle i de samfundsøkonomiske omkostninger relateret til
persontransport med henholdsvis personbil og tog. Til at illustrere dette viser
nedenstående
figur 2
de samfundsøkonomiske omkostninger fordelt på bru-
gerne, den offentlige sektor og eksterne effekter (miljø, klima mv.) ved én per-
sonkilometer.
Figuren viser, at de totale omkostninger for samfundet per personkilometer er
højere for tog end for personbiler, idet én personkilometer i personbil koster
1,55 kr. for samfundet, mens en tilsvarende personkilometer i tog koster 1,95
kr.
I personbiler består brugeromkostningerne bl.a. af udgifter til benzin, reparati-
on og vedligeholdelse samt afgifter, mens det for togpassagerer alene består af
billetudgifter. Her viser
figur 2,
at brugeromkostningen per transporterede
personkilometer er omtrent dobbelt så høj i en personbil sammenlignet med et
tog. Det afspejler bl.a. at biler er kraftigt beskattet, mens offentlig transport er
subsidieret. Som vist i
figur 1
er bilen trods dette den foretrukne transportform,
hvilket bl.a. kan tilskrives værdien af lavere rejsetid og højere fleksibilitet.
Figur 2 | Samfundsøkonomiske omkostninger pr. personkilometer
Kr.
2,00
Personbiler
1,50
1,00
0,50
0,00
-0,50
-1,00
Brugeromkostninger
Offentlige
omkostninger
Eksterne
omkostninger
I alt
Jernbane
Side 2/4
Anm.: Brugeromkostninger (ej erhverv) og offentlige omkostninger er opgjort gennemsnit-
ligt, mens eksterne omkostninger er opgjort marginalt. Tallene er baseret på trafik- og
transportarbejde i 2014-2016 og opgjort i 2016-priser.
Kilde: Transportøkonomiske enhedspriser 1.6, Vejdirektoratet, Danmarks Statistik tabel
BANE21 og BANE 31 og egne beregninger foretaget af Togkontoret.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Notat vedrørende perspektivering af vej- og jernbanetransport ift. trafikmængde, samfundsøkonomi m.v., fra Transport- og Bygningsministeriet
1620014_0003.png
De offentlige omkostninger består af drift- og vedligeholdelsesomkostninger,
afgiftsprovenu, billetindtægter og kapitalomkostningerne til infrastrukturen.
Her viser
figur 2,
at den kraftige bilbeskatning i Danmark medfører en nettoge-
vinst for staten ved en personkilometer i bil. Omvendt medfører en personki-
lometer i tog nettoomkostninger for staten som følge af kontraktbetalinger.
Forskellen mellem de offentlige omkostninger til en personkilometer med per-
sonbil og tog forstørres desuden af, at de relative omkostninger til drift og in-
frastruktur er ca. 10 gange højere for jernbane end for vej.
De eksterne omkostninger relaterer sig til omkostninger forbundet med miljø,
klima, støj, uheld og trængsel ved en personkilometer, hvor sidstnævnte alene
er medregnet for biltrafikken. Her viser
figur 2,
at de samlede eksterne om-
kostninger er betydeligt højere for personbiler end for tog, hvilket hovedsage-
ligt skyldes omkostningerne forbundet med uheld og trængsel.
Der er for de offentlige omkostninger i
figur 2
tale om gennemsnitlige omkost-
ninger. Det betyder, at tallene ikke kan anvendes til at beregne de kortsigtede
konsekvenser for den offentlige sektor ved at overflytte én personkilometer fra
personbil til tog eller omvendt. Tages der i stedet udgangspunkt i et scenarie,
hvor 20 pct. af transportarbejdet i personbil overflyttes til tog, så er det rele-
vant at benytte de gennemsnitlige offentlige omkostninger under forudsætning
af, at en så betydelig stigning i passagerantallet vil kræve øget togdrift og sting-
ende vedligeholdelse af infrastruktur.
Tabel 1
viser med udgangspunkt i tallene fra
figur 2,
at det i gennemsnit koster
den offentlige sektor 1,85 kr. at overflytte én personkilometer fra personbil til
tog. Heri indgår bl.a. tabt afgiftsprovenu og øgede omkostninger til tog. Over-
flyttes 20 pct. af persontransportarbejdet i personbil til tog vil det således koste
den offentlige sektor 22,6 mia. kr. årligt. Det skal understreges, at der er tale
om en meget forsimplet beregning, som bl.a. forudsætter at enhedsomkostnin-
gerne per personkilometer i togdriften forbliver lineær og uændret.
Tabel 1 | Offentlige omkostninger ved overflytning
Offentlige omk. i 2016-priser
Én personkilometer
20 pct. af transportarbejdet med
personbil (12,2 mia. personkm)
Personbil
-0,80 kr.
-9,7 mia. kr.
Tog
1,05 kr.
12,9 mia. kr.
Årlig ændring i of-
fentlig omkostning
1,85 kr.
22,6 mia. kr.
Side 3/4
Kilde: Egne beregninger på baggrund af tal anvendt i
figur 2.
Figur 3
viser de offentlige omkostninger per personkilometer fordelt på togsy-
stemer på Banedanmarks jernbanenet. Omkostningerne består af den statslige
kontraktbetaling til togdrift lagt sammen med en fordeling af omkostningerne
til infrastrukturen. Figuren viser, at der er stor forskel mellem de offentlige
omkostninger per personkilometer gående fra 0,45 kr. i lyntogssystemet op til
4,24 kr. for DSB’s regionaltrafik vest for Storebælt.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 235: Notat vedrørende perspektivering af vej- og jernbanetransport ift. trafikmængde, samfundsøkonomi m.v., fra Transport- og Bygningsministeriet
1620014_0004.png
Figur 3 | Offentlige omkostninger pr. personkilometer fordelt på
togsystemer på Banedanmarks jernbanenet
Kr.
5,00
4,00
3,00
2,00
1,00
0,00
Side 4/4
Anm.: Opgjort på baggrund af tal fra 2014 og opregnet til 2016-prisniveau.
Kilde: Egne beregninger foretaget af Togkontoret.
Som det fremgår af
figur 3,
er den regionale togdrift to til fire gange dyrere for
staten per personkilometer i forhold til gennemsnittet på statens banenet.
3. Omkostninger til drift og vedligeholdelse
Figur 4
viser, at den statslige drift og vedligeholdelse i perioden 2016-2020
fordeler sig med 68 pct. allokeret til jernbaner og 32 pct. allokeret til veje.
Figur 4 | Statslig drift og vedligeholdelse i perioden 2016-2020
Drift og vedligeholdelse af
veje
18%
38%
14%
Kapitalbevarende
vedligeholdelse af veje
Drift og vedligeholdelse af
baner
30%
Kapitalbevarende
vedligeholdelse af baner
Kilde: Bevillinger fra FL16.