Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 231
Offentligt
1617949_0001.png
Uber Technologies
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
§
§
§
§
§
Teknologi forbedrer personbefordringen
Tryk på en knap – få en tur
Tryk på en knap – få beskæftigelse
Tryk på en knap – indberet skat
Modernisering af lovgivningen
Marts 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0002.png
Ressourceudnyttelse er en  transportpolitisk mulighed
Målet er at  øge den  lave  produktivitet i taxibranchen samt øge anvendelsen af privatbiler
uberX
uberBLACK
uberLUX
Taxi  i
Danmark er
blot  på tur
1/3  af tiden
23  timer  i
døgnet
udnyttes
privatbilen
ikke
uberPOP
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
Teknologi forbedrer
personbefordring
På skuldrene af massive nordiske investeringer
i mobil-, GPS- og satellitteknologi
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0004.png
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0005.png
Mobil-­,  GPS-­ og satellitteknologi
Mobilteknologi øger indtjeningen for  partner-­chaufføren pr.  time  og sænker prisen for  forbugeren.  
Samtidig!
På tur i 18  minutter pr.  time  med  
betalende kunder
På tur i 35-­45  minutter pr.  time  
med  betalende kunder
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0006.png
Mobil-­,  GPS-­ og satellitteknologi
Mobilteknologi gør det muligt,  at  flere kan deles  om en  bil
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0007.png
Mobil-­,  GPS-­ og satellitteknologi
Mobilteknologi gør det muligt,  at  flere kan deles  om en  bil =  færre biler på
vejene
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0008.png
Mobil-­,  GPS-­ og satellitteknologi
Mobilteknologi gør det muligt,  at  flere kan deles  om en  bil =  
trængselsreduktion
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0009.png
Mobil-­,  GPS-­ og satellitteknologi
Mobilteknologi gør det muligt,  at  flere kan deles  om en  bil =  lavere parkeringsbehov
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0010.png
Danske forspring i mobilteknologi
Offentlige investeringer i forhold til OECD-­gennemsnit (1999=100)
190
130
Denmark
United  States
OECD
1999
2000
2001
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
70
Kilde:  OECD  Digital  Economy  Outlook  2015  (1999  =  index  100)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0011.png
Danske forspring i mobilteknologi
Offentlige investeringer pr.  Indbygger i forhold til OECD-­gennemsnit (1999=100)
350
250
Denmark
United  States
OECD
150
Kilde:  OECD  Digital  Economy  Outlook  2015
50
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
Tryk på en knap
Få en tur
Tryg, pålidelig og prisbevidst transport
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0013.png
Før,  under  og efter hver tur
Tryg,  pålidelig og prisbevidst transport
Anmod
Kør
Vurder
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0014.png
Før,  under  og efter hver tur
Teknologi øger trygheden
Før turen
Partner-chauffør-check
“Hemmelig” mobilnummer
Tryg opsamling
Under turen
Deling af ETA
GPS-kort
Kontantløse betalinger
Efter turen
Ratings og feedback
Kørselshistorik
24/7 support
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0015.png
Før,  under  og efter hver tur
Pålidelighed er et  spørgsmål om minutter
New York
København
London
Helsinki
2.7
3.8
2.8
5.5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0016.png
Uber  ture i København
Januar 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0017.png
Uber  ture i København
Januar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0018.png
Uber  understøtter offentlig transport
København
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0019.png
Tryk på en knap
Få beskæftigelse
Flexibilitet & smådriftsfordele
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0020.png
Et  springbræt ind i beskæftigelse
Case:  Partner-­chauffører som kører med  Uber  i Paris
>  10.000  
Partner-­
chauffører
25%  
udenfor
beskæftigelse
inden kørsel
med  Uber
>1000            
uden
beskæftigelse I  
mere  end  et  år
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0021.png
Husk:
Mobil-­,  GPS-­ og satellitteknologi øger indtjeningen pr.  time  og
sænker prisen for  forbugeren.  Samtidigt!
18  minutter pr.  time  med  betalende
kunder
35-­45  minutter pr.  time  med  
betalende kunder
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
Tryk på en knap
Indberet skat
Kontantløse og digitale betalinger er sporbare,
transparente og kontrolerbare
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0023.png
Kontantløse betalinger er sporbare,  transparente og kontrolerbare
På globalt niveau ændrer Uber  en  sektor,  der  har haft  tradition  for  udfordringer med  
skatteindberetninger
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
Modernisering af lovgivningen
Reform af personbefordring
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0025.png
Reform af personbefording
Åbne
markedet for taxi. Introduktion af hyrekørsel. Lovgivning for delekørsel
Taxi
Eneret til gade- og holdepladsture
Profesionelle chauffører
Taximeterkrav
Skattefordele
Hyrekørsel
Udelukkende forudbestilte ture
Professionelle chauffører
Intet taximeterkrav
Delekørsel
Udelukkende forudbestilte ture
Privatpersoner
Maksimalbegrænsninger (?)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0026.png
Reform af personbefording
Regulering af hyre, delekørsel. Reguleringsobjektet er transportmidleren
Myndigheder
Transportformidler-­
licens
Transportformidler
Krav til partner-­
chauffører
Gyldigt kørekort
Straffeattest
Gyldig bilforsikring
Ingen accept  af
alkohol-­eller
rusmiddelspåvirkning
Krav til bilen
Krav til
forbrugersikkerhed
Genkendelses-­
mekanisme i app
Transparent  
prisstruktur
Elektronisk kvittering
Anti-­
diskriminationspolitik
Partner-­chauffører
Passagerer
Gyldig indregistrering
Krav til bilens udstyr
Beståede lovpligtige
inspektionskrav
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0027.png
Licens til dele- og samkørsel
Litauen, Mexico, Philippinerne og adskillige delstater i USA, Australien
samt Mexico har vedtaget lovgiving for delekørsel
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 231: Præsentation fra Ubers foretræde for udvalget d. 17/3-16
1617949_0028.png
Thank
Tak
you
Proprietary and confidential © 2016 Uber Technologies, Inc. All rights reserved. No part of this document may be
reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, or
by any information storage or retrieval systems, without permission in writing from Uber. This document is intended
only for the use of the individual or entity to whom it is addressed and contains information that is privileged,
confidential or otherwise exempt from disclosure under applicable law. All recipients of this document are notified
that the information contained herein includes proprietary and confidential information of Uber, and recipient may not
make use of, disseminate, or in any way disclose this document or any of the enclosed information to any person
other than employees of addressee to the extent necessary for consultations with authorized personnel of Uber.