Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1558416_0001.png
g
København
Landskrona
22 oktober 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0002.png
Landskrona som brohoved til Sverige og Norge
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0003.png
Nye højhastighedslinjer i Sverige for 125 mia.
Endeligt valg af linieføring meddeles 1. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0004.png
Europasporet ligger på TEN-nettet
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0005.png
30 minutters rejsetid fra København
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0006.png
Optimale tilslutninger i Skåne og København
Forslag til
ny tunnel
Aflastning
af Røret
Fire ekstra
perron-
spor !
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0007.png
Forslag til løsning under København
Ny station kan udgraves
under Hovedbanegården
og Tivoli
Tunnelen følger Metro-
Cityringen under Tivoli
Gods kører i egen tunnel
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0008.png
Tunnelstation KH – gods kører helt separat
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0009.png
Bedre håndtering af svenske-danske tog
Regionaltog
Fjerntog
Godstog
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0010.png
Option for godstrafikken i Nordhavn
Ny Containerterminal og depot for danske regionaltog
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0011.png
HH: 15 km lang
tunnel p.g.a.
dybden i den
nordlige del af
Øresund.
HH kræver
desuden Ring 5
på 60 km.
Landskrona-
Nordhavn er
18 km lang og
kan bygges som
Femern Bælt
(sænketunnel).
Ring 5 undgås
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0012.png
Europaforbindelsen via Femern Bælt
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0013.png
Faste forbindelser er samfundsmæssigt lønsomme
Investering 38 mia. DKK for
kombineret forbindelse
Tog:
Landskrona-København
inkl. ny kapacitet på
Hovedbanegården
Europasporet har et direkte samfundsøkonomisk afkast på
+13 mia. DKK excl. regionale effekter.
Øresundsbroens samlede gevinster udgør 57 mia. DKK (2000-2012).
Broen har specifikt løftet dansk økonomi med 31 mia. DKK.
Storebæltsbroen er beregnet til at lægge 379 mia. DKK i gevinst til
det danske samfund (1997-2047).
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0014.png
En ny geografi
Europasporet skaber:
En stærk Øst-Vest akse Sydsverige
Jylland.
God kobling til Femern i Nord-Syd aksen.
Optimal løsning til godstransporten.
Forstærket opland til CPH airport.
Sammenbinding af højhastighedsnettet i
flere korridorer.
Ny terminal på Hovedbanegården.
Tættere forbindelser på tværs af
Øresundsbyen
Mulighed for at undgå anlæggelsen af Ring
5 med et spor via Landskrona
Store produktivitetsgevinster i det danske
og svenske samfund
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0015.png
Forudsætninger og resultat
Realrente 3,5 %
Tilbagebetalingsperiode <40 år
Langsigtet trafikvækst 1,5 % per år
Resultat nutidsværdi +5,5 mia. DKK
Intern rente 3,7 %
Antal togrejser per dag 20.000 passagerer
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0016.png
Europasporet håndterer alle typer jernbanetrafik
Rejsetid 14 minutter
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0017.png
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0018.png
Option for godstrafikken i Nordhavn
Ny Containerterminal og depot for danske indenrigstog
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0019.png
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0020.png
Trafiksystem Regionaltog
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0021.png
Trafiksystem Højhastighetstog
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0022.png
Trafiksystem godstog
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0023.png
Aflastning af broen – godstog væk fra Kastrup
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0024.png
God kobling i Landskrona til hovedbanenettet
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0025.png
Forslag til sporløsning for KH
S-tog
09-10-11-12
Metro
08
07
Valby-Roskilde
Depot
06
05
26
04
03
02
01
24
Mot Ny Ellebjerg-Køge
23
22
21
Ny terminal
CPH Kastrup-Malmö
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0026.png
Trafikstyrelsen ser flere mulige udvidelser af KH
*
**
****
***
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0027.png
Prognose 2030
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0028.png
Godstransporten vokser med Femern
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0029.png
Investeringsbehov
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0030.png
Finansiering
HH väg +Europaspår
Mrd. SEK
EU stöd
Lån
Totalt väg och kollektivtrafik
23%
77%
100%
16,7
56,0
72,7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0031.png
Investeringens lönsamhet
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0032.png
Lönsamhet som funktion av anläggskostnader
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0033.png
Resultat som funktion av trafikutveckling
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0034.png
Effekter, mrd NPV
Agglomeration
Trafikeffekter
Arbejdsmarked
Totalt
HH
väg + koll
11,0
5,0
10,0
26,0
Europaspåret
HH-väg + koll
Større
Større
Større
Større
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0035.png
Samfundsøkonomisk lønsomhed
Samfundsøkonomisk resultat, mia. SEK
Staten
Anlægsinvesteringer
Drift
Trafikindtægter
-65,0
-23,0
-18,0
60,0
Brugerne
Vejtrafik
Jernbanetrafik
Miljø, arbejdsmarked etc.
20,0
36,0
16,0
Totalt
3,0
16,0
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0036.png
Jämförelse mellan olika Öresundsförbindelser
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0037.png
Produktivitetsvinster ny fast förbindelse
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 23: Artiklen "Danskar skal övertygas om ny sundstunnel" samt materiale til brug for foretræde om "Europaporet", fra Landskrona Kommune
1558416_0038.png
En ny geografi
City→ Ferry
2�½ hrs
City→ Ferry
2�½ hrs
38