Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 228
Offentligt
1615864_0001.png
Møde mellem DSB og
Transport- og
Bygningsudvalget
24. Februar 2016
1
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0002.png
Dagsorden, 24. februar 2016
Møde mellem DSB og Transport- og Bygningsudvalget
DAGSORDEN
Status for DSB ved Bestyrelsesformand, Peter Schütze
16:30 – 16:50
Trafikkontrakt & materiel ved Adm. Direktør, Flemming Jensen
16:50 – 17:10
DSBs operationelle status ved Driftsdirektør, Anders Egehus
17:10 – 17:30
Kundevendte tiltag ved Adm. Direktør, Flemming Jensen
17:30 – 17:50
Eventuelt
17:50 – 18:00
2
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0003.png
DSB har leveret resultater over den seneste
årrække
2011
Flere
kunder
Passagerer (mio.)
Kundetilfredshed
Operatørrettidighed*
F&R
S-tog
Pladskilometer (mio.)
Indtjeningsgrad
Bedre
økonomi
176,1
7,2
2013
185,2
7,5
2015
191,9
7,5
Mere
togdrift til
tiden
N/A
N/A
N/A
15,3
N/A
N/A
N/A
24,5
466
7.433
11.075
94,4(93,6)
99,0(97,5)
16.987
26,2
622
7.005
7162
Resultat før skat og poster -119
af engangskarakter (i mio.)
FTE i DK (ultimo)
Gæld (netto)
8.314
11.850
* Tal i parentes angiver kravet i Trafikkontrakten
Leverer over krav i Trafikkontrakt i 2015
24. februar 2016
3
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0004.png
En række disruptions kan ramme DSBs
forretningsmodel – f.eks. langdistancebusser
Liberaliseret inden for de seneste 2-3 år
Prisforskel fra
Bus vs. langdistancetog
Liberalisering jernbane
Procent
Procent (baseret på total personkm) År
Liberaliseret i 10 år
42
Polen
1988
2014
1980
1993/1999
2013
≈ -50 %
≈ -40 %
≈ -50 %
≈ -40 %
≈ -50 %
34
Finland
26
England
22
Sverige
Stort &
lynhurtig
7
Tyskland
Hvis en lignende disruption rammer DSB, så vil
billetindtægterne falde dramatisk
4
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0005.png
Usikkerheden omkring elektrificering – hvor og
hvornår – vanskeliggør indkøb af fremtidens tog
Elektrificering
5
Usikkerheden
omkring
elektrificeringen
(Togfonden)
og risici
for forsinkelser af
signalprogrammet
vanskeliggør
langsigtet
planlægning
inkl.
indkøb af Fremtidens
Tog
Signalprogrammet
Øvrige infrastrukturprogrammer
14
2
21
20
3
1
13
8
11
18
12
6
17
7 19
10
9
5
5
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0006.png
Aktuelle, kendte tidsplaner
Sjælland: Levering af infrastrukturprojekter
muliggør signifikante forbedringer for kunderne
K23
K23
K24
K24
ME diesellokomotiverne skal udfases hurtigst
muligt.
Vi har brug for sikkerhed for færdiggørelse af
den planlagte elektrificering for at kunne købe
nye ellokomotiver der kan trække
dobbeltdækkervognene
6
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0007.png
Vi tjener penge på lyntog og break even på IC
København-Aarhus og S-tog
Landsdelstrafikken giver bedste indtægtsdækning pr. pladskm
Billetindtægter pr. pladskm
0,56
0,50
0,24
0,19
0,21
0,24
Lyntog
InterCity InterCity
København - Øvrige
- Aarhus
Regional
Vest
Regional
Øst
S-tog
Billetindtægter minus direkte omkostninger pr. plads km
er bedst i landstrafikken & S-tog
Resultat pr. pladskm
0,08
0,01
-0,01
S-tog er billigst at producere pr. pladskm
Omkostninger pr. pladskm
0,49
0,49
0,53
0,64
0,54
0,25
-0,30
-0,45
-0,33
Lyntog
S-tog
Lyntog
InterCity InterCity
København - Øvrige
- Aarhus
Regional
Vest
Regional
Øst
InterCity InterCity
København - Øvrige
- Aarhus
Regional
Vest
Regional
Øst
S-tog
Kapacitetsudnyttelsen er bedst i landsdelstrafikken
Passagerkm pr. pladskm
0,61
0,54
0,28
0,22
0,25
0,23
Lyntog
4
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
InterCity InterCity
København - Øvrige
- Aarhus
Regional
Vest
Regional
Øst
S-tog
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0008.png
Dagsorden, 24. februar 2016
Møde mellem DSB og Transport- og Bygningsudvalget
DAGSORDEN
Status for DSB ved Bestyrelsesformand, Peter Schütze
16:30 – 16:50
Trafikkontrakt & materiel ved Adm. Direktør, Flemming Jensen
16:50 – 17:10
DSBs operationelle status ved Driftsdirektør, Anders Egehus
17:10 – 17:30
Kundevendte tiltag ved Adm. Direktør, Flemming Jensen
17:30 – 17:50
Eventuelt
17:50 – 18:00
8
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0009.png
Trafikkontrakten sætter klare performancekrav
til DSB
DSB måles på effektivitet og operatørrettighed
Effektivitet
Måles på indtægtsdækning i form af passagerindtægter pr. omkostningskrone
Ved opgørelse af forskellen mellem den realiserede og budgetterede indtægtsdækning, korrigeres der for ændringer på grund
af faktorer uden for DSBs kontrol i forhold til forudsætningerne på kontraktindgåelsestidspunktet
Procent
Indtægtsdækning
2015
64,5
2016
67,6
2017
71,4
2018
70,2
2019
72,7
2020
75,7
2021
76,3
2022
79,2
2023
81,0
2024
84,2
M
åltallene for indtægtsdækning er baseret på opdatering lavet af arbejdsgruppe mellem DSB og Transport- og Bygningsministeriet d. 23. december 2015
Operatørrettidighed
For operatørrettidigheden gælder, at ankomster anses for rettidige, hvis de er forsinkede mindre end 3 minutter
Procent
Fjern- og regionaltrafik
S-tog
2015
93,6
97,5
2016
93,8
97,5
2017
93,9
97,5
2018
94,1
97,5
2019
94,3
97,5
2020
94,4
97,5
2021
94,6
97,5
2022
94,7
97,5
2023
94,9
97,5
2024
95,1
97,5
Målopfyldelse
Ved opgørelse af målopfyldelsen tillægges opfyldelse af begge mål i ét år hvert 1 point. Såfremt DSB samlet set opnår mindre
end 5 point i perioden 2015- 2019 kan kontrakten for udførelse af trafikken opsiges helt eller delvist med virkning den 31.
december 2021.
9
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0010.png
DSB har leveret tog til tiden i 2015 – men har
problemer i begyndelsen af 2016
Trafikkontrakten definerer et minimumskrav for både
kunde- og operatørrettidighed.
Operatørrettidighed
100
Kunderettidighed: antallet af passagerer, der
benytter rettidige tog i forhold til det samlede
antal passagerer
Operatørrettidighed: den samlede rettidighed med
fradrag af forsinkelser, der skyldes forhold, som
DSB ikke er ansvarlig for
S-tog (99,5),
ÅTD (19. Februar) 2016
98
Min. krav 2015,
S-tog: 97,5
Minimumskravet for operatørettighed for 2015 er:
93,6 for F&R
97,5 for S-tog
Vi har i både 2013, 2014 og 2015 præsteret en noget
højere operatørrettidighed end det niveau, som er
målet i 2015.
De største forbedringer på rettidighed i de
kommende år skal skabes via forbedringer i
infrastrukturen, hvilket kun indirekte har en
påvirkning på operatørrettidigheden.
DSB forventer dog også at bidrage til øget
rettidighed i form af bedre kvalitet i
materielleverancer, planlægning og afvikling af
trafikken.
96
94
Min.krav 2015,
F&R: 93,6
F&R (92,2),
ÅTD (19. Februar) 2016
92
90
2013
1
2014
1
2015
2
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Mål, Operatørrettidighed, F&R
Realiseret, Operatørrettidighed, F&R
Mål, Operatørrettidighed, S-tog
Realiseret, Operatørrettidighed, S-tog
S-banen: Risikoen for ikke at nå målene på Operatørrettidighed vurderes som lille, da vi klart overstiger målene
XX
F&R: Udfordret grundet materielleverancen og generel stor varians løbende over perioden, bl.a. som afledte effekter af
infrastrukturudfordringer
1
2
Data til brug for opgørelse af Operatørrettidigheden er i øjeblikket under validering. Der kan derfor forekomme justeringer efterfølgende.
2015 (ekskl. Øresund på Fjernbanen)
10
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0011.png
Kompleks og aldrende flåde skaber en
brændende platform for nyt materiel
Februar 2016
Materiel
IC3
IC4
IC2
MR
Desiro
ICE-TD
DD
ME
EA
SA
SE
IR4
ET
* 62/26/25 B/Bk/ABS
** Sæder per B-vogne
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
Litra
Antal
96
82
23
53
20
13
25
33
6
Gennemsnitsalder
År
24,4
5,4
3,6
34,0
11,0
9,0
11,0
33,3
28,0
104
14,0
12,0
21,2
11,4
Behov for at
reducere
kompleksiteten
af nuværende
flåde!
31
44
34
11
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0012.png
Primær trussel mod opfyldelse af
performancekrav er materielproblemer
IC4 / IC2
5
Der er 40 IC4 i drift
5
Planen er at have 77 IC4 og IC2 i drift
inden 2019
5
Højere omkostning og mindre pålidelig
end fx IC3 (omkostinger pr. km er 1.5-2
gange dyrere for IC2/IC4, og MDBF* er
næsten 8 gange højere end IC3)
IC4 forventes at
forblive et
“problembarn” i
togflåden
ME
5
Flåde af 33 lokomotiver er i service
(hovedsageligt dobbeltdækkere i
regionaltrafikken på Sjælland)
5
Store tiltag undervejs til at håndtere
* Antal kørte kilometer mellem hændelser (1000 km)
Store udfordringer med ultrafine
partikler (UFP) og støj
Ustabilitet i service (MDBF* er
næsten 2 gange højere end IC3)
Alt andet end den
hurtigst mulige
udfasning af ME-
lokomotiverne er
uacceptabelt for
DSB.
12
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0013.png
Der arbejdes på fuld kraft på anskaffelsen af nyt
togmateriel baseret på elektrificeringsplanen
5
”Standard” elektrisk lokomotiv
E-lokomotiver
5
Planlagt levering i 2020 til at
overtage dobbeltdækker-driften
fra gamle ME og EA lokomotiverne
Vil dække
regionaltrafikken –
primært Sjælland
5
Elektriske tog baseret på en bevist
eksisterende platform; findes tog
som vil kunne dække både RT og
IC/Lyn krav
Fremtidens tog
5
Kan erstatte IC3 og blive
ryggraden i den danske flåde
5
Stor mulighed for at reducere
kompleksiteten i DSBs togflåde
5
Forventes første ibrugtagen i 2024
Kan blive
rygraden
i DSBs flåde og
dække både
landsdels- og
regionaltrafik
13
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
Store forsinkelser eller besparelser
på elektrificeringen vil skabe store
materieludfordringer
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0014.png
Aktuelle, kendte tidsplaner
Yderligere elektrificering af hovedstrækninger
nødvendig for at sikre optimal drift og
toganskaffelse
Infrastrukturprojekter med højest prioritet for fremtidens tog
STRÆKNING
KØREPLAN BEGRUNDELSE FOR PRIORITET
K23
Forudsætning for opretholdelse af
den sjællandske regionaltrafik og
anvendelse af DD med EL-lok
Hovedparten af hovedstrækningen er
elektrificeret, positiv
samfundsgevinst, mulighed for
udskiftning af gammelt materiel
Hovedparten af hovedstrækningen er
elektrificeret, positiv
samfundsgevinst, mulighed for
udskiftning af gammelt materiel
Giver primært værdi sammen med
elektrificering af Næstved-Holeby
Bør senest elektrificeres samtidig
med Femern er klar, for at opretholde
trafik mellem København og
Hamborg.
Nødvendig aht. kapacitet. I endnu
højere grad nu pga. Femern
forsinkelse
Under forudsætning af at Femern-
forbindelsen bygges, er en
opgradering af strækningen
nødvendig.
Roskilde-
Kalundborg
Fredericia-
Aarhus
K24
Aarhus-
3
2023
K24
Aalborg
Sydbanen:
Sydbanen:
2
2024
K24
Ringsted-
Næstved
K25
1
6
2023
2021
Næstved-
Holeby
Vestfyn
4
?
K24
Ringsted-
7
?
Holeby
?
5
?
Elektrificering
Nye baner
Opgradering og udbygning
14
2023
Planlagt færdiggørelse
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0015.png
Dagsorden, 24. februar 2016
Møde mellem DSB og Transport- og Bygningsudvalget
DAGSORDEN
Status for DSB ved Bestyrelsesformand, Peter Schütze
16:30 – 16:50
Trafikkontrakt & materiel ved Adm. Direktør, Flemming Jensen
16:50 – 17:10
DSBs operationelle status ved Driftsdirektør, Anders Egehus
17:10 – 17:30
Kundevendte tiltag ved Adm. Direktør, Flemming Jensen
17:30 – 17:50
Eventuelt
17:50 – 18:00
15
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0016.png
K16 og S16
Ambition om at øge
rettidigheden, antallet af
rejsende og
kundetilfredsheden
Skabe samme succes, som vi
har på S-banen, i hele landet
K16 indført pga. ny
trafikkontrakt / nye
ydelsestabeller
Fastholde køreplanen frem til
K19, hvor København –
Ringsted åbner
S16: Snarlig ibrugtagning af
nyt signalsystem vil medføre
justeret køreplan på S-banen
16
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0017.png
K16 er baseret på forud fastlagte krav
Trafikeringsplan
Standsningsplan
Linjeplan
Trafikkontraktens
ydelsestabeller
Principper
Enkle køreplaner
Større skalerbarhed
Binde Danmark sammen
God tur
Hurtigere rejser
Bedre mulighed for siddeplads
Højere kunderettidighed
Maksimer antal personkm
Sund økonomi
Reducerede produktionsomk.
Øgede billetindtægter
DSB’s interne
kravspecifikation
for K16
K16
17
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0018.png
Dilemmaer
5 vigtige dilemmaer
Eksempelvis
dilemma 1:
Mange standsninger
eller kort rejsetid?
En standsning giver
fordel på den
enkelte station, men
længere rejsetid for
dem, der allerede er
i toget
18
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0019.png
Hvorfor faste minuttal og
faste standsningsmønstre?
Efterspurgt af trafikselskaber
Planlægge gode korrespondancer hele dagen
Hurtigere at genoprette ved driftsuorden
Nemmere at justere - er der en fejl i en time,
er den i alle timer
Grundlaget for at ”de bedste” gør det godt!
F.eks. SBB i Schweiz, NS i Holland og vores S-
tog
Nemt at huske - nemt at kommunikere
En fast køreplan gør det vanskeligt at
imødekomme ”særinteresser”
19
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0020.png
Eksempler på fordele
og ulemper i K16
Direkte tog til
Hamborg
Kvartersdrift i
myldretiden
Færre stop i bl.a.
Viby og Hedehusene
Længere rejsetid
Esbjerg-Aarhus
Flere direkte
tog nord-syd
20
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
Ny muligheder
for Ny Ellebjerg
Kortere rejsetider
ved overhaling
Længere rejsetid
på Sydbanen
Kortere rejsetid
med Lyn
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0021.png
Dagsorden, 24. februar 2016
Møde mellem DSB og Transport- og Bygningsudvalget
DAGSORDEN
Status for DSB ved Bestyrelsesformand, Peter Schütze
16:30 – 16:50
Trafikkontrakt & materiel ved Adm. Direktør, Flemming Jensen
16:50 – 17:10
DSBs operationelle status ved Driftsdirektør, Anders Egehus
17:10 – 17:30
Kundevendte tiltag v/ Adm. Direktør, Flemming Jensen
17:30 – 17:50
Eventuelt
17:50 – 18:00
21
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0022.png
DSB har i 2015 realiseret fremgang
på 3 væsentlige kundemål
Økonomisk toplinje
Normaliserede passagerindtægter*
Mio. kr.
Brug af offentlig transport
Normaliserede antal rejser**
Mio.
+2,5 %
+2,3 %
5.025
5.141
190,5
195,3
Kundetilfredshed
Kundetilfredshed***
Score 0-10
+1,3 %
8,0
8,1
2014
2015
2014
2015
****
2014
2015
Nøgleinitiativer
1. Dynamisk Orange
2. Mersalgsindsats
3. Rejsekortkorrektion
4. Indtægtsdeling
Nøgleinitiativer
1. Orange-udsalg
2. Ung-kampagner
3. Udlandskampagner
4. Push for cykler
Nøgleinitiativer
1. Frit internet i tog
2. Større digital
synlighed (SoMe)
3. Pendlerplads i App
4. MobilePay i App
Orangebilletter er vigtige for at optimere udnyttelsen af materiel, bidrage til vækst i
den kollektive trafik, holde priserne nede, og reducere antallet af overbelagte tog
* Normaliseret for voldgiftsag, sporarbejder, ekstraordinære poster, nedlukning af nattog til Tyskland (excl. Kort & Godt, interne frirejser og kontrolafgifter)
** Normaliseret for sporarbejder og nedlukning af nattog til Tyskland
*** Kundetilfredshedstallet er for denne rejse. Tallene er ekskl. Øresund.
**** 2015 er foreløbige regnskabstal pr. 15. januar 2016
Kilde: DSB økonomisk prognose 2 for 2015 og DSB's Kundetilfredshedsanalyse (2015)
22
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0023.png
Kunden er i centrum for DSBs fortsatte arbejde
med tilpasning af produkter og services
Enkelt og nemt
at være kunde
Målrettede
produkter
Styrket
loyalitet
Øget antal
rejser gennem
flere tilfredse
kunder
Differentierede priser
– fx mere Orange!
Øget synlighed
Tilgængelige
salgskanaler
24. februar 2016
23
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0024.png
Dagsorden, 24. februar 2016
Møde mellem DSB og Transport- og Bygningsudvalget
DAGSORDEN
Status for DSB ved Bestyrelsesformand, Peter Schütze
16:30 – 16:50
Trafikkontrakt & materiel ved Adm. Direktør, Flemming Jensen
16:50 – 17:10
DSBs operationelle status ved Driftsdirektør, Anders Egehus
17:10 – 17:30
Kundevendte tiltag ved Adm. Direktør, Flemming Jensen
17:30 – 17:50
Eventuelt
17:50 – 18:00
24
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0025.png
25
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0026.png
BACKUP
Øget transparens:
Overblik over DSB’s strækningsøkonomi
Q1-Q3, 2015
Togkørsel 3. kvartal 2015
Mio. kr.
Lyntog
København ‐ Aarhus
Middelfart ‐ Sønderborg, Fredericia ‐ Esbjerg
Vejle ‐ Herning, Struer ‐ Thisted
Bornholm
Aarhus ‐ Frederikshavn
InterCity
EuroCity Sjælland
EuroCity Jylland
Internationale tog
Odense ‐ Svendborg
Aarhus ‐ Grenaa
Fredericia ‐ Padborg/Sønderborg
Odense ‐ Fredericia
Fredericia ‐ Vejle ‐ Struer
Aarhus ‐ Langå ‐ Aalborg
Aalborg ‐ Frederikshavn
Aarhus ‐ Fredericia ‐ Esbjerg
Regional Vest
København ‐ Kalundborg
København ‐ Holbæk
København ‐ Nykøbing F ‐ Rødby
Roskilde ‐ Køge ‐ Næstved
København ‐ Ringsted
København ‐ Roskilde
Regional Øst
S‐tog Central
S‐tog Køge
S‐tog Høje Taastrup
S‐tog Frederikssund
S‐tog Farum
S‐tog Hillerød
S‐tog Klampenborg
S‐tog Ringbanen
S‐tog
Togkørsel ekskl. Trafikkontrakt betaling
Togkørsel inkl. Trafikkontrakt betaling
Passager‐
indtægter
871
875
57
1
8
51
992
71
29
100
30
17
4
6
15
7
11
86
176
77
59
178
15
46
5
380
390
127
91
113
65
124
22
85
1.017
3.536
3.536
Beregnet 
Trafikkontrakt 
betaling
Andre
indtægter
23
23
6
0
0
5
34
3
1
4
3
3
1
1
2
2
2
6
20
15
11
27
4
6
1
64
0
0
1
1
1
1
0
0
4
149
149
Indtægter
i alt
894
898
63
1
8
56
1.026
74
30
104
33
20
5
7
17
9
13
92
196
92
70
205
19
52
6
444
390
127
92
114
66
125
22
85
1.021
3.685
5.232
Kørende 
personale
‐297
‐296
‐69
‐5
0
‐59
‐429
‐35
‐7
‐42
‐37
‐40
‐5
‐13
‐32
‐16
‐25
‐71
‐239
‐81
‐59
‐127
‐44
‐51
‐16
‐378
‐72
‐62
‐26
‐59
‐36
‐52
‐11
‐33
‐351
‐1.736
‐1.736
Materiel 
vedligehold
‐147
‐156
‐26
‐2
0
‐20
‐204
‐7
‐2
‐9
‐20
‐17
‐2
‐14
‐22
‐9
‐15
‐105
‐204
‐72
‐53
‐100
‐20
‐35
‐6
‐286
‐39
‐54
‐17
‐44
‐25
‐39
‐5
‐13
‐236
‐1.086
‐1.086
Energi
Erstatnings‐
befordring
‐62
‐63
‐10
0
‐1
‐8
‐82
‐1
‐1
‐2
‐7
‐6
‐1
‐4
‐9
‐3
‐4
‐28
‐62
‐23
‐16
‐37
‐7
‐10
‐1
‐94
‐10
‐13
‐4
‐11
‐6
‐10
‐1
‐4
‐59
‐361
‐361
‐7
‐11
‐12
0
0
‐1
‐24
‐1
‐1
‐2
‐1
‐1
‐1
‐19
0
0
0
‐6
‐28
‐3
‐2
‐8
‐1
‐2
0
‐16
‐10
‐4
‐2
‐3
‐2
‐3
‐1
‐2
‐27
‐104
‐104
Infrastrukur‐
afgift
‐86
‐184
‐12
0
‐5
‐3
‐204
‐3
‐1
‐4
‐3
‐2
‐1
‐1
‐2
‐1
‐1
‐6
‐17
‐9
‐10
‐14
‐2
‐9
‐3
‐47
0
0
0
0
0
0
0
0
0
‐358
‐358
Leje af materiel  Omkostninger
(gns. omk.)
i alt
‐175
‐177
‐28
‐1
‐3
‐21
‐230
‐13
‐3
‐16
‐15
‐11
‐2
‐6
‐17
‐5
‐7
‐39
‐102
‐72
‐54
‐147
‐12
‐36
‐4
‐325
‐66
‐90
‐27
‐74
‐42
‐64
‐9
‐22
‐394
‐1.242
‐1.242
‐774
‐887
‐157
‐8
‐9
‐112
‐1.173
‐60
‐15
‐75
‐83
‐77
‐12
‐57
‐82
‐34
‐52
‐255
‐652
‐260
‐194
‐433
‐86
‐143
‐30
‐1.146
‐197
‐223
‐76
‐191
‐111
‐168
‐27
‐74
‐1.067
‐4.887
‐4.887
Resultat
1.547
120
11
‐94
‐7
‐1
‐56
‐147
14
15
29
‐50
‐57
‐7
‐50
‐65
‐25
‐39
‐163
‐456
‐168
‐124
‐228
‐67
‐91
‐24
‐702
193
‐96
16
‐77
‐45
‐43
‐5
11
‐46
‐1.202
345
24
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0027.png
BACKUP
S-tog kører til tiden – mens F&R er ramt af
materielproblemer og mange sporarbejder
År til dato, Februar 2016
Berørt af…
Total
Togankomster (tusinder)
F&R
S-tog
881,6
131,0
750,6
Forsinkelser
4,6 %
18,1 %
2,3 %
Aflysninger
1,1 %
1,5 %
1,0 %
Tog-
ankomster
ÅTD
Operatørrettidighed
F&R
S-tog
Rettidighed
Kunderettidighed
F&R
S-tog
Trafikkontraktkrav
91,8%
99,1%
75,5%
96,0%
93,8%
97,5%
81,8%
92,3%
27
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0028.png
Eksempler på populære kundetiltag
Orangebilletter
Januar 2015:
Januarudsalg
Juni:
Ny dynamisk, efterspørgselsbestemt prisberegner
af Orangebilletter
2015:
Sensommerudsalg og løbende kampagner
November:
Orangebilletter i DSB’s app
Effekt:
Salget af Orangebilletter er øget 29 % i 2015 og
vil vækste yderligere i 2016
Relancering af www.dsb.dk
Maj 2015:
Relancering af www.dsb.dk med nyt design og ny
navigation for at gøre billetsøgning og bestilling så enkel
og intuitiv som mulig. Endvidere optimeret for bedre at
kunne bruges på mobile platforme
Effekt:
Overvejende positiv feedback fra kunderne
2016:
Engelsk introduceres i købsflowet, og siderne om
trafikinformation og kundeservice relanceres
28
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 228: DSB’s præsentation fra mødet mellem DSB og udvalget den 24. februar 2016, fra transport- og bygningsministeren
1615864_0029.png
Eksempler på populære kundetiltag
DSB’s app og øvrige selvbetjente løsninger udvikles
August 2015:
Oktober:
November:
Februar 2016:
2016:
Effekt:
MobilePay i app’en
Pendlerpladsbillet i automat og i app’en
Orangebilletter i app’en
10-turs kort i app’en
Pendlerkort i app’en
8 ud af 10 billetkøb sker selvbetjent.
50 % af alle billetkøb i app’en sker med MobilePay
Bl.a. stor vækst i pendlerpladsbilletter
Indhold på rejsen
2014-2015:
70 snackautomater på de større stationer
Juni 2015:
Fri adgang til internet i tog
Partnerskaber med Mofibo om e- og lydbøger til
2016:
DSB Plus-kunder
Effekter:
Øget kundetilfredshed med produkter og service
Vi lytter til kundernes ønsker
29
Påsken 2016:
Ny familiebillet til 499 kr. målrettet familier der
ofte tager bilen. Nem at kommunikere
2016:
Rejsekort til og fra Malmö
Møde med Transport- og Bygningsudvalget
24. februar 2016