Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 225
Offentligt
1631360_0001.png
Tværforbindelsen
- vejen til vækst på Sjælland
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg, 12. maj 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 225: Materiale til brug for foretræde vedrørende de kommende forhandlinger om kommende prioriteringer af investeringer på infrastrukturområdet, fra Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse
1631360_0002.png
Behov for bedre fremkommelighed
Trængsel på store dele af rute 54 og rute 22 i
myldretiden
Vejdirektoratet forventer øget trafik frem
mod 2025
Tung trafik gennem små byer skaber farlige
situationer
Igangværende VVM-undersøgelse af rute 54
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 225: Materiale til brug for foretræde vedrørende de kommende forhandlinger om kommende prioriteringer af investeringer på infrastrukturområdet, fra Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse
1631360_0003.png
Sjællandsk Tværforbindelse
med god samfundsøkonomi
70 km ny motorvej
Anslået anlægsudgift 7,3
mia. kr. inkl. 50 pct. i
korrektionsreserve
2 mia. kr. i
samfundsøkonomisk
gevinst
4,5 pct. i intern
forrentning
Kilde: Rambøll, 2016.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 225: Materiale til brug for foretræde vedrørende de kommende forhandlinger om kommende prioriteringer af investeringer på infrastrukturområdet, fra Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse
1631360_0004.png
Infrastruktur og erhverv
Tværforbindelsen spiller en stor rolle for
Kalundborg Havns udviklingsmuligheder.
Når en bulkcarrierer på 50.000 tons med
korn lastes i havnen kræver det ca. 1.700
lastbiltræk, som fortrinsvis anvender
Tværforbindelsen.
Kalundborg Havn
Novenco Group rekrutterer i dag
medarbejdere både fra Nordsjælland,
Nykøbing Falster og Odense. Med en
Tværforbindelse vil vi kunne gøre os endnu
mere attraktive i området.
Novenco Group, Næstved
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 225: Materiale til brug for foretræde vedrørende de kommende forhandlinger om kommende prioriteringer af investeringer på infrastrukturområdet, fra Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse
1631360_0005.png
Sjællænderne pendler længst
Hurtigere rejsetid – bedre sammenhæng
Sparet transporttid
Rønnede-Næstved-Slagelse-Kalundborg
(84 km)
47 min
21 min
Kilde: Grontmij, 2015.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 225: Materiale til brug for foretræde vedrørende de kommende forhandlinger om kommende prioriteringer af investeringer på infrastrukturområdet, fra Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse
1631360_0006.png
En særlig gevinst på Sjælland
TVÆRFORBINDELSEN
(Industrien)
HÆRVEJSMOTORVEJ
(Industrien)
Arbejdspladser
Indkomstskabelse
mio. kr.
1.218
2.000
495
3.128
Arbejdspladser
Indkomstskabelse
mio. kr.
1.811
922
254
Skatter
mio. kr
.
Produktionsværdi
mio. kr.
Kilde: Grontmij 2015
Skatter
mio. kr.
Produktionsværdi
mio. kr.
Kilde: Grontmij 2014
2.288
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 225: Materiale til brug for foretræde vedrørende de kommende forhandlinger om kommende prioriteringer af investeringer på infrastrukturområdet, fra Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse
1631360_0007.png
En sjællandsk Tværforbindelse binder
regionen sammen
Vækst og udvikling er
koncentreret omkring
de store
trafikforbindelser
Vigtigt at regionens
byer og virksomheder
har forbindelse til det
store motorvejs-H