Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 225
Offentligt
1615685_0001.png
Tværforbindelsen
binder Sjælland sammen
Tværforbindelsen_februar16.indd 1
08/02/16 15.14
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 225: Materiale til brug for foretræde vedrørende de kommende forhandlinger om kommende prioriteringer af investeringer på infrastrukturområdet, fra Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse
1615685_0002.png
Tværforbindelsen vil gøre Danmark
2 mia. rigere
I dag kører du på almindelig landevej i Syd- og Vestsjælland. Én motorvej mellem
Rønnede i syd og Kalundborg i nord via Næstved og Slagelse vil binde Sjælland
sammen på tværs. Den vil ikke kun forkorte din rejsetid med 47 minutter, den vil også
skabe nye muligheder for by- og erhvervsudvikling på Sjælland.
Vores analyser viser, at gevinsten ved at bygge Tværforbindelsen er større end omkost-
ningerne ved at bygge motorvejen. Den vil gøre Danmark næsten 2 mia. kr. rigere, og
den vil være med til at understøtte udviklingen på Syd- og Vestsjælland. Til gavn for
både borgere og virksomheder i regionen.
Derfor er Tværforbindelsen afgørende for udviklingen for Sjælland. Hvis vi skal lykkes
med at fastholde etablerede virksomheder og tiltrække nye er der brug for bedre infra-
struktur, som bliver en driver for væksten på Sjælland.
Lars Jensen,
Formand for Komitéen for den Sjællandske Tværforbindelse
En årlig forrentning
på 4,5 pct. p.a.
Sparet
rejsetid
47 minutter
Gevinsten
er større
end udgiften
Anlægspris på 7,4 milliarder kr. inkl. 50 pct. korrektionstillæg
Hver delstrækning
er en gevinst i sig selv
Danmark bliver
to milliarder rigere
Binder Sjælland sammen på tværs
Til gavn
for hele
Danmark
1.600 nye arbejdspladser
Tværforbindelsen_februar16.indd 2
08/02/16 15.14
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 225: Materiale til brug for foretræde vedrørende de kommende forhandlinger om kommende prioriteringer af investeringer på infrastrukturområdet, fra Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse
1615685_0003.png
Sådan ser regnestykket ud
Rambøll har lavet en samfundsøkonomisk
undersøgelse af Tværforbindelsen, og kon-
klusionen er klar. Forbindelsen er en sam-
fundsøkonomisk sund investering med en
årlig forrentning på 4,5 pct. p.a.(den såkaldte
interne rente), hvilket er på niveau med
lignende projekter.
Når man gør omkostninger og gevinster op,
så overstiger gevinsterne klart omkostningerne.
Der er et plus på knap 2 mia. kr.. Det er især
værdien af tidsbesparelserne, som giver over-
skuddet. Men også gevinsten ved at med-
arbejdere kan pendle længere og hurtigere
og virksomhederne dermed kan tiltrække
medarbejdere over længere afstande
(Arbejdsudbudsgevinsten), er med til at gøre
forbindelsen til en sund samfundsøkonomisk
investering.
KALUNDBORG
Rute 22
SLAGELSE
Rute 22
NÆSTVED
Rute 54
RØNNEDE
Afventer endelig anlægsbevilling
Afventer VVM-undersøgelse
Afventer forundersøgelse
Omkostninger
kr. 12.000
Gevinster
Kr. 12.000
kr. 12.000
Gevinster
Gevinster
Kilde: Rambøll, 2016
Omkostninger
Omkostninger
kr. 10.000 kr. 10.000
Kr. 10.000
Gevinster
kr. 10.000
kr. 10.000
Kr. 10.000
kr. 9.000
Kr. 9.000
kr. 9.000
kr. 8.000
Kr. 8.000
kr. 8.000
kr. 7.000
Kr. 7.000
kr. 7.000
kr. 6.000
Kr. 6.000
kr. 6.000
kr. 10.000
kr.
5.000 kr. 5.000
kr.
9.000
Kr. 5.000
kr. 8.000
kr. 7.000
kr. 6.000
kr. 8.000
kr. 8.000
Kr. 8.000
Omkostninger
Arbejdsudbudsforvridning
Arbejdsudbudsforvridning
Miljøeffekter
Miljøeffekter
6.000
kr. 6.000
kr.
Kr. 6.000
Tidsgevinster
Afgiftskonsekvenser
Arbejdsudbudsgevinst
Uheld
kr. 4.000
Uheld
kr. 4.000
Kr. 4.000
kr. 4.000
Kr. 4.000
kr. 4.000
kr. 3.000
Kr. 3.000
kr. 3.000
kr.
5.000
Kr. 2.000
kr.
2.000 kr. 2.000
kr.
1.000 kr. 1.000
kr.
4.000
Kr. 1.000
kr. 3.000
kr. 2.000
Kørselsomkostninger
Kørselsomkostninger
Drift og vedligehold vedligehold
Drift og
Arbejdsudbudsforvridning
Miljøeffekter
Anlægsomkostninger
Anlægsomkostninger
kr. 2.000
kr. 2.000
Kr. 2.000
Uheld
Kørselsomkostninger
Drift og vedligehold
Anlægsomkostninger
Tidsgevinster
Af gif tskonsekvenser
kr. 0
kr. 0
Kr. 0
0
kr.
Kr. 0
kr. 0
Arbejdsudbudsgevinst
kr. 1.000
kr. 0
Tværforbindelsen_februar16.indd 3
08/02/16 15.14
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 225: Materiale til brug for foretræde vedrørende de kommende forhandlinger om kommende prioriteringer af investeringer på infrastrukturområdet, fra Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse
1615685_0004.png
Sparet tid 47 minutter
+
1600 arbejdspladser
+
3,5 mia. i øget produktionsværdi
Kilde: Grontmij, 2015
2
mia
=
Udgifter
9 milliarder kr.
Indtægter
11 milliarder kr.
Gevinst
2 milliarder kr.
Tværforbindelsen i tal
4
-sporet
motorvej fra
Rønnede-Næstved-
Slagelse-Kalundborg
70,5
km
er længden
på vejen
ekskl.
eksisterende
anlæg
7,4
mia
er prisen inkl.
50 pct.
korrektionstillæg
2
mia
er gevinsten
243.000
indbyggere
- tværforbindelsen
krydser Faxe, Næstved,
Slagelse og Kalundborg
kommuner
Se mere på www.regionsjaelland.dk
Tværforbindelsen_februar16.indd 4
08/02/16 15.14