Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 217
Offentligt
1611203_0001.png
+
bus
AAlborg
Byens nye livsnerve
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0002.png
Derfor +bus
+BUS er et ambitiøst projekt, som skal løfte Aalborg. En nyanlagt moderne busbane giver byen en trafikal rygrad. Det vil skabe
sammenhæng og udvikling. Samtidig løser +BUS konkrete udfordringer for byens trafik.
Aalborg er en by, der vil frem. Stigende tilflytning og nye byggeprojekter og arbejdsplad-
ser betyder flere folk, der skal transporteres hurtigt og nemt rundt i byen. Med +BUS får
vores kollektive trafik et effektivt løft - til glæde for både pendlere, bilister og indbygge-
re. Samtidig baner den vejen for endnu mere byudvikling. En strømlinet kollektiv trafik
gør nemlig vores by endnu mere attraktiv for nye indbyggere og virksomheder.
Aalborg står overfor en række trafikale udfordringer. Der er allerede pres på både kol-
lektiv- og biltrafik. Samtidig udvikler byen sig i et konstant tempo. Nybyggerier som det
+BUS skal gøre byen mere tilgængelig for både brugere af offentlig trafik og biltrafikan-
ter. Med høj kapacitet, stabilitet og stor komfort vil +BUS gøre det hurtigere og mere
attraktivt at bevæge sig gennem byens vækstakse. Når flere bruger +BUS, er der også
bedre plads til bilerne på vejene.
nye Universitetshospital, ungdomsboliger, private boliger og uddannelsesinstitutioner-
nes mange udvidelser øger trafikpresset på infrastrukturen. Der er behov for en løsning,
som både udvikler og understøtter byens vækst.
60 biler = 1 +bus
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0003.png
Aalborg i vækst
Der bygges for milliader i Aalborg. Fx står Aalborg for 2/3 af alle nybyggede
VESTBYEN
ØSTBYEN
ungdomsboliger i hele Danmark. Væksten er især koncentreret i samme rute
gennem byen, som +BUS skal følge. Det betyder også større og større trafik i
netop denne “vækstakse”.
1
ØSTBYEN
Trafikale udfordringer
VESTBYEN
Bilkøerne bliver længere og længere i Aalborg, og den offentlige trafik har svært
ved at følge med behovet. Hvis de mange tilflyttere har samme rejsevaner, som
aalborgenserne har i dag, betyder det, at den daglige transport i byen vil stige
med 400.000 km. Uden et bedre alternativ vil 79% af stigningen bestå af biltrafik.
2
Nyt universitetshospital
Det nye Aalborg Universitetshospital skal stå færdigt i 2020. Hospitalet får
6.500 ansatte og 1.700 ambulante patienter. Hertil kommer indlæggelser og
besøgende. Hospitalet ligger i et område, hvor trafikken allerede nu er under
pres.
3
VESTBYEN
ØSTBYEN
til +bus
grunde
5
Danmarks største tilflytning
Aalborg Kommune har danmarksrekord i nettotilflytning. Hvert år stiger antallet
af aalborgensere med over 2000, og byen vælges til i større grad end de øvrige
storbyer i Danmark. Heldigvis er der stadig plads til mange flere indbyggere i
vækstaksen langs +BUS banen.
4
VESTBYEN
ØSTBYEN
+BUS vil gøre Aalborg mere tilgængelig for alle. 50.000 af byens borgere vil
VESTBYEN
ØSTBYEN
have under 500 meter til en +BUS station. De vil kunne spare hele 13 minut-
ter fra Vestbyen til Universitetsområdet sammenlignet med i dag. Det svarer i
øvrigt til hele 4 døgn mindre om året for en universitetsstuderende, der bor i
Vestbyen.
Hurtigere gennem byen
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0004.png
sådan bliver +bus
Køretøjernes indretning er afgørende for rejsehastigheden. Med 23 stop på linjen har
det afgørende betydning, om passagererne kan komme ind og ud på 20 sekunder, eller
om det tager et minut ved hver station. Forskellen er et helt kvarter. Derfor skal der
være hurtig ind- og udstigning af store døre, det skal være let at komme omkring i bus-
sen, og let at benytte sit rejsekort.
Mellem Universitetshospitalet i øst og banegården i centrum kører busserne i deres egen
bane. Prioriterede signalreguleringer betyder, at busserne kun stopper ved stationerne.
Vest for banegården vil der være begrænset trafik i busbanen. Men da busserne ikke
skal tage de ubehagelige sving ind og ud af buslommer, må den øvrige trafik holde sig
bag busserne. Det betyder, at +BUSsen skaber sin egen fri bane til næste station.
+bus kort fortalt
Høj komfort
forudsigelige accelerationer
og gode pladsforhold mv.
Høj frekvens, mindre end
,
7,5 minutter
mellem busserne
Særlig høj kapacitet,
150-200
grøn og
driftssikker
teknologi
typisk under 20 sekunder
Hurtig ind- og
udstigning,
passsagerer
BUS
STATION
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0005.png
En mobil vækstmotor
Op mod 50.000 borgere vil komme til at bo mindre end 500 meter fra nærmeste +BUS
station. Det betyder, at de helt store mål i øst bliver let tilgængelige for beboerne i vest.
Samtidigt bliver de rekreative og kulturelle funktioner i vest lettilgængelige for bebo-
erne i øst. I modsætning til i den individuelle trafik, så mødes man i bussen.
+BUSsen skaber en ny form for mobilitet, der ændrer byens sammenhængskraft fun-
damentalt. Byen, med alle dens tilbud, vil blive mere tilgængelig for alle, både borgere,
investorer og besøgende.
Erfaringen fra lignende projekter i byer som Malmö og Metz er, at passagertilvæksten
på kort tid har oversteget forventningerne.
Direkte rute
Let at genkende og forstå
Der er
Direkte
og tværs
gennem
byen
, forbinder de
væsentligste mål
17 nye
+busser
Trængselsfrit,
uden huller og bump
Jævn overflade
,
altid grønt
lys for +bus
egen busbane
eller med meget
begrænset bilkørsel
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0006.png
Vestre Fjordpark står klar i 2017, som
Aalborgs nye rekreative adgang til Limfjorden.
K
D
DS
LU
ST
AT
I
RD
FJ
O
RA
L
VE
ST
R
LB
O
RG
VE
ST
BY
HA
E
VESTBYEN
Banegården er det centrale trafik-
knudepunkt. Her standser alle tog
og alle busser.
AA
MIDTBYEN
bydele. Analyser viser, at netop linjeføringen vest-øst fra den nyanlagte Vestre Fjordpark gennem
midtbyen til det nye universitetshospital er den optimale. Det skaber det bedste potentiale for
udvikling. Samtidig bliver passagerernes rejse gennem byen mere effektiv.
50.000 mennesker vil bo inden for 500
meter af den nærmeste +BUS station.
50
0
+BUS bevæger sig gennem byen fra vest til øst og skaber sammenhæng mellem de enkelte
m
Aalborgs nye livsnerve
kr
AA
LB
O
PA
R
N
O
N
RG
BA
N
EG
ÅR
D
et
er
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0007.png
Aalborgs havnefront er under konstant
udvikling og udgør et naturligt samlings-
punkt i byen.
LIMFJORDEN
ØSTBYEN
Ved Gigantium udvikles en helt ny bydel,
der forbinder Campus til Østbyen.
RV
DS
TO
N
G
TI
U
IV
ER
SI
AN
TE
T
M
Grønlands Torv forstærkes med
ny station og nye byggeprojekter.
AA
LB
O
RG
U
UNIVERSITETSOMRÅDET
IG
G
N
Aalborgs nye Universitetshospital
står færdigt i 2020.
U
N
IV
ER
SI
TE
LA
N
TS
H
O
SP
IT
AL
ET
GIGANTIUM
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0008.png
Hovedstationsområdet ved Haraldslund
Vestbyen - Aalborgs grønne åndehul
Vestbyen er et populært sted at bo. Og ikke uden grund. Lige uden for døren venter
et hav af fritidsaktiviteter og rekreative rum ved fjorden - særligt med Aalborgs nye
165.000 kvadratmeter store udendørs oplevelsescenter som naturligt epicenter.
Haraldslund og Aalborg Vestby Station
Ved Haraldslund markerer de mange træer, at vi er kommet til en hovedstation - og et
naturligt møde- og opholdssted for beboere og gæster i Vestbyen. Den anden hoved-
station er Aalborg Vestby Station, som er et slags centrum for den videre rejse. Her
mødes tog, bus og +BUS, og for cyklister og fodgængere er Kulturbroen via jernbane-
broen lige om hjørnet. Samtidig venter et hyggeligt cafeliv og det store kunst-, mad- og
kulturmekka: Spritten.
Vestre Fjordpark
+BUS har endestation ved Vestre Fjordpark, hvor fjord, natur og kultur er nærmeste
naboer. Herfra går turen videre ad Kastetvej. Ved Vesterkæret Station starter Vestby-
ens tætte bebyggelse med både lejligheder og villaer. På turen ind mod midtbyen glider
+BUSsen roligt afsted og passerer de mange kryds uden at holde for rødt. Ved hver
station åbner alle døre, og folk stiger ud og ind, inden dørene lukker igen. Det tager 20
sekunder – og så er man videre.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0009.png
Hovedstationsområdet ved Østerågade
Midtbyen - et energisk centrum
I midtbyen mærker du for alvor byens puls. Her ligger butikker, kulturtilbud, restauranter
og virksomheder side om side. Få skridt fra gågaderne møder du havnefronten, som i
løbet af de senere år har erstattet industribygningerne med kultur og en rekreativ pro-
menade langs fjorden.
Aalborg banegård
Næste store stop er Aalborg banegård og busterminal, som er byens trafikale knude-
punkt. Lige her er der omstigning mellem alle transportformer, og der er samlet en ræk-
ke vigtige funktioner som biograf, uddannelser mm. En fodgængertunnel under banen
giver adgang til Kildeparken og villabyen mod vest.
Videre ad Jyllandsgade kører vi på kanten af den historiske bykerne, og på de tidligere
godsbanearealer mod syd er der ny bebyggelse og en åpark på vej.
Borgergade og Boulevarden
+BUSsens rejse gennem midtbyen begynder ved Borgergade, hvorfra den fortsætter
videre til Østerågade/Boulevarden. Denne station udgør midtbyens rygrad, og er et le-
vende byrum med et aktivt cafe- og restaurationsmiljø. Her er alle trafikanter blandet,
og trafikken foregår på fodgængernes præmisser, bortset fra bussen, som roligt bevæ-
ger sig videre gennem midtbyens oplevelser. Støjsvage +BUSser er med til at sikre et
behageligt bymiljø, hvor hverken kørebane eller trafik ændrer karakter.
kr
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0010.png
Hovedstationsområdet ved Grønlands Torv
Østbyen - et urbant hjørne
I Østbyen findes både tætte lejlighedskomplekser, villakvarterer og grønne arealer. De
seneste års byudvikling ses tydeligt med de mange nye byggerier omkring Eternitten.
Grønlands Torv
Grønlands Torv er et trafikalt knudepunkt på ruten. Både for kollektiv og individuel tra-
fik. Pendlere kan parkere, og passagerer kan stige om og rejse videre ud i byen. Højhu-
set, gymnasiet, butikscenter og ny tæt bebyggelse knyttes sammen af denne station.
Efter et kort stop suser +BUS videre mod øst via Bertil Ohlins Vej - en opgraderet bus-
vej, der kører under motorvejen ud til universitetet.
Karolinelund og Sohngårdsholmsvej
+BUS bliver budt velkommen i Østbyen ved hovedstationen Karolinelund. Herfra kan
passagerne både besøge parker, havnefrontens kulturtilbud og boligområder. Få se-
kunder senere fortsætter +BUSsen til Bornholmsgade og videre til Sønderbroskolen
og Eternitten. Ved Sohngårdsholmsvej fortsætter turen op ad bakke til det næste stop:
Humlebakken. Et område, som forbinder flere bydele, boligområder og ikke mindst
Golfparkens grønne frirum.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0011.png
Hovedstationsområdet ved Gigantium
universitetsområdet
Dette område rimer i den grad på udvikling. I kølvandet på det kommende universitets-
hospital bliver der både bygget nyt og etableret nye veje. Samtidig er Aalborg Universi-
tet med sine 21.400 studerende og 3.500 ansatte et kraftcenter for vækst.
Frederik Bajers Vej er Universitetsbydelens nye pulserende centrum, hvor det myldrer
med studerende, erhvervsfolk, forskere og beboere. Stationen er krydsningspunktet
mellem Universitetsboulevarden og den centrale stiforbindelse mod nord op gennem
hele Aalborg Øst boligbydel, Astrupstien.
Gigantium og AAU
Efter at have krydset motorvejen er første stop Gigantium - et stort sportscenter med
unik grøn identitet og stor publikumsaktivitet. Her vil +BUS i fremtiden danne rygrad for
et helt nyt bykvarter med boliger til 4.000 mennesker. Herfra kører +BUS videre ind i
universitetsområdet. Ved Pontoppidansstræde ankommer man til universitetsområdet
fra vest. Universitetet ligger ved AAUs centrale landskabsrum, nemlig søen. Området
huser blandt andet en lang række institutter, kantiner og auditorier.
Universitetshospitalet
Næste stop er Selma Lagerlöfs Vej, som huser sundhedsvidenskab og –erhverv. Sam-
tidig ligger her Universitetshospitalets serviceby, hvor der er adgang til en række nye
arbejdspladser. Ved endestationen Universitetshospitalet bliver man sat af ved hospita-
lets centrale ankomstrum og hele områdets vigtigste mødested.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0012.png
Endestationen i øst ligger ved det ny Aalborg Universitetshospital
Norddanmarks hovedstad
København, Aarhus, Odense og Aalborg er ubestridt de 4 største byer i Danmark. Hver
især er de lokomotiver for væksten i deres byregion. Udfordringerne for byerne ligner
derfor hinanden - og løsningerne ditto. Med byudvikling følger for alle byer kravet om
en radikal opgradering af den kollektive trafik.
Statslige investeringer
Staten investerer i disse år i opgradering af jernbanenettet i Danmark og i den nordjyske
togbetjening. Det skal følges op lokalt for at give optimal effekt. Et effektivt lokalt kol-
lektivt trafiknet er afgørende for at sikre passagerer til togene fra stationerne. Også det
ny Aalborg Universitetshospital til 4,6 mia. kroner i byens østligste del skal være let at
komme til for patienter fra hele Nordjylland - og for ansatte fra hele Danmark. +BUSsen
vil være et væsentligt element til at sikre dette.
By med vokseværk
Aalborg er centrum i en funktionelt sammenhængende byregion med 500.000 men-
nesker. Her går by og opland hånd i hånd, og mobiliteten har stor betydning for både
virksomheder, uddannelses- og forskningsinstitutioner og borgere. Med +BUS får byen
en tiltrængt livsnerve, som sikrer tilgængeligheden trods den konstante vækst.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0013.png
Fakta
om Aalborg:
Danmarks
3. største
kommune
Aalborg
Borgere i kommunen: 210.000
Danmarks
4. største by
Borgere i Aalborg: 132.578
Aarhus
befolknings-
tilvækst siden
2007: 7.2 %
Landsplan: 5.3 %
København
odense
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0014.png
Økonomi
+bus
busspor
Bussen skal prioriteres med egne vognbaner på
nogle strækninger. Belægninger skal forstærkes,
så komforten i busserne bliver god.
Anlægsoverslaget for +BUS Aalborg afspejler den nye situation, hvor +BUS løsningen er den
permanente løsning for den kollektive trafik. Det giver færre anlægsarbejder end ved en til-
svarende letbaneløsning og dermed et projekt med en mere overkommelig økonomi.
Anlægsoverslag +bus
Busspor
Stationer
Vejændringer
Arealer
Reserve
samlet +bus
33 mio. kr.
93 mio. kr.
222 mio. kr.
33 mio. kr.
114 mio. kr.
495 mio. kr.
stationer
Perroner skal forhøjes, så der bliver let indstigning
i bussen. Perronerne skal udstyres, så ind- og ud-
stigning kan ske hurtigt, og rejseoplevelsen bliver
god.
Vejændringer
Gader skal ombygges, så der sikres gode forhold
for flest mulige trafikanter. Kryds skal indrettes, så
det bliver enkelt at færdes mellem bydele.
Arealer
Der skal opkøbes arealer og bygninger for at sikre
plads til gode løsninger trafikalt og bymæssigt.
reserve
Samlet reserve på 10%+20% følger Transportmini-
steriets regler for ’Ny anlægsbudgettering’.
Udvikling af byrum
44 mio. kr.
samlet investering 539 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0015.png
Økonomi
- byrum
+BUS handler lige så meget om byen, som den handler om trafik. Aalborg Kommune
vil nemlig bruge +BUS som en drivkraft for byudvikling. Flere byudviklingsprojekter
langs +BUSsens forløb er under udvikling, med fokus på både fortætning, byrum og
grønne områder.
De 11 hovedstationer er:
med omstigning til nærbanen
- Haraldslund,
central plads i Vestbyen med sport og kultur
- Aalborg Vestby Station,
lokalt og regionalt trafikknudepunkt
- Østerågade,
midtbyens centrale station ved gågaderne og havnefronten
- Aalborg banegård,
omstigning mellem alle transportformer
- Karolinelund,
servicerer tætte bydele og grøn gangforbindelse til havnefronten
- Bornholmsgade,
kobling mellem Øgadekvarteret og Eternitten
- Grønlands Torv,
vigtigt trafikknudepunkt og bydelscenter
- Gigantium,
sports- og kulturcenter og centrum for ny blandet bydel
- Universitetet,
centrale universitetsfunktioner
- Frederik Bajers Vej,
bydelens nye centrum og bymæssigt mødested
- Universitetshospitalet,
det centrale ankomstrum og mødested
udvikling af byrum
11 af de i alt 23 stationer er særlig vigtige. Nogle som omstigningsste-
der mellem forskellige typer af kollektiv trafik og andre som centrale
pladser i en bydel. Omkring de 11 stationer skal der gøres en ekstra
indsats for at forbedre byrummene, så stationsområderne bliver at-
traktive og sikrer +BUSsen som en naturlig og stolt del af byen.
Hovedstationsområdet ved Vestbyen Station
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af 15/3-16 vedrørende BRT i Aalborg, fra Aalborg Kommune
1611203_0016.png
3/3/2016