Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 212
Offentligt
1610906_0001.png
Arne Frost Nielsen
Akelejevej 21
i-phone 28 96 85 66
3450 Allerød
e-mail:
[email protected]
________________________________________________________________________________
Opråb om Hillerødmotorvejen
Trængsel på Hillerødmotorvejen er ofte blev et omtalt i aviser på TV m.v. Borgmestre i
flere nordsjællandske kommuner har prøvet og råbe transportminister Hans Christian
Schmidt (V) op om problemet.
Det bliver mere og mere kaotisk, at være billist på Hillerødvejen, især i myldretiden. Dette
medfører også mange dramatiske trafikulykker og det har inden for de seneste fem år
medført 7 dødsfald og 73 personskader på strækningen mellem Allerød og Hillerød.
Farum/Hillerød motorvejen ophører som bekendt ved Nymøllevej ved Allerød. Herefter er
en skiftende to- og tresporet vej til og fra Hillerød. Efter motorvejens ophør ved Allerød
imod Hillerød må, der max. køres 90 km i timen.
Kombineret med trængsel, dvs., at der kører langt flere biler end tidligere på strækningen
og mange kører for stærkt og risikofyldt, hvilket resulterer i mange trafikuheld. Ofte går
trafikken helt i stå. Når, der sker trafikuheld, kan det blive helt kaotisk forhold på vejen,
hvor trafikanter låses helt fast t trafikken i flere timer og det er uvist, hvornår man når frem
til sin destination eller arbejde.
Der er et markant behov for en forlængelse af motorvejen fra Vassingerød til Hillerød.
Dette skal ses i lyset af den kommende vækst i Hillerød, som forventes i de kommende år,
hvor der kommer et nyt supersygehus med 4.000 ansatte, en ny station og bydel
Favreholm, medicinalindustrien vokser stærkt, og der skal bygges en ny multihal m.v. i
Hillerød. Samlet set forventes 10.000 flere arbejdspladser i de kommende år i Hillerød.
Hertil kommer, at trafikken fra Nordsjælland mod København også er stærkt stigen, som
følge af vækst og flere arbejdspladser i hovedstadsområdet.
Dels, er den trafikale situation i området til stor irritation for trafikanterne, som ofte kan
bruge fra en time til halvanden time til, at køre ca. 40 km. Dels de omkostningsmæssige
konsekvenser og tabt produktivitet, som pålægges erhvervslivet. Her tænker jeg på
lastbiler, håndværkere og erhvervsfolk m.v., hvor tid er penge.
Udfordringen er, at infrastrukturen skal være på forkant med udviklingen, hvilket burde
være en et godt incitament for, at skabe vækst, beskæftigelse, produktivitet og rationel
trafikafvikling – også for medarbejdere til og fra arbejde.
Derfor dette nødråb til Transportministeren:
Hvornår sætter politikerne de taktiske hensyn til side, i stedet og prioritere midlerne
og indsatsen derhen, hvor behovet er størst.
Overskuddet på betalingsbalancen er kommet op på næsten 140 mia. kr. i de
seneste 12 måneder – så prioriteringsmulighederne må være mange.
Ryst posen - selvfølgeligt kan midlerne hertil findes
Femern projektet er tidsmæssigt udskudt. Fx, hvad med en fremrykning af en
investeringssum i størrelsen 1 mia. kr., som det anslås, at ville koste at forlænge
motorvejen på 13,5 km. fra Nymøllevej ved Allerød til Isterødvejen ved Hillerød.
Kære politikere: Lyt til de lokale politikker, erhvervsfolk og de mange stærkt irriterede
trafikanter, som sidder i en bilkø året rundt på Hillerødvejen. Trafikanalyser af trængsler i
København og omegn, bliver kun værre. Derfor er der et markant ønske om, at få noget
gjort ved problemet – en forlængelse af Hillerødmotorvejen.
Side 1