Reform af taxilovgivningen kan give bedre personbefordring
Personbefordring i personbiler er en vigtig del af transportinfrastrukturen i Danmark og udgør et
vigtigt komplement til bl.a. den kollektive trafik. Et effektivt og velfungerende marked for
personbefordring vil øge produktiviteten og dermed velstanden i Danmark. Den nuværende
lovgivning begrænser udnyttelsen af digitalisering i persontransport og udnytter dermed ikke de
væsentlige samfundsmæssige investeringer i fx mobilteknologi, som Danmark har foretaget
gennem de seneste årtier. De undersøgelser, der i de seneste år er lavet af markedet for
personbefordring, viser desuden, at markedet ikke er velfungerende og ikke opfylder
forbrugernes behov.
Lovgivningen er ufleksibel og hæmmer udnyttelsen af teknologi.
en nuværende
D
taxilovgivning tillader ikke, at chauffører eller forbrugere kan udnytte nye teknologiske
muligheder, fx apps. En manglende udnyttelse af teknologi gør, at samfundet ikke kan høste det
økonomiske potentiale, der ligger i ny teknologi og det miljømæssige potentiale i moderne
delekørsel og samkørsel. Trængselskommissionen anbefaler en mere helhedsorienteret tilgang
til mobilitetsplanlægning, som bl.a. kan fremme dele og samkørsel som alternativer til kollektiv
trafik.
Den nuværende taxilovgivning giver ikke fleksibilitet til at betjene befolkningen i
henholdsvis byer og landdistrikter bedst muligt
Udfordringerne er meget forskellige i
.
henholdsvis by og land. I landdistrikter kan en betjeningsforpligtelse fx kædes sammen med
retten til at køre offentlige ture, hvilket i dag udgør op til 80 pct. af taxiers indtjening i
landdistrikter (
ansk Taxi Råd
. En hensigtsmæssig betjening i større byer kan sikres
D
)
uafhængigt af den offentlige kørsel. Det betyder, at der kan opnås større konkurrence på både
private og offentlige ture i byerne, til gavn for både kommunens økonomi og forbrugeren.
Forbrugerne oplever taxi som et luksusgode.
rivate forbrugere har ikke mange
P
valgmuligheder, hvis de ønsker at blive kørt af en tredjeperson. Foruden den populære Flextur,
er den eneste mulighed i dag taxi, hvilket privatforbrugere er tilbageholdende overfor. Gentagne
målinger, som senest i 2010 er udført for Færdselsstyrelsen, viste, at antallet af personer som
opfatter taxikørsel som et luksusgode er stigende. Taxi anvendes ikke særlig hyppigt i privat
sammenhæng. I samme opgørelse svarede kun 2 pct., at de ugentligt anvender taxi i privat
Til Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
I
16. Marts 2016