Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 211
Offentligt
1610854_0001.png
 
 
 
 
 
 
 
 
Reform af taxilovgivningen kan give bedre personbefordring 
Personbefordring  i  personbiler  er  en  vigtig  del af transportinfrastrukturen i Danmark og udgør et 
vigtigt  komplement  til  bl.a.  den  kollektive  trafik.  Et  effektivt  og  velfungerende  marked  for 
personbefordring  vil  øge  produktiviteten  og  dermed  velstanden  i  Danmark.  Den  nuværende 
lovgivning  begrænser  udnyttelsen  af  digitalisering  i  persontransport  og udnytter dermed ikke de 
væsentlige  samfundsmæssige  investeringer  i  fx  mobilteknologi,  som  Danmark  har  foretaget 
gennem  de  seneste  årtier.  De  undersøgelser,  der  i  de  seneste  år  er  lavet  af  markedet  for 
personbefordring,  viser  desuden,  at  markedet  ikke  er  velfungerende  og  ikke  opfylder 
forbrugernes behov. 
 
Lovgivningen  er  ufleksibel  og  hæmmer  udnyttelsen  af  teknologi.   
en  nuværende 
D
taxilovgivning  tillader  ikke,  at  chauffører  eller  forbrugere  kan  udnytte  nye  teknologiske 
muligheder,  fx apps. En manglende udnyttelse af teknologi gør, at samfundet ikke kan høste det 
økonomiske  potentiale,  der  ligger  i  ny  teknologi  og  det  miljømæssige  potentiale  i  moderne 
delekørsel  og  samkørsel.  Trængselskommissionen  anbefaler  en mere helhedsorienteret tilgang 
til  mobilitetsplanlægning,  som  bl.a.  kan  fremme  dele­  og  samkørsel  som  alternativer til kollektiv 
trafik.  
 
Den  nuværende  taxilovgivning  giver  ikke  fleksibilitet  til  at  betjene  befolkningen  i 
henholdsvis  byer  og  landdistrikter  bedst  muligt 
  Udfordringerne  er  meget  forskellige  i 
.
henholdsvis  by  og  land.  I  landdistrikter  kan  en  betjeningsforpligtelse  fx  kædes  sammen  med 
retten  til  at  køre  offentlige  ture,  hvilket  i  dag  udgør  op  til  80  pct.  af  taxiers  indtjening  i 
landdistrikter  ( 
ansk  Taxi  Råd 
.  En  hensigtsmæssig  betjening  i  større  byer  kan  sikres 
D
)
uafhængigt  af  den  offentlige  kørsel.  Det  betyder,  at  der  kan  opnås  større  konkurrence på både 
private og offentlige ture i byerne, til gavn for både kommunens økonomi og forbrugeren. 
 
Forbrugerne  oplever  taxi  som  et  luksusgode.   
rivate  forbrugere  har  ikke  mange 
P
valgmuligheder,  hvis  de  ønsker  at  blive  kørt  af  en tredjeperson. Foruden den populære Flextur, 
er  den  eneste  mulighed i dag taxi, hvilket privatforbrugere er tilbageholdende overfor. Gentagne 
målinger,  som  senest  i  2010  er  udført  for  Færdselsstyrelsen,  viste,  at  antallet  af  personer  som 
opfatter  taxikørsel  som  et  luksusgode  er  stigende.  Taxi  anvendes  ikke  særlig  hyppigt  i  privat 
sammenhæng.  I  samme  opgørelse  svarede  kun  2  pct.,  at  de  ugentligt  anvender  taxi  i  privat 
Til Folketingets Transport- og Bygningsudvalg 
I
 16. Marts 2016 
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Henvendelse af 16/3-16 vedrørende reform af taxilovgivningen, fra Uber
1610854_0002.png
 
 
 
 
 
 
sammenhæng.  I  forhold  til  samme  opgørelse  fra  2004  har  dette  billede  ikke  ændret  sig. 
Undersøgelsen  viser  desuden,  at  40  pct.  af  befolkningen  ville  køre  mere  i  taxi,  hvis  prisen  var 
10­20 pct. lavere ( 
ærdselsstyrelsen, 2010 
F
)
 
Taxilovgivningen  begrænser  sektorens  udvikling.   
en  manglende  udvikling  og  innovation  i 
D
branchen  skyldes  grundlæggende  en  kompleks  lovgivning,  som  indebærer  antalsbegrænsning 
på  tilladelser,  geografisk  begrænsning,  tilslutningspligt  og  begrænsninger i virksomhedsformen. 
Derudover  er  uddannelsen  for  chauffører  ikke  tidssvarende  ift.  nutidens  teknologiske 
muligheder.  Konsekvensen  af  dette  for  forbrugerne  og  samfundet  er  forringet  service, 
manglende  variation  i  udbuddet  og  høje  priser.  Desuden  går  chaufførerne  glip  af  mulige 
produktivitetsgevinster,  der  findes  i  anvendelse  af  ny  teknologi,  som  kan forbedre belægningen 
af  bilerne.
   
etænkning  1542  fra  udvalg  om  erhvervsmæssig  befordring  i  personbiler 
B
konkluderede  i  2013,  at
  “Reguleringen  sætter  begrænsninger  for  sektorens  udvikling  og  den 
dygtige  vognmands  mulighed  for  at  betjene  kunderne  og  udvikle  forretningen…  Der  er  således 
grundlæggende behov for en modernisering af den omfattende regulering.”   
 
Der  er  et  stort  produktivitetspotentiale  i  en  reform  af  personbefordring.   
en  nuværende 
D
lovgivning  for  taxikørsel  begrænser  adgangen  til  markedet  for  nye  virksomheder,  mindsker 
konkurrencen  på  markedet  og  besværliggør  muligheden  for  anvendelse  af  ny  teknologi. 
Produktivitetskommissionen  konkluderede  i 2013, at der er et væsentligt produktivitetspotentiale 
i  en  deregulering  af  taxibranchen.  I  regeringens  redegørelse  om  vækst  og  konkurrence  fra 
februar  2016  fremhæves  den  lave  danske  produktivitetsvækst,  som  især  skyldes  manglende 
konkurrence  i  hjemmemarkedsorienterede  erhverv,  herunder  private  serviceerhverv  som  taxi. 
En  højere  produktivitet  i  erhverv  som  taxi  vil  bidrage  til  væksten  og  dermed  til  velfærd  og 
velstand  i  Danmark.  For  at  høste  denne  produktivitetsgevinst  har  produktivitetskommissionen 
og  udvalget  om  erhvervsmæssig  befordring  af  personer  anbefalet  en  ophævelse  af 
antalsbegrænsning  og  geografisk  begrænsning  samt  en  forenkling  af  lovgivningen.  Dansk  Taxi 
Råd,  Dansk  Erhverv,  Dansk  Industri  og  Danske  Busvognmænd  samt  Københavns  Taxinævn 
har  alle  støttet  en  reform  af  taxilovgivningen,  herunder  en  opdeling  af  markedet  i  flere 
segmenter og en styrkelse og ændring af bestillingskontorets rolle. 
Forslag til en revideret lovgivning for personbefordring 
Lovgivningen  bør  tillade,  at  både  virksomheder  og  befolkningen  kan  gøre  brug  af  de 
teknologiske  muligheder  der  findes,  og  at  samfundet  kan  nyde  godt  af  den  øgede konkurrence 
og produktivitet et mere åbent marked for personbefordring vil skabe. 
 
Uber  foreslår,  at  en  ny  lovgivning  baserer  sig  på  en  opdeling  af  markedet  i  tre  segmenter: 
taxikørsel,  hyrekørsel  og  delekørsel 
  Samtidig  foreslår  vi,  at  de  nuværende  bestillingskontorer 
.
overgår  til  at  være  såkaldte   
ransportformidlere 
  Det  vil  give  traditionelle  bestillingskontorer  en 
t
.
mere  fremtrædende  rolle  i  lovgivningen  og  give  mulighed  for,  at  fx  teknologivirksomheder også 
Til Folketingets Transport- og Bygningsudvalg 
I
 16. Marts 2016 
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Henvendelse af 16/3-16 vedrørende reform af taxilovgivningen, fra Uber
 
 
 
 
 
 
kan  opnå  tilladelse  og  være  underlagt  lovgivningsmæssige  pligter  som  transportformidler.  En 
transportformidler  vil  kunne  formidle  forudbestilte  ture  udført  af  selvstændige  chauffører  ­ 
uafhængigt  af  en  vognmandsvirksomhed.  Det  vil  skabe  større  konkurrence  mellem 
transportformidlere  og  fremme  brug  af  ny  teknologi  i  branchen.  Det  vil  desuden gøre det muligt 
for  selvstændige  taxichauffører  at  konkurrere  med  de  større  virksomheder  ved  frit  at  kunne 
vælge, hvilken transportformidler og hvilken teknologi de vil anvende. 
 
Ophævelse  af  antalsbegrænsning  og  geografisk  begrænsning:   
ed  at  lette 
V
adgangen  til  erhvervet  gennem  en  ophævelse  af  antalsbegrænsningen  og  den 
geografiske  begrænsning  kan  konkurrencen  fremmes  på  markedet.  Strukturen  i 
lovgivningen  bør  desuden  ændres  ved  at  opdele  markedet  for  personbefordring  i  flere 
segmenter  og  ved  at  styrke  og  ændre  bestillingskontorernes  rolle,  så  de  overgår  til  at 
være  såkaldte  transportformidlere.  Dette  er  på  linje  med  anbefalinger  fra 
produktivitetskommissionen  og  fra  betænkning  1542  fra  udvalget  om  erhvervsmæssig 
befordring i personbiler.  
Taxikørsel,  hyrekørsel  og  delekørsel  ­  opdeling  af  markedet  i  tre  kategorier.   
E
opdeling  af  markedet  for  personbefordring  i  tre  segmenter,  henholdsvis  taxikørsel, 
hyrekørsel  og  delekørsel  vil  møde  forskellige  behov  i  form  af  rettigheder  og  pligter. 
Taxikørsel
  som  kategori  omfatter  gadeturer,  holdepladsturer  og  forudbestilte  turer. 
Hyrekørsel
  omfatter  derimod  kun  forudbestilte  ture,  der  overflødiggør  taximetre,  da 
prisen  kan  aftales  eller  angives  ved  bestillingen.   
elekørsel
  er  privat  kørsel  og  dermed 
D
en  aktivitet,  der  sker  mellem  to  privatpersoner.  Denne  aktivitet  foreslås reguleret i en ny 
lovgivning for personbefordring i takt med at delekørsel bliver stadig mere populær. 
Balance  mellem  hensyn  til  forbrugerne  og  chaufførerne.
  En  ny  moderne  lovgivning 
for  personbefordring  bør  fokusere  på  at  opnå  en  balance  mellem  hensynet  til 
forbrugerne,  som  bruger  serviceydelsen  og  chaufførerne,  som  leverer  den.  Begge 
parter  kan  få  gavn  af  flere  valgmuligheder  og  bedre  adgang  til  ny  teknologi. 
Chaufførerne  og  kørere  vil  få  flere  ture  og  bedre  belægning  samt  en  større fleksibilitet, 
mens forbrugerne vil få lavere priser og flere valgmuligheder.  
Indførelse  af  transportformidler  og  kategori  for  selvstændige  chauffører.   
  den 
I
nuværende  taxilovgivning  er  taxivognmænd  nøglen  til  at  få  adgang  til  markedet.  Det  er 
vognmanden,  der  opnår  tilladelserne,  som  han  eller  hun  personligt  ejer  på  livstid. 
Taxichaufførerne  er  ansatte  hos  vognmanden  og  har  ikke  mulighed  for  at  blive 
vognmænd,  medmindre  der  bliver  en  tilladelse  ledig.  Det  betyder,  at  mange 
taxichauffører,  som  ønsker  at  være  selvstændige  er  utilfredse.  Taxichauffører  som  er 
ansatte  har  desuden  som  følge  af  lovgivningen  ikke  noget  økonomisk  incitament  til  at 
yde en god service, da deres opførsel og service ikke direkte påvirker deres mulighed for 
at  få  ture  og  dermed  heller  ikke  deres  indtjening.  En  ny  lovgivning  bør  derfor  indrettes, 
Til Folketingets Transport- og Bygningsudvalg 
I
 16. Marts 2016 
 
 
 
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Henvendelse af 16/3-16 vedrørende reform af taxilovgivningen, fra Uber
1610854_0004.png
 
 
 
 
 
 
så   
ransportformidler
  indføres  som  kategori  i  lovgivningen.  Transportformidleren  bliver 
t
ansvarlig  for  at  sikre,  at  krav  til  henholdsvis  bil  og  selvstændig  chauffør er overholdt, og 
at  fx  prisinformation  leveres  korrekt,  så  forbrugersikkerheden  garanteres.  Der  bør 
desuden  indføres  en  kategori  for  selvstændige  taxichauffører,  som  kan  tilslutte  sig 
transportformidleren  direkte  ­  udenom  vognmanden.  For  disse  chauffører  vil  den  lange 
uddannelse,  der  påhviler  en  vognmand  være  unødvendig,  da  transportformidleren  vil 
have  ansvaret  for  at  sikre,  at  den  selvstændige  taxichauffør  opfylder  relevante  krav. 
Chaufførernes  uddannelse  bør  desuden  simplificeres,  da  mange  delelementer  ­ så som 
kortlæsning ­ kan erstattes af teknologiske løsninger.  
Erfaringer fra andre lande 
Erfaringer  fra  Norden,  Baltikum  og  Holland  viser,  at  en  hensigtsmæssig  regulering  på  den  ene 
side  skal  åbne  op  for  konkurrencen  og  på  den  anden  side  skal  stille  klare  krav  til 
forbrugersikkerhed.  I  nogle  lande,  hvor  liberalisering  ikke  er  ledsaget  af  forbrugersikkerhed  i 
form  af  gennemsigtighed  om  fx  priser,  vil  konkurrencen  ikke  være  på  lige  vilkår,  og  der  kan 
opstå  situationer,  hvor  forbrugeren  bliver  snydt.  Det  foreslås  derfor,  at  krav  til 
forbrugersikkerhed indføres i reguleringen af transportformidlere. 
 
Sveriges  regering  overvejer  at  indføre  hyrekørsel  og  delekørsel.
  Sverige 
liberaliserede  deres  taxi­marked  væsentligt  i  1990,  hvilket  inkluderede  en  afskaffelse  af 
antalsbegrænsninger  og  prisbegrænsninger.  Liberaliseringen  medførte  øget 
konkurrence,  men  også  en  række  negative  utilsigtede  konsekvenser,  såsom  stor 
variation  i  priser  og  manglende  transparens  på  grund  af  manglende  krav  til 
prisinformation  mv.  Uber  har  været  på  markedet i Sverige siden 2013 og har medført en 
højere  grad  af transparens på det eksisterende taximarked, særligt til gavn for turister og 
folk,  der  ikke kender byen, da ETA tracking og elektroniske kvitteringer øger transparens 
og mindsker chancen for snyd. Den svenske regering besluttede i 2015 at igangsætte en 
udredning  af  lovgivningen  med  henblik  på  at  anbefale  evt.  lovgivningsændringer  til 
personbefordring.  Udredningen  fokuserer  på  1.  taximeterkrav,  2.  indførelse  af  en  ny 
kategori  for  hyrekørsel  og  3.  regulering  af  delekørsel  ( 
m  den  svenske  regerings 
o
udredningsarbejde 
.  Sveriges  nuværende  taxilovgivning  giver  ikke  den  fornødne 
)
forbrugerbeskyttelse,  da  der  mangler  tilstrækkelige  krav  til  prisinformation  og  brug  af 
teknologi  såsom  taximeter,  apps  mv.  Strukturen  i  Sveriges  taxilovgivning  er  stadig 
bygget  op  om  det  enkelte  taxiselskab.  Det  gør  det  svært  for  myndigheder  at  kontrollere 
taxier,  både  hvad  angår  deres  overholdelse  af  krav  til  prisinformation  og  deres 
indbetaling  af  skat.  En  omstrukturering  af  lovgivningen  med  opdeling  i  flere  segmenter 
og  en  ny  rolle  for  taxicentraler  vil  gøre  det  nemmere  at  sikre  efterlevelse  og  høj 
forbrugerbeskyttelse. 
 
Til Folketingets Transport- og Bygningsudvalg 
I
 16. Marts 2016 
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Henvendelse af 16/3-16 vedrørende reform af taxilovgivningen, fra Uber
 
 
 
 
 
 
Finlands  regering  vil  udnytte  teknologi  til  gavn  for  forbrugerne.   
  Finland  er 
I
lovgivningen  som  i  Danmark  og  Norge  centreret  omkring  taxivirksomheder,  der  ejer 
tilladelserne.  Tilladelserne  udstedes  af  lokale  myndigheder,  såkaldte  ELY­centre,  som 
samtidig  har  ansvar  for  kontrol  af  markedet.  Der  findes  kun  en  type  tilladelser,  som 
indebærer  en  række  krav  til  bilens  udstyr,  herunder  taximeter,  skiltning  mv.  Den  finske 
regering  forventes  i  løbet  af  foråret  2016  at  komme  med et forslag til ny lovgivning, som 
vil  åbne  markedet  for  personbefordring  ved  hjælp  af  flere  taxilicencenser  og  derudover 
skabe mulighed for delekørsel. 
Estlands  regering  vil  introducere  delekørsel.   
stland  er  det  første  land  i Europa, der 
E
på  nationalt  niveau  i  februar  2016  har  fremsat  forslag  til  konkret  lovgivning,  der  vil 
regulere  delekørsel.  Forslaget  vil  ændre  transportlovgivningen,  så  det  er  tilladt  for 
enhver  borger  (som  har  god  vandel)  at  levere  transport,  der  på  forhånd  arrangeres 
gennem  et  elektronisk  system.  Forslaget  kræver,  at  udbyderen  af    en  elektroniske 
d
system  opfylder visse standarder for gennemsigtighed og sikkerhed, for eksempel ved at 
offentliggøre  detaljer  om,  hvordan  billetpriser  beregnes,  elektroniske kvitteringer, foto af 
føreren  og  nummerplade,  før  passageren  går  ind  i  en  bil.  Samtidig  vil  lovgivningen 
mindske  barrierer  for  taxichauffører,  for  eksempel  ved  at  strømline  nogle  overlappende 
uddannelseskrav  og  udvide  de  områder  taxier  kan  operere  i. Forslaget gør det desuden 
klart,  at  kun  taxier  kan  medtage  passagerer  via  gadeturer.  Forslaget  øger  forbrugernes 
valgmuligheder  og  skaber  økonomiske  muligheder  for  esterne  samt  opretholder  fair 
konkurrence. 
Holland  har  givet  taxi­  og  hyrechauffører  teknologisk  valgfrihed.   
  Holland  er  der 
I
ingen  antalsbegrænsning  på  markedet  for  taxi­  og  hyrechauffører.  Desuden  er  der  en 
opdeling  af  markedet  i  henholdsvis  hyrekørsel  og  taxikørsel,  som  begge  reguleres  på 
nationalt  plan  og  taxi  yderligere  på  kommunalt  niveau.  Både  hyre­  og taxichauffører har 
mulighed  for  at  vælge,  hvilken  teknologi  de  ønsker  at  bruge  til  at  opnå  ture.  De  kan 
vælge at bruge en app en dag og en taximeter (for taxi) den anden dag eller oven i købet 
skifte  flere  gange  om  dagen.  Det  giver  dem  fleksibilitet  og  dermed  en  mere  optimal 
udnyttelse  af  deres  tid.  Opdelingen  af  markedet  i  flere  segmenter  og  ophævelsen  af 
a
  ntallet  af  begrænsninger  øger  konkurrencen  og  giver  forbrugerne  flere  valgmuligheder 
samt  lavere  priser.  Samtidig  giver  brug  af  ny  teknologi  chauffører  mulighed  for  at 
optimere  deres  kørsel,  hvilket  fører  til  en  bedre  udnyttelse  af  ressourcerne  og  dermed 
højere  produktivitet.  I  Holland  kan  taxier  registreret  til  taxikørsel  ikke  anvendes  til  privat 
kørsel.  Det  betyder  ineffektiv  brug  af  ressourcer.  Et  nyt  system  til  registrering  af  ture 
(BTT)  er  introduceret på det hollandske taximarked. Systemet har til at hensigt at gøre al 
kørsel  på  platformen  sporbar.  Systemet  har  mødt  meget  kritik,  da  det  har  medført 
yderligere  administrative  byrder  for  taxichauffører  uden  at  skabe  yderligere 
forbrugerbeskyttelse,  da  prisestimering  og  elektroniske  kvitteringer  allerede  var 
introduceret  af  de  fleste  taxi  selskaber  i  forvejen.  Eksemplet  viser,  at  regulering  bør 
Til Folketingets Transport- og Bygningsudvalg 
I
 16. Marts 2016 
 
 
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Henvendelse af 16/3-16 vedrørende reform af taxilovgivningen, fra Uber
 
 
 
 
 
 
fokusere  på  formålet  og  ikke  på  indholdet,  så  reguleringen  kan  fremme  innovation  i 
stedet for at begrænse den.  
Til Folketingets Transport- og Bygningsudvalg 
I
 16. Marts 2016