Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1553750_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. oktober 2015
2015-168
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Angående forslag til en finansieringsmodel for DOT-samarbejdet
Jeg skal hermed orientere Transportudvalget om, at Transport- og Bygnings-
ministeriet af selskaberne bag paraplysamarbejdet i på Sjælland (Din Offentlige
Transport - DOT) er anmodet om at udstede en bekendtgørelse, som skal fast-
lægge finansieringsmodellen for DOT samarbejdet og mit forslag til håndtering
af sagen.
I foråret 2015 bad Transport og Bygningsministeriet Trafik- og Byggestyrelsen
om at føre et sektortilsyn med udviklingen af DOT-samarbejdet, og d. 12. au-
gust 2015 fremsendte Trafik- og Byggestyrelsen den første statusrapport som
led i dette tilsyn.
Den overordnede konklusion i statusrapporten er, at der er fremdrift i DOT-
samarbejdet, om end det bærer præg af, at DOT’en er i etableringsfasen, og at
funktionerne er under opbygning både organisatorisk og teknisk.
Trafik- og Byggestyrelsen pointerer i rapporten, at etableringen af DOT I/S som
juridisk enhed udestår. Parterne måtte nemlig i vinteren 2014 erkende, at de
ikke kunne opnå enighed om en model for finansiering af DOT, og har bedt
Transport- og Bygningsministeriet om at udstede en bekendtgørelse, der fast-
lægger finansieringsmodellen for DOT.
Jeg er opmærksom på, at enhver af ministeriet foreslået løsning vil skulle ba-
lancere selskabernes forskellige interesser, og at der i denne sag vil være tale
om at finde det bedste kompromis. Det kan derfor heller ikke udelukkes, at det
forslag til en finansieringsmodel, som jeg præsenterer for jer her vil møde mod-
stand hos selskaberne. Jeg hæfter mig dog ved, at alle tre selskaber har anmo-
det ministeriet om at fastlægge finansieringsmodellen for samarbejdet.
Det er vigtigt at give selskaberne bag DOT-samarbejdet det juridiske funda-
ment, der skal til, for at de kan komme videre med udviklingen af samarbejdet,
så rammerne i den nuværende lovgivning udfyldes.
Jeg redegør nedenfor for sagen og giver en gennemgang af det princip for fi-
nansieringsmodellen, som jeg påtænker at nedfælde i en bekendtgørelse.
Baggrund
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 2: Orientering om forslag til en finansieringsmodel for DOT-samarbejdet, fra transport- og bygningsministeren
1553750_0002.png
En revideret lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. blev vedtaget d. 11. juni 2014. Med lovændringen blev Tra-
fikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der
udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med staten inden for trafikselskabet
på Sjællands geografiske område pålagt at etablere et samarbejde.
Samarbejdet skal omfatte kundevendte aktiviteter, herunder billetsalg, kunde-
service, hittegodsadministration, rejseregler, trafikinformation, markedsføring,
kommunikation m.v. Samarbejdet kan omfatte opgaver i relation til takster,
indtægtsdeling, koordinering af køreplanlægning, analyse og benchmarking
m.v.
Paraplysamarbejdet blev lanceret d. 7. januar 2015 under navnet ”Din Offentli-
ge Transport” (DOT).
Forslag til en finansieringsmodel
Movia og Metroselskabet har ønsket, at udgifterne til DOT fordeles efter sel-
skabernes omsætning. En sådan model indebærer, at DSB skal dække ca. 50
pct. af de samlede udgifter. Hvis udgifterne omvendt udelukkende fordeles
efter antallet af rejser, hvilket DSB ønsker, så skal Movia bære en relativt større
andel af udgifterne, og DSB’s andel af udgifterne falder til ca. 40 pct.
Den finansieringsmodel, som jeg vil foreslå, at der arbejdes videre med tager
udgangspunkt i den såkaldte ”60/40 model”, som kendes fra rejsekortet, og
som indebærer, at 40 pct. af fordelingsnøglen beregnes på baggrund af selska-
bernes omsætning, mens 60 pct. beregnes på baggrund af antallet af rejser.
Ved at lade ca. 60 pct. af fordelingsnøglen basere sig på antallet af rejser, aner-
kendes det, jf., DSB’s synspunkt, at antallet af rejser rent faktisk har betydning
for udgiftsniveauet for DOT. Samtidig indgår også et element af omsætning,
som ønsket af de øvrige selskaber.
Modellen inddrager således både de elementer som Movia og Metroselskabet
ønsker og de elementer DSB ønsker. Derfor ender den finansieringsmæssige
konsekvens også nogenlunde midt imellem de to rene modeller. Selvom ingen
af selskaberne antagelig vil være tilfredse med modellen, repræsenterer den
således efter min mening en balanceret kompromismodel, hvor DSB bærer 45
pct. af udgifterne, Movia ca. 40 pct. og Metroselskabet ca. 15 pct.
Derudover er det en fordel, at 60/40 fordelingsnøglen er konsistent med den
udgiftsfordeling, som der i foråret blev opnået enighed om i Rejsekortet.
Jeg har derfor udarbejdet en bekendtgørelse, som tager udgangspunkt i denne
finansieringsmodel, som i dag er sendt i høring.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 2: Orientering om forslag til en finansieringsmodel for DOT-samarbejdet, fra transport- og bygningsministeren
1553750_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Hans Chr. Schmidt