Til medlemmerne af
Transport- og Bygningsudvalget
Dato
3. marts 2016
Kære Medlem af Transport- og Bygningsudvalget
Vi forstår, at udvalgets medlemmer nu vil underskrive kontrakterne og igangsætte byggeriet af
Femern-forbindelsen – dog først når den tyske beslutningsproces er tilendebragt.
Hos rederiet Scandlines hilser vi altid konkurrence velkommen, og vi forventer en fair
konkurrence uden massiv statsstøtte, dumpede priser eller anden chikane. Vi sejler som lovet
videre over Rødby-Puttgarden, også hvis eller når tunnellen måtte står klar om ti år eller mere.
Vi vil gerne anerkende indsatsen for at få afdækket grundlaget for beslutningen om en Femern-
forbindelse og kan kun rose initiativet med den seneste eksterne undersøgelse fra
konsulenthuset EY. Analysen viste blandt andet, at Femern A/S har undervurderet den tyske
beslutningsproces, og at hele projektet er blevet mere økonomisk skrøbeligt. En vurdering, vi til
fulde deler.
Desværre skulle analysen ikke afdække det helt grundlæggende spørgsmål: Er der overhovedet
det trafikale grundlag, som Femern A/S påstår? Trafikforskere har utallige gange påpeget
massiv usikkerhed omkring dette, men desværre er det ikke blevet undersøgt af uvildige
eksperter.
Scandlines vil gerne opfordre udvalgets medlemmer til at bruge den pause, der nu opstår, inden
den tyske beslutningsproces er afsluttet, til at få bedre styr på trafiktallene og dermed få
sikkerhed for, om der overhovedet eksisterer et trafikalt grundlag for en tunnelforbindelse.
Hvorfor undersøges det ikke ordentligt? Forbindelsen skal være brugerbetalt, men hvis der ikke
er kunder nok, så ender regningen hos de danske skatteydere.
Vi har mange gange påpeget, at Femern A/S’ prognoser er for optimistiske. Vi kan konstatere,
at de faktiske trafiktal for Scandlines således er lavere end de trafiktal, prognoserne opererer
med. Ligeledes er Scandlines’ gennemsnitspriser lavere end de priser, Femern A/S forventer, vi
har. Alene i 2014 er der en afvigelse på 19 procent mellem de af Femern A/S forventede og så
de faktiske tal, som Scandlines har dokumenteret over for Transportministeriet.
Betydningen af afvigelser i trafikindtægter er belyst i Femern A/S’ Finansielle Analyse, hvor en
såkaldt stresstest for projektets økonomi nu er ændret. Før kunne man tåle at tabe 21 procent
af den forventede omsætning, mens projektet nu kun kan tåle at tabe 16 procent af
omsætningen, før projektet er oppe på 50 års tilbagebetaling. Forligskredsen er dermed på vej
til at give grønt lys for et projekt, hvis omsætningsforudsætninger allerede i dag ikke kan klare
sin egen stresstest.
Scandlines
Havneholmen 25, 8 sal
DK-1561 København V
Management:
Søren Poulsgaard Jensen,
Per Madsen, Morten Haure-Petersen
www.scandlines.com
Telefon
+45 33 15 15 15