Taxinævnet i Region Hovedstaden
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
25. februar 2016
Sagsbeh.:FRGI01
J.nr.: 00.01.00-A00-14-16
Notat - uddybning af vores forslag til ændringer af taxiloven
Taxinævnet i Region Hovedstaden var den 28. januar 2016 i deputation hos Transport og
Bygningsudvalget. Der fremkom dels nogle spørgsmål, og dels et par overvejelser fra medlemmerne,
som her forsøges besvaret, især med vægt på problematikken omkring taxibetjening i yderområder.
Kan I definere limousinebegrebet nærmere?
Limousinedefinitionen i dag:
Limousinebegrebet dækker i den nugældende taxilov dels de klassiske
limousiner (lang hvid og luksuriøs vogn), og dels de vogne, som er beregnet til særlige VIP kørsler med
en luksuriøs indretning. De sidstnævnte kan – især af det utrænede øje – forveksles med taxier. Der er
ingen prisregulering på limousiner, og der må ikke være installeret taxi udstyr i den. Der er en
antalsbegrænsning for stået på den måde, at en limousinevognmand skal være i stand til at
dokumentere, at der er et behov for en limousinetilladelse (fremlæggelse af kørselskontrakter m.m.).
Tendenser:
Flere limousinevognmænd er i stigende grad begyndt at erhverve hoteller og større
virksomheder som kunder. Dette fordi hotellerne mener, at limousinevognmændene yder en bedre
service, end taxierne. Dette er til gene for taxibranchen
1
, som tidligere har betragtet denne type kørsel
som ”taxikørsel”. Taxinævnets holdning har været, at det må være kunden, der definerer, om han vil
betale for en limousine, eller tage en taxi.
Limousiner er som sagt ikke underlagt en prisregulering. Lovgiver har antaget, at en luksuriøs vogn er
dyr i indkøb – hvilket også burde afspejle sig i prisniveauet. Men i princippet kan en velpolstret
limousinevognmand godt tilbyde sin kørsel til lavere priser end maksimaltaksterne. Når og hvis dette
sker, vil vedkommende være i stand til at overtage en del af taximarkedet, især hvis vi tager
udgangspunkt i den digitale udvikling med bestillinger via apps. Det har ikke været logivers hensigt at de
to tilladelsestyper konkurrerede med hinanden på ”taximarkedet”. Men udviklingen men det sker dog i et
– indtil videre – forholdsvis begrænset omfang. Der eksisterer således allerede en gråzone mellem
limousiner og taxier.
Ny definition af limousinebegrebet
Vi foreslår,
at der indføres en ny definition, som eksempelvis kunne hedde: ”personbefordrings-
tilladelse” (ej særlig mundret navn – kunne forkortes til PBT) og som erstatter følgende tilladelsestyper:
1
Primært i Region Hovedstaden.
1