Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 185
Offentligt
1
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forsøgsordning, hvorefter 17-årige kan erhverve kørekort til almindelig bil betinget af ledsaget
kørsel indtil det fyldte 18. år, samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert m.v.)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som ændret ved § 1, nr. 12 i
lov nr. 565 af 18. juni 2012, og senest ved lov nr. 154 af 18. februar 2015, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 57
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte særlige regler, der fraviger bestemmelsen
i § 56, stk. 2, 1. pkt., med henblik på etablering af en forsøgsordning, hvormed alderskravet for
erhvervelse af kørekort sættes ned til 17 år betinget af ledsaget kørsel frem til det fyldte 18. år.
Transport- og bygningsministeren kan i den forbindelse efter forhandling med justitsministeren
fravige reglerne i § 128, stk. 4, § 129, stk. 4, 1. pkt., § 129, stk. 4, 2. pkt., og § 131, stk. 1, samt
fastsætte, at § 55, stk. 1, 2 og 4, 1. pkt., med de fornødne ændringer tillige finder anvendelse for
ledsageren.«
2.
§ 61, stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
»Transport-
og bygningsministeren kan fastsætte bestemmelser om, under hvilke betingelser
personer, der har ret til at føre motorkøretøj i udlandet, kan få dansk kørekort, herunder
bestemmelser om afgivelse af erklæringer på tro og love.«
3.
I
§ 63, stk. 2,
ændres »16 år« til: »15 år«.
4.
Efter § 63 indsættes:
Ȥ
63 a.
Den, der driver erhverv med salg, udlejning eller reparation af knallerter, må ved
udøvelsen af denne virksomhed ikke sælge eller på anden måde stille en knallert til rådighed for
personer under 16 år, medmindre forældremyndighedens indehaver forinden har givet skriftligt
samtykke dertil. Det påhviler den erhvervsdrivende at sikre sig, at samtykket foreligger.«
5.
I
§ 129, stk. 6,
ændres »16 år« til: »15 år« to steder.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
2
6.
§ 132 c
affattes således:
Ȥ
132 c.
Spørgsmålet om generhvervelse af retten til at føre lille knallert inden
frakendelsestidens udløb kan ud over de i § 132 nævnte tilfælde indbringes for domstolene, hvis
føreren var under 15 år på tidspunktet for frakendelsen og frakendelsestiden udløber, efter at føreren
er fyldt 18 år. Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3, og kan tidligst finde sted,
når den pågældende er fyldt 18 år. Retten kan kun gengives, når ganske særlige omstændigheder
foreligger.«
§2
Stk. 1.
Lovens § 1, nr. 1 og nr. 2, træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 3-6, træder i kraft den 1. januar 2017.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Bemyndigelse til at nedsætte alderen for kørekort til 17-år
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.1.2.1. 17-årige førere
2.1.2.2. Ledsagere
2.1.2.3. Kørekortet
2.1.3.
Sanktionsfastsættelse for overtrædelse af forsøgsordningen med kørekort til 17-årige
2.1.3.1. Gældende ret
2.1.3.1.1.
Strafniveauet for færdselslovsovertrædelser begået af 17-årige
2.1.3.1.2. Øvelseskørsel
2.1.3.1.3. Strafansvar for førere af køretøjer
2.1.3.1.4. Frakendelse af førerretten for 17-årige førere
2.1.3.2. Overvejelser om sanktionsfastsættelse for overtrædelse af ordningen
2.1.3.2.1. 17-årige
2.1.3.2.2.
Sanktionsfastsættelse for ledsagere
2.2.
Nedsættelse af aldersgrænse for kørekort til lille knallert
2.2.1. Nedsættelse af aldersgrænsen fra 16 til 15 år
2.2.1.1. Gældende ret
2.2.1.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
2.2.2. Krav om samtykke fra forældremyndighedsindehaver ved salg af knallert til personer
under 16 år
2.2.2.1. Gældende ret
2.2.2.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
2.3. Fastsættelse af betingelser for ombytning af udenlandske kørekort
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Miljømæssige konsekvenser
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
4
1. Indledning
Hovedformålet med lovforslaget er at forbedre færdselssikkerheden for de unge nyuddannede
bilister i trafikken og samtidig forbedre deres mobilitet. Det foreslås på den baggrund at indsætte en
bemyndigelsesbestemmelse i færdselsloven, som giver transport- og bygningsministeren mulighed
for at etablere et forsøg med at sænke aldersgrænsen for, hvornår man kan få kørekort, til 17 år,
betinget af, at man kører med en erfaren bilist, frem til man fylder 18 år. Udenlandske erfaringer
peger på, at ledsaget kørsel det første år med kørekort gør de unge til sikrere bilister.
Det foreslås samtidig, at aldersgrænsen for førere af lille knallert sænkes fra 16 til 15 år for at
forbedre de unges mobilitet, herunder særligt unge, som bor i udkantsområder, hvor der ikke er
effektive offentlige transportmuligheder til uddannelsesstederne. Nedsættelsen af aldersgrænsen for
førere af lille knallert er tidligere vedtaget ved lov nr. 479 af 23. maj 2011 om ændring af
færdselsloven og lov om ungdomsskoler (Knallertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel på
knallert m.v.), men nåede aldrig at træde i kraft, da ændringen af aldersgrænsen blev tilbageført
inden ikrafttrædelsesdatoen ved lov nr. 565 af 18. juni 2012. Det ønskes derfor at genindføre den
tidligere vedtagne ændring af aldersgrænsen for lille knallert.
Begge tiltag indgår i regeringens plan ”Vækst og udvikling i hele Danmark”, som blev fremlagt i
november 2015.
Med lovforslaget foreslås endelig en præcisering af færdselslovens § 61, stk. 2, 1. pkt.
Bestemmelsen, der indeholder hjemmel for transport- og bygningsministeren til at fastsætte
bestemmelser om udenlandske borgeres mulighed for at få ombyttet deres udenlandske kørekort til
et dansk kørekort, foreslås præciseret, således at det utvetydigt fremgår, at bestemmelsen også
indeholder hjemmel til at fastsætte bestemmelser om afgivelse af erklæringer på tro og love.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Bemyndigelse til at nedsætte alderen for kørekort til 17 år
Det foreslås, at der tilvejebringes hjemmel til at etablere en forsøgsordning, der gør det muligt for
17-årige at erhverve kørekort til almindelig bil (kørekort i kategori B) betinget af, at den 17-årige
frem til sit fyldte 18. år i sin kørsel ledsages af en erfaren bilist. Transport- og bygningsministeren
bemyndiges i lovforslaget til at fastsætte de nærmere regler om ordningen.
2.1.1. Gældende ret
Aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort til motorkøretøj og stor knallert er i dag 18 år, jf.
færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 1. Dette afspejles også i § 24, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 312 af 25.
marts 2015 om kørekort (kørekortbekendtgørelsen), hvorefter kørekort til kategori B kan udstedes
til en person, der er fyldt 18 år.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
5
Der er i færdselslovens § 57, stk. 2, hjemmel til, at transport- og bygningsministeren kan fastsætte
særlige bestemmelser og betingelser for erhvervelse af kørekort til motorkøretøjer, som fraviger den
generelle bestemmelse om aldersgrænsen for kørekort, hvis det handler om særlige typer af
motorkøretøjer eller kørselsformål, herunder erhvervsmæssig befordring af personer, buskørsel,
godstransport, m.v.
2.1.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Unge bilisters risiko i trafikken er langt højere end ældre trafikanters. Ifølge DTU Transports
undersøgelse af risiko i trafikken fra 2012 har unge mænd på 18-19 år statistisk set ca. 6-7 gange så
stor en risiko for at blive involveret i en ulykke med dræbte eller tilskadekomne som bilister i
aldersgruppen 35-65 år. Den statistiske risiko falder med alderen, men den bliver ved med at være
relativt høj frem til det 24. år. Den øgede risiko kan forklares med et samspil mellem flere forhold,
herunder at 18-19-åriges mentale udvikling ikke er fuldendt, hvilket begrænser forståelsen af alle
risici i trafikken, og at de unge nyuddannede bilister mangler erfaring og viden. Derudover kan
forskellige kulturelle normer blandt unge mennesker spiller ind.
Unge bilister op til 24 år er et af fokusområderne i Færdselssikkerhedskommissionens
handlingsplan 2013-2020,
”Hver ulykke er én for meget”,
fra 2013. I den forbindelse betoner
Færdselssikkerhedskommissionen særligt den rolle, som de unges forældre spiller, i forsøget på at
nedbringe de unges risiko i trafikken. Handlingsplanen indeholder derfor en anbefaling om, at man
arbejder med forældre og deres rolle som forbillede for deres børn, idet unge trafikanter kopierer
forældrenes adfærd.
Flere lande har indført privat øvelseskørsel, trinvis kørekort eller ledsagerordninger, hvor den unge
bilist får mere frihed i takt med, at køreerfaringen stiger. I Tyskland, Frankrig, Østrig og Holland
har man indført ledsagerordninger, hvor man kan erhverve kørekort et år tidligere, end man kan på
traditionel vis, dvs. som 17-årig, betinget af, at man i sin kørsel ledsages af en erfaren bilist, der skal
rådgive og vejlede i kørslen, frem til man fylder 18 år.
Den tyske ledsagerordning har været introduceret gradvist, og siden 2008 har den fungeret i alle
tyske delstater. Evalueringen af ordningen har vist, at unge 18-årige, som har deltaget i
ledsagerordningen fra de fyldte 17 år, har været impliceret i 22 pct. færre ulykker og 20 pct. færre
trafikforseelser pr. 1 mio. kørte kilometer end jævnaldrende unge, der har fået kørekort på
traditionel vis (”Evaluation
of Accompanied Driving from Age 17”,
BAST, 2013). Effekten holder
et stykke ind i deltagernes 19. år, hvorefter den aftager og forsvinder sammenlignet med unge, der
har taget den traditionelle kørekortuddannelse, da de fyldte 18 år.
Det er vurderet, at man i 2009 har sparet 1.700 personskadeulykker i Tyskland som følge af den
tyske ledsagerordning, svarende til 9 pct. af alle personskadeulykker med 18-19-årige bilister. Det
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
6
skal dog bemærkes, at mange fortsat vælger at tage kørekort på traditionel vis som 18-årige eller
erhverver først kørekort i en senere alder.
Det overordnede formål med en dansk forsøgsordning med kørekort til 17-årige betinget af ledsaget
kørsel, frem til føreren fylder 18 år, er at målrette indsatsen mod de helt unge og uerfarne bilister for
at mindske antallet af ulykker blandt disse. Det forventes således, at ordningen på længere sigt vil få
en positiv virkning for trafiksikkerheden blandt disse bilister.
Med lovforslaget foreslås derfor, at der indsætte en hjemmel i færdselslovens § 57, stk. 3, der gør
det muligt for transport- og bygningsministeren at etablere en forsøgsordning, hvor man som 17-
årig kan erhverve kørekort betinget af, at man frem til man fylder 18 år, ledsages af en erfaren bilist
i sin kørsel.
Af hensyn til borgerne og de myndigheder, der skal administrere reglerne, foreslås det, at ordningen
gøres så administrativt enkel som muligt. Dette gør sig blandt andet gældende i forhold til det
kørekort, som udstedes til en 17-årig, jf. pkt. 2.1.2.3 nedenfor, og det gør sig gældende i forhold til
sanktioneringen af ordningen, jf. pkt. 2.1.3 nedenfor.
Det er hensigten, at en dansk ledsagerordning indføres i sammenhæng med en landsdækkende
informationsindsats bestående af kampagner i medierne, internetbaseret information mv.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil de nærmere bestemmelser vedrørende ordningen efterfølgende
blive fastsat administrativt ved bekendtgørelse, som afviger fra aldersbestemmelserne i
færdselslovens § 56, stk. 2, § 128, stk. 4, § 129, stk. 4, og § 131, stk. 1, herunder i nødvendigt
omfang ved ændring af kørekortbekendtgørelsen, samt for så vidt angår politiets håndhævelse i
medfør af færdselslovens § 55, stk. 1, 2 og 4, 1. pkt.
Det er hensigten at lave en forsøgsordning med en varighed på tre år. Forsøgsordningen skal
evalueres løbende, og ved forsøgsperiodens afslutning vil der blive udarbejdet en konkluderende
evaluering, som skal danne grundlag for en stillingtagen til, om ordningen skal gøres permanent. I
tilfælde af, at ordningen gøres permanent, er det hensigten, at den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i færdselsloven vil skulle afløses af nye bestemmelser i loven, som
direkte regulerer ordningen.
I de følgende punkter er beskrevet, hvorledes en dansk ledsagerordning tænkes udformet.
2.1.2.1. 17-årige førere
Det er hensigten med den foreslåede ordning, at den 17-årige erhverver kørekort på samme
betingelser, som i dag gælder i færdselsloven. Kravene til køreuddannelsen er således de samme for
17-årige som for ansøgere på 18 år eller derover.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
7
Selvom den 17-årige ledsages af en ældre, myndig og erfaren person, er det føreren af bilen, dvs.
den 17-årige, der har ansvaret for kørslen, og den 17-årige fører af bilen skal leve op færdselslovens
regler herfor. Dette er nærmere beskrevet i pkt. 2.1.3.2.1.
2.1.2.2. Ledsagere
Der foreslås en ordning, hvor alle, der lever op til en række minimumskrav for ledsagelse, kan
ledsage en 17-årig i vedkommendes kørsel. Der skal således ikke ske en godkendelse af ledsageren,
som heller ikke skal registreres som ledsager. Politiet skal alene i forbindelse med kontrol kunne
fastslå, om ledsageren lever op til de fastsatte minimumskrav.
Denne model adskiller sig fra eksempelvis den tyske ordning, hvor der vælges én eller flere
navngivne ledsagere, der anføres i et midlertidigt førerbevis, hvis de godkendes til det at være
ledsager. Den foreslåede danske ordning er begrundet i hensynet til at skabe en fleksibel ordning,
som er enkel at administrere.
Ledsageren har ikke noget formelt ansvar for selve kørslen. Ledsageren tager endvidere ikke del i
den 17-åriges uddannelse og har formelt set ingen uddannende funktion. Ledsagerens opgave og
ansvar består som udgangspunkt alene i at bistå den unge bilist med rådgivning og vejledning i
kørslen. Ledsageren kan endvidere hjælpe den 17-årige med at bevare overblikket i situationer, hvor
der opstår uventede ting i trafikken, som den unge bilist ikke har prøvet i løbet af sin
køreuddannelse.
Det vil dog være en præmis for ordningen, at ledsageren skal være i stand til at overtage kørslen,
hvis dette måtte blive nødvendigt. Valget af denne præmis er dels begrundet i, at der kan opstå
kritiske situationer, hvor det vil være nødvendigt at overtage kørslen, dels ud fra en forudsætning
om, at hvis en person ikke er i stand til at køre bil som ledsager, vil der også være en sandsynlighed
for, at personen ikke vil være i stand til at varetage ledsagerfunktionen på den måde, som er tiltænkt
med ordningen.
Det foreslås, at ledsageren som minimum skal være 30 år gammel og have haft kørekort i minimum
10 år. Disse alders- og erfaringskrav er dels begrundet i, at det ønskes at sikre en vis modenhed
samt et solidt erfaringsniveau, dels i ønsket om at fremme, at det er en forælder eller anden voksen
rollemodel i den unge bilists liv, som varetager ledsagerrollen.
Kørekortet må i den tiårige periode ikke have været betinget eller ubetinget frakendt. Frakendelsen
regnes i den henseende fra udløbet af den betingede eller ubetingede frakendelse. Har en person fået
frakendt kørekortet, går der således endnu en periode på 10 år, før den pågældende kan ledsage en
17-årig.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
8
Ledsageren underlægges de samme restriktioner i forhold til alkohol og bevidsthedspåvirkende
stoffer og medicin, som gælder for føreren af bilen, jf. færdselslovens § 53 og 54. For at en person
kan varetage sin rolle som ledsager, må personen således være upåvirket af rusmidler eller medicin.
Dette krav er bl.a. begrundet i, at ledsageren skal være i stand til at kunne overtage kørslen, hvis
dette måtte blive nødvendigt, jf. ovenfor. Desuden ønskes det at imødegå misbrug af ordningen,
f.eks. i form af, at den 17-årige bruges som chauffør for alkoholpåvirkede voksne.
2.1.2.3. Kørekortet
Lovforslaget omhandler kørekort til motorkøretøj i kategori B (almindelig bil). Den foreslåede
forsøgsordning indfører mulighed for, at 17-årige kan erhverve kørekort i kategori B. Kørekortet
erhverves på almindelig vis, og køreuddannelsen adskiller sig ikke fra den, der gennemføres, når
der erhverves kørekort som 18-årig eller senere.
Det forudsættes, at kørekortet udstedes i EU-format til kategori B. Ifølge EU’s 3. kørekortdirektiv
(Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/126/EF) har medlemsstaterne mulighed for nationalt at
sænke aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort til kategori B.
Det kan eksempelvis gøres ved at påføre kørekortet en national kode, som begrænser kørekortet til
kun at gælde ledsaget kørsel i Danmark, frem til kørekortindehaveren fylder 18 år. Når indehaveren
fylder 18 år, ophører den nationale kodes gyldighed, og kørekortet vil være at sidestille med et
almindeligt EU-kørekort til kategori B.
Når kørekortet fornys efter den almindelige 15-årige
gyldighedsperiode, vil den nationale kode ikke længere fremgå.
2.1.3. Sanktionsfastsættelse for overtrædelse af forsøgsordningen med kørekort til 17-årige
2.1.3.1. Gældende ret
2.1.3.1.1. Strafniveauet for færdselslovsovertrædelser begået af 17-årige
Færdselslovens bestemmelser om straf findes i lovens kapitel 17. Straffen for overtrædelse af
færdselsloven er normalt bøde. Bødestraffene er til en vis grad takstmæssigt fastsatte under hensyn
til, hvilke overtrædelser der er tale om.
For overtrædelse af færdselsloven straffes førere af motorkøretøjer under 18 år i dag som
udgangspunkt på samme måde som førere over 18 år. Bøder til personer med særlig lav indtægt kan
dog nedsættes i medfør af færdselslovens § 118 a, stk. 1, 2. pkt.
Det fremgår af forarbejderne til § 118 a, at for personer under 18 år, der er helt uden indtægt, f.eks.
skolebørn, nedsættes bødebeløbet for overtrædelse af færdselsloven til det halve, dog ikke mindre
end 150 kr.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
1603642_0009.png
9
Det fremgår af Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2000 om sanktionspåstande i færdselssager, at
personer mellem 15 og 18 år ofte er skolesøgende eller på anden måde under uddannelse, og at
disse i vidt omfang ikke har egentlig indtjening af betydning. På den baggrund skal bøder til unge
under 18 år generelt nedsættes til det halve beløb, dog mindst 500 kr., og der foretages således ikke
en konkret vurdering af indtægtsforholdene for så vidt angår denne gruppe. Nedsættelsen skal ske
ved anklagemyndighedens foranstaltning i forbindelse med udsendelse af bødeforelæg eller ved
nedlæggelse af påstand om bøde. Der skal dog kun ske nedsættelse, såfremt der ikke er fastsat
særlige retningslinjer for de enkelte overtrædelser.
Det fremgår desuden af Rigsadvokatens meddelelse, at indtægtsbestemte bøder
ikke skal nedsættes
for unge under 18 år eller personer med særlig lav indtægt. Det drejer sig således om bøder for
spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54 om bl.a. kørsel under påvirkning af
bevidsthedspåvirkende stoffer samt kørsel i frakendelsestiden, tillægsbøder i forbindelse med
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste eller alkoholistbehandling for spirituskørsel,
tillægsbøder i forbindelse med betinget dom med vilkår om samfundstjeneste eller behandling mod
narkotikamisbrug for overtrædelse af færdselslovens § 54 samt tillægsbøder i forbindelse med
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste for kørsel i frakendelsestiden.
Bøder for overtrædelse af færdselslovens § 56, stk. 1, 1. pkt., om kørsel uden at have erhvervet
kørekort nedsættes i retspraksis ikke for personer med lav indtægt, mens de for personer under 18 år
som udgangspunkt fastsættes til halvdelen.
Sanktionsniveauet for overtrædelse af færdselslovens § 56, stk. 1, 1. pkt., kan som udgangspunkt
sammenfattes således:
Overtrædelse
Sanktion
1. gang
7.000 kr.
2. gang
8.500 kr.
3. gang
10.500 kr.
4. gang
14.000 kr.
5. gang
7 dages fængsel*
6. gang
14 dages fængsel
7. gang
20 dages fængsel
8. gang
30 dages fængsel
9. gang
40 dages fængsel
10. gang
50 dages fængsel
*Eventuelt betinget dom med samfundstjeneste.
Såfremt overtrædelsen er begået af en person under 18 år, følger det af retspraksis, at bøden –
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
1603642_0010.png
10
i modsætning til, hvad der gælder for personer over 18 år – skal fastsættes uden hensyn til den
økonomiske fordel ved ikke at have erhvervet kørekort, idet personer under 18 år ikke i dag kan
erhverve kørekort til motorkøretøj eller stor knallert. Bøden fastsættes herefter som udgangspunkt
til halvdelen af normalbøden i overensstemmelse med de almindelige retningslinjer for fastsættelse
af bøder til personer under 18 år.
Foreligger der samtidig formildende omstændigheder, kan bøden nedsættes yderligere. Formildende
omstændigheder kan f.eks. være, at den sigtede har modtaget et ikke uvæsentligt antal
køreundervisningstimer, eller at den sigtede har erhvervet førerret til et andet motorkøretøj end det,
som vedkommende er fører af.
For overtrædelse af færdselslovens § 56, stk. 1, 1. pkt., kan sanktionsniveauet for den sigtede, som
har modtaget et ikke uvæsentligt antal kørerundervisningstimer, som udgangspunkt sammenfattes
således:
Over 18 år
1. gang
2. gang
3. gang
Under 18 år
1. gang
2. gang
3. gang
Sanktion
4.000 kr.
5.000 kr.
6.500 kr.
3.000 kr.
3.500 kr.
4.000 kr.
For øvrige overtrædelser af færdselslovens § 56 kan sanktionsniveauet som udgangspunkt
sammenfattes således:
Forseelsens art
Undladt at medbringe kørekort
Nægter at forevise kørekort
Ikke fornyet kørekort
Bortkommet i mere end 1 år
Ikke ombyttet til EU-model
Udlænding – ikke ombyttet med
dansk kørekort
Ikke kørekort til erhvervsmæssig
personbefordring – har kørekort
Ikke overholdt vilkår om at benytte
Sanktion
1.000 kr.
1.000 kr.
1.000 kr.
1.000 kr.
1.000 kr.
1.000 kr.
1.500 kr.
1.000 kr.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
1603642_0011.png
11
briller under kørslen og lignende
Det fremgår desuden af forarbejderne til færdselsloven, at bøder for spirituskørsel, overtrædelse af
færdselslovens § 54 og kørsel i frakendelsestiden på lille knallert samt bøder for overtrædelse af
færdselslovens § 63, stk. 1, 1. pkt., om kørsel uden kørekort til lille knallert ikke skal nedsættes for
personer under 18 år.
Bødeniveauet for færdselsforseelser begået af unge under 18 år fraviger
således i et vist omfang det takstmæssige bødeniveau under hensyn til, hvilke typer overtrædelser
der er tale om.
2.1.3.1.2. Øvelseskørsel
Det følger bl.a. af færdselslovens § 64, at øvelseskørsel for personer, der uddanner sig til kørsel med
bil, kun må finde sted, når der i køretøjet ved siden af eleven findes en godkendt kørelærer eller en
kørelæreraspirant, der er under opsyn og vejledning af en hertil særligt godkendt kørelærer, som er
til stede i bilen.
Kørelærere kan ifalde ansvar efter færdselslovens § 64, og sanktionsniveauet for overtrædelse af
bestemmelsen kan som udgangspunkt sammenfattes således:
Forseelsens art
Ej godkendt som kørelærer
Kørelærers ansvar ved øvelseskørsel
med motorcykel
Øvelseskørsel på motorvej uden
tilstrækkelig forudgående
uddannelse
Øvelseskørsel inden 3 måneder før
18. år eller
frakendelsestidens udløb
Øvelseskørsel uden skoleskilt
Øvelseskørsel på forbudte
strækninger
Ej fjernet eller tildækket pedal i
skolevogn
Skolevogn, der ikke er godkendt
dertil
Sanktion
2.000 kr.
1.000 kr.
1.000 kr.
begge 1.000 kr.
1.000 kr.
1.000 kr.
1.000 kr.
1.500 kr.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
12
For øvrige overtrædelser af færdselsloven, f.eks. spirituskørsel eller hastighedsforseelser, gælder i
øvrigt færdselslovens almindelige sanktionsbestemmelser herom.
2.1.3.1.3. Strafansvar for førere af køretøjer
Som udgangspunkt er det føreren af et motorkøretøj, der pålægges strafansvar for overtrædelser af
færdselsloven, medmindre andet konkret er bestemt i loven. Som eksempel kan nævnes
færdselslovens § 53 om spirituskørsel, hvoraf det direkte fremgår af bestemmelsen, at det er føreren
eller den, som forsøger at føre et motordrevet køretøj, der straffes for overtrædelse af
bestemmelsen.
I retspraksis er strafansvaret for overtrædelser af færdselsloven ikke alene pålagt føreren i
sædvanlig forstand, men også passagerer, der griber aktivt ind i kørslen. Som eksempler fra
retspraksis, hvor der er sket domfældelse for passagerers aktive indgriben i kørslen, kan nævnes
passagerer, som har trådt på chaufførens fod, der hvilede på speederen, hvorved vognens hastighed
øgedes, og passagerer, der enten har grebet fat i rattet eller trukket håndbremsen under kørslen.
Udmålingen er i disse tilfælde som udgangspunkt sket i overensstemmelse med sanktionsniveauet
for en fører, som sidder bag rattet.
En person kan endvidere straffes for medvirken efter den almindelige regel i straffelovens § 23,
hvorefter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til gerningen, kan straffes for
medvirken. Der kan eksempelvis være tale om medvirken til spirituskørsel. Efter straffelovens § 2
finder straffelovens § 23, for så vidt ikke andet er bestemt, anvendelse på alle strafbare forhold, og
således også ved medvirken til overtrædelse af færdselslovens § 53 og § 54, stk. 1.
Af bestemmelsen i færdselslovens § 54, stk. 4, fremgår, at det er forbudt at overlade bl.a. føringen
af et køretøj til en spirituspåvirket (m.v.) person, som er ude af stand til at føre køretøjet på
betryggende måde. Af § 54, stk. 5, fremgår, at såfremt en person på en restaurant eller andet
serveringssted, hvortil der er offentlig adgang, har indtaget spiritus og værten eller dennes
medhjælper ved eller har grund til at antage, at den pågældende er fører af bl.a. et køretøj og på
grund af spiritusindtagelse ikke er i stand til at føre køretøjet mv. på betryggende måde, skal værten
eller medhjælperen, eventuelt ved tilkaldelse af politiet, søge at hindre den pågældende i at føre
køretøjet. Dette betyder, at en person, der eksempelvis bistår en påvirket fører med at starte dennes
bil, vil kunne straffes for medvirken til spirituskørsel.
2.1.3.1.4. Frakendelse af førerretten for 17-årige førere
Som nævnt under pkt. 2.1.3.1.1 ovenfor straffes førere af motorkøretøjer under 18 år som
udgangspunkt på samme måde som førere over 18 år for overtrædelser af færdselsloven. Dette
gælder også for så vidt angår frakendelse af førerretten.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
13
For så vidt angår beregningen af frakendelsestiden, findes i færdselslovens § 128, stk. 4, en særregel
vedrørende frakendelsestiden for førere under 18 år. Det fremgår af bestemmelsen, at såfremt
føreren er under 18 år på det tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af førerretten vedtages eller
fastslås ved endelig dom, regnes frakendelsen fra den dag, hvor føreren fylder 18 år.
For så vidt angår førere af lille knallert, der ubetinget får frakendt førerretten, før de fylder 18 år,
fremgår det af færdselslovens § 129, stk. 4, at retten til at erhverve førerret, for så vidt angår
kørekort med alderskrav på 18 år, udskydes i 6 måneder. Har føreren på afgørelsestidspunktet
erhvervet førerret, frakendes denne ubetinget i 6 måneder.
2.1.3.2. Overvejelser om sanktionsfastsættelse for overtrædelse af ordningen
Som beskrevet ovenfor under punkt 2.1.2 etableres en 3-årig forsøgsordning, hvormed 17-årige
tilbydes muligheden for at erhverve kørekort til bil (kategori B) på den betingelse, at de frem til det
fyldte 18. år kører sammen med en erfaren bilist.
Udgangspunktet for ordningen er, at det er føreren af bilen, som har ansvaret for kørslen og dermed
som udgangspunkt skal straffes for eventuelle trafikforseelser i forbindelse med kørsel. Samtidig er
det er en forudsætning, at ledsageren skal være til stede sammen med den 17-årige under kørslen,
og der stilles i den forbindelse de i pkt. 2.1.2.2 anførte krav til ledsageren.
Med ordningen indføres således en undtagelse til færdselslovens almindelige aldersbetingelse for
erhvervelse af førerret til almindelig bil, og for at sikre, at betingelserne for ordningen overholdes,
bør der fastsættes nærmere sanktioner for eventuelle overtrædelser af ordningen. Transport- og
Bygningsministeriet har på den baggrund sammen med Justitsministeriet og Rigsadvokaten
overvejet, hvordan et sanktionssystem for overtrædelse af ordningen kan udformes.
2.1.3.2.1. 17-årige
Af hensyn til borgerne og til de myndigheder, der skal administrere reglerne, foreslås det, at
ordningen gøres så enkel og let administrerbar som muligt. Færdselslovens sanktionssystem er
komplekst, og der må ved udformningen af et sanktionssystem tages hensyn til sammenhængen
med de øvrige sanktioner på færdselslovens område.
På den baggrund foreslås med indførelse af en forsøgsordning med kørekort til 17-årige, at
ordningen som udgangspunkt ikke medfører ændringer i færdselslovens almindelige
sanktionssystem. Hvis en 17-årig, som er omfattet ordningen, begår færdselsforseelser, skal
vedkommende straffes på lige fod med, hvad der ellers gælder for førere af motorkøretøjer.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
14
Det foreslås desuden, at sanktioner over for den 17-årige, som alene knyttes til en tilsidesættelse af
betingelserne for ordningen, kun skal fastsættes til bødestraf uden gentagelsesvirkning og uden
udløsning af andre retsvirkninger, herunder frakendelse af førerretten, eller konfiskation.
Ved fastsættelse af et passende niveau for bødens størrelse må der tages hensyn til, at bøderne skal
have præventiv virkning, samtidig med, at en bøde ikke bør udmåles i en sådan størrelsesorden, at
den sigtede som følge af sine indkomstforhold ikke er i stand til at betale bøden.
Det foreslås herefter, at en 17-årig, som kører uden ledsager, skal sanktioneres med en bøde udmålt
efter samme principper som ved udmåling af bøder til 17-årige, der kører uden at have erhvervet
kørekort, jf. ovenfor under punkt 2.1.3.1.1.
Da en 17-årig, som er omfattet af forsøgsordningen, forudsætningsvist har gennemført og bestået en
køreuddannelse og dermed har modtaget det lovpligtige antal køreundervisningstimer, foreslås
bøden til en 17-årig fører, som kører uden ledsager, fastsat til 3.000 kr., hvilket vil sige samme takst
som gælder for 17-årige, som har gennemført et ikke uvæsentligt antal køretimer.
For at sikre, at ordningen er enkel og let at administrere, forudsættes det, at en 17-årig, som kører
med en ledsager, der ikke opfylder betingelserne for ordningen, alene straffes, hvis den 17-årige har
kendskab (forsæt) til, at ledsageren ikke opfylder betingelserne. Det bemærkes i den forbindelse , at
der ved indførelse af et krav om forsæt vil kunne forekomme situationer, hvor det vil være svært at
bevise den 17-åriges forsæt til, at ledsageren ikke opfylder betingelserne.
Bøden til en 17-årig fører, som kører med en ledsager, der ikke opfylder betingelserne for
ordningen, foreslås udmålt efter et gradueret bødesystem under hensyn til karakteren af den
tilsidesatte betingelse. For at sikre en enkel og let administrerbar ordning bør der alene fastsættes to
bødepositioner til den 17-årige for ledsagerens overtrædelser.
Opfylder ledsageren ikke de formelle betingelser for ordningen, f.eks. hvis ledsageren har undladt at
medbringe et gyldigt kørekort under kørslen, foreslås det, at den 17-årige sanktioneres med en bøde
på 1.000 kr. svarende til bødetaksten for en tilsvarende formel overtrædelse begået af en fører over
18 år.
Opfylder ledsageren ikke de materielle betingelser for ordningen, f.eks. hvis ledsageren er
spirituspåvirket i et omfang, der overskrider rammerne for lovlig kørsel i medfør af færdselslovens
§ 53, foreslås, at den 17-årige sanktioneres med en bøde på 3.000 kr. tilsvarende det foreslåede
bødeniveau for en 17-årig, som kører uden ledsager.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
15
For så vidt angår frakendelse af førerretten, fremgår det bl.a. af den foreslåede § 57, stk. 3, 2. pkt. i
færdselsloven, at transport- og bygningsministeren efter forhandling med justitsministeren kan
fastsætte regler, der fraviger færdselslovens bestemmelser om frakendelse i relevant omfang.
Det vil i den forbindelse bl.a. blive fastsat, at færdselslovens § 128, stk. 4, om beregning af
frakendelsestiden for unge under 18 år og § 129, stk. 4, 1. pkt., om udskydelse af retten til at
erhverve førerret til kørekort med et alderskrav på 18 år for førere under 18 år, der har fået frakendt
retten til at føre lille knallert ubetinget samt § 129, stk. 4, 2. pkt., om frakendelse af førerretten til
kørekort med et alderskrav på 18 år for førere, der har fået frakendt retten til at føre lille knallert
ubetinget, ikke vil finde anvendelse for førere, der er omfattet af forsøgsordningen.
Dette betyder bl.a., at en frakendelse for en 17-årig fører, der har erhvervet kørekort – ligesom for
en fører over 18 år, der har erhvervet kørekort – vil få virkning fra afgørelsestidspunktet og ikke
vedkommendes 18 års fødselsdag, med mindre førerretten har været inddraget af politiet på et
tidligere tidspunkt.
2.1.3.2.2. Sanktionsfastsættelse for ledsagere
Som det fremgår i pkt. 2.1.3.2, er det inden for rammerne af forsøgsordningen den 17-årige, som
har ansvaret for kørslen, mens ledsageren ikke – i modsætning til en kørelærer eller en
kørelæreaspirant, der i visse tilfælde anses for at være fører af køretøjet, jf. færdselslovens § 64 –
har ansvaret for kørslen.
På den baggrund forudsættes det, at indførelse af forsøgsordningen med kørekort til 17-årige ikke
medfører ændringer i, hvornår ledsageren anses for at blive selvstændig fører af køretøjet som følge
sin direkte indgriben i kørslen. Der tilsigtes heller ikke ændring i forhold til betingelserne for at
pålægge ledsageren et medvirkensansvar efter straffelovens § 23 for den 17-åriges
færdselsforseelser i øvrigt.
Forsøgsordningen bygger som nævnt ovenfor på, at ledsageren af uddannelsesmæssige og
trafiksikkerhedsmæssige hensyn skal være til stede sammen med den 17-årige under kørslen. Der
påhviler således ledsageren et vist ansvar, og ledsageren skal være i stand til at kunne overtage
kørslen, hvis dette er påkrævet. Dette taler på den ene side for en effektiv sanktionering af
ledsagerens overtrædelser, men på den anden side bør der også tages hensyn til den generelle
motivation for at ville påtage sig opgaven som ledsager.
Det foreslås derfor, at sanktionering af ledsageren, som er knyttet til en tilsidesættelse af
betingelserne for forsøgsordningen, skal fastsættes til bødestraf, der – tilsvarende bøden til den 17-
årige – skal fastsættes uden gentagelsesvirkning eller udløsning af andre retsvirkninger, herunder
frakendelse af førerretten eller konfiskation.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
16
Det foreslås, at bøder for tilsidesættelse af betingelserne i forsøgsordningen bør – ligesom for den
17-årige – udmåles efter et gradueret bødesystem under hensyn til karakteren af den tilsidesatte
betingelse.
For ledsagerens formelle overtrædelser af betingelserne for ordningen foreslås, at ledsageren –
ligesom den 17-årige, jf. ovenfor under afsnit 2.1.3.2.1. – sanktioneres med en bøde på 1.000 kr.
For ledsagerens materielle overtrædelser af betingelserne for ordningen, foreslås, at ledsageren
sanktioneres med en bøde på 3.500 kr.
2.2. Nedsættelse af aldersgrænse for kørekort til lille knallert
Som lovforslagets andet hovedpunkt foreslås det, at aldersgrænsen for førere af lille knallert
nedsættes fra 16 til 15 år. I den forbindelse foreslås det samtidig, at der indføres en regel om
forældresamtykke, således at en knallertforhandlers salg eller anden overladelse af en knallert til
personer under 16 år kun må ske, hvis der foreligger et skriftligt samtykke fra
forældremyndighedens indehaver.
2.2.1. Nedsættelse af aldersgrænsen fra 16 til 15 år
2.2.1.1. Gældende ret
Kørekort til lille knallert må kun udstedes til personer, som er fyldt 16 år, jf. færdselslovens § 63,
stk. 2. Personer under 18 år skal endvidere have modtaget undervisning i færdselsreglerne og kørsel
med lille knallert og bestået en teoriprøve og en praktisk prøve. Kørekort til lille knallert kan
endvidere udstedes til personer, der er fyldt 18 år og har bestået en teoriprøve.
2.2.1.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
Med lov nr. 479 af 23. maj 2011 blev aldersgrænsen for førere af lille knallert sat ned fra 16 til 15 år
med ikrafttrædelse d. 19. januar 2013. Samtidig blev der indført en række tiltag, som sigtede til at
forbedre færdselssikkerheden for knallertførere. Ændringen af aldersgrænsen nåede imidlertid ikke
at træde i kraft, da aldersgrænsenedsættelsen blev ophævet med lov nr. 565 af 18. juni 2012, mens
de øvrige tiltag blev opretholdt.
Ophævelsen af nedsættelsen af aldersgrænsen var begrundet i, at en række myndigheder og
organisationer var kritiske over for en sådan nedsættelse, herunder Rådet for Sikker Trafik og DTU
Transport, som begge pegede på, at en nedsættelse af aldersgrænsen ville medføre et højere antal
tilskadekomne unge i trafikken, dels på grund af manglende modenhed blandt de 15-årige, dels på
grund af, at risikoen for at komme til skade på en lille knallert er væsentligt større målt pr. kørt
kilometer end ved andre transportformer.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
17
Det er regeringens ønske at forbedre de unges mobilitet. Det gælder navnlig for de unge mennesker,
der bor uden for de større byer, hvor der ofte er længere afstand mellem eksempelvis hjemmet og
den unges skole eller fritidsaktivitet, og hvor den kollektive trafik er mindre koncentreret.
De tiltag, som blev indført med ovennævnte lov nr. 479 af 23. maj 2011, har betydet en forbedring
af færdselssikkerheden for unge knallertførere. Tiltagene, som særligt rettede sig mod unge
knallertførere, omfattede bl.a. indførelse af køreprøve samt forbedret knallertuddannelse i
ungdomsskolerne, indførelse af krav om færdselsrelateret førstehjælpskursus og skærpede
sanktioner, herunder mulighed for førerretsudskydelse.
Endvidere foreslås indført et krav om samtykke fra indehaver af forældremyndigheden ved salg af
knallert til unge under 16 år, jf. nærmere herom i pkt. 2.2.2.
2.2.2. Krav om samtykke fra forældremyndighedsindehaver ved salg af knallert til personer under
16 år
2.2.2.1. Gældende ret
Det følger af forældreansvarsloven, at børn og unge under 18 år er under forældremyndighed, og
det er derfor som udgangspunkt forældremyndighedsindehaver, der kan beslutte, hvorvidt den
mindreårige må råde over en knallert. Endvidere følger det af værgemålsloven, at personer under 18
år ikke kan forpligte sig ved retshandler eller råde over deres formue, medmindre andet er bestemt,
jf. værgemålslovens § 1, stk. 2. Der vil således normalt skulle foreligge samtykke fra den
mindreåriges værge, sædvanligvis indehaveren af forældremyndigheden, før indgåelse af aftaler om
køb af en knallert.
Udgangspunktet om, at en mindreårig ikke selv kan forpligte sig ved handler, fraviges dog i en
række situationer. Mindreårige kan eksempelvis selv råde over penge, som de har erhvervet ved
eget arbejde, efter de er fyldt 15 år, eller penge, som de har fået til fri rådighed, jf. værgemålslovens
§ 42. Herudover følger det af den såkaldte pengeregel, som er fastslået i retspraksis, at en person,
eksempelvis en erhvervsdrivende, der modtager penge som betaling for en vare, som udgangspunkt
må kunne stole på, at betaleren har ret til at råde over pengene.
Efter gældende ret vil der således være en række situationer, hvor mindreårige selv gyldigt vil
kunne købe en knallert, selv om værgen, som normalt vil være den mindreåriges forældre, ikke har
givet samtykke hertil.
2.2.2.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
Med lov nr. 479 af 23. maj 2011 blev der vedtaget et krav om forældresamtykke ved salg mv. af
knallerter til unge under 16 år. Som konsekvens af ophævelsen af nedsættelsen af aldersgrænsen fra
16 til 15 år med lov nr. 565 af 18. juni 2012 blev kravet ophævet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
18
Begrundelsen for indførelse af kravet med lov nr. 479 af 23. maj 2011 var, at der med nedsættelsen
af aldersgrænsen fra 16 til 15 år vurderedes at være et særligt behov for at sikre, at den mindreåriges
anskaffelse af en knallert sker med indehaveren af forældremyndighedens kendskab og accept.
Forældre, som skønner, at deres barn under 16 ikke har den fornødne modenhed til at føre en
knallert, eller som af andre grunde finder det uhensigtsmæssigt, at den unge råder over en knallert,
vil sikres en bedre mulighed for at modsætte sig, at den mindreårige kører knallert.
I forbindelse med at aldersgrænsen for førere af lille knallert foreslås nedsat fra 16 til 15 år, finder
Transport- og Bygningsministeriet, at det er relevant at genindføre kravet om forældresamtykke ved
salg mv. af knallerter til unge under 16 år.
Der foreslås derfor indsat en regel i færdselsloven om, at forhandlere eller udlejere af knallerter ikke
må overlade en knallert til en person under 16 år uden forældremyndighedsindehaverens skriftlige
samtykke. Reglen omfatter alle typer af knallerter, og knallertforhandlere mv., der overtræder
reglen, vil kunne straffes med bøde i medfør af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1.
2.3. Fastsættelse af betingelser for ombytning af udenlandske kørekort
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af færdselslovens § 61, stk. 2, 1. pkt., at transport- og bygningsministeren kan fastsætte
bestemmelser om, under hvilke betingelser personer, der har ret til at føre motorkøretøj i udlandet,
kan få dansk kørekort. Bestemmelsen relaterer sig til udenlandske personer med sædvanlig bopæl i
Danmark.
På den baggrund er der i bekendtgørelse nr. 312 af 25. marts 2015 om kørekort
(kørekortbekendtgørelsen) og i bekendtgørelse nr. 1149 af 27. oktober 2014 om ombytning af
udenlandsk kørekort til dansk kørekort uden kontrollerende køreprøve
(ombytningsbekendtgørelsen) fastsat bestemmelser om ombytning af udenlandske kørekort. Det
følger bl.a. af kørekortbekendtgørelsens § 126, stk. 2, og ombytningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, at
en af betingelserne for ombytning uden beståelse af kontrollerende køreprøve bl.a. er, at ansøgeren
afgiver en erklæring om at have haft og gjort brug af sin førerret til samme type køretøj i de seneste
2 år.
2.3.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
Som en del af betingelserne for ombytning af et udenlandsk kørekort til et dansk kørekort vil det
efter Transport- og Bygningsministeriets opfattelse være relevant, at ansøgeren afgiver erklæringer
om forskellige forhold som f.eks. manglende frakendelse i en vis periode, særlige begrænsninger for
den udenlandske førerret eller reel førererfaring.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
19
Det kan i visse tilfælde være hensigtsmæssigt at fastsætte regler om, at de ovenfor nævnte
erklæringer afgives på tro og love af hensyn til at indskærpe alvoren ved erklæringens afgivelse og
de forhold, som den afgives under.
Det er Transport- og Bygningsministeriets opfattelse, at den bemyndigelseshjemmel, som
færdselslovens § 61, stk. 2, 1. pkt., indeholder, også omfatter mulighed for, at transport- og
bygningsministeren i administrative forskrifter kan fastsætte bestemmelser om, at afgivelse af
erklæringer om relevante forhold skal afgives på tro og love.
I forbindelse med en pågående ændring af de administrative bestemmelser i
kørekortbekendtgørelsen og ombytningsbekendtgørelsen om betingelserne for ombytning af
udenlandske kørekørt er Transport- og Bygningsministeriet blevet opmærksom på, at
bestemmelsens ordlyd kan give anledning til tvivl, hvorfor det med den foreslåede ændring
præciseres, at bestemmelsen også indeholder hjemmel til at fastsætte bestemmelser om, at afgivelse
af erklæringer om relevante forhold skal afgives på tro og love.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget ventes på det foreliggende grundlag ikke at have økonomiske konsekvenser for det
offentlige, der overstiger, hvad der kan afholdes inden for myndighedernes egne rammer.
Lovforslagets har en række administrative konsekvenser for de offentlige myndigheder, der
forvalter kørekort. Landets kommuner, Rigspolitiet m.v. skal foretage en indpasning af
aldersnedsættelsen for kørekort til lille knallert og forsøgsordningen med kørekort til 17-årige i
relevante IT-systemer m.v., der anvendes til at forvalte kørekort, og forsøgsordningen skal
formidles til borgerne.
For så vidt angår forslaget om nedsættelse af aldersgrænsen for lille knallert skal der endvidere i
nødvendigt omfang ske en tilpasning af ungdomsskolernes knallertuddannelse.
Lovforslaget indebærer ikke økonomiske og administrative konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget ventes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser af nævneværdig karakter. Der
må forventes en stigning i efterspørgslen efter kørekort det første år, forsøgsordningen med kørekort
til 17-årige træder i kraft.
Lovforslagets bestemmelse om forældresamtykke ved salg, udlejning mv. af knallerter til unge
under 16 år påfører erhvervslivet en ny pligt. Lovforslaget skønnes herudover ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
20
5. Miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at de miljømæssige konsekvenser af lovforslaget er minimale.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer ikke administrative konsekvenser for borgerne af nævneværdigt omfang.
7. Forholdet til EU-retten
For så vidt angår forslaget om en forsøgsordning med kørekort til 17-årige, forudsættes det, at
kørekortet udstedes i EU-format til kategori B. Ifølge EU’s 3. kørekortdirektiv (Parlamentets og
Rådets Direktiv 2006/126/EF), artikel 4, nr. 6, litra d, har medlemsstaterne mulighed for nationalt at
sænke aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort til kategori B til 17 år ved tilføjelse af en national
kode, som vil betyde, at kørekortet kun er gyldigt i den pågældende medlemsstat frem til det fyldte
18. år.
Det fremgår af 3. kørekortdirektiv, artikel 6, nr, 2, litra d, at kørekort til en hvilken som helst
kategori giver ret til at føre knallert. Da den generelle aldersgrænse for erhvervelse af kørekort til
knallert i EU er 16 år, er det vurderingen, at et kørekort påført en national kode for ledsaget kørsel
vil give førerret til knallert i øvrige medlemsstater, som ikke har en national aldersgrænse for
knallert over 17 år.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter i øvrigt.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening, Beredskabsstyrelsen, Danmarks Tekniske
Universitet - Institut for Transport (DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler
Union, Dansk Standard, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Køreskole Forening, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske Biludlejere,
Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Regioner, De Danske Bilimportører, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Falck Danmark A/S,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie
Kørelærere, Foreningen af offentlige anklagere, Forsikring og Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, International
Transport Danmark (ITD), Kommunernes Landsforening (KL), Køreprøvesagkyndiges
Landsforening, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen af Polio Trafik- og Ulykkesskadede, NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark og
Veteranknallertklubben Aktiv.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
1603642_0021.png
21
Lovforslaget har været i høring fra den 24. februar 2016 til den 11. marts 2016.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre Negative konsekvenser/
udgifter
merudgifter
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Ingen.
På foreliggende grundlag
forventes ikke merudgifter af et
omfang, der overstiger
myndighedernes eksisterende
rammer.
Indpasning af aldersnedsættelse
for lille knallert samt
forsøgsordningen for kørekort til
17-årige, herunder
kørekorttekniske tiltag mv., i de
relevante kørekortmyndigheders
IT-systemer mv.
I nødvendigt omfang tilpasning
af ungdomsskolernes
knallertuddannelse.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen.
Ingen.
Administrative konsekvenser Ingen.
for stat, kommuner og
regioner
Administrative konsekvenser Ingen.
for erhvervslivet
Krav om forældresamtykke ved
salg, udlejning mv. af knallerter
til unge under 16 år påfører
erhvervslivet en ny pligt.
Ingen af betydning.
Ingen.
Miljømæssige konsekvenser Ingen.
Administrative konsekvenser Ingen.
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Forsøgsordningen med kørekort til 17-årige bliver en national
ordning inden for rammerne af EU’s 3. kørekortdirektiv
(Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/126/EF).
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
1603642_0022.png
22
Det er vurderingen, at et kørekort påført en national kode for
ledsaget kørsel vil give førerret til knallert i øvrige medlemsstater,
som ikke har en national aldersgrænse for knallert over 17 år.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge færdselslovens § 56, stk. 2, kan kørekort udstedes til en person, der er fyldt 18 år, jf. dog §
57. Det følger af § 57, at transport- og bygningsministeren kan fastsætte særlige bestemmelser og
betingelser for erhvervelse af kørekort til motorkøretøjer, som fraviger den generelle bestemmelse
om aldersgrænsen, hvis det vedrører særlige typer af motorkøretøjer eller kørselsformål, herunder
erhvervsmæssig befordring af personer, buskørsel, godskørsel, m.v.
For at forbedre færdselssikkerheden for de unge nyuddannede bilister, foreslås det i
§ 57, stk. 3,
at
bemyndige transport- og bygningsministeren til at fastsætte særlige regler, der fraviger
bestemmelserne i § 56, stk. 2, 1. pkt., med henblik på etablering af en forsøgsordning, hvormed
alderskravet for erhvervelse af kørekort sættes ned til 17 år betinget af ledsaget kørsel frem til det
fyldte 18. år. Transport- og bygningsministeren kan i den forbindelse efter forhandling med
justitsministeren fravige færdselslovens § 128, stk. 4,
§ 129, stk. 4, 1. pkt., § 129, stk. 4, 2. pkt. og §
131, stk. 1, samt fastsætte at § 55, stk. 1, 2 og 4, 1. pkt. med de fornødne ændringer tillige finder
anvendelse for ledsageren.
Der er tale om en treårig forsøgsordning, hvor den 17-årige får mulighed for at erhverve kørekort,
forudsat at den 17-årige det første år kun kører bil under ledsagelse af en erfaren bilist. Det
forventes, at bemyndigelsen vil blive udmøntet i en bekendtgørelse, der fastsætter rammerne for
indholdet af ordningen. Der vil i bekendtgørelsen således blive fastsat krav om bl.a., at den 17-årige
ansøger skal gennemgå den samme køreuddannelse som ansøgere på 18 år eller derover. Der vil
endvidere blive fastsat en række minimumskrav til ledsageren, herunder nærmere, at ledsageren
skal være minimum 30 år gammel og have haft kørekort i 10 år, uden at førerretten i denne periode
har været frakendt betinget eller ubetinget. De foreslåede alders- og erfaringskrav er begrundet i
ønsket om at fremme, at det er forældre eller en anden voksen rollemodel i den 17-åriges liv, som
varetager ledsagerrollen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
23
Bekendtgørelsen vil desuden indeholde regler om sanktionerne for overtrædelse af
forsøgsordningen. Det foreslås, at sanktioner over for den 17-årige, som alene knyttes til en
tilsidesættelse af betingelserne for forsøgsordningen, kun skal fastsættes til bødestraf uden
gentagelsesvirkning eller med udløsning af andre retsvirkninger, herunder frakendelse af førerretten
eller konfiskation. Det bemærkes i den forbindelse, at der i færdselslovens § 118, stk. 8, allerede er
hjemmel til at pålægge straf i form af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifter, der
udstedes i medfør af loven.
Ved fastsættelse af et passende niveau for bødens størrelse må der tages hensyn til, at bøderne skal
have præventiv virkning, samtidig med, at en bøde ikke bør udmåles i en sådan størrelsesorden, at
den sigtede som følge af sine indkomstforhold ikke er i stand til at betale bøden.
En 17-årig, som kører uden ledsager, skal sanktioneres med en bøde udmålt efter samme principper
som ved udmåling af bøder til 17-årige, der kører uden at have erhvervet kørekort.
Da en 17-årig, som er omfattet af forsøgsordningen, forudsætningsvist har gennemført og bestået en
køreuddannelse og dermed har modtaget det lovpligtige antal køreundervisningstimer, foreslås
bøden til en 17-årig fører, som kører uden ledsager, fastsat til 3.000 kr., hvilket vil sige samme takst
som gælder for 17-årige, som har gennemført et ikke uvæsentligt antal køretimer.
For at sikre, at forsøgsordningen er enkel og let at administrere, forudsættes det, at en 17-årig, som
kører med en ledsager, der ikke opfylder betingelserne for forsøgsordningen, alene straffes, hvis den
17-årige har kendskab (forsæt) til, at ledsageren ikke opfylder betingelserne. Det bemærkes i den
forbindelse, at der ved indførelse af et krav om forsæt vil kunne forekomme situationer, hvor det vil
være svært bevise den 17-åriges forsæt til, at ledsageren ikke opfylder betingelserne. Dette vil f.eks.
være tilfældet, hvis det er mindre end ti år siden, at ledsageren har generhvervet førerretten efter en
ubetinget frakendelse.
Bøden til en 17-årig fører, som kører med en ledsager, der ikke opfylder betingelserne for
forsøgsordningen, foreslås udmålt efter et gradueret bødesystem under hensyn til karakteren af den
tilsidesatte betingelse. For at sikre en enkel og let administrerbar ordning bør der alene fastsættes to
bødepositioner til den 17-årge for ledsagerens overtrædelser af betingelserne for ordningen.
Opfylder ledsageren ikke de formelle betingelser for ordningen, f.eks. hvis ledsageren har undladt at
medbringe et gyldigt kørekort under kørslen, forslås det, at den 17-årige sanktioneres med en bøde
på 1.000 kr. svarende til bødetaksten for en tilsvarende formel overtrædelse begået af en fører over
18 år.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
24
Opfylder ledsageren ikke de materielle betingelser for ordningen, f.eks. hvis ledsageren er
spirituspåvirket i et omfang, der overskrider rammerne for lovlig kørsel i medfør af færdselslovens
§ 53 foreslås, at den 17-årige sanktioneres med en bøde på 3.000 kr. tilsvarende det foreslåede
bødeniveau for en 17-årig, som kører uden ledsager.
Den foreslåede ordning, vil i øvrigt ikke som udgangspunkt medføre ændringer i færdselslovens
almindelige sanktionssystem. Dette gælder også for så vidt angår frakendelse af førerretten.
For så vidt angår frakendelse af førerretten, fremgår det bl.a. af den foreslåede § 57, stk. 3, 2. pkt., i
færdselsloven, at transport- og bygningsministeren efter forhandling med justitsministeren kan
fastsætte regler, der fraviger færdselslovens bestemmelser om frakendelse i relevant omfang.
Det vil i den forbindelse bl.a. blive fastsat, at færdselslovens § 128, stk. 4, om beregning af
frakendelsestiden for unge under 18 år og § 129, stk. 4, 1. pkt., om udskydelse af retten til at
erhverve førerret til kørekort med et alderskrav på 18 år for førere under 18 år, der har fået frakendt
retten til at føre lille knallert ubetinget samt § 129, stk. 4, 2. pkt., om frakendelse af førerretten til
kørekort med et alderskrav på 18 år for førere, der har fået frakendt retten til at føre lille knallert
ubetinget, ikke vil finde anvendelse for førere, der er omfattet af forsøgsordningen.
Det betyder bl.a., at en frakendelse for en 17-årig, der er omfattet af forsøgsordningen – ligesom
som for en fører over 18 år, der har erhvervet kørekort – vil få virkning fra afgørelsestidspunktet og
ikke vedkommendes 18 års fødselsdag, med mindre førerretten har været inddraget af politiet på et
tidligere tidspunkt.
Det betyder tilsvarende, for så vidt angår § 129, stk. 4, 1. pkt., at en ubetinget frakendelse af retten
til at føre lille knallert, jf. § 129, stk. 3, for en fører, der ønsker at deltage i den særlige ordning for
17-årige, vil medføre en udskydelse af retten til at deltage i ordningen med 6 måneder, hvis den
pågældende på gerningstidspunktet er under 17 år.
Det betyder derudover, for så vidt angår § 129, stk. 4, 2. pkt., at en ubetinget frakendelse af retten til
at føre lille knallert, jf. § 129, stk. 3, for en fører, der på gerningstidspunktet var under 17 år, men på
afgørelsestidspunktet deltager i den særlige ordning for 17-årige, desuden vil medføre en ubetinget
frakendelse af førerretten i 6 måneder. Ifølge § 129, stk. 4, 2. pkt., finder bestemmelsen i § 60 a ikke
herved anvendelse.
Det betyder endeligt, for så vidt angår § 131, stk. 1, 2. pkt., at anke af en dom, hvorved en person
over 17 år, der endnu ikke deltager i den særlige ordning for 17-årige, ubetinget er frakendt retten til
at erhverve førerret, ikke har opsættende virkning for dommens bestemmelse om frakendelse.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
25
Ledsageren har ikke noget formelt ansvar for selve kørslen, herunder for eventuelle
færdselsforseelser, idet det er den 17-årige fører af bilen, der bærer det fulde ansvar for kørslen.
Ledsageren skal som udgangspunkt alene bistå den unge bilist med rådgivning og vejledning i
kørslen, men ledsageren skalvære i stand til at kunne overtage kørslen, hvis dette måtte blive
nødvendigtt. Der er på den ene side behov for en effektiv sanktionering af ledsagerens
overtrædelser, men på den anden side bør der også i sanktionssystemet tages hensyn til den
generelle motivation for at ville påtage sig opgaven som ledsager.
Sanktionering af ledsageren, som er knyttet til en tilsidesættelse af betingelserne for
forsøgsordningen, fastsættes til bødestraf, der – tilsvarende bøden til den 17-årige – skal fastsættes
uden gentagelsesvirkning eller udløsning af andre retsvirkninger, herunder frakendelse af
førerretten eller konfiskation. Bøder for tilsidesættelse af betingelserne i forsøgsordningen bør –
ligesom for den 17-årige – udmåles efter et gradueret bødesystem under hensyn til karakteren af den
tilsidesatte betingelse.
For ledsagerens formelle overtrædelser af betingelserne for ordningen foreslås, at ledsageren –
tilsvarende den 17-årige fører – sanktioneres med en bøde på 1.000 kr.
For ledsagerens materielle overtrædelser af betingelserne for ordningen foreslås, at ledsageren
sanktioneres med en bøde på 3.500 kr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
For så vidt angår politiets muligheder for håndhævelse, fremgår det af den foreslåede bestemmelse i
§ 57, stk. 3, 2. pkt., at transport-
og bygningsministeren efter forhandling med justitsministeren kan
bestemme, at § 55, stk. 1, 2 og 4, 1. pkt., med de fornødne ændringer tillige finder anvendelse for
ledsageren.
Det vil i den forbindelse blive fastsat, at politiet skal have mulighed for at kunne kræve udåndings-,
spyt- eller svedprøve eller foretage øjenbesigtigelse af en ledsager, ligesom politiet skal have
mulighed for at forlange, at en ledsager afgiver udåndingsprøve på et andet sted, end hvor den
pågældende er antruffet, hvis der er grund til at antage, at den pågældende har overtrådt
færdselslovens § 53. Dertil kommer, at politiet skal have mulighed for at fremstille en ledsager til
udtagelse af blod- og urinprøve, hvis der er grund til at antage, at den pågældende har overtrådt § 53
eller § 54, stk. 1, 2 eller 3, eller den pågældende nægter eller ikke er i stand til at medvirke til en
udåndingsprøve, spytprøve, svedprøve eller øjenbesigtigelse. Hvis mistanken angår andre forhold
end spirituspåvirkning, skal politiet tillige have mulighed for at fremstille den pågældende til
undersøgelse af en læge. Det samme gælder ved mistanke om spirituspåvirkning, når særlige
omstændigheder taler for det.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
26
Politiet har i dag i medfør af færdselslovens § 55, stk. 1, og 2, mulighed for at foretage de nævnte
indgreb over for førere af køretøjer. For at kunne konstatere, om en ledsager har overtrådt
betingelserne for ordningen, bør politiet have mulighed for at foretage de samme indgreb over for
ledsageren som for føreren.
Det vil endvidere blive fastsat, at de bestemmelser, som justitsministeren fastsætter i medfør af
færdselslovens § 55, stk. 4, 1. pkt., tillige vil finde anvendelse for de prøver og undersøgelser, som
politiet foretager af en ledsager.
Til nr. 2
De
t foreslås, at færdselslovens § 61, stk. 2, 1. pkt., præciseres således, at det nu udtrykkeligt
fremgår, at transport- og bygningsministeren i forbindelse med fastsættelse af administrative
bestemmelser om betingelserne for ombytning af udenlandsk kørekort til dansk kørekort kan
fastsætte bestemmelser om, at afgivelse af erklæringer om relevante forhold skal afgives på tro og
love. Der vil således kunne fastsættes administrative bestemmelser om, at en ansøger – som en af
betingelserne for ombytning – på tro og love skal afgive erklæring om f.eks. manglende frakendelse
i en vis periode, særlige begrænsninger for den udenlandske førerret eller reel førererfaring.
En ansøgers afgivelse af urigtig erklæring i medfør af bestemmelser fastsat i henhold til § 61, stk. 2,
1. pkt., om, at erklæring skal afgives på tro og love, vil kunne straffes efter straffelovens § 161
(bekendtgørelse nr. 873 af 9. juli 2015 af straffeloven med senere ændringer).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af den nuværende færdselslovs § 63, stk. 2, 1. pkt., at kørekort til lille knallert kan
udstedes til en person, der er fyldt 16 år, og som har modtaget undervisning i færdselsreglerne og
kørsel med lille knallert og bestået en teoriprøve og en praktisk prøve i tilknytning hertil. Den
foreslåede ændring af færdselslovens
§ 63, stk. 2,
indebærer, at den gældende aldersgrænse på 16 år
for førere af lille knallert nedsættes til 15 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Den foreslåede
§ 63 a,
indebærer, at knallertforhandlere og andre, der driver erhvervsvirksomhed
med salg, udlejning eller reparation af knallerter, ikke må sælge eller på anden måde stille en
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
27
knallert til rådighed for personer under 16 år, medmindre der foreligger et skriftligt samtykke fra
forældremyndighedens indehaver.
Bestemmelsen omfatter enhver type knallert (både lille og stor knallert) og gælder, uanset om der er
tale om en fabriksny eller en brugt knallert. Bestemmelsen omfatter endvidere enhver form for
overladelse, uanset om der er tale om salg, udlejning eller udlån, hvis overladelsen sker som led i
erhvervsudøvelsen. Det er tillige uden betydning, om der er tale om overladelse af mere varig
karakter, eller om overladelsen er rent midlertidig, eksempelvis at den unge tilbydes at køre en
prøvetur på knallerten.
Bestemmelsen omfatter derimod ikke den situation, hvor en person under 16 år har indleveret en
knallert eksempelvis til reparation hos en knallertforhandler eller lignende. I sådanne situationer,
hvor personen under 16 år i forvejen havde rådighed over knallerten, vil knallerten kunne udleveres
til vedkommende igen uden krav om samtykke fra forældremyndighedens indehaver.
Det er den erhvervsdrivende, der har ansvaret for at kontrollere, om den unge er over eller under 16
år, og, hvis der er tale om en person under 16 år, at samtykket fra forældremyndighedens indehaver
foreligger senest samtidig med, at knallerten stilles til rådighed for den unge.
I den forbindelse bemærkes det i øvrigt, at alle personer, der er fyldt 16 år, kan få udstedt et
legitimationskort med billede hos kommunen mod betaling af et gebyr på højst 150 kr., jf.
bekendtgørelse nr. 532 af 13. juni 2004 om udstedelse af legitimationskort til personer på 16 år og
derover.
Ved salg eller anden overladelse af en knallert til personer under 16 år er det den erhvervsdrivendes
ansvar at sikre sig, at samtykket fra forældremyndighedens indehaver foreligger i forbindelse med
overladelsen. Der stilles ikke andre formkrav til samtykket udover, at dette skal foreligge skriftligt.
Samtykket vil således eksempelvis kunne gives ved underskrift på forhandlerens genpart af
salgsfakturaen eller lignende.
I tilfælde, hvor to forældre har fælles forældremyndighed, er det i forhold til den erhvervsdrivendes
forpligtigelse efter bestemmelsen tilstrækkeligt, at der foreligger et skriftligt samtykke fra den ene
af forældremyndighedens indehavere.
Såfremt der efterfølgende måtte vise sig, at den person, som har afgivet det skriftlige samtykke,
ikke var indehaver af forældremyndigheden, forudsættes det, at den erhvervsdrivende kun kan
straffes for overtrædelse af bestemmelsen, hvis den erhvervsdrivende burde have indset dette
forhold, eller hvis den erhvervsdrivende i øvrigt har handlet uagtsomt ved modtagelsen af
samtykket.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
28
Overtrædelse af den foreslåede bestemmelse vil kunne straffes med bøde i medfør af færdselslovens
§ 118, stk. 1, nr. 1. Dette gælder tillige, hvis den erhvervsdrivende er en juridisk person, jf.
færdselslovens § 118, stk. 10. Der bør ved fastsættelse af bødens størrelse navnlig lægges vægt på,
hvor stor en fortjeneste den erhvervsdrivende må antages at have haft ved den eller de skete
overtrædelser af bestemmelsen, ligesom antallet af overtrædelser i sig selv bør tillægges vægt, samt
om vedkommende tidligere er straffet for overtrædelse af bestemmelsen.
Strafansvaret for overtrædelse af bestemmelsen forældes i henhold til straffelovens almindelige
regler. Det følger således af straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1, at forældelsesfristen er 2 år, da
færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, ikke hjemler højere straf end bøde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5 og 6
Den foreslåede ændring af
§ 129, stk. 6
og
§ 132 c,
er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, om
at aldersgrænsen for førere af lille knallert nedsættes fra 16 år til 15 år.
Til § 2
Efter det foreslåede
stk. 1
vil forslagets § 1, nr. 1 og 2, træde i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Lovtidende.
Baggrunden herfor er, at arbejdet med at udarbejde de administrative regler for en forsøgsordning
med kørekort til 17-årige efter Transport- og Bygningsministeriets opfattelse bør igangsættes så
hurtigt som muligt for derved at opnå den ønskede forbedring af trafiksikkerheden blandt unge
nyuddannede bilister så tidligt som muligt.
For så vidt angår den foreslåede ændring af § 61, stk. 2, 1. pkt., er der alene tale om en mindre
præcisering af bestemmelsen, der skal træde i kraft hurtigst muligt.
Det foreslås i
stk. 2,
at forslagets § 1, nr. 2-6, træder i kraft den 1. januar 2017, således at de berørte
borgere, erhvervsvirksomheder og administrerende myndigheder får en rimelig frist til at indrette
sig efter de nye regler.
Der lægges i den forbindelse vægt på, at der skal være den fornødne tid til at tilrettelægge de
ændringer af undervisningsmaterialet i relation til erhvervelse af kørekort til lille knallert, som
ændringerne i lovforslaget medfører.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
29
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386
af 11. december 2013, som ændret ved § 1, nr.
12 i lov nr. 565 af 18. juni 2012, og senest ved
lov nr. 154 af 18. februar 2015, foretages
følgende ændringer:
§ 61. ---
Stk. 2, 1. pkt.
Justitsministeren kan fastsætte
bestemmelser om, under hvilke betingelser
personer, der har ret til at føre motorkøretøj i
udlandet, kan få dansk kørekort.
Stk. 3. ---
1.
I
§ 57
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Transport- og bygningsministeren kan
fastsætte særlige regler, der fraviger
bestemmelsen i § 56, stk. 2, 1. pkt., med
henblik på etablering af en forsøgsordning,
hvormed alderskravet for erhvervelse af
kørekort sættes ned til 17 år betinget af ledsaget
kørsel frem til det fyldte 18. år. Transport- og
bygningsministeren kan i den forbindelse efter
forhandling med justitsministeren fravige
reglerne i § 128, stk. 4, § 129, stk. 4, 1. pkt., §
129, stk. 4, 2. pkt., og § 131, stk. 1, samt
fastsætte, at § 55, stk. 1, 2 og 4, 1. pkt., med de
fornødne ændringer tillige finder anvendelse
for ledsageren.«
2.
§ 61, stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
»Transport-
og Bygningsministeren kan
fastsætte bestemmelser om, under hvilke
betingelser personer, der har ret til at føre
motorkøretøj i udlandet, kan få dansk kørekort,
herunder bestemmelser om afgivelse af
erklæringer på tro og love.«
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
30
§ 63. ---
Stk. 2.
Kørekort til lille knallert kan udstedes
til en person, der er fyldt 16 år, og som har
modtaget undervisning i færdselsreglerne og
kørsel med lille knallert og bestået en teoriprøve
og en praktisk prøve i tilknytning hertil.
Kørekort til lille knallert kan tillige udstedes til
en person, der er fyldt 18 år, og som har bestået
en teoriprøve.
Stk. 3-7.
---
3.
I
§ 63, stk. 2,
ændres »16 år« til: »15 år«.
4.
Efter § 63 indsættes:
Ȥ
63 a.
Den, der driver erhverv med salg,
udlejning eller reparation af knallerter, må ved
udøvelsen af denne virksomhed ikke sælge
eller på anden måde stille en knallert til
rådighed for personer under 16 år, medmindre
forældremyndighedens indehaver forinden har
givet skriftligt samtykke dertil. Det påhviler
den erhvervsdrivende at sikre sig, at samtykket
foreligger.«
§ 129. ---
Stk. 2-5. ---
Stk. 6.
Er føreren under 16 år på det
tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse til at
føre lille knallertvedtages eller fastslås ved
endelig dom, regnes frakendelsestiden fra den
dag, hvor føreren fylder 16 år.
Stk. 7. ---
5.
I
§ 129, stk.6,
ændres »16 år« til: »15 år« to
steder.
§ 132 c.
Spørgsmålet om generhvervelse af
retten til at føre lille knallert inden
6.
§ 132 c
affattes således:
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 185: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (forsøgsordning med kørekort til 17-årige samt nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til lille knallert), fra transport- og bygningsministeren
31
frakendelsestidens udløb kan ud over de i § 132
nævnte tilfælde indbringes for domstolene, hvis
føreren var under 16 år på tidspunktet for
frakendelsen og frakendelsestiden udløber, efter
at føreren er fyldt 19 år. Indbringelsen sker efter
reglerne i straffelovens § 78, stk. 3, og kan
tidligst finde sted, når den pågældende er fyldt
19 år. Retten kan kun gengives, når ganske
særlige omstændigheder foreligger.
Ȥ
132 c.
Spørgsmålet om generhvervelse af
retten til at føre lille knallert inden
frakendelsestidens udløb kan ud over de i § 132
nævnte tilfælde indbringes for domstolene, hvis
føreren var under 15 år på tidspunktet for
frakendelsen og frakendelsestiden udløber,
efter at føreren er fyldt 18 år. Indbringelsen
sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3,
og kan tidligst finde sted, når den pågældende
er fyldt 18 år. Retten kan kun gengives, når
ganske særlige omstændigheder foreligger. «
§2
Stk. 1.
Lovens § 1, nr. 1 og 2, træder i kraft
dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 3-5, træder i kraft d. 1.
januar 2017.