Kære Transportudvalg
Holte den 23. februar 2016
Taxibranchen er i krise. Ifølge medierne skyldes det en forældet taxalov og Uber. Det er til dels rigtigt,
men andre forhold spiller ind. Som tidligere adm. direktør for Taxi 4x35 og nuværende bestyrelsesmed-
lem af Taxi Nord 4x48 tillader jeg mig at skrive direkte til jer, samt at komme med et forslag til hvordan vi
kommer videre med en ny taxalov til alles bedste.
Taxiloven er problemet
Branchens nuværende situation er til dels selvforskyldt. Den har ikke løbende tilpasset sig markedet. Men
en meget stram regulering er en stor del af problemet. Lad os tage nogle eksempler:
Mange vognmænd opbygger gennem deres erhvervskarriere en god og lønsom forretning. Når de ønsker
at trække sig tilbage, har de imidlertid ikke lov til at sælge eller overdrage deres forretning. De må blot
lukke og afskedige chaufførerne. Værdifuld knowhow går tabt og nye vognmænd må starte forfra. Kon-
sekvensen er, at mange ikke trækker sig tilbage, men fortsætter til den bitre ende. I dag er gennemsnits-
alderen for vognmænd over 60 år.
Den eksisterende taxilov har organisatorisk opdelt taxierhvervet i 1) vognmænd og 2) bestillingskontorer.
Bestillingskontorerne er blot en ”formidlingscentral”, der skal sikre en bedre udnyttelse af vognparken. Et
bestillingskontor må ikke drives som en ”forretning”. Vognmændene har en tilslutningspligt og det har
ført til at næsten alle vognmænd i Danmark er sluttet sammen i foreninger (lokalt baseret) og så har for-
eningerne oprettet et bestillingskontor, som påkrævet af loven. Vognmænds fokus er i sagens natur de-
res egen vognmandsforretning og ikke bestillingskontorets udvikling og markedstilpasning.
På et område er dog sket en udvikling i taxierhvervet, nemlig med indførelse af ny teknologi. Den danske
taxibranche har noget af det mest avancerede udstyr på centralerne og i vognene – modsat hvad man
kan tro på baggrund af mediernes fremstilling. Selskaberne har gennem mange år tilbudt især erhvervs-
kunder internetbestilling af ture og har for et par år siden (før Uber kom til landet) indført app bestilling til
alle kunder. Det giver besparelser på centralerne. Taxibranchens nuværende problemer har således intet
at gøre med manglende indførelse af ny teknologi.
Taxiloven fordyrer på mange områder den enkelte vognmands drift. Taxaerne skal være i miljøklasse A
og have taxameter, videokamera og sædekontakter installeret, så kunder og Skat kan føle sig trygge.
Chauffører og vognmænd skal gennemgå kursusforløb for at opnå lovpligtigt erhvervskørekort, og
vognmændene skal igennem et ekstra kursus, for at lære at drive en vognmandsforretning. For hver en-
kelt vogn skal der føres en kørebog, hvori hver enkelt tur noteres. Kørebogen skal forefindes i taxien, så
politiet kan kontrollere, at alt i orden og at den er udfyldt korrekt. Hvis ikke falder der store bøder. I
Danmark må taxien ikke benyttes til privatkørsel, hvad den ellers må i mange andre lande.
Brev til Transportudvalget
Side
1
23. februar 2016 /JO