Notat
12.02.2016
Orientering om overgang til CBTC på Nordbanen
Status
Der er nu enighed mellem DSB og Banedanmark om, at ibrugtagningen af det nye signalsystem CBTC
planlægges til uge 9 for strækningen Hillerød-Jægersborg.
I uge 5 fik Signalprogrammet de sidste sikkerhedsgodkendelser fra Trafik- og Byggestyrelsen til
ibrugtagning af det nye signalsystem, CBTC, på strækning Hillerød-Jægersborg.
Trafik- og Byggestyrelsen har tidligere givet sikkerhedsgodkendelse til den såkaldte ’fall-back’-løs-
ning således, at man - om nødvendigt - er i stand til at skifte tilbage til HKT-systemet på strækningen.
Banedanmark, DSB og leverandøren (Siemens) arbejder nu videre med en afklaring af de sidste funk-
tionsmæssige og planlægningsmæssige forhold frem mod overgang til CBTC på strækningen mellem
Hillerød og Jægersborg i uge 9.
Overgangen sker med kørsel efter en udvidet weekendkøreplan på hele S-banen i uge 9, hvorfor der
vil køre færre tog på hele S-togsnettet i denne uge. Det skyldes, at idriftsættelsen af Nordbanens nye
signalsystem kræver meget mandskab fra både DSB og Banedanmark. Der skal således i den første
periode være dels en lokomotivfører, dels en lokomotivinstruktør, i hvert S-tog, ligesom S-banens
støttefunktioner er ekstra bemandet hos både Banedanmark og DSB.
Efter uge 9 kører S-banen normalt på nær strækningen Køge-Hillerød, hvor den udvidede
weekendkøreplan fastholdes i yderligere fire uger hvilket skyldes:
Mulighed for opbyggelse af erfaringer og driftsstabilitet
Minimering af risikoen for driftsforstyrrelser
En softwareopdatering for at afhjælpe allerede kendte problemer
Det betyder metrolignende drift med stop på alle stationer og kørsel hvert 10. minut med lange tog,
mens de hurtige tog udgår. Det betyder, at 85 pct. af kapaciteten vil være til rådighed i forhold til
standardkøreplanen, mens der i myldre¬tiderne, pga. reduceret drift, vil kunne opstå overbelægning på
op til 30 pct. på udvalgte tog. Der vil være en lidt lavere frekvens for enkelte stationer på
strækningerne og op til 5 minutters længere rejsetid for passagerer på de lange rejser.
Baggrund
Siemens, som vandt kontrakten på S-banen, er kontraktligt forpligtet sig til at afslutte udrulningen af
CBTC ultimo 2018, hvilket var to år tidligere end fastsat i Aftale om en grøn transportpolitik fra
januar 2009. Som led i planen skulle den første strækning – Jægersborg-Hillerød - overgå til CBTC
ved årsskiftet 2014/15, hvilket Banedanmark betragtede som en stram tidsplan.
Den fysiske udrulning og de uddannelsesmæssige forudsætninger var på plads for ibrugtagning på
strækningen ultimo 2014, men der udestod dels en række mindre funktionelle forhold, som skulle
justeres ligesom leverancen skulle tilpasses endeligt, dels den sikkerhedsmæssige godkendelse.
Enkelte af disse forhold viste sig at være af en sådan funktionel karakter, at det krævede en større
softwareopgradering og dermed en ny godkendelsesproces. Desuden var det nødvendigt at foretage
Banedanmark
Direktiossekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
82346542
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)