Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. december 2015
Rapportperiode: December 2015
1. Overordnet status
IC4 driftspuljen blev øget fra 36 til 37 togsæt i forbindelse med køreplansskiftet d.
13. december 2015. Ud af de 37 togsæt er der en driftsreserve på 7 togsæt. Togene
anvendes til regionaltrafikken i Jylland og på Sjælland samt i fjerntrafikken mellem
København og Århus. På hverdage køres der med koblede tog i 10
regionaltogsafgange mellem København og Kalundborg og 4 koblede tog i
landsdelstrafikken, imellem hhv. København og Århus samt imellem Odense og
København.
Antallet af km mellem hændelser lå i december på 5.500 km. Nuværende
gennemsnit for 2015 ligger dermed på 7.400 km. Der er kørt 500.000 km med IC4 i
december. IC4’s produktion udgør dermed 13% af DSB’s samlede dieselproduktion i
denne måned.
Der indgår dagligt 6 IC2 togsæt i driftspuljen, hvoraf 2 togsæt er driftsreserve.
Togene er indsat i regionaltrafikken i Jylland og på Vestfyn. Antallet af km mellem
hændelser lå for IC2 i december på 4.000 km. Nuværende gennemsnit for 2015
ligger på 3.700 km. Der er kørt 32.000 km med IC2 i december.
Prose anbefalede i deres opfølgende rapport fra juli 2015 at verificere
aksellejekassernes konstruktionsgrundlag gennem test. Test er nu gennemført og
godkendt, og DSB afventede i december 2015 den endelige rapport fra Prose.
Prose anbefalede i deres opfølgende rapport desuden, at hovedkomponenterne fra
2 IC4s power packs udtages og afleveres til leverandørerne af disse komponenter
for en tilstandsvurdering. Bortset fra motorer er alle delkomponenter distribueret til
respektive leverandører og specialister.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt i driftspuljen anvendt til
at opfylde køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og
videre teknisk udvikling.
Pr.31.
dec
I alt
Godkendt til
passagerkørsel
Driftspulje
Materielpulje til
vedligeholdelse og
teknisk udvikling
IC4
IC2
82
23
77
23
37
6
40
17
3. IC4/IC2 udvikling i driftspræstation og leverance