Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 169
Offentligt
1598113_0001.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. december 2015
Rapportperiode: December 2015
1. Overordnet status
IC4 driftspuljen blev øget fra 36 til 37 togsæt i forbindelse med køreplansskiftet d.
13. december 2015. Ud af de 37 togsæt er der en driftsreserve på 7 togsæt. Togene
anvendes til regionaltrafikken i Jylland og på Sjælland samt i fjerntrafikken mellem
København og Århus. På hverdage køres der med koblede tog i 10
regionaltogsafgange mellem København og Kalundborg og 4 koblede tog i
landsdelstrafikken, imellem hhv. København og Århus samt imellem Odense og
København.
Antallet af km mellem hændelser lå i december på 5.500 km. Nuværende
gennemsnit for 2015 ligger dermed på 7.400 km. Der er kørt 500.000 km med IC4 i
december. IC4’s produktion udgør dermed 13% af DSB’s samlede dieselproduktion i
denne måned.
Der indgår dagligt 6 IC2 togsæt i driftspuljen, hvoraf 2 togsæt er driftsreserve.
Togene er indsat i regionaltrafikken i Jylland og på Vestfyn. Antallet af km mellem
hændelser lå for IC2 i december på 4.000 km. Nuværende gennemsnit for 2015
ligger på 3.700 km. Der er kørt 32.000 km med IC2 i december.
Prose anbefalede i deres opfølgende rapport fra juli 2015 at verificere
aksellejekassernes konstruktionsgrundlag gennem test. Test er nu gennemført og
godkendt, og DSB afventede i december 2015 den endelige rapport fra Prose.
Prose anbefalede i deres opfølgende rapport desuden, at hovedkomponenterne fra
2 IC4s power packs udtages og afleveres til leverandørerne af disse komponenter
for en tilstandsvurdering. Bortset fra motorer er alle delkomponenter distribueret til
respektive leverandører og specialister.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt i driftspuljen anvendt til
at opfylde køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og
videre teknisk udvikling.
Pr.31.
dec
I alt
Godkendt til
passagerkørsel
Driftspulje
Materielpulje til
vedligeholdelse og
teknisk udvikling
IC4
IC2
82
23
77
23
37
6
40
17
3. IC4/IC2 udvikling i driftspræstation og leverance
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Statusrapporten fra DSB for IC4 og IC2 for december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1598113_0002.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. december 2015
Rapportperiode: December 2015
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
Dec-15
IC4
Togrettidighed*
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs./måned)
Andel leverede enheder i forhold
til planlagt
Antal tog leveret fra værksted
pr.dag
(inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
93,9%
4.500
57.000
247.000
85,0%
93,0%
6.500
61.000
286.000
95,2%
93,6%
7.400
67.200
459.000
97,7%
92,9%
5.500
49.900
500.000
95,7%
-
31
39
34
IC2
Togrettidighed*
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs.pr. måned)
Andel leverede enheder i forhold
til planlagt
Antal tog leveret fra værksted
pr. dag (inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
95,1%
4.400
25.900
15.000
91,2%
2.800
15.800
28.000
89,8%
3.700
22.900
36.000
91,8%
4.000
32.300
32.000
91,0%
65,0%
92,3%
91,9%
-
5
8
4
*
Rettidigheden for alle togafgange med hhv. IC4/IC2 målt på de 42 vigtigste stationer, hvor tog der er
forsinkede mindre end 6 minutter i deres ankomst, anses for rettidige.
MDBF varians:
Der er betydelig udsving mellem de enkelte togs performance – målt som MDBF. De
enkelte togsæts MDBF spænder i perioden januar 2015 til december 2015 fra 2.200
km mellem hændelser for dårligste togsæt til 27.200 km mellem hændelser for
bedste togsæt.
MDBF for de 36 bedste togsæt (det daglige driftsbehov) i denne periode ligger på
10.300 km. MDBF for de bedste 30 togsæt ligger i denne periode på 11.300 km.
For at skabe fremdrift i MDBF har DSB primær fokus på årsagsanalyse af de
hyppigste fejltyper i togets driftssystemer, som foretages af RIT (Reliability
Improvement Team) og, hvis behov opstår, bistået af eksterne specialister. Her vil
både forskelle i de enkelte togs præstationer og mulige nye tekniske såvel som
operative tiltag blive vurderet.
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Statusrapporten fra DSB for IC4 og IC2 for december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1598113_0003.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. december 2015
Rapportperiode: December 2015
4. Aktuel Indsættelsesplan
Driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag (gs.)
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
I alt
IC2
Regional Vest
Driftsreserver
I alt
4
2
6
17
6
7
7
37
Aktuel køreplan
Fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling i 2015
DSB har udpeget følgende fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling,
herunder tiltag anbefalet i Prose rapporten, samt opstillet nedenstående mål for
2015:
Fokusområde
Status
Plan
Mål
IC4
Afsluttende
driftsforbedrende
softwarepakke for IC4
fra AnsaldoBreda
AnsaldoBreda er
forsinket i afleveringen
af softwarepakken og
fortsat i færd med
testforløb. DSB er i
dialog med
AnsaldoBredas
topledelse for at sikre
fremdrift.
Test af ny software
forventes afsluttet
ultimo januar 2016.
Derefter sikkerheds-
behandling med
forventet ansøg-
ningsdato for typegod-
kendelse hos Trafik- og
Byggestyrelsen i for-
sommeren 2016.
Softwarepakke færdig,
ansøgning om
godkendelse sendt til
Trafik og Byggestyrelsen
og ibrugtagnings-
tilladelse meddelt.
En række
Nedbringe den samlede
køretid gennem
optimeringer af bl.a tid
til stationsophold,
kobling og
acceleration.
optimeringsmuligheder
er identificeret og
opgradering prioriteret
ift indsættelsesplanen.
Der arbejdes bl. a. med
dørtider og
afgangsprocedure samt
ændringer i
koblingsproceduren via
software.
Driftskobling på
endestationer <10 min.
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Statusrapporten fra DSB for IC4 og IC2 for december 2015, fra transport- og bygningsministeren
1598113_0004.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. december 2015
Rapportperiode: December 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
Ændring af koblinger
52 togsæt har
ændrede koblinger
(gaiter) indbygget.
Alle togsæt med bl.a.
ændrede koblinger
ombygges rettidigt for
at imødekomme
driftsefterspørgslen.
Løsninger ifm revner i
aksellejeskåle
Indbygningen af nye
svingningsdæmpere på
driftstog er færdig.
Stresstest afsluttet på
aksellejekasse uden at
der er konstateret
revner eller brud.
Slutrapport afventes
fra Prose.
De resterende togsæt
(Testtog samt 8 ikke
driftsimulerede tog)
følger inden
idriftsættelse.
Reducere hyppige
værkstedskontrol af
aksellejekasser.
Analyse af Power Pack
Task Force arbejdet
med at
tilstandsvurdere
Power packs med
deltagelse af bl. a.
motorleverandøren og
Prose pågår.
Stort eftersyn af
samtlige power packs
er planlagt medio
2016. Indkøb af
sliddele pågår.
To power packs er
adskilt, og kompo-
nenter er på vej til
respektive leveran-
dører og specialister.
Identifikation og
forbedring af tilstand på
power packs med
henblik på at forbedre
driftsmønsteret for
power pack på IC4,
IC2
Opgradering med
driftsforbedrende tiltag
(pakke B)
17 IC2 er opgraderet.
Yderligere vil blive
opgraderet, når behov
opstår.
Opgradering af resten
af flåden fra medio
2016.
Tiltag installeret på hele
flåden i 2016.
Softwarepakke med
overførsel af IC4
funktionaliteter
Programmering er
opstartet.
Leverancen er påvirket
af forsinkelsen på
ovenstående
driftsforbedrende
softwarepakke til IC4.
Udvikles til
godkendelse.
Revideret plan er under
udarbejdelse.
Godkendt Softwarepak-
ke til IC2 er flyttet til i
2017.
Revideret plan er under
udarbejdelse.
4