Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 168
Offentligt
1597316_0001.png
Fra:
Michel og Lone Faliu [mailto:[email protected]]
Sendt:
8. februar 2016 16:34
Til:
Folketingets Oplysning <[email protected]>
Emne:
Fwd: Ny køreplan resulterer i forsinkelser hver dag for tusindvis af sjællandske pendlere
Til Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
Hermed videresendes nedenstående klage over massive forsinkelser i DSB til udvalgets orientering
og eventuelle videre foranstaltning.
Med venlig hilsen
Lone Faliu
Thorsvej 14
4180 Sorø
Start på videresendt besked:
Fra:
Michel og Lone Faliu <[email protected]>
Emne: Ny køreplan resulterer i forsinkelser hver dag for tusindvis af sjællandske
pendlere
Dato:
8. feb. 2016 16.26.21 CET
Til:
[email protected], [email protected]
Cc:
[email protected]
Kære Hans Christian Schmidt
Jeg skriver til dig i håb om, at du kan hjælpe med at få løst et problem, der hver dag piner og plager
tusindvis af sjællandske pendlere, der rejser fra bl.a. Korsør, Slagelse og Sorø til arbejdspladsen i
københavnerområdet og hjem igen.
Efter at den nye køreplan trådte i kraft i december 2015 har vi nemlig været ude for massive og stort set
daglige store og små forsinkelser både morgen og aften. Forsinkelserne skyldes alt lige fra signalproblemer,
sporskifteproblemer, tekniske fejl på toget, døre, der ikke kan lukke, samt personalemangel.
Således er intercitytoget kl. 7.09 fra Sorø konsekvent forsinket næsten hver morgen med ca. 10- 15
minutter, når det er ”bedst” og ca. 30-45 minutter, når det er værst. Toget kl. 7.09 fra Sorø Station var
eksempelvis ca. 30 minutter forsinket i dag den 8. februar, mens forsinkelsen torsdag i sidste uge, dvs. den
4. februar 2016 løb op i mindst 45 minutter. Jeg har desuden fra mine ”medpendlere” hørt, at næste
afgang kl. 7.39 fra Sorø også er plaget af mange forsinkelser. Når forsinkelserne bliver så hyppige og
voldsomme, som tilfældet er her, opstår der tilmed ofte pladsproblemer, og jeg og mange andre har da
også flere gange stået op som ”sild i tønde” i toget hele vejen fra Sorø til København, hvilket jo umuliggør
arbejde i toget. Generelt er Sorø Station i forvejen ikke for godt betjent i forhold til kommunens meget
store pendlerunderlag.
Som mangeårig pendler (siden 1994) ved jeg desuden, at kommunikationen i DSB ofte er helt utilstrækkelig,
og de mange forsinkelser er da også efter indførelsen af den nye køreplan blevet en sådan
hverdagsbegivenhed, at der ofte hverken gives forklaringer eller beklagelser fra DSBs side. Jeg vil gerne
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 168: Henvendelse af 8/2-16 vedrørende DSB's nye køreplan og Sydbanen, fra Lone Faliu, Sorø
understrege, at jeg finder denne opførsel helt utilstedelig og arrogant over for de rigtig mange faste
kunder, der hver dag bidrager med en ganske betydelig del af DSBs indtjening. Vi er mange, der oplever, at
vi pendlere kun betragtes som et nødvendigt onde for DSB, medens det på mange måder pudsigt nok er de
rejsende, der kun bruger DSB en gang i mellem, der tilgodeses med de bedste vilkår. Når der nogen gange i
togets højtaler oplyses om forsinkelse på vej hjem, siges det, at man vil forsøge at indhente denne - men
det bliver jo typisk først relevant, når toget når Fyn eller Jylland, så det får vi andre jo ikke så megen glæde
af.
Jeg finder, at de beskrevne forhold er meget belastende og helt igennem utålelige for tusindvis af
sjællandske pendlere, som hver dag står tidligt op for at passe jobbet, og som lider i stilhed, fordi der ikke
er særlig fokus på problemet. Det føles som om, vi kun mødes med ligegyldighed og arrogance fra DSBs
side. Jeg har her på det seneste talt med rigtig mange ”medpendlere”, som er dybt, dybt fortvivlede og
desværre også opgivende over for situationen. Det føles fuldstændigt håbløst at råbe DSB op!
Jeg kender naturligvis til de mange problemer med nedslidte togsæt mv., men ansvaret for den nye
køreplan kan jo ikke placeres hos italienske Ansaldo Breda! Jeg sætter derfor min lid til, at du kan hjælpe
med at få lidt bedre styr på situationen her og nu. Alle forbedringer vil være et skridt i den rigtige retning.
På længere sigt kunne det måske være en ide at udbyde denne strækning (Fredericia – København) til en
anden operatør, da DSB ret beset ikke magter opgaven. Selv om forsinkelserne i øjeblikket er ”kørt helt af
sporet”;-) er det jo ingen hemmelighed, at det i perioder gennem årene har været galt på denne strækning
før.
Nu stiger prisen for pendlerkort, og jeg håber derfor, at du vil arbejde for at få pris og kvalitet til at hænge
bedre sammen. Ingen andre end DSB kan slippe af sted med at sælge et defekt produkt til fuld pris.
Jeg og rigtig mange andre håber derfor snart på en brugbar løsning på dette problem. Jeg sender kopi af
denne mail til DSB samt til Transport- og Bygningsudvalget i Folketinget. Jeg sender endvidere kopi til lokale
byrådspolitikere og folketingspolitikere, da denne problematik bør tages med i betragtning, når man
søsætter kampagner for nytilflytning fra københavnerområdet til sjællandske kommuner. Det kan ganske
enkelt ikke nytte noget, at man over for eventuelle tilflyttere skilter med, at det tager 45 - 50 minutter at
komme med toget til og fra København, når dette erfaringsmæssigt alt for ofte ikke er tilfældet.
Med venlig hilsen
Lone Faliu
Thorsvej 14
4180 Sorø