Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 166
Offentligt
1
Udkast
Forslag
til
lov om ændring af færdselsloven
(Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for
hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som ændret senest ved lov nr. 154
af 18. februar 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 42, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »90« til: »100«.
2.
I
§ 118, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »motorveje«: »og motortrafikveje«.
3.
I
§ 118, stk. 4,
indsættes efter »motorveje«: »og motortrafikveje med en hastighedsgrænse på 100 km
i timen«.
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at skabe mulighed for at fastsætte en højere hastighedsgrænse på
motortrafikvejsstrækninger, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Højere hastighedsgrænser øger fremkommeligheden på vejene og påvirker mobiliteten mellem hjem,
arbejde og uddannelse. Kortere rejsetid kan gøre det mere attraktivt at pendle og dermed muligt for
flere mennesker at få eller bibeholde et job og samtidig blive boende på landet eller i øvrigt opretholde
en bopæl langt fra arbejdspladsen. Kortere rejsetid kan også bidrage til at gøre det mere attraktivt at
opsøge rekreative og andre aktiviteter længere væk fra boligen og dermed øge interaktionen mellem
forskellige områder i landet. Den øgede fremkommelighed kan dermed også understøtte væksten i
turisterhvervet i forskellige dele af landet.
På veje, hvor hastighedsgrænsen i dag er 80 eller 90 km/t., vil der kunne opnås en rejsetidsbesparelse
på henholdsvis 20 og 10 pct. ved en forhøjelse af hastighedsgrænsen til 100 km/t. på de pågældende
strækninger, forudsat at bilisternes gennemsnitshastighed i udgangspunktet er den samme som
hastighedsgrænsen.
Det foreslås konkret at forhøje færdselslovens mulighed for lokalt at fastsætte en højere
hastighedsgrænse end den generelle hastighedsgrænse på motortrafikveje fra 90 til 100 km/t. på de
motortrafikveje, som er indrettet forsvarligt hertil.
Det foreslås desuden som konsekvens af den foreslåede forhøjelse, at sanktionen for
hastighedsoverskridelser på motortrafikveje, hvor hastighedsgrænsen måtte blive forhøjet til 100 km/t.,
sidestilles med hastighedsoverskridelser på motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t. eller
derover.
1.1. Motortrafikveje
Efter færdselslovens § 2, nr. 17, er motorvej og motortrafikvej vej, som er forbeholdt færdsel med
motorkøretøjer, og som med færdselstavler er afmærket som henholdsvis motorvej og motortrafikvej.
Motortrafikvejsnettet udgøres af en række vejstrækninger med varierende udformning og
indretningsstandard. Motortrafikvejene er som regel af relativt høj standard med hensyn til visse
designparametre, herunder i forhold til vognbanebredder og kurveradier. Motortrafikvejene varierer
særligt i forhold til tværprofiler, og der forekommer forskellige krydstyper på vejene. Motortrafikvejene
er altid afmærket med motortrafikvejstavlen E43, jf. § 23 i bekendtgørelse nr. 802 af 4. juli 2012 om
vejafmærkning.
For så vidt angår motortrafikvejens tværprofil er hovedparten af vejene tosporede veje uden fysisk
adskillelse af kørselsretningerne. Visse af vejene er tresporede (afstribet som såkaldte 2+1–veje) samt
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
3
fire- eller sekssporede veje med midterrabat som på motorveje. Visse af vejene har almindelige smalle
kantbaner (arealet mellem kørebane og asfaltkant/rabat), mens andre er indrettet med egentlige
nødspor. Visse nyere statslige motortrafikveje er anlagt som 2+1–veje med en smal spærreflade (og i et
enkelt tilfælde desuden autoværn) til at adskille kørselsretningerne.
Hovedparten af motortrafikvejene er tosporede veje uden nødspor eller midteradskillelse af
kørselsretningerne og med kryds i niveau. Der forekommer typisk kryds i niveau (kryds i ét plan) på de
ældre motortrafikveje, mens krydsene på de nyere motortrafikveje ofte er en form for to-plans-kryds.
Et-plans-krydsene kan være rundkørsler, almindelige vigepligts- eller signalregulerede tre- og
firevejskryds. I og omkring krydsene vil der som regel være fastsat en lavere hastighedsgrænse (typisk
til 70 km/t.) via skiltning.
Den samlede længde af statsvejnettet er på 3.796 km. Længden af de statslige motortrafikveje udgør i
2015 ca. 310 km. Den generelle hastighedsgrænse på 80 km/t. gælder for ca. 40 km heraf, mens der for
ca. 270 km via skiltning er fastsat en højere lokal hastighedsgrænse på 90 km/t. De kommunale
motortrafikveje er fordelt på 12 kommuner og har en samlet længde af 59 km.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Færdselslovens hastighedsgrænser
2.1.1. Gældende ret
De generelle hastighedsgrænser er fastsat i færdselslovens § 42. På motortrafikveje må hastigheden for
biler og motorcykler ikke overstige 80 km/t., jf. § 42, stk. 3. Der kan dog for en vejstrækning fastsættes
en højere hastighedsgrænse end den generelle hastighedsgrænse, såfremt omstændighederne, herunder
trafikafviklingen, tilsiger det, og afgørende færdselssikkerhedsmæssige hensyn ikke taler derimod. På
motortrafikveje må hastigheden dog ikke overstige 90 km/t., jf. § 42, stk. 4. Hastighedsgrænsen på 90
km/t. for motortrafikveje blev oprindeligt indsat i færdselslovens § 42, stk. 4, ved lov nr. 158 af 24. april
1985 om ændring af færdselsloven som følge af et ændringsforslag indstillet af et flertal i Retsudvalget i
udvalgets betænkning af 29. marts 1985. Det fremgår af betænkningens bemærkninger, at forslaget
indebærer, at hastighedsgrænsen ved skiltning kan forhøjes til 90 km/t., og at denne forhøjelse navnlig
skal kunne ske på motortrafikveje uden niveauskæring.
Der kan for en vejstrækning desuden fastsættes en lavere hastighedsgrænse end den generelle, jf. § 42,
stk. 5.
Der er i færdselslovens § 43 (som ikke foreslås ændret) fastsat hastighedsgrænser for særlige typer af
(tunge) køretøjer, som er lavere end de generelle hastighedsgrænser.
Det er politiet, der efter forhandling med vejmyndigheden (kommunalbestyrelsen og Vejdirektoratet for
henholdsvis kommune- og statsvejene) træffer afgørelse efter bl.a. færdselslovens § 42, stk. 4, om lokale
hastighedsbegrænsninger for offentlig vej, jf. § 92 a, stk. 2.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
4
Politiets adgang til at fastsætte lokale hastighedsbegrænsninger er nærmere reguleret i cirkulære nr. 72
af 5. juli 1985 om lokale hastighedsbegrænsninger (hastighedscirkulæret). Det fremgår bl.a. af
cirkulærets § 6, at der på motortrafikveje kan fastsættes en højere lokal hastighedsbegrænsning til 90
km/t. En sådan hastighedsgrænse kan navnlig fastsættes på motortrafikvejsstrækninger uden kryds i
niveau. Det fremgår desuden af cirkulæret, at afgørelserne (om lokale hastighedsbegrænsninger) træffes
på grundlag af oplysninger om bl.a. områdets karakter, vejens funktion og standard, randbebyggelsen,
færdselsuheld, trafikmængden og trafikkens sammensætning, jf. § 1, stk. 2.
Der er i de såkaldte vejregler, som er den overordnede betegnelse for en samling af publikationer under
Vejdirektoratet, fastsat (hovedsageligt) vejledende, men også bindende normer, der anvendes som
reference for udformning af trafikarealer i vejsektoren. Vejreglerne har til formål at støtte vejsektoren i
arbejdet med at planlægge, projektere, udbyde og drive veje og medvirke til at sikre, at vejnettet er
fremkommeligt, tilgængeligt og trafiksikkert. Vejreglerne indeholder f.eks. forskrifter om
sikkerhedszone og oversigtsforhold for bl.a. motortrafikvejsstrækninger. Vejreglerne kan tilgås på
Vejdirektoratets hjemmeside.
2.1.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
2.1.2.1.
En forøgelse af den faktiske hastighed medfører alt andet lige en øget risiko for flere og mere
alvorlige færdselsulykker. Vejdirektoratet har i den forbindelse peget på, at en forhøjelse af
hastighedsgrænsen særligt vil kunne indebære en højere risiko for flere og mere alvorlige
frontalkollisioner, ligesom der kan opstå særlige faresituationer i forbindelse med, at billister kører af
vejen og påkører genstande uden for vejen med en højere hastighed. Desuden vil der i forbindelse med
et-plans-kryds kunne være øget risiko for ulykker, herunder kørsel frem for ubetinget vigepligt, kørsel
frem for rødt i eventuelle signalregulerede kryds samt flere og mere alvorlige bagendekollisioner ved
rundkørsler.
For at imødegå den forøgede risiko, som en forøgelse af hastighedsgrænsen indebærer, anbefaler
Vejdirektoratet, at vejindretningen tilpasses kørsel med højere hastigheder på de
motortrafikvejsstrækninger, hvor hastighedsgrænsen måtte blive forhøjet til 100 km/t.
Det anbefales således, at der bør være fysisk adskillelse mellem kørselsretningerne, for at imødegå
risikoen for frontalkollisioner. Vejen bør have midterrabat med autoværn, eller der bør etableres et
autoværn i et afstribet areal mellem kørselsretningerne.
Det bør desuden tilstræbes, at den såkaldte sikkerhedszone (arealet langs vejen, hvor der ikke findes
genstande, der kan medføre personskade ved påkørsel) har den fornødne bredde. Ifølge de gældende
vejregler svarer en forøgelse af hastighedsgrænsen med 10 km/t. til en udvidelse af sikkerhedszonens
bredde med én meter.
Endelig anbefales det, at der som udgangspunkt ikke etableres hastighedsgrænser på 100 km/t. på
motortrafikveje med et-plans-kryds, herunder tre- eller firevejskryds med signalregulering eller med
ubetinget vigepligt. Til- og frakørsel bør kun ske i hver ende af motortrafikvejen eller via to-plans-kryds
med til- og frakørselsramper som på motorveje, således at der ved indkørsel til motortrafikvejen
foretages sammenfletning med trafikken på motortrafikvejen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
5
2.1.2.2.
Vejdirektoratet har på baggrund af en foreløbig gennemgang af det statslige motortrafikvejsnet
vurderet, at strækningerne Holbæk – Vig (ca. 18 km), Bredsten – Vandel (ca. 10 km) og Sdr. Borup –
Assentoft (ca. 5 km) umiddelbart er indrettet eller kan indrettes til kørsel med op til 100 km/t. Af
hensyn til færdselssikkerheden er det en forudsætning for forhøjelsen, at der for de enkelte strækninger
foretages forskellige ændringer af vejindretningen.
Fælles for strækningerne er bl.a., at krydsene på strækningerne er udformet som to-plans-kryds med til-
og frakørselsramper, og at vejenes tværprofiler tillader etablering af midteradskillelse af
køreretningerne med etablering af autoværn (Holbæk – Vig har i dag midteradskillelse med autoværn)
og tilstrækkelig sikkerhedszone. Samtlige strækninger har i dag en lokal (forhøjet)
hastighedsbegrænsning på 90 km/t.
2.1.2.3.
Det er regeringens hensigt at styrke mobiliteten og fremkommeligheden ved at øge
hastighedsgrænsen på de motortrafikvejstrækninger, hvor det er færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Transport- og Bygningsministeriet vurderer, at det på de motortrafikvejsstrækninger, som har en høj
vejstandard af motorvejslignende karakter, og som f.eks. er indrettet med midteradskillelse af
kørselsretningerne med autoværn, behørig sikkerhedszone, kryds i to-plan, gode oversigtforhold mv.,
vil være færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt lokalt at forhøje hastighedsgrænsen til 100 km/t.
2.1.2.4.
For at imødegå den risiko, som er forbundet med en forhøjelse af hastighedsgrænsen, er det en
forudsætning for forhøjelsen, at de omfattede vejstrækninger er indrettet og dimensioneret til kørsel
med op til 100 km/t. Med den foreslåede forhøjelse af hastighedsgrænsen vil hastighedsgrænsen på
motortrafikvejene nærme sig de motorvejsstrækninger, hvor hastighedsgrænsen via skiltning er fastsat
til 110 km/t., jf. færdselslovens § 42, stk. 5, og hvor vejindretning, dimensionering og oversigtsforhold
gør vejene egnede hertil. Transport- og Bygningsministeriet finder i den forbindelse, at det bør
tilstræbes, at vejindretningen mv. af de omfattede motortrafikveje ligner indretningen af motorvejene.
Transport- og Bygningsministeriet lægger herved vægt på, at alvorlighedsgraden af ulykkerne på
motortrafikvejene er væsentligt højere end for andre veje, og at en forhøjelse af hastighedsgrænsen
f.eks. særligt vil kunne indebære en højere risiko for flere og mere alvorlige frontalkollisioner. Det er
derfor hensigten, at Vejdirektoratets anbefalinger om etablering af fysisk adskillelse mellem
kørselsretningerne, tilstrækkelig sikkerhedszone og kryds i to-plan, jf. pkt. 2.1.2.1 ovenfor, indgår i den
samlede vurdering af, om det er færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt, at der på en
motortrafikvejsstrækning fastsættes en hastighedsgrænse på 100 km/t.
Det er hensigten, at forhøjelsen af den lokalt fastsatte hastighedsgrænse dels skal anvendes på de
eksisterende motortrafikvejsstrækninger, som allerede i dag vurderes at være indrettet til eller at kunne
indrettes forsvarligt til kørsel med op til 100 km/t., jf. herom pkt. 2.1.2.2 ovenfor, dels skal skabe
mulighed for ved fremtidige anlæg og ud- og ombygninger af motortrafikvejsnettet at projektere disse
med en hastighedsgrænse på 100 km/t. for øje. Hastighedsgrænsen forventes i første omgang
gennemført på strækningen Holbæk – Vig, som allerede i dag er indrettet med midteradskillelse med
autoværn. Etablering af en lokal hastighedsgrænse på 100 km/t. på denne strækning vil ifølge
Vejdirektoratet alene kræve opsætning af skilte, idet den eksisterende vejindretning i øvrigt gør
strækningen egnet til kørsel med op til 100 km/t. For strækningerne Bredsten – Vandel og Sdr. Borup–
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
6
Assentoft, som vurderes at være dimensioneret til hurtigere kørsel, vil en forhøjelse af
hastighedsgrænsen tillige kræve en ændret vejindretning, herunder etablering af midteradskillelse med
autoværn.
2.1.2.5.
Forslaget medfører behov for revision af vejreglerne som omtalt ovenfor under pkt. 2.1.1, således
at der fastsættes nærmere normer for indretningen motortrafikveje med særligt høje hastigheder på op
til 100 km/t. De nærmere normer for indretningen mv. vil blive fastsat i de relevante vejregelgrupper på
baggrund af en trafikfaglig- og færdselssikkerhedsmæssig vurdering.
Den endelige fastsættelse af de lokale skiltede hastighedsgrænser vil ske i samarbejde mellem
vejmyndigheden (kommunalbestyrelsen og Vejdirektoratet for henholdsvis kommune- og statsvejene)
og den lokale politikreds, jf. færdselslovens § 92 a, stk. 2.
Transport- og Bygningsministeriet agter desuden at justere hastighedscirkulæret, navnlig med henblik
på at fastsætte retningslinjer for, hvornår hastighedsgrænsen kan forhøjes til 100 km/t. på
motortrafikvej.
Transport- og Bygningsministeriet foreslår på den baggrund at justere muligheden for lokalt at
fastsætte en højere hastighedsgrænse end den generelle hastighedsgrænse fra 90 til 100 km/t., såfremt
omstændighederne, herunder trafikafviklingen, tilsiger det, og afgørende færdselssikkerhedsmæssige
hensyn ikke taler derimod, jf. den foreslåede justering af færdselslovens § 42, stk. 4.
2.2. Sanktionering af overskridelse af hastighedsgrænserne
2.2.1. Gældende ret
Overtrædelse af færdselslovens §§ 42 og 43 om hastighed straffes som udgangspunkt med bøde, jf.
færdselslovens § 118, stk. 1.
Det fremgår af færdselslovens § 118, stk. 2, at der ved fastsættelsen af bøder for overtrædelse af §§ 42 og
43 eller en anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning skal tages hensyn
til den generelle risikoforøgelse, som den pågældende hastighedsovertrædelse medfører. Ved
hastighedsovertrædelser på motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t. eller derover udmåles en
skærpet bøde, jf. § 118, stk. 2, 2. pkt. Der udmåles ligeledes en skærpet bøde ved
hastighedsoverskridelser begået ved kørsel med bl.a. en række tunge køretøjer, jf. § 118, stk. 2, nr. 1-6.
Ifølge § 118, stk. 3, skal det ved fastsættelsen af bøder for overtrædelse af §§ 42 og 43, jf. stk. 2, tillige
indgå som en skærpende omstændighed, hvis hastigheden har udgjort 140 km/t. eller derover (det
såkaldte ”højhastighedstillæg”).
Herudover fremgår det af § 118, stk. 4, at der ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af §§ 42 og 43, jf.
stk. 2, udmåles en særlig skærpet bøde ved hastighedsovertrædelser på andre veje end motorveje, hvis
hastighedsoverskridelsen er på 30 pct. eller derover (det såkaldte ”30 pct.-tillæg”).
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
1596538_0007.png
7
Færdselslovens § 118 om bødeudmåling for bl.a. hastighedsforseelser gælder tilsvarende ved
overtrædelse af lokalt fastsatte hastighedsgrænser fastsat i medfør af færdselslovens § 42, stk. 4 og 5, og
som er tilkendegivet ved færdselstavler eller anden afmærkning, jf. færdselslovens § 4, stk. 1.
Bødefastsættelsen på færdselsområdet, herunder ved hastighedsforseelser, er i høj grad baseret på
standardbødetakster, som fremgår af Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2000 om sanktionspåstande
mv. i færdselssager (bødekataloget). Meddelelsens afsnit om hastighed er senest revideret i januar 2015.
Bødeberegningen ved hastighedsforseelser tager udgangspunkt i den procentuelle overskridelse af den
aktuelle hastighedsgrænse og sker efter en progressivt stigende skala. Bødetaksten afhænger som følge
af de ovenfor beskrevne bødeberegningsregler i færdselslovens § 118, stk. 2-4, endvidere af, om kørslen
sker med et tungt køretøj på motorvej eller andre veje, og for så vidt angår alle andre køretøjer
(undtaget knallert), om kørslen finder sted på en motorvej med tilladt hastighed på under 100
km/t., en
m
otorvej med tilladt hastighed på 100 km/t. eller derover eller på andre veje.
Af tabel 4 og 5 nedenfor fremgår Rigsadvokatens retningslinjer for anklagemyndighedens strafpåstand i
sager om overtrædelse af hastighedsbestemmelserne i færdselslovens §§ 42 og 43. De skærpelser af
bødeudmålingen, som følger af færdselslovens § 118, stk. 2 og 4, som er omtalt ovenfor, er indregnet i
skemaerne.
Tunge køretøjer:
Tabel 1 (Kilde: RM 4/2000)
Hastighedsoverskridelse i pct.
Motorveje
(kr.)
1.500
1.500
2.000
2.500
3.000
3.500
4.500
5.000
6.500
7.500
Alle
andre
veje (kr.)
1.500
1.500
3.000
3.500
4.000
4.500
5.500
6.000
7.500
8.500
Under 20
20-29
30-39
40-49
50-59
60-69
70-79
80-89
90-99
100 eller mere
Andre køretøjer end tunge køretøjer (undtagen knallert):
Tabel 2 (Kilde: RM 4/2000)
Hastighedsoverskridelse
i pct.
Motorveje med
tilladt hastighed
Motorveje med
tilladt hastighed
Alle andre
veje (kr.)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
1596538_0008.png
8
på under 100
km/t. (kr.)
Under 20
20-29
30-39
40-49
50-59
60-69
70-79
80-89
90-99
100 eller mere
1.000
1.500
1.500
2.000
2.000
2.500
3.000
3.500
4.500
5.000
på 100 km/t.
eller derover
(kr.)
1.000
1.500
2.000
2.500
3.000
3.500
4.500
5.000
6.500
7.500
1.000
1.500
2.500
3.000
3.000
3.500
4.000
4.500
5.500
6.000
Ud over bødestraf kan hastighedsforseelser desuden efter færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 3-4, og stk. 2,
nr. 5, samt § 126, stk. 1, nr. 11-12, og § 127 i visse situationer medføre betinget eller ubetinget
frakendelse af førerretten eller efter omstændighederne kørselsforbud.
2.2.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
På de motortrafikveje, hvor hastighedsgrænsen måtte blive forhøjet til 100 km/t., vil hastigheden
nærme sig hastighedsgrænsen på visse motorveje, og motortrafikvejene vil, som forudsat ovenfor under
pkt. 2.1.2.3, have motorvejslignende karakter. Transport- og Bygningsministeriet finder på denne
baggrund, at sanktionen for hastighedsoverskridelser på motortrafikveje med en hastighedsgrænse på
100 km/t. bør sidestilles med hastighedsoverskridelser begået på motorveje med en hastighedsgrænse
på 100 km/t. eller derover, jf. færdselslovens § 118, stk. 2, 2. pkt., som nærmere beskrevet ovenfor under
pkt. 2.2.1, således at der anvendes samme bødetakst for hastighedsovertrædelser på de to vejtyper.
Det er desuden hensigten, at sanktionen for hastighedsoverskridelser på motortrafikveje med en
hastighedsgrænse på 100 km/t. begået ved kørsel med tunge køretøjer omfattet af færdselslovens § 118,
stk. 2, nr. 1-6, sidestilles med sanktionen for kørsel på motorveje, og at der derfor anvendes samme
bødetakst.
Der henvises i den forbindelse til de gældende bødetakster, som er gengivet ovenfor under pkt. 2.2.1.
Transport- og Bygningsministeriet foreslår derfor en tilføjelse og justering til færdselslovens § 118, stk.
2, 2. pkt., og § 118, stk. 4, om henholdsvis udmåling af skærpede bøder på motorveje med en
hastighedsgrænse på 100 km/t. eller derover og det såkaldte ”30 pct.-tillæg”, hvorefter der udmåles en
særligt skærpet bøde ved hastighedsovertrædelser på andre veje end motorveje, herunder
motortrafikveje, hvis hastighedsoverskridelsen er 30 pct. eller derover.
Der foreslås ikke ændringer i bødeudmålingen for de øvrige motortrafikveje med lavere
hastighedsgrænser end 100 km/t., bødetaksterne i øvrigt eller reglerne om frakendelse af førerretten.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
9
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke i sig selv økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige,
herunder for regioner og kommuner.
Med lovforslaget bliver der mulighed for at forhøje hastighedsgrænsen lokalt på motortrafikveje til 100
km/t. mod 90 km/t. i dag. Som omtalt ovenfor under pkt. 2.1.2.2 vil en forhøjelse af hastighedsgrænsen
stille særlige krav til indretningen af de vejstrækninger, herunder til autoværn, sikkerhedszone,
niveaufri kryds mv., som eventuelt måtte blive omfattet. Omkostningerne forbundet med den
nødvendige tilpasning af vejstrækningerne vil afhænge af, hvilke strækninger som konkret udvælges, og
kan ikke fastlægges på nuværende tidspunkt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Med lovforslaget bliver det fremover muligt at øge hastigheden lokalt for biler og motorcykler på visse
motortrafikveje. Der vil afhængigt af, om hastighedsgrænsen i dag er 80 eller 90 km/t., kunne opnås en
rejsetidsbesparelse på henholdsvis 20 og 10 pct. på de pågældende strækninger, forudsat at bilisternes
gennemsnitshastighed i udgangspunktet er den samme som hastighedsgrænsen.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
En forøgelse af et køretøjs faktiske hastighed medfører et øget brændstofforbrug pr. kørt kilometer,
hvilket leder til en forøget udledning af CO2 og NOx. Hvis køretøjernes gennemsnitshastighed øges fra
f.eks. 90 til 100 km/t., kan udledningen af CO2 og NOx øges med 10 pct. baseret på et groft skøn på
basis af de modeller, som anvendes i Danmark.
En forøgelse af et køretøjs hastighed medfører øget støj i omgivelserne. Den samlede støjudsendelse fra
en vej er afhængig af faktorer som trafikintensitet, køretøjssammensætning, hastighed og vejbelægning.
Hvis gennemsnitshastigheden øges fra 80 km/t. til 100 km/t., vil støjudsendelsen fra vejen typisk
forøges med ca. 2 dB(A). Hvis gennemsnitshastigheden øges fra 90 km/t. til 100 km/t., vil
støjudsendelsen typisk forøges ca. 1 dB(A). Dette under forudsætning af, at hastigheden for de lette
køretøjer svarer til gennemsnitshastigheden, mens hastigheden for de tunge køretøjer er 80 km/t.
svarende til hastighedsgrænsen for tunge køretøjer.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder, organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden 29. januar 2015 til 16. februar 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening, Beredskabsstyrelsen, Danmarks Tekniske
Universitet, Institut for Transport (DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union,
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
1596538_0010.png
10
Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole
Forening, Dansk Metal, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske Busvognmænd,
Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Regioner, De Danske Bilimportører, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund (3F),
Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af offentlige anklagere, Foreningen for Trafikofre,
Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet, International Transport
Danmark (ITD), Kommunernes Landsforening (KL), Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, NOAH-Trafik, Oliebranchens
Fællesrepræsentation, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig
Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet og Trafiksikkerheds
Venner i Danmark.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen.
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Visse anlægsudgifter.
Ingen.
Ingen.
Visse
rejsetidsbesparelser.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Et forøget
brændstofforbrug og øget
støj.
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
11
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter færdselslovens § 42, stk. 4, kan der for en vejstrækning fastsættes en højere hastighedsgrænse end
den generelle hastighedsgrænse, såfremt omstændighederne, herunder trafikafviklingen, tilsiger det, og
afgørende færdselssikkerhedsmæssige hensyn ikke taler derimod. På motortrafikveje og motorveje må
hastigheden dog ikke overstige henholdsvis 90 km/t. og 130 km/t.
Det foreslås at forhøje muligheden for lokalt at fastsætte en højere hastighedsgrænse end den generelle
hastighedsgrænse på motortrafikveje fra 90 til 100 km/t.
Det forudsættes, at hastighedsgrænsen kun forhøjes til 100 km/t. på de motortrafikveje, som vurderes
at være indrettet forsvarligt hertil. Der henvises herved til Transport- og Bygningsministeriets
overvejelser ovenfor under pkt. 3.2.2.
Til nr. 2
Efter færdselslovens § 118, stk. 2, 2. pkt., udmåles der ved hastighedsovertrædelser på motorveje med
en hastighedsgrænse på 100 km/t. eller derover en skærpet bøde.
Det foreslås, at også motortrafikveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t. omfattes af bestemmelsen
om udmåling af en skærpet bøde, for i sanktionsmæssig henseende at sidestille
hastighedsoverskridelser på motortrafikveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t. med
hastighedsoverskridelser begået på motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t. eller derover. Det
er hensigten, at der herefter skal anvendes samme bødetakst for hastighedsovertrædelser på de to
vejtyper, jf. pkt. 2.1.2.4 oven for.
Det er ligeledes hensigten, at hastighedsoverskridelser på motortrafikveje med en hastighedsgrænse på
100 km/t. begået ved kørsel med tunge køretøjer omfattet af færdselslovens § 118, stk. 2, nr. 1-6, i
sanktionsmæssig henseende sidestilles med kørsel på motorveje, og at der derfor anvendes samme
bødetakst.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med forslaget om justering af færdselslovens § 118, stk.
4 (lovforslagets § 1, nr. 3), hvorefter det såkaldte ”30 pct.-tillæg” foreslås – ligesom for motorveje – ikke
at skulle gælde for motortrafikveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t., idet disse herefter i
sanktionsmæssig henseende vil være at sidestille med motorveje med en hastighedsgrænse på 100
km/t. eller derover.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
12
Den foreslåede ændring vedrører alene de motortrafikveje, hvor der fastsættes en hastighedsgrænse på
100 km/t., og medfører ikke ændringer i bødeudmålingen for de øvrige motortrafikveje med lavere
hastighedsgrænser end 100 km/t.
Til nr. 3
Efter færdselslovens § 118, stk. 4, skal der ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af §§ 42 og 43 eller
en anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning, jf. § 118, stk. 2, udmåles
en særligt skærpet bøde ved hastighedsovertrædelser på andre veje end motorveje, hvis
hastighedsoverskridelsen er på 30 pct. eller derover.
Med den foreslåede tilføjelse til bestemmelsen af motortrafikveje med en hastighedsgrænse på 100
km/t. undtages motortrafikvejene med særligt høj hastighed (100 km/t.) fra 30 pct.-tillægget, som
herefter kun gælder for andre veje end motorveje og motortrafikveje med en hastighedsgrænse på 100
km/t., herunder motortrafikveje med en hastighedsgrænse under 100 km/t.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med forslaget om justering af færdselslovens § 118, stk.
2, 2. pkt. (lovforslagets § 1, nr. 2), hvorefter motortrafikveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t. i
sanktionsmæssig henseende sidestilles med motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t. eller
derover.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende for at tilvejebringe
hjemlen til at forhøje hastighedsgrænsen snarest muligt. Dette sker dels for at kunne igangsætte
processerne omkring en mulig forhøjelse af den lokale hastighedsgrænse for de under pkt. 2.1.2.2
nævnte strækninger, dels for at tilvejebringe lovgrundlaget for arbejdet i vejregelgrupperne, som skal
igangsættes som følge af forslaget.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
13
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
Bilag 1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386
af 11. december 2013, som ændret senest ved
lov nr. 154 af 18. februar 2015, foretages
følgende ændringer:
§ 42.
Stk. 2 og 3.
-
Stk. 4.
For en vejstrækning kan der fastsættes
en højere hastighedsgrænse end den generelle
hastighedsgrænse, såfremt omstændighederne,
herunder trafikafviklingen, tilsiger det, og
afgørende færdselssikkerhedsmæssige hensyn
ikke taler derimod. På motortrafikveje og
motorveje må hastigheden dog ikke overstige
henholdsvis 90 km i timen og 130 km i timen.
1.
I
§ 42, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »90« til: »100«.
§ 118.
Stk. 2. Ved fastsættelsen af bøder for
overtrædelse af §§ 42 og 43 eller en anden
hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller
anden afmærkning skal der tages hensyn til den
generelle risikoforøgelse, som den pågældende
hastighedsovertrædelse medfører. Ved
hastighedsovertrædelser på motorveje med en
hastighedsgrænse på 100 km i timen eller derover
udmåles en skærpet bøde. Der udmåles ligeledes
en skærpet bøde ved hastighedsovertrædelser
begået ved kørsel med
1) biler med tilladt totalvægt på ikke over 3.500
kg med tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn,
2) lastbiler, hvis tilladte totalvægt overstiger
3.500 kg,
3) busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500
kg,
4) vogntog bestående af de under nr. 2 og 3
nævnte køretøjer og registreringspligtige
påhængskøretøjer,
2.
I
§ 118, stk. 2, 2. pkt.
indsættes efter
»motorveje«: »og motortrafikveje«.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse motortrafikveje), fra transport- og bygningsministeren
14
5) ledbusser eller
6) motorcykel med tilkoblet påhængsvogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab.
Stk. 4. Ved fastsættelse af bøder for
overtrædelse af §§ 42 og 43 eller en anden
hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller
anden afmærkning, jf. stk. 2, udmåles en særligt
skærpet bøde ved hastighedsovertrædelser på
andre veje end motorveje, hvis
hastighedsoverskridelsen er på 30 pct. eller
derover.
Stk. 5-9. -
§2
Loven
træder
i
kraft
bekendtgørelsen i Lovtidende.
dagen
efter
3.
I
§ 118, stk. 4,
indsættes efter »motorveje«:
»og motortrafikveje med en hastighedsgrænse
på 100 km i timen«.