Heine Skjerning, Dan H. A. Kristensen og Anette Lamhauge
Trafikudvalget
Holmegaard, d. 1. februar 2016.
Materiale til foretræde i Trafikudvalget d. 4. februar 2016
COP21 har gjort det endnu mere aktuelt, at vi tænker CO
2
reducerende alternativer ind i forbindelse
med opgraderingen af "Rute 54 - Næstved-Rønnede.
Er det muligt at pege på et CO
2
reducerende alternativ? Ja, det er det!
I januar 2013 pegede vi på en alternativ linjeføring til Vejdirektoratets fire linjeføringer, A, B, C og
E.
Den alternative linjeføring, kaldt D, har en række fordele, fx:
Den er CO
2
reducerende, idet ca. 65 % af trafikken kan afvikles over en kortere strækning.
Den har bedre samfundsøkonomi - for såvel erhverv som private.
Den berører færre husstande, således at færre skal eksproprieres.
Vi er usikre på, om Trafikudvalget er gjort bekendt med linjeføring D, og vi vil derfor gerne
informere Trafikudvalget om det CO
2
reducerende alternativ.
Vi vedlægger til dette brev dels høringssvar nr. 14 fra Vejdirektoratets høringsnotat af august 2015,
dels Vejdirektoratets opsamling på høringssvar 14. Af Vejdirektoratets høringsnotat fremgår det, at
der er flere høringssvar, der bakker op omkring linjeføring D. Det drejer sig fx om høringsnotat 13,
18, 19, 29, 30, 34 og 35. Disse er ikke vedlagt.
På foretrædet vil vi gennemgå linjeføring D i relation til de øvrige linjeføringer, herunder illustrere
en række forhold, som Trafikudvalget bør være opmærksomme på.
Med venlig hilsen
Heine Skjerning, Dan H. A. Kristensen og Anette Lamhauge
1