BUSINESS LF
NOTAT
Notat vedr. togforbindelserne i anlægsfasen af Femern Bælt-forbindelsen
Deutsche Bahn annoncerede i juli 2015, at de forventer at omlægge togtrafikken mellem Hamburg
og København i en op til 5 årig periode i anlægsfasen af den faste forbindelse – omlægningen skal
foregå via Storebælt.
Fra Kreis Ostholsteins side har man gjort kraftige indsigelse mod dette, da det vil svække turismen
og pendler trafikken, med tab af markedsandele til følge, pga. svækket konkurrenceevne.
Kreis Ostholstein har i brev af oktober 2015 rejst problemstillingen overfor både
delstatsregeringens transportministerium og forbundstransportministeriet.
Det forlyder også, at DB er usikker på evt. driftsforstyrrelse i forbindelse med Storstrømsbroens
holdbarhed og derved tilgængelighed.
En anden faktor, som også kan have påvirket DB’s udmelding, er problematikken omkring
jernbaneforbindelsen mellem Nykøbing F. og Rødbyhavn, som er i så dårlig stand, at Banedanmark
har meldt ud, at hvis ikke der investeres et større millionbeløb i vedligeholdelsesarbejder, eller i
selve opgraderingen af strækningen, vil den blive lukket for al trafik fra og med ultimo 2017.
Hvis ovennævnte bliver en realitet vil de betyde, at der vil forsvinde op til 11 afgange i hver retning
mellem Nykøbing F. og København hvor transporttiden udgør 1,25 timer – resten af afgangene
mellem Nykøbing F. og København udgøres af 17 med en transporttid på næsten 2 timer.
Anbefaling
Fra Business LF’s side bør vi ligeledes arbejde på, at sikre en togdrift på strækningen så længe det
overhovedet er teknisk muligt ift. anlæggelsen af Femern forbindelsen. Dette af hensyn til:
en fastholdelse af de internationale togforbindelser i den sydlige del af Region Sjælland
(turisme og erhvervsrejsende mellem København og Hamburg) – et bortfald af de
internationale togforbindelser i en længere årrække vil svække pendlingen til og fra
regionen
de hurtige togforbindelser om morgenen og om eftermiddagen, som ICE-togene giver
pendlerne fra den sydlige del af regionen ind mod hovedstaden,
at der lægges pres på BaneDanmark for at opretholde togdriften på banestrækningen
mellem Nykøbing F. og Rødbyhavn (strækningen vil formentlig blive lukket fra starten af
Side
1
af
2