Foretræde for Transportudvalget den 21. januar 2015
Deltagere:
John Brædder
Holger Schou Rasmusseen
Steen Wæver
Mikkel Wesselhoff
Mikkel Wesselhoff
Beslutningen om en ny bro er skudt til hjørne især på grund af et samlet omfang af offentlige
infrastruktur- og anlægsprojekter, der overstiger det maksimale gældsniveau med mere end 11
mia. kr. frem mod 2020.
Anlægsloven er vedtaget, VVM-vurderingen er gennemført og finansieringen af broen er på plads.
På Lolland-Falster går det godt og på flere områder ser vi vækst og fremgang i vores landsdel. Det
betyder også, at vi finder det ærgerligt, at et netop godkendt og nødvendigt infrastrukturprojekt
skal bremse denne positive udvikling.
Holger Schou Rasmussen
Den nedsatte driftskapacitet på den eksisterende bro har vækstmæssigt negative
konsekvenser for det lokale erhvervsliv og dermed også beskæftigelsesmæssigt
negative konsekvenser for regionen.
Det har negativ betydning for uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser i form af
uhensigtsmæssige transporttider både til og fra regionen.
En manglende beslutning om at opføre en ny bro har negative konsekvenser for de
entreprenører, der står klar til at gå i gang med de opgaver, der er ift. broen.
Etableringen af en ny Storstrømsbro skal ikke være koblet til processen omkring
Femernforbindelsen. I stedet kan det være en fordel at bygge Storstrømsforbindelsen
før Femern for at forebygge flaskehalse på arbejdsmarkedet.
Udvalget bør hurtigst muligt få undersøgt:
Er der nogle muligheder for at undtage investeringen i Storstrømsbroen fra
beregninger af statsgælden.
Konsekvenserne for regionen ift. væksttab og beskæftigelsessituationen og er der
beregninger på det væksttab, regionen udsættes for på grund af den forringede
kapacitet over Storstrømsbroen.