Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1593666_0001.png
Foretræde for Transportudvalget den 21. januar 2015
Deltagere:
John Brædder
Holger Schou Rasmusseen
Steen Wæver
Mikkel Wesselhoff
Mikkel Wesselhoff
Beslutningen om en ny bro er skudt til hjørne især på grund af et samlet omfang af offentlige
infrastruktur- og anlægsprojekter, der overstiger det maksimale gældsniveau med mere end 11
mia. kr. frem mod 2020.
Anlægsloven er vedtaget, VVM-vurderingen er gennemført og finansieringen af broen er på plads.
På Lolland-Falster går det godt og på flere områder ser vi vækst og fremgang i vores landsdel. Det
betyder også, at vi finder det ærgerligt, at et netop godkendt og nødvendigt infrastrukturprojekt
skal bremse denne positive udvikling.
Holger Schou Rasmussen
Den nedsatte driftskapacitet på den eksisterende bro har vækstmæssigt negative
konsekvenser for det lokale erhvervsliv og dermed også beskæftigelsesmæssigt
negative konsekvenser for regionen.
Det har negativ betydning for uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser i form af
uhensigtsmæssige transporttider både til og fra regionen.
En manglende beslutning om at opføre en ny bro har negative konsekvenser for de
entreprenører, der står klar til at gå i gang med de opgaver, der er ift. broen.
Etableringen af en ny Storstrømsbro skal ikke være koblet til processen omkring
Femernforbindelsen. I stedet kan det være en fordel at bygge Storstrømsforbindelsen
før Femern for at forebygge flaskehalse på arbejdsmarkedet.
Udvalget bør hurtigst muligt få undersøgt:
Er der nogle muligheder for at undtage investeringen i Storstrømsbroen fra
beregninger af statsgælden.
Konsekvenserne for regionen ift. væksttab og beskæftigelsessituationen og er der
beregninger på det væksttab, regionen udsættes for på grund af den forringede
kapacitet over Storstrømsbroen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 150: Opfølgende materiale fra Business Lolland-Falsters foretræde for udvalget d. 21/1-16 vedrørende modernisering af infrastrukturen i Østdanmark
1593666_0002.png
John Brædder
En ny bro er en forudsætning for at få hurtigere jernbanedrift mellem Lolland-Falster
og Sjælland. Analyseinstituttet Damvad har estimeret, at hurtigere jernbanedrift vil øge
antallet af tilgængelige arbejdspladser inden for 1 time fra Nykøbing F. fra 3.000 til
14.000.
Deutsche Bahn annoncerede i juli 2015, at de forventer at omlægge togtrafikken mellem
Hamburg og København i en op til 5 årig periode omlægningen skal foregå via Storebælt.
Dette er baseret på femern belt projektet men i høj grad også i forhold til usikkerhed om
driftsikkerheden omkring Storstrømsbroen.
Hvis ovennævnte bliver en realitet vil de betyde, at der vil forsvinde op til 11 afgange i
hver retning mellem Nykøbing F. og København hvor transporttiden udgør 1,25 timer –
resten af afgangene mellem Nykøbing F. og København udgøres af 17 med en transporttid
på næsten 2 timer. Dette skal ses i lyset af, at regionen i forvejen har fået forlænget
rejsetiden med hurtigtogene jf. DSB´s nye køreplan
Hvis Storstrømsbroen ikke vedtages, vil man være nødt til at skrue op for
vedligeholdelsesindsatsen, da den nuværende renovering kun lige ’holder broen
sammen’.
De renoveringsmæssige udfordringer har også en sikkerhedsmæssig konsekvens både
på og under broen.
Udvalget bør hurtigst muligt få undersøgt:
Hvad vil det betyde for vedligeholdelsesudgifterne, hvis broen ikke vedtages? Kan man
opretholde det nuværende niveau eller vil det stige?
Er der beregninger på, hvor meget der skal renoveres, hvis man skal opretholde en
tilstrækkelig sikkerhed på og under broen?
Hvad koster det at lukke broen én uge for reparation? Rejsetidsomkostninger for
rejsende? Lavere arbejdstid for pendlere, omkostninger ved at indsætte busser osv.