Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1593644_0001.png
Svar fra DSB Kundehenvendelser (2016-9703694981)
26. jan. (for 2 dage siden)
DSB Kontakt [DSB]
til mig
Kære Torben Wilken
Jeg skriver til dig for at følge op på vores telefonsamtale.
Jeg har videregivet dit ønske til juridisk afdeling, om at du imødeser et direkte svar på din henvendelse
fra dem.
Jeg har skal gøre opmærksom på, at jeg har meddelt dig, at det ikke er normal procedure i DSB, men at
jeg vil gøre jer opmærksom på hans ønske.
Jeg har ligeledes meddelt juridisk afdeling, at du antager at du får et svar fra dem direkte og at du har
meddelt mig at du ellers vil rykke for svar i sagen på et senere tidspunkt.
Med venlig hilsen
Line Jensen
Kundekonsulent
DSB Kundecenter, Kundehenvendelser, Postboks 363, 2630 Taastrup,
Telefon:
70 13 14 15,
E-mail:
[email protected]
Ankevejledning
Har du yderligere kommentarer eller nye oplysninger til sagen, kan du henvende dig til DSB Kundecenter igen – tryk besvar på denne
mail eller skriv til:
[email protected]
Er du ikke tilfreds med DSB Kundecenters svar/løsning, kan du bede DSB’s kundeambassadør
om at tage din sag op - skriv til:
[email protected]
Du kan også vælge at anke afgørelsen til ’Ankenævnet for Bus, Tog og
Metro’ - se mere på:
www.abtm.dk
Kundeundersøgelse
Med over 500.000 daglige kunder vil der opstå situationer, som er uforudsete og kræver en efterbehandling. Som virksomhed er det
vigtigt for os, at du som kunde føler dig godt behandlet, og at din sag bliver behandlet fagligt og professionelt. Vi håber, at du vil give
dig tid til at besvare seks korte spørgsmål. Alle refererer til din henvendelse, og den oplevelse du har haft via vores sagsbehandling.
Dine besvarelser bliver behandlet fortroligt og brugt til at forbedre DSB’s serviceniveau. Du skal blot trykke
her.
Vi sætter pris på din
hjælp.
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: "DSB Kontakt [DSB]" <[email protected]>
To: "'[email protected]'" <[email protected]>
Cc:
Date: Tue, 26 Jan 2016 05:50:11 +0000
Subject: Svar fra DSB Kundehenvendelser (2016-9703694981)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0002.png
Kære Torben Wilken.
Tak for din mail.
Vi har nu modtaget en svar fra vores juridiske afdeling, som jeg her sender til dig.
DSB foretager kontrol af billed-ID i Københavns lufthavn af rejsende til Sverige: Billed-ID kontrollen
udføres af DSB på baggrund af svensk lovgivning, som pålægger DSB transportøransvar.
Forud for iværksættelsen af billed-ID kontrollen indhentede DSB en juridisk vurdering fra ekstern
advokat omkring det set-up, DSB havde til hensigt at etablere for at leve op til kravene fra de svenske
myndigheder, for at sikre, at dette skete i overensstemmelse med persondatalovens regler. Datatilsynet
blev orienteret om foranstaltningerne ved brev december 2015. Datatilsynet har ikke udtalt kritik af DSB
i forbindelse med etableringen af billed-ID kontrollen.
DSB har ved etableringen af et set-up for billed-ID kontrollen sikret iagttagelse af persondatalovens
regler, herunder har DSB udarbejdet retningslinjer for opbevaring, sletning og adgang til de
personoplysninger, som opbevares af DSB. DSB sørger løbende for at justere id-kontrollen i takt med, at
der kommer reviderede retningslinjer fra svensk politi.
Vi er meget glade for synspunkter og tilbagemeldinger fra vores kunder, da det giver os mulighed for
hele tiden at forbedre vores produkter og service. Derfor takker jeg dig, fordi du tog dig tid til at skrive
til os, og jeg håber, at vi på et tidspunkt igen kan byde dig velkommen i toget.
Med venlig hilsen
Line Jensen
Kundekonsulent
DSB Kundecenter, Kundehenvendelser, Postboks 363, 2630 Taastrup,
Telefon:
70 13 14 15,
E-mail:
[email protected]
Ankevejledning
Har du yderligere kommentarer eller nye oplysninger til sagen, kan du henvende dig til DSB Kundecenter igen – tryk besvar på denne
mail eller skriv til:
[email protected]
Er du ikke tilfreds med DSB Kundecenters svar/løsning, kan du bede DSB’s kundeambassadør
om at tage din sag op - skriv til:
[email protected]
Du kan også vælge at anke afgørelsen til ’Ankenævnet for Bus, Tog og
Metro’ - se mere på:
www.abtm.dk
Kundeundersøgelse
Med over 500.000 daglige kunder vil der opstå situationer, som er uforudsete og kræver en efterbehandling. Som virksomhed er det
vigtigt for os, at du som kunde føler dig godt behandlet, og at din sag bliver behandlet fagligt og professionelt. Vi håber, at du vil give
dig tid til at besvare seks korte spørgsmål. Alle refererer til din henvendelse, og den oplevelse du har haft via vores sagsbehandling.
Dine besvarelser bliver behandlet fortroligt og brugt til at forbedre DSB’s serviceniveau. Du skal blot trykke
her.
Vi sætter pris på din
hjælp.
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: "Jonna Steinbock [DSB]" <[email protected]>
To: "Line Tidemand Jensen [DSB]" <[email protected]>
Cc: "Asra Stinus [DSB]" <[email protected]>, "Tobias D. von der Ahé" <[email protected]>
Date: Mon, 25 Jan 2016 13:58:41 +0000
Subject: VS: Svar fra DSB 2016-9703694981
Hej Line
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0003.png
Nedenfor find svar til kunden.
Kære
Tak for din henvendelse.
DSB foretager kontrol af billed-ID i Københavns lufthavn af rejsende til Sverige: Billed-ID kontrollen udføres
af DSB på baggrund af svensk lovgivning, som pålægger DSB transportøransvar.
Forud for iværksættelsen af billed-ID kontrollen indhentede DSB en juridisk vurdering fra ekstern advokat
omkring det set-up, DSB havde til hensigt at etablere for at leve op til kravene fra de svenske myndigheder,
for at sikre, at dette skete i overensstemmelse med persondatalovens regler. Datatilsynet blev orienteret
om foranstaltningerne ved brev december 2016[. Datatilsynet har ikke udtalt kritik af DSB i forbindelse
med etableringen af billed-ID kontrollen.
DSB har ved etableringen af et set-up for billed-ID kontrollen sikret iagttagelse af persondatalovens regler,
herunder har DSB udarbejdet retningslinjer for opbevaring, sletning og adgang til de personoplysninger,
som opbevares af DSB. DSB sørger løbende for at justere id-kontrollen i takt med, at der kommer
reviderede retningslinjer fra svensk politi.
_____________________________________________
Fra:
Line Tidemand Jensen [DSB]
Sendt:
25. januar 2016 11:41
Til:
Torben Jørgen Nielsen [DSB] <[email protected]>; Jonna Steinbock [DSB] <[email protected]>; Tobias D. von
der Ahé <[email protected]>; Asra Stinus [DSB] <[email protected]>
Emne:
Svar fra DSB 2016-9703694981
Hej
Vi er blevet kontaktet af denne kunde, der er mandatar.
Han anfægter på det kraftigste vores ret til at kontrollerer ID på skandinaviske passagerer.
Da kunden medsender en del juridiske dokumenter og har fået agtindsigt hos datatilsynet må det være
en sag for jer.
Med venlig hilsen
Line Jensen
Kundekonsulent
DSB Kundecenter, Kundehenvendelser, Postboks 363, 2630 Taastrup,
Telefon:
70 13 14 15*68565,
E-mail:
[email protected]
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0004.png
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: "Torben Jørgen Nielsen [DSB]" <[email protected]>
To: "Line Tidemand Jensen [DSB]" <[email protected]>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 12:31:38 +0000
Subject: VS: Fra Torben Wilken
Med venlig hilsen
Torben Jørgen Nielsen [DSB]
Afdelingsleder
Kundecenter, Telegade 2 B 3,st, 2630 Taastrup,
Tlf.
24685400,
E-mail
[email protected]
Fra:
DSB Kontakt [DSB]
Sendt:
22. januar 2016 13:23
Til:
Torben Jørgen Nielsen [DSB]
Emne:
Fra Torben Wilken
Prioritet:
Høj
TO
Kh Lotte
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: Mandatar Torben Wilken <[email protected]>
To: "DSB Kontakt [DSB]" <[email protected]>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 12:15:47 +0000
Subject: Fwd: Du kan sende din henvendelse til mig
Att. Lene Jensen
---------- Videresendte meddelelser ----------
Fra:
Mandatar Torben Wilken
<[email protected]>
Dato: 7. januar 2016 kl. 13.15
Emne: Re: Du kan sende din henvendelse til mig
Til: TRM Carina Herluf <[email protected]>
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
Jeg er mandatar og har en lejlighed i Malmø (siden november 2002) men er fortsat folkebogført og
bor i 2820 Gentofte - Danmark.
Jeg rejser ofte til Malmø for at hjælpe dansk-udenlandske ægtepar med registrering m.v. hos de
svenske myndigheder og ned domstolene. Min fysiske tilstedeværelse er derfor afgørende vigtig.
Jeg har ikke noget Billed ID, Mit pas er udløbet og jeg har ikke brug for dette mere, da jeg ikke
rejser udenfor Norden og EU-medlemslandene. Mit erhvervskørekort er ikke fornyet på grund af
utilfredsstillende natte- og alm. syn, da mine øjne er laserbehandlet (Diabetes 2).
Da jeg gik frem til de civile kontrol, personer fra Securitas, og meddelte at jeg ikke havde ID og
heller ikke skulle have det jf. Den Nordiske Folkbogføringskonvention og EU-retten, blev jeg
afvist i at kunne komme med toget til Malmø.
Da jeg d. 9. december 2015 var i foretræde i Folketingets udlændingeudvalg og her fremførte mine
begrundelser for, at de opstillede krav til danske rejsende til Malmø var ulovlige, under henvisning
til CPR-loven og registerloven (datatilsynet), skal jeg hermed indgive min klage over, at ministeriet
ikke har grebet ind overfor disse udførte overgreb på mine og andres konventions- og EU-traktats
sikrede rettigheder, som EU-medlemslandene er forpligtiget til uindskrænket at respekterer.
Jeg skal derfor på den her givne foranledning, venligt anmode trafikministeren om omgående at
træde i karakter og få stoppet dette overgreb på Nordboernes og Unionsborgernes ukrænkelige
rettigheder.
Da konsekvenserne for min manglende fysiske tilstedeværelse i Malmø og det øvrige Norden er
uoverskuelige og ikke kun vedrører mig personligt, skal jeg forbeholde mig erstatningskrav og bod
efter EU-retten, der ikke bygger på dansk lovgivning.
Jeg vedlægger som dokumentation for min standsning i min rejse til Malmø med Øresundstoget,
hvor jeg skulle til møder i Malmø, møder som jeg efterfølgende har måtte aflyse og tilsyn med min
lejlighed i Malmø.
Som tidligere turistvognmand kender jeg godt Tranportør-ansvaret, men håndhævelsen at at ville
pålægge dette ansvar, bygger på den klare konstatering, at der er et lovligt grundlag. Da dette ikke
er nationalt i dette tilfælde og omfatter Nordboer og Unionsborgere, skal der ikke kontrolleres
identitet ved indrejse i et af de andre Nordiske lande eller EU-medlemslandene.
Det er af historiske grunde, at vi danskere ikke har noget ID-kort men kun et sygesikringskort og vi
skal heller ikke have det. Vores cpr. nr. er beskyttet og det skal vi holde tæt til kroppen. På pas,
kørekort står der det fulde cpr. nr. hvorfor dette ikke kan anvendes overfor personer, der ikke er
clearet hertil som medarbejder i den offentlige sektor (offentlig myndighed), hvilket De som
minister, naturligvis ved DSB ikke er. Det er en offentlig virksomhed ejet af alle os danskere, og
administreret for os, af ministeriet. Der er kører en sag i Datatilsynet nu, netop om den måde DSB
har organiseret og udfører kontrollen, bestemt at den Svenske regering, der intet retsgrundlag har til
at pålægge danske transportører, at udføre den igangsatte ID-kontrol og heller ikke hvorledes den
rent fysisk skal udføres og hvad der skal være gældende for at opfylde den pålagte kontrol, for er
svensk godkendt ID-kontrol. Hvor er ministeren henne i beskyttelsen af danske statsborgeres
rettigheder?
Jeg skal forvente, at ministeren går ud til pressen og meddeler, at DSB informationschef Juny
Bispeskov ikke taler sandt, når han påstår, at ordningen DSB har indført, er juridisk godkendt. En
advokat kan son bekendt ikke udstede en sådan garanti og slet ikke, mens man fra DSB via samme
advokat, har indgivet en anmodning om godkendelse af sin planlagte kontrol og håndteringen af de
scannede/fotograferes materiale, til behandling i Datarilsynet. Ordningen skal også og især af
denne grund berostilles indtil det endeligt er fastslået, at den kan gennemføres som foreslået.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0006.png
Jeg vedhæfter som fil dokumentation for min rejsehjemmel og ser frem til Deres hurtige reaktion
Med venlig hilsen
Best regards
Torben Wilken, mandatar
2 vedhæftede filer
Vis eksempel af vedhæftet fil Image.jpg
Vis eksempel af vedhæftet fil Image (2).jpg
Den 7. januar 2016 kl. 13.12 skrev TRM Carina Herluf <[email protected]>:
Venlig hilsen
Carina Herluf
Sekretær for ministeren
Transport- og Bygningsministeriet
Ministry of Transport and Building
Ministersekretariatet
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon
+45 33970013
[email protected]
www.trm.dk
Denne mail er blevet scannet for virus af TDC Mailfilter.
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: Mandatar Torben Wilken <[email protected]>
To: "DSB Kontakt [DSB]" <[email protected]>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 12:19:45 +0000
Subject: Fwd: Vedrørende din anmodning om aktindsigt, j.nr. 2016-062-0423
---------- Videresendte meddelelser ----------
Fra:
Mandatar Torben Wilken
<[email protected]>
Dato: 13. januar 2016 kl. 15.17
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0007.png
Emne: Re: Vedrørende din anmodning om aktindsigt,
j.nr.
2016-062-0423
Til: Signe Astrid Bruun <[email protected]>
Kære Signe Astrid Bruun
Tak for det tilsendte som jeg har læst med stor interesse. Jeg forstår Datatilsynets dilemma og
hvorfor man kun forholder sig til advokatens NOTAT-skrivelse.
Jeg er meget enig i Datatilsynets fremførte bemærkninger og kan godt lægge to og to sammen. Stor
ro til skribenten herfra. Jeg fastholder dog at DSB IKKE er en offentlig myndighed eller
Departament og at man bør se på, om datasikkerheden kan fastholdews som forudsat med den
bredere anvendelse af CPR . nummer afgivelse unde forudgående tilsagn. Et krav som mange
banker kræver for at oprette konto.
Jeg vil dog gerne have slået fast, at jeg som person med dansk CPR. nr. ikke er forpligtiget til at
oplyse eller fremvise noget dokument, hvor mit fulde cpr. nr. fremgår.
Fodterapeuter forlanger cpr. nr. for afregning med Regionen, men dette er slet ikke nødvendigt,
navn og folkeregister adresse er sammen med fødsels data nok for Regionen.
Der er indsneget sig en om - sig - gribende trang til at afkræve almindelige mennesker deres
fortrolige private oplysninger, oplysninger som vi bagefter ingen kontrol har med hvad de benyttes
til.
Jeg ser nu frem til at min klage til Datatilsynet bliver behandlet således at jeg har en fornuftigt
dokument at fremvise om mine rettigheder. Det er ikke alle der kan læse lovtekst.
Med venlig hilsen
Torben Wilken
--
Med venlig hilsen
Best regards
Torben Wilken, mandatar
---------- Videresendt meddelelse ----------
From:
To: "'[email protected]'" <IMCEAINVALID-
+27mandatar+2Etorbenwilken+40gmail+2Ecom+27@eurprd07.prod.outlook.com>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 12:38:45 +0000
Subject: Svar fra DSB Kundehenvendelser (2016-9703694981)
Kære Torben Wilken
Jeg skriver til dig for at følge op på vores tidligere mail.
Vi er i gang med at undersøge din henvendelse og indhente udtalelser internt. Vi gør alt, hvad vi kan for
at sende dig et svar hurtigst muligt, og vi håber på din tålmodighed lidt endnu.
---------
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0008.png
Engelsk
Dear Torben Wilken
I am writing to you as a follow up on our previous email.
We are in the process of investigating your inquiry internally. We are doing everything we can to
respond to your request as soon as possible, and we appreciate your patience.
Sincerely,
DSB Customer Service
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: Mandatar Torben Wilken <[email protected]>
To: "DSB Kontakt [DSB]" <[email protected]>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 12:29:16 +0000
Subject: Fwd: Vedrørende din anmodning om aktindsigt, j.nr. 2016-062-0423
---------- Videresendte meddelelser ----------
Fra:
Mandatar Torben Wilken
<[email protected]>
Dato: 22. januar 2016 kl. 13.19
Emne: Fwd: Vedrørende din anmodning om aktindsigt,
j.nr.
2016-062-0423
Til:
[email protected]
---------- Videresendte meddelelser ----------
Fra:
Mandatar Torben Wilken
<[email protected]>
Dato: 13. januar 2016 kl. 15.17
Emne: Re: Vedrørende din anmodning om aktindsigt,
j.nr.
2016-062-0423
Til: Signe Astrid Bruun <[email protected]>
Kære Signe Astrid Bruun
Tak for det tilsendte som jeg har læst med stor interesse. Jeg forstår Datatilsynets dilemma og
hvorfor man kun forholder sig til advokatens NOTAT-skrivelse.
Jeg er meget enig i Datatilsynets fremførte bemærkninger og kan godt lægge to og to sammen. Stor
ro til skribenten herfra. Jeg fastholder dog at DSB IKKE er en offentlig myndighed eller
Departament og at man bør se på, om datasikkerheden kan fastholdews som forudsat med den
bredere anvendelse af CPR . nummer afgivelse unde forudgående tilsagn. Et krav som mange
banker kræver for at oprette konto.
Jeg vil dog gerne have slået fast, at jeg som person med dansk CPR. nr. ikke er forpligtiget til at
oplyse eller fremvise noget dokument, hvor mit fulde cpr. nr. fremgår.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0009.png
Fodterapeuter forlanger cpr. nr. for afregning med Regionen, men dette er slet ikke nødvendigt,
navn og folkeregister adresse er sammen med fødsels data nok for Regionen.
Der er indsneget sig en om - sig - gribende trang til at afkræve almindelige mennesker deres
fortrolige private oplysninger, oplysninger som vi bagefter ingen kontrol har med hvad de benyttes
til.
Jeg ser nu frem til at min klage til Datatilsynet bliver behandlet således at jeg har en fornuftigt
dokument at fremvise om mine rettigheder. Det er ikke alle der kan læse lovtekst.
Mede venlig hilsen
Torben Wilken
--
Med venlig hilsen
Best regards
Torben Wilken, mandatar
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: Mandatar Torben Wilken <[email protected]>
To: "DSB Kontakt [DSB]" <[email protected]>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 18:52:22 +0000
Subject: Grænsekontrol - Transportøransvar
I forlængelse med behagelig telefonsamtale med Line Jensen, skal jeg hermed efterkomme den
aftale, hun og jeg har indgået telefonisk i dag, nemlig at skrive denne e-mail med følgende indhold:
1. Redegørelse for det juridiske fundament
2. Yderligere dokumenter
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: Mandatar Torben Wilken <[email protected]>
To: "DSB Kontakt [DSB]" <[email protected]>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 14:05:20 +0000
Subject: Re: Svar fra DSB Kundehenvendelser (2016-9703694981)
Kære Line Jensen
Det er kun det første. Jeg er ved at uddybe min henvendelse og den vil fremkomme i en ny e-mail
lige så snart den er klar engang i eftermiddag
Med venlig hilsen
Torben Wilken
Den 22. januar 2016 kl. 13.47 skrev DSB Kontakt [DSB] <[email protected]>:
Kære Torben Wilken
Tak for din mail og behagelig telefonsamtale.
Jeg skriver til dig for at følge op på vores samtale og din mail.
Vi har nu modtaget din mail, som for os ser ud til at være en kopi af 2 mails, sendt til henholdsvis
Transportministeriet og et svar på en anmodning om aktindsigt hos datatilsynet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0010.png
I de to mails er der intet konkret der indikerer hvad du ønsker at DSB skal gøre konkret i denne sag.
For at vi kan behandle din sag, er vi nød til at bede dig skrive en henvendelse hvor du præciserer hvad
du ønsker DSB skal gøre, gerne sammen med den dokumentation du nævnte i vores samtale.
Der er et par vedhæftede filer i din mail, men det er desværre ikke i et format som vi kan åbne.
Når vi modtager en mere konkret henvendelse fra dig, har vi mulighed for at sende sagen til rette
afdelingen så sagen kan blive håndteret korrekt og hurtigt.
Med venlig hilsen
Line Jensen
Kundekonsulent
DSB Kundecenter, Kundehenvendelser, Postboks 363, 2630 Taastrup,
Telefon:
70 13 14 15,
E-mail:
[email protected]
Ankevejledning
Har du yderligere kommentarer eller nye oplysninger til sagen, kan du henvende dig til DSB Kundecenter igen – tryk besvar på denne
mail eller skriv til:
[email protected]
Er du ikke tilfreds med DSB Kundecenters svar/løsning, kan du bede DSB’s kundeambassadør
om at tage din sag op - skriv til:
[email protected]
Du kan også vælge at anke afgørelsen til ’Ankenævnet for Bus, Tog og
Metro’ - se mere på:
www.abtm.dk
Kundeundersøgelse
Med over 500.000 daglige kunder vil der opstå situationer, som er uforudsete og kræver en efterbehandling. Som virksomhed er det
vigtigt for os, at du som kunde føler dig godt behandlet, og at din sag bliver behandlet fagligt og professionelt. Vi håber, at du vil give
dig tid til at besvare seks korte spørgsmål. Alle refererer til din henvendelse, og den oplevelse du har haft via vores sagsbehandling.
Dine besvarelser bliver behandlet fortroligt og brugt til at forbedre DSB’s serviceniveau. Du skal blot trykke
her.
Vi sætter pris på din
hjælp.
--
Med venlig hilsen
Best regards
Torben Wilken, mandatar
15 vedhæftede filer
Vis eksempel af vedhæftet fil noname.eml
Vis eksempel af vedhæftet fil noname.eml
Vis eksempel af vedhæftet fil noname.eml
Vis eksempel af vedhæftet fil noname.eml
Vis eksempel af vedhæftet fil noname.eml
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0011.png
Vis eksempel af vedhæftet fil noname.eml
Vis eksempel af vedhæftet fil (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved
indre Schengengrænser).docx
Vis eksempel af vedhæftet fil (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved
indre Schengengrænser).docx
Vis eksempel af vedhæftet fil Svar aktindsigt [DOK369068].DOCX
Vis eksempel af vedhæftet fil Svarskrivelse til DSB [DOK369031](3).DOCX
Vis eksempel af vedhæftet fil Udtalelse [DOK369067].PDF
Vis eksempel af vedhæftet fil Henvendelse til DSB vedr kontrollen 220116.docx
Vis eksempel af vedhæftet fil noname.eml
Vis eksempel af vedhæftet fil noname.eml
Vis eksempel af vedhæftet fil noname.eml
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0012.png
Mandatar Torben Wilken <[email protected]>
26.
jan.
(for
2
dage
side
n)
til DSB
Kære Line Jensen
Tak for kvitteringen den er dækkende for mine ønsker
Torben Wilken
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: "DSB Kontakt [DSB]" <[email protected]>
To: "'[email protected]'" <[email protected]>
Cc:
Date: Tue, 26 Jan 2016 05:50:11 +0000
Subject: Svar fra DSB Kundehenvendelser (2016-9703694981)
Kære Torben Wilken.
Tak for din mail.
Vi har nu modtaget en svar fra vores juridiske afdeling, som jeg her sender til dig.
DSB foretager kontrol af billed-ID i Københavns lufthavn af rejsende til Sverige: Billed-ID
kontrollen udføres af DSB på baggrund af svensk lovgivning, som pålægger DSB
transportøransvar.
Forud for iværksættelsen af billed-ID kontrollen indhentede DSB en juridisk vurdering fra
ekstern advokat omkring det set-up, DSB havde til hensigt at etablere for at leve op til
kravene fra de svenske myndigheder, for at sikre, at dette skete i overensstemmelse med
persondatalovens regler. Datatilsynet blev orienteret om foranstaltningerne ved brev
december 2015. Datatilsynet har ikke udtalt kritik af DSB i forbindelse med etableringen af
billed-ID kontrollen.
DSB har ved etableringen af et set-up for billed-ID kontrollen sikret iagttagelse af
persondatalovens regler, herunder har DSB udarbejdet retningslinjer for opbevaring,
sletning og adgang til de personoplysninger, som opbevares af DSB. DSB sørger løbende
for at justere id-kontrollen i takt med, at der kommer reviderede retningslinjer fra svensk
politi.
Vi er meget glade for synspunkter og tilbagemeldinger fra vores kunder, da det giver os
mulighed for hele tiden at forbedre vores produkter og service. Derfor takker jeg dig, fordi
du tog dig tid til at skrive til os, og jeg håber, at vi på et tidspunkt igen kan byde dig
velkommen i toget.
DSB
Konta
kt
[DSB
]
Med venlig hilsen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0013.png
Line Jensen
Kundekonsulent
DSB Kundecenter, Kundehenvendelser, Postboks 363, 2630 Taastrup,
Telefon:
70 13 14 15,
E-mail:
[email protected]
Ankevejledning
Har du yderligere kommentarer eller nye oplysninger til sagen, kan du henvende dig til DSB Kundecenter igen – tryk
besvar på denne mail eller skriv til:
[email protected]
Er du ikke tilfreds med DSB Kundecenters svar/løsning, kan
du bede DSB’s kundeambassadør om at tage din sag op - skriv til:
[email protected]
Du kan også vælge
at anke afgørelsen til ’Ankenævnet for Bus, Tog og Metro’ - se mere på:
www.abtm.dk
Kundeundersøgelse
Med over 500.000 daglige kunder vil der opstå situationer, som er uforudsete og kræver en efterbehandling. Som
virksomhed er det vigtigt for os, at du som kunde føler dig godt behandlet, og at din sag bliver behandlet fagligt og
professionelt. Vi håber, at du vil give dig tid til at besvare seks korte spørgsmål. Alle refererer til din henvendelse, og
den oplevelse du har haft via vores sagsbehandling. Dine besvarelser bliver behandlet fortroligt og brugt til at
forbedre DSB’s serviceniveau. Du skal blot trykke
her.
Vi sætter pris på din hjælp.
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: "Jonna Steinbock [DSB]" <[email protected]>
To: "Line Tidemand Jensen [DSB]" <[email protected]>
Cc: "Asra Stinus [DSB]" <[email protected]>, "Tobias D. von der Ahé" <[email protected]>
Date: Mon, 25 Jan 2016 13:58:41 +0000
Subject: VS: Svar fra DSB 2016-9703694981
Hej Line
Nedenfor find svar til kunden.
Kære
Tak for din henvendelse.
DSB foretager kontrol af billed-ID i Københavns lufthavn af rejsende til Sverige: Billed-ID
kontrollen udføres af DSB på baggrund af svensk lovgivning, som pålægger DSB
transportøransvar.
Forud for iværksættelsen af billed-ID kontrollen indhentede DSB en juridisk vurdering fra
ekstern advokat omkring det set-up, DSB havde til hensigt at etablere for at leve op til
kravene fra de svenske myndigheder, for at sikre, at dette skete i overensstemmelse med
persondatalovens regler. Datatilsynet blev orienteret om foranstaltningerne ved brev
december 2016[. Datatilsynet har ikke udtalt kritik af DSB i forbindelse med etableringen af
billed-ID kontrollen.
DSB har ved etableringen af et set-up for billed-ID kontrollen sikret iagttagelse af
persondatalovens regler, herunder har DSB udarbejdet retningslinjer for opbevaring, sletning
og adgang til de personoplysninger, som opbevares af DSB. DSB sørger løbende for at justere
id-kontrollen i takt med, at der kommer reviderede retningslinjer fra svensk politi.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0014.png
_____________________________________________
Fra:
Line Tidemand Jensen [DSB]
Sendt:
25. januar 2016 11:41
Til:
Torben Jørgen Nielsen [DSB] <[email protected]>; Jonna Steinbock [DSB] <[email protected]>;
Tobias D. von der Ahé <[email protected]>; Asra Stinus [DSB] <[email protected]>
Emne:
Svar fra DSB 2016-9703694981
Hej
Vi er blevet kontaktet af denne kunde, der er mandatar.
Han anfægter på det kraftigste vores ret til at kontrollerer ID på skandinaviske passagerer.
Da kunden medsender en del juridiske dokumenter og har fået agtindsigt hos datatilsynet
må det være en sag for jer.
Med venlig hilsen
Line Jensen
Kundekonsulent
DSB Kundecenter, Kundehenvendelser, Postboks 363, 2630 Taastrup,
Telefon:
70 13 14 15*68565,
E-mail:
[email protected]
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: "Torben Jørgen Nielsen [DSB]" <[email protected]>
To: "Line Tidemand Jensen [DSB]" <[email protected]>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 12:31:38 +0000
Subject: VS: Fra Torben Wilken
Med venlig hilsen
Torben Jørgen Nielsen [DSB]
Afdelingsleder
Kundecenter, Telegade 2 B 3,st, 2630 Taastrup,
Tlf.
24685400,
E-mail
[email protected]
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0015.png
Fra:
DSB Kontakt [DSB]
Sendt:
22. januar 2016 13:23
Til:
Torben Jørgen Nielsen [DSB]
Emne:
Fra Torben Wilken
Prioritet:
Høj
TO
Kh Lotte
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: Mandatar Torben Wilken <[email protected]>
To: "DSB Kontakt [DSB]" <[email protected]>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 12:15:47 +0000
Subject: Fwd: Du kan sende din henvendelse til mig
Att. Lene Jensen
---------- Videresendte meddelelser ----------
Fra:
Mandatar Torben Wilken
<[email protected]>
Dato: 7. januar 2016 kl. 13.15
Emne: Re: Du kan sende din henvendelse til mig
Til: TRM Carina Herluf <[email protected]>
Jeg er mandatar og har en lejlighed i Malmø (siden november 2002) men er fortsat
folkebogført og bor i 2820 Gentofte - Danmark.
Jeg rejser ofte til Malmø for at hjælpe dansk-udenlandske ægtepar med registrering
m.v. hos de svenske myndigheder og ned domstolene. Min fysiske tilstedeværelse er
derfor afgørende vigtig.
Jeg har ikke noget Billed ID, Mit pas er udløbet og jeg har ikke brug for dette mere, da
jeg ikke rejser udenfor Norden og EU-medlemslandene. Mit erhvervskørekort er ikke
fornyet på grund af utilfredsstillende natte- og alm. syn, da mine øjne er laserbehandlet
(Diabetes 2).
Da jeg gik frem til de civile kontrol, personer fra Securitas, og meddelte at jeg ikke
havde ID og heller ikke skulle have det jf. Den Nordiske Folkbogføringskonvention og
EU-retten, blev jeg afvist i at kunne komme med toget til Malmø.
Da jeg d. 9. december 2015 var i foretræde i Folketingets udlændingeudvalg og her
fremførte mine begrundelser for, at de opstillede krav til danske rejsende til Malmø
var ulovlige, under henvisning til CPR-loven og registerloven (datatilsynet), skal jeg
hermed indgive min klage over, at ministeriet ikke har grebet ind overfor disse udførte
overgreb på mine og andres konventions- og EU-traktats sikrede rettigheder, som EU-
medlemslandene er forpligtiget til uindskrænket at respekterer.
Jeg skal derfor på den her givne foranledning, venligt anmode trafikministeren om
omgående at træde i karakter og få stoppet dette overgreb på Nordboernes og
Unionsborgernes ukrænkelige rettigheder.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0016.png
Da konsekvenserne for min manglende fysiske tilstedeværelse i Malmø og det øvrige
Norden er uoverskuelige og ikke kun vedrører mig personligt, skal jeg forbeholde mig
erstatningskrav og bod efter EU-retten, der ikke bygger på dansk lovgivning.
Jeg vedlægger som dokumentation for min standsning i min rejse til Malmø med
Øresundstoget, hvor jeg skulle til møder i Malmø, møder som jeg efterfølgende har
måtte aflyse og tilsyn med min lejlighed i Malmø.
Som tidligere turistvognmand kender jeg godt Tranportør-ansvaret, men håndhævelsen
at at ville pålægge dette ansvar, bygger på den klare konstatering, at der er et lovligt
grundlag. Da dette ikke er nationalt i dette tilfælde og omfatter Nordboer og
Unionsborgere, skal der ikke kontrolleres identitet ved indrejse i et af de andre
Nordiske lande eller EU-medlemslandene.
Det er af historiske grunde, at vi danskere ikke har noget ID-kort men kun et
sygesikringskort og vi skal heller ikke have det. Vores cpr. nr. er beskyttet og det skal
vi holde tæt til kroppen. På pas, kørekort står der det fulde cpr. nr. hvorfor dette ikke
kan anvendes overfor personer, der ikke er clearet hertil som medarbejder i den
offentlige sektor (offentlig myndighed), hvilket De som minister, naturligvis ved DSB
ikke er. Det er en offentlig virksomhed ejet af alle os danskere, og administreret for os,
af ministeriet. Der er kører en sag i Datatilsynet nu, netop om den måde DSB har
organiseret og udfører kontrollen, bestemt at den Svenske regering, der intet
retsgrundlag har til at pålægge danske transportører, at udføre den igangsatte ID-
kontrol og heller ikke hvorledes den rent fysisk skal udføres og hvad der skal være
gældende for at opfylde den pålagte kontrol, for er svensk godkendt ID-kontrol. Hvor
er ministeren henne i beskyttelsen af danske statsborgeres rettigheder?
Jeg skal forvente, at ministeren går ud til pressen og meddeler, at DSB
informationschef Juny Bispeskov ikke taler sandt, når han påstår, at ordningen DSB
har indført, er juridisk godkendt. En advokat kan son bekendt ikke udstede en sådan
garanti og slet ikke, mens man fra DSB via samme advokat, har indgivet en
anmodning om godkendelse af sin planlagte kontrol og håndteringen af de
scannede/fotograferes materiale, til behandling i Datarilsynet. Ordningen skal også og
især af denne grund berostilles indtil det endeligt er fastslået, at den kan gennemføres
som foreslået.
Jeg vedhæfter som fil dokumentation for min rejsehjemmel og ser frem til Deres
hurtige reaktion
Med venlig hilsen
Best regards
Torben Wilken, mandatar
2 vedhæftede filer
Vis eksempel af vedhæftet fil Image.jpg
Vis eksempel af vedhæftet fil Image (2).jpg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0017.png
Den 7. januar 2016 kl. 13.12 skrev TRM Carina Herluf <[email protected]>:
Venlig hilsen
Carina Herluf
Sekretær for ministeren
Transport- og Bygningsministeriet
Ministry of Transport and Building
Ministersekretariatet
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon
+45 33970013
[email protected]
www.trm.dk
Denne mail er blevet scannet for virus af TDC Mailfilter.
--
Med venlig hilsen
Best regards
Torben Wilken, mandatar
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: Mandatar Torben Wilken <[email protected]>
To: "DSB Kontakt [DSB]" <[email protected]>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 12:19:45 +0000
Subject: Fwd: Vedrørende din anmodning om aktindsigt,
j.nr.
2016-062-0423
---------- Videresendte meddelelser ----------
Fra:
Mandatar Torben Wilken
<[email protected]>
Dato: 13. januar 2016 kl. 15.17
Emne: Re: Vedrørende din anmodning om aktindsigt,
j.nr.
2016-062-0423
Til: Signe Astrid Bruun <[email protected]>
Kære Signe Astrid Bruun
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0018.png
Tak for det tilsendte som jeg har læst med stor interesse. Jeg forstår Datatilsynets
dilemma og hvorfor man kun forholder sig til advokatens NOTAT-skrivelse.
Jeg er meget enig i Datatilsynets fremførte bemærkninger og kan godt lægge to og to
sammen. Stor ros til skribenten herfra. Jeg fastholder dog at DSB IKKE er en offentlig
myndighed eller Departament og at man bør se på, om datasikkerheden kan
fastholdews som forudsat med den bredere anvendelse af CPR . nummer afgivelse
unde forudgående tilsagn. Et krav som mange banker kræver for at oprette konto.
Jeg vil dog gerne have slået fast, at jeg som person med dansk CPR. nr. ikke er
forpligtiget til at oplyse eller fremvise noget dokument, hvor mit fulde cpr. nr.
fremgår.
Fodterapeuter forlanger cpr. nr. for afregning med Regionen, men dette er slet ikke
nødvendigt, navn og folkeregister adresse er sammen med fødsels data nok for
Regionen.
Der er indsneget sig en om - sig - gribende trang til at afkræve almindelige mennesker
deres fortrolige private oplysninger, oplysninger som vi bagefter ingen kontrol har
med hvad de benyttes til.
Jeg ser nu frem til at min klage til Datatilsynet bliver behandlet således at jeg har en
fornuftigt dokument at fremvise om mine rettigheder. Det er ikke alle der kan læse
lovtekst.
Mede venlig hilsen
Torben Wilken
--
Med venlig hilsen
Best regards
Torben Wilken, mandatar
---------- Videresendt meddelelse ----------
From:
To: "'[email protected]'" <IMCEAINVALID-
+27mandatar+2Etorbenwilken+40gmail+2Ecom+27@eurprd07.prod.outlook.com>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 12:38:45 +0000
Subject: Svar fra DSB Kundehenvendelser (2016-9703694981)
Kære Torben Wilken
Jeg skriver til dig for at følge op på vores tidligere mail.
Vi er i gang med at undersøge din henvendelse og indhente udtalelser internt. Vi gør alt,
hvad vi kan for at sende dig et svar hurtigst muligt, og vi håber på din tålmodighed lidt
endnu.
---------
Engelsk
Dear Torben Wilken
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0019.png
I am writing to you as a follow up on our previous email.
We are in the process of investigating your inquiry internally. We are doing everything we
can to respond to your request as soon as possible, and we appreciate your patience.
Sincerely,
DSB Customer Service
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: Mandatar Torben Wilken <[email protected]>
To: "DSB Kontakt [DSB]" <[email protected]>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 12:29:16 +0000
Subject: Fwd: Vedrørende din anmodning om aktindsigt,
j.nr.
2016-062-0423
---------- Videresendte meddelelser ----------
Fra:
Mandatar Torben Wilken
<[email protected]>
Dato: 22. januar 2016 kl. 13.19
Emne: Fwd: Vedrørende din anmodning om aktindsigt,
j.nr.
2016-062-0423
Til:
[email protected]
---------- Videresendte meddelelser ----------
Fra:
Mandatar Torben Wilken
<[email protected]>
Dato: 13. januar 2016 kl. 15.17
Emne: Re: Vedrørende din anmodning om aktindsigt,
j.nr.
2016-062-0423
Til: Signe Astrid Bruun <[email protected]>
Kære Signe Astrid Bruun
Tak for det tilsendte som jeg har læst med stor interesse. Jeg forstår Datatilsynets
dilemma og hvorfor man kun forholder sig til advokatens NOTAT-skrivelse.
Jeg er meget enig i Datatilsynets fremførte bemærkninger og kan godt lægge to og to
sammen. Stor ro til skribenten herfra. Jeg fastholder dog at DSB IKKE er en offentlig
myndighed eller Departament og at man bør se på, om datasikkerheden kan
fastholdews som forudsat med den bredere anvendelse af CPR . nummer afgivelse
unde forudgående tilsagn. Et krav som mange banker kræver for at oprette konto.
Jeg vil dog gerne have slået fast, at jeg som person med dansk CPR. nr. ikke er
forpligtiget til at oplyse eller fremvise noget dokument, hvor mit fulde cpr. nr.
fremgår.
Fodterapeuter forlanger cpr. nr. for afregning med Regionen, men dette er slet ikke
nødvendigt, navn og folkeregister adresse er sammen med fødsels data nok for
Regionen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0020.png
Der er indsneget sig en om - sig - gribende trang til at afkræve almindelige mennesker
deres fortrolige private oplysninger, oplysninger som vi bagefter ingen kontrol har
med hvad de benyttes til.
Jeg ser nu frem til at min klage til Datatilsynet bliver behandlet således at jeg har en
fornuftigt dokument at fremvise om mine rettigheder. Det er ikke alle der kan læse
lovtekst.
Mede venlig hilsen
Torben Wilken
--
Med venlig hilsen
Best regards
Torben Wilken, mandatar
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: Mandatar Torben Wilken <[email protected]>
To: "DSB Kontakt [DSB]" <[email protected]>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 18:52:22 +0000
Subject: Grænsekontrol - Transportøransvar
I forlængelse med behagelig telefonsamtale med Line Jensen, skal jeg hermed
efterkomme den aftale, hun og jeg har indgået telefonisk i dag, nemlig at skrive denne
e-mail med følgende indhold:
1. Redegørelse for det juridiske fundament
2. Yderligere dokumenter
---------- Videresendt meddelelse ----------
From: Mandatar Torben Wilken <[email protected]>
To: "DSB Kontakt [DSB]" <[email protected]>
Cc:
Date: Fri, 22 Jan 2016 14:05:20 +0000
Subject: Re: Svar fra DSB Kundehenvendelser (2016-9703694981)
Kære Line Jensen
Det er kun det første. Jeg er ved at uddybe min henvendelse og den vil fremkomme i
en ny e-mail lige så snart den er klar engang i eftermiddag
Med venlig hilsen
Torben Wilken
Den 22. januar 2016 kl. 13.47 skrev DSB Kontakt [DSB] <[email protected]>:
Kære Torben Wilken
Tak for din mail og behagelig telefonsamtale.
Jeg skriver til dig for at følge op på vores samtale og din mail.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
1593644_0021.png
Vi har nu modtaget din mail, som for os ser ud til at være en kopi af 2 mails, sendt til
henholdsvis Transportministeriet og et svar på en anmodning om aktindsigt hos
datatilsynet.
I de to mails er der intet konkret der indikerer hvad du ønsker at DSB skal gøre konkret i
denne sag.
For at vi kan behandle din sag, er vi nød til at bede dig skrive en henvendelse hvor du
præciserer hvad du ønsker DSB skal gøre, gerne sammen med den dokumentation du
nævnte i vores samtale.
Der er et par vedhæftede filer i din mail, men det er desværre ikke i et format som vi kan
åbne.
Når vi modtager en mere konkret henvendelse fra dig, har vi mulighed for at sende sagen
til rette afdelingen så sagen kan blive håndteret korrekt og hurtigt.
Med venlig hilsen
Line Jensen
Kundekonsulent
DSB Kundecenter, Kundehenvendelser, Postboks 363, 2630 Taastrup,
Telefon:
70 13 14 15,
E-mail:
[email protected]
Ankevejledning
Har du yderligere kommentarer eller nye oplysninger til sagen, kan du henvende dig til DSB Kundecenter igen – tryk
besvar på denne mail eller skriv til:
[email protected]
Er du ikke tilfreds med DSB Kundecenters svar/løsning, kan
du bede DSB’s kundeambassadør om at tage din sag op - skriv til:
[email protected]
Du kan også vælge
at anke afgørelsen til ’Ankenævnet for Bus, Tog og Metro’ - se mere på:
www.abtm.dk
Kundeundersøgelse
Med over 500.000 daglige kunder vil der opstå situationer, som er uforudsete og kræver en efterbehandling. Som
virksomhed er det vigtigt for os, at du som kunde føler dig godt behandlet, og at din sag bliver behandlet fagligt og
professionelt. Vi håber, at du vil give dig tid til at besvare seks korte spørgsmål. Alle refererer til din henvendelse, og
den oplevelse du har haft via vores sagsbehandling. Dine besvarelser bliver behandlet fortroligt og brugt til at
forbedre DSB’s serviceniveau. Du skal blot trykke
her.
Vi sætter pris på din hjælp.
Klik her for at svare eller videresende
2,13 GB (14 %) af 15 GB er brugt
Administrer
Vilkår
-
Privatliv
Seneste kontoaktivitet: for 32 minutter siden
Detaljer
Vis detaljer
Torben Wilken 2016-599.pdf vises.