Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1593638_0001.png
-*
Rådet til sikring af borgernes ukrænkelige rettigheder
T. Wilken, Stolpegårdsvej 14 B – 2820 Gentofte Telf./fax 3325 2421 mobil 4085 8686
Direkte telf. T. Wilken 3965 1643
Bank: Nordea
e-mail [email protected]
Gentofte den 28. januar 2016
Fremsendt via e-mail:
[email protected]
Folketingets
Transport- og Bygningsudvalget
V/formanden
Lennart Damsbo-Andersen (S) og
Næstformanden Kim Christiansen (DF)
Udvalgssekretær Jakob Willum Slot
Udvalgsassistent Per Movritsen
Christiansborg
Tlf. 3337 5500
Vedr.: Anmodning om foretræde for udvalget
I forlængelse af behagelig telefonsamtale, skal undertegnede høfligst anmode om foretræde for
Folketingets
Transport- og Bygningsudvalg
AD. 1
Baggrund for vores ønske om foretræde er, at orienterer udvalgets medlemmer om den
uholdbare situation som DSB udfører et transportansvar på i klar strid med EU-traktaten og den
Nordiske Folkebogføringskonvention, Cpr register loven, Datatilsynets indskærpelser (se
vedheftede fil) ved at gennemfører personkontrol på perronen i Københavns Lufthavn med
affotografering af alle rejsendes Billed-ID, rejsende som har gyldig rejsehjemmel til Sverige
over Øresundsbroen. Kontrollen foretages af civile personer uden hjemmel til en sådan kontrol
og på en måde, der er i strid med overførsel af personfølsomme oplysninger der lovmæssigt
nyder en særlig beskyttelse af medborgernes personoplysninger herunder CPR.nr.
AD. 2
Transportansvar kan ikke pålægges den persongruppe af passager, der enten er
Unionsborgere eller familiemedlemmer, uanset deres nationalitet, til sådanne (direktiv
2004/38/eu), EU-retten til den frie bevægelighed, Nordiske statsborgere og deres
familiemedlemmer, uanset deres nationalitet.
AD. 3
Krav om fremvisning af Billed-ID som betingelse for at rejse over Øresundsbroen med
gyldig rejsehjemmel kan ALDRIG stilles og en afvisning, som siden d. 4. januar 2004
konsekvent er sket, er helt uden nogen lovhjemmel. Den svenske regering kan
Side 1 af 3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
naturligvis vedtage de love den svenske rigsdag selv ønsker og efterfølgende stå til
ansvar over for EU-kommissionen for dets lovmedholdelighed. Den svenske regering
ses ikke at have en hjemmel til at påføre Transportansvar-kontrol på dansk territorium
uden en skriftlig tilladelse/aftale herom med Kongeriget Danmark. En sådan aftale har
det ikke været muligt at fremlægge for os til trods for skriftligt krav om aktindsigt og
skriftlig bekræftelse på, at en sådan aftale er indgået. DSB som en offentlig ejet
transportvirksomhed under et A/S kan ikke selv indgå en sådan aftale der kan berører
passager med lovlig rejsehjemmel. Dette kan kun ressortministerium, her
Trafikministeriet, og De har oplyst, at en sådan aftale ikke findes og mundtligt oplyst, at
ved en anmodning om en sådan tilladelse, ville en sådan klart og bestemt blive afvist.
AD. 4
Det er bestemt ikke alle danske statsborgere der er i besiddelse af et Billed-ID og De
skal heller ikke have det. Dette blev lovet den danske befolkning senest da cpr-numrene
blev indført. I de Nordiske lande skal der ikke på nogen måde redegøres for sin ret til
indrejse og ophold. En dansker er en dansker, som en svensker er en svensker og
vedkommendes oplysning herom skal som udgangspunkt tages for gode vare.
Oplysningen er givet under ansvar og falsk oplysning kan straffes i alle de 5 Nordiske
lande. Den eu-traktat garanterede ret til fri bevægelighed og ophold inden for EU-
medlemslandenes territorium. Denne ret er et grundlæggende bærende princip i EU-
fundamentet og enhver besværliggørelse af udøvelsen, som bare kunne få en
unionsborger til at overveje, at ville udnytte denne rettighed, vil være ulovlig. Der er vel
ingen i det danske samfund der ikke vil være enig i, at et krav om Billed-ID for at kunne
bevæge sig lovligt ind i Medlemslandet Sverige eller Norge, der er EØS-medlem af EU,
men underlagt de helt samme grundlæggende forpligtigelser.
AD. 5
Alle danske nationallitetspas er i dag forsynet med fuldt CPR. nummer Det samme
gælder kørekort. Disse kan derfor ikke anvendes, da det vil være i strid med cpr-
lovgivningen og den beskyttelse af de personlige oplysninger, der ligger i denne
lovgivning. DNM har forgæves afventet, at mindst bare et medlem af Folketinget, havde
rejst sig og stillet sig undrende/uforstående/krænket over for denne klare
tilsidesættelse/overtrædelse, som et transportvirksomhed som DSB åbenlyst med stor
pressedækning og urigtige bombastiske, helt vildledende oplysninger om, en juridisk
lovmedholdelighed, som samme DSB ikke har kunnet dokumenterer tilstedeværelsen af.
At dette ovenikøbet er sket fysisk, med civilt ansatte personer, der helt uden nogen form
for autorisation fremsatte ufravigelige krav om direkte adgang til/afkrævning af disse
beskyttede personoplysninger og dermed et helt ulovligt krav/betingelse, som et krav at
passageren skulle opfylde ved at fremvise til affotografering af, og direkte elektronisk
transport af disse følsomme oplysninger uden garanti for sikkerhed mod eventuel
”hackning” af oplysningerne, noget som ikke efterfølgende kan konstateres direkte er
sket. DNM forstår heller ikke at justitsministeren selv og i det mindste Rigspolitichefen,
Københavns Politichef ikke har grebet ind omgående og stoppede denne åbenlyse
ulovlige aktivitet. Politiet i Kastrup Lufthavn som skulle være de nærmeste, har afvist
totalt at hjælpe danske statsborgere i opfyldelsen af deres krav om respekt for deres
nationalitet og dermed rettigheder.
AD. 6
Den tilsvarende kontrol ved Helsingør – Helsingborg overfarten, Rønne –Ystad og de
civile busselskaber er ligeledes ulovlige på helt samme grundlag.
AD. 7
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 28/1-16 DSB's ID-kontrol, fra Torben Wilken, Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse
De oplysninger som på denne måde er opsamlet, må efter Datatilsynets oplysninger til
advokatfirmaet Beck & Brun (DSB´s advokat i denne sag) som svar på sammes
skriftlige henvendelse, IKKE videregives til de svenske myndigheder, til hvis brug de er
indsamlet, uden en skriftlig personlig tilladelse i hvert tilfælde. Da den fysiske mulighed
herfor slet ikke findes for DSB, er denne kontrol nytteløst ren chikane af værste skuffe.
DNM skal anmode Folketinget om at sikre sig de indsamlede fotografiske oplysninger
og drage omsorg for, at de bliver til intet gjort på den måde, som er lovfæstet at skulle
ske (se Datatilsynets svarskrivelse herom). Tilintetgørelsen skal ske på en måde der kan
nyde de berørte personer fulde tryghed og under Folketingets direkte kontrol heraf som
uvildig repræsenterende part.
AD. 7
Da omkostningerne for den gennemførte kontrol er omfattende, DSB har angivet 1
million om dagen, hvoraf Skånetrafikken har lovet at dække det halve, taler vi om
ganske betydelige beløb som ikke retmæssigt skal kunne tages fra DSB´s budget eller
kassebeholdning. DSB er den danske befolknings ejendom gennem staten. Det kan ikke
med rette være skatteborgerne der skal betale denne regning direkte ved prishævning på
billetpriserne eller indirekte over skatten. Der må anlægges et person-ansvar både hos
advokatfirmaet og de enkelte medarbejdere, sikkerhedsfirmaer m.v. der førend denne
kontrol blev iværksat, burde sikre sig lovmedholdeligheden i det pålagte og fralagt sig at
deltage førend dette entydigt var blevet afdækket juridisk holdbart (retssikkerhed =
domstols prøvelse) Dette alene fordi den kontrol der er blevet til er så indgribende i den
enkelte borgers rettigheder og privatliv m.m. at det aldrig kan blive en ”hovsa – løsning”
man bare iværksætter.
De borgere, der på uretmæssig vis er blevet forhindret i at bevæge sig mellem Danmark
og Sverige konkret, eller som helt har måttet opgivet at forsøge at bevæge sig, fordi De
enten ikke kunne honorerer kravet om Billed-ID eller ikke ønskede, at deres personlige
oplysninger på denne ulovlige måde skulle kompromitteres. De har alle ret til en
erstatning af særdeles rimmelig størrelse, enten ved Folketingets beslutning eller via
EU-retten med udløsning af en tillægsbod af en størrelse der fremover vil kunne
afskrække et medlemsland i at gentage en tilsidesættelse af unionsborgernes
traktatsikrede rettigheder.
I DNM ser vi med den allerstørste alvor på disse forhold, som vi her har beskrevet og vi skal
derfor anmode Folketingets Transport- og Bygningsudvalgets medlemmer om, at opfatte vores
foretræde som et ønske om hjælp til konkret, at få de ulovlige registreringer stoppet omgående
og misbrug af oplysninger, der er videregivet uretmæssigt, bliver effektivt stoppet og forseglet
således, at også virksomheder og andre enkelpersoner bliver oplyst om, at retten til respekt for
privatlivet, herunder især og konkret gælder cpr. Lovgivningen uindskrænket også gælder med
strafansvar, som anført i gældende lov herunder EU-retten der står over national ret uanset
hensigt.
Vi skal derfor, på denne baggrund, anmode Folketingets Transport- og Bygningsudvalget om at
finde en dato i aller nærmeste fremtid for et foretræde og skal så, fra vores side, når datoen
ligger fast, oplyse hvem der vil kunne deltage fra vores side i foretræde og hvem der vil være
den ordførende.
Med venlig hilsen
Torben Wilken, formand
Side 3 af 3