Fra:
Sendt:
2. januar 2016 11:11
Til:
Pia Kjærsgaard - Folketingets formand
Emne:
Snydesoftware i vw/ ejerafgift beregning
Til Folketingets ministerier og dets medlemmer.
Jeg fremsender , på baggrund af den verserende sag med VW´s software i forbindelse
med brændstofforbrug, forespørgsel til Tinget og dets medlemmer, om hver enkelt VW
nu så skal indkaldes til syn og omberegnes med hensyn til ejerafgiftenm idet det jo nu
må være således, at ingen af disse biler er omfattet af den typeattest/
brændstofsmåling, der ligger til grund for importen og registreringen i det danske
afgiftsystem.
Jeg påpeger den urimelighed der ligger deri, såfremt det ikke er tilfældet, at dise
vogne bliver omberegnet, hver især, i henhold Trafikstyrelsens synsbekendtgørelse §
31 vejledning punkt 14.02 samt EU /Skats EA8.3 brændstofsforbrugsberegning.
Nedenstående artikel fra Fyens Stiftstidende med vores kommentar til samme fra 30
december 2015
“Volkswagen-ejere med snydesoftware i bilen kan forvente at skulle en tur forbi
mekanikeren i løbet af 2016.
Danske ejere af biler med snydesoftware fra Volkswagen kan forvente at blive kontaktet i
begyndelsen af det nye år.
Volkswagen Danmark afventer grønt lys fra Trafikstyrelsen, efter at de tyske myndigheder
har godkendt de tekniske løsninger, som skal råde bod på svindlen med dieselbilers
forureningsniveau.
- Vi regner med, at det er en formsag og forventer at have en plan klar i begyndelsen af det
nye år, siger pressechef i Volkswagen Danmark Søs Righolt til Ritzau.
- Når det sker, vil vi informere de berørte kunder om, hvad der skal ske med deres biler, og
hvornår det kommer til at ske, siger hun.
I efteråret kom det frem, at millioner af biler på verdensplan var programmeret med software,
som fik bilerne til at forurene mindre under test. Skandalen kostede VW-bossen Martin
Winterkorn jobbet.
Omkring 91.000 biler i Danmark har den såkaldte snydesoftware installeret. Af dem er cirka
50.000 biler af mærket Volkswagen, mens resten er af mærkerne Audi, Skoda og Seat, som
alle er ejet af VW-koncernen.
Det drejer sig om 1,2,- 1,6- og 2,0-liter dieselmotorer alle firecylindrede og produceret fra 2009
frem til 2015.
- Opdateringerne kommer til at foregå i løbet af 2016 og eventuelt lidt ind i 2017, siger Søs
Righolt.