Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 148
Offentligt
1593621_0001.png
Fra:
Lars Holst [mailto:[email protected]]
Sendt:
2. januar 2016 11:11
Til:
Pia Kjærsgaard - Folketingets formand
Emne:
Snydesoftware i vw/ ejerafgift beregning
Til Folketingets ministerier og dets medlemmer.
Jeg fremsender , på baggrund af den verserende sag med VW´s software i forbindelse
med brændstofforbrug, forespørgsel til Tinget og dets medlemmer, om hver enkelt VW
nu så skal indkaldes til syn og omberegnes med hensyn til ejerafgiftenm idet det jo nu
må være således, at ingen af disse biler er omfattet af den typeattest/
brændstofsmåling, der ligger til grund for importen og registreringen i det danske
afgiftsystem.
Jeg påpeger den urimelighed der ligger deri, såfremt det ikke er tilfældet, at dise
vogne bliver omberegnet, hver især, i henhold Trafikstyrelsens synsbekendtgørelse §
31 vejledning punkt 14.02 samt EU /Skats EA8.3 brændstofsforbrugsberegning.
Nedenstående artikel fra Fyens Stiftstidende med vores kommentar til samme fra 30
december 2015
“Volkswagen-ejere med snydesoftware i bilen kan forvente at skulle en tur forbi
mekanikeren i løbet af 2016.
Danske ejere af biler med snydesoftware fra Volkswagen kan forvente at blive kontaktet i
begyndelsen af det nye år.
Volkswagen Danmark afventer grønt lys fra Trafikstyrelsen, efter at de tyske myndigheder
har godkendt de tekniske løsninger, som skal råde bod på svindlen med dieselbilers
forureningsniveau.
- Vi regner med, at det er en formsag og forventer at have en plan klar i begyndelsen af det
nye år, siger pressechef i Volkswagen Danmark Søs Righolt til Ritzau.
- Når det sker, vil vi informere de berørte kunder om, hvad der skal ske med deres biler, og
hvornår det kommer til at ske, siger hun.
I efteråret kom det frem, at millioner af biler på verdensplan var programmeret med software,
som fik bilerne til at forurene mindre under test. Skandalen kostede VW-bossen Martin
Winterkorn jobbet.
Omkring 91.000 biler i Danmark har den såkaldte snydesoftware installeret. Af dem er cirka
50.000 biler af mærket Volkswagen, mens resten er af mærkerne Audi, Skoda og Seat, som
alle er ejet af VW-koncernen.
Det drejer sig om 1,2,- 1,6- og 2,0-liter dieselmotorer alle firecylindrede og produceret fra 2009
frem til 2015.
- Opdateringerne kommer til at foregå i løbet af 2016 og eventuelt lidt ind i 2017, siger Søs
Righolt.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 148: Henvendelse af 2/1-16 vedrørende ejerafgift beregning for biler, fra Lars Holst
1593621_0002.png
- For 1,2- og 2,0-typerne drejer det sig udelukkende om en softwareopdatering, hvilket kan
sammenlignes med, når man opdaterer sin smartphone. Det tager cirka en halv time hos
mekanikeren, fortæller hun og tilføjer:
- For 1,6-motoren er der yderligere et lille plastikrør, der skal installeres, så den proces
kommer til at tage cirka en time.
Forenede Danske Motorejere (FDM) vurderer, at Volkswagens tidsplan for de danske biler er
realistisk.
- Set i lyset af, at det er en relativt lille øvelse, som også kan foregå, uden at bilen skal op på
en lift, har vi en forventning om, at værkstederne godt kan håndtere de mange ekstra biler i
løbet af det næste års tid, siger afdelingschef i FDM Torben Kudsk Lund.
Samtidig opfordrer han bilejerne til ikke at have dårlig samvittighed i forhold til
forureningsniveauet.
- Ja, der er en øget forurening fra de her biler, men det er meget lidt, hvis man ser det i det
store billede, siger han.
Audi, Skoda og Seat vil på samme måde som Volkswagen løbende kontakte de danske bilejere,
der er ramt af skandalen”"
“Elin Holst ·
Indehaver hos E.H. Regnskabsføring
Det bliver spændende at se om Trafikstyrelsen , giver deres godkendelse og om alle disse biler
nu skal omberegnes i forhold til ejerafgiftberegningen, for nu har ingen af disse vogne jo en
"standardberegning" på brændstofforbruget, som ligger til grund for beregningen af
ejerafgiften. Så må disse vogne jo beregnes efter eunormens beregning af km/l. Ellers må hver
enkelt vogn jo på prøvestation og have lavet sin egen måling, der kan danne grundlag for
ejerafgiftens beregning. Der må jo være ens regler for os alle her i landet uanset om det er VW
eller eller en privat autocamper! Eu normen beregner ud fra bilens egenvægt : "Forbrug i l/100
km=3 liter+ 0,005gange bilens egenvægt i kg, for en bil drevet af andet end benzin eller el
(diesel, N gas, Fgas, petroleum, brint)reduceres det beregnede forbrug med 12,5%) " Ifølge
Trafikstyrelsen januar 2014 synsbekendtgørelsens §31, vejledning punkt 14.02.
Måske lyder jeg bitter, og ja det er jeg også for det koster mig 10.000 ekstra i ejerafgift pr. år,
så jeg kan ikke se det rimelige i at VW erne, blot skal "køre glat i gennem systemet" fordi det
er en stor koncern. Det er jo paradoks, at Eu normen beregner på det absolut største forbrug
af brændstof medens beregnignerne på attesterne fra bil fabrikkerne beregnes på det bedste
og absolut nærmest uopnåelige brændstofforbrug. Jeg har set hvordan disse målinge
foretages, man afmontere luftfiltre mm alt hvad der kan bruge ekstra brændstof, og så kører
man op i Alperne i den tynde luft og måler der brændstofforbruget, og det lægges til grund for
fabrikkernes typeattester, det er s.. da absurd. ...”
M.V.H
Lars Holst
[email protected]