Fra:
Sendt:
27. januar 2016 08:49
Emne:
Kære Medlem af Folketinget
Jeg er selvstændig vognmand og driver en enkeltmandsvirkomshed med personbefordring, hvor jeg
alene har tilladelse til at udføre kørsel for Flextrafik. Tilladelsen har betegnelse Offentlig Servive
Trafik (OST).
Der er sket en dramatisk udvikling i arbejdstiden for chauffører der kører for vognmænd som har
kontrakt med Flextrafik.
Denne udvikling er især sket som følge af dommen i NORTRA-sagen.
Jeg hører dagligt fra kunder og kollegaer i branchen om chauffører der holder vagter på op til 16
timer og chaufførerne der er ved at falde i søvn under kørslen.
En vognmand fra Sjælland der forventer vagter fra kl.06 - 22. Her er det umuligt at overholde 11-
timers reglen selvom chaufførerne holder en pause midt på dagen.
En vognmand fra Sjælland der er driftsleder for flere selskaber, hvor de ansatte har 12-13 timers
vagter på de første 4 dage (mandag - torsdag) ifølge deres ansættelseskontrakt, men hvor
chaufførerne alligevel kører videre på både fredag, lørdag og i adskillige tilfælde også om
søndagen. Ved at have en kontrakt på 4 gange 12 timer ser det ud til at arbejdstidsreglerne bliver
overholdt ved tilsynsbesøg. Men graver den tilsynsførende lidt under overfladen finder man hurtigt
ud af at situationen er noget anderledes.
Det er meget tydeligt at vognmændene udnytter det tomrum der opstod som følge af NORTRA-
sagen, hvor de landsdækkende overenskomster blev stemt ud til sidelinien. Mange chauffører er nu
provisionsaflønnet, og den ugentlige arbejdstid er steget voldsomt således at jeg vurderer at en del
chauffører arbejder langt over 48 timer.
Det ser dog ud til at i deres iver til at drage nytte af situationen, at de har glemt at
arbejdstidsreglerne ikke hører inde under overenskomsterne. Overenskomsterne er baseret på
kravene fra bla arbejdstidsregler.
Som selvstændig vognmand med tilladelse til at køre én bil for Flextrafik på Sjælland, kan jeg følge
med i denne udvikling på første hånd. Situationen er efterhånden så udbredt at jeg mener at der er
behov for at træde til. Det er ekstremt konkurrenceforvridende at de vognmænd der ikke overholder
gældende lovgivning har en klar fordel, og at det ser ud til at de kan agere som de gøre uden at det
har konsekvenser.