D
AGSORDEN TIL MØDET I TRANSPORTUDVALGET DEN
28.
JANUAR
2016
KL
. 10.15:
DSB kombinerer flere/alle forringelser i én pakke til udkantsdanmark
-
-
-
-
Ønsker man egentlig, at folk pendler? Til København? Og sydpå?
Eller ønsker man, at pendlere skifter over til private biler i pendling?
Hvis dette fortsætter, vil mange skifte over – eller holde op med at arbejde i hovedstadsområdet.
Ny køreplan og dobbeltdækker tog presser passagerer over til privatbilismen – eller helt ud
Nye udfordringer ved togrejsen der gør det svært at arbejde:
Der er kun tog med længere rejsetid
Ingen direkte afgange længere
For få afgange, der passer med arbejdslivet
Uro på grund af de mange ind og ud stigninger
Heraf følger også flere meddelelser, mere snak og flere forsinkelser
1 stillekupe, men denne er som oftest og igen uroen ved de mange ind og ud stigninger
Man skal sidde i midten af stillekupeen fordi gangene op mod kupeen ikke er stille
Manglende lys og manglende stik til opladning, ofte manglende varme og det er nødvendigt med
skitøj
Intet internet tilgængeligt og derfor nødvendigt med eget net – men der er store huller i
dækningen
Nedprioriteret materiel – som der ofte er problemer med.
Konkrete forslag til handling lige nu:
Et konkret eksempel: IC3 genintroduceres på afgangen 6.48 fra Nykøbing F med stop i Nørre Alslev. Og hvis
det starter 4 min tidligere fra Nykøbing F, fjernes forlænget rejsetid på grund af ventetid på andre tog, og
toget kan køre helt ind til perronen på København H (ikke sport 26) og derved undgås yderlige forsinkelser
efter ankomsten.
Generelt må det være muligt at have få, men gode afgange med arbejdsmuligheder til og fra København.
DSB nævner økonomi og prioritering som årsag til dispositionerne. Det virker ikke sandsynligt, for der er
rigtig mange med togene morgen og aften. Der er brug for at offentliggøre passager/økonomiberegninger
for de enkelte strækninger, for det er ikke samlet tilgængeligt i dag. Hvis DSB ikke måler dette, må det
etableres. Vi foretager gerne en beregning.
Der er brug for ændring i perspektivet, for der er ingen, som undrer sig over, at man bor i Nordsjælland og
arbejder i København, men det virker som om, det er mærkeligt at bo på Lolland/Falster og at arbejde i
København.
Der er meget snak om, at unge uddannet i København skal bosætte sig sydpå, men hvis det er besværligt at
kommer frem, vil det være en alvorlig hindring i disse bestræbelser.
Birthe Markman - Peter Bechlund