Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1593467_0001.png
D
AGSORDEN TIL MØDET I TRANSPORTUDVALGET DEN
28.
JANUAR
2016
KL
. 10.15:
DSB kombinerer flere/alle forringelser i én pakke til udkantsdanmark
-
-
-
-
Ønsker man egentlig, at folk pendler? Til København? Og sydpå?
Eller ønsker man, at pendlere skifter over til private biler i pendling?
Hvis dette fortsætter, vil mange skifte over – eller holde op med at arbejde i hovedstadsområdet.
Ny køreplan og dobbeltdækker tog presser passagerer over til privatbilismen – eller helt ud
Nye udfordringer ved togrejsen der gør det svært at arbejde:
Der er kun tog med længere rejsetid
Ingen direkte afgange længere
For få afgange, der passer med arbejdslivet
Uro på grund af de mange ind og ud stigninger
Heraf følger også flere meddelelser, mere snak og flere forsinkelser
1 stillekupe, men denne er som oftest og igen uroen ved de mange ind og ud stigninger
Man skal sidde i midten af stillekupeen fordi gangene op mod kupeen ikke er stille
Manglende lys og manglende stik til opladning, ofte manglende varme og det er nødvendigt med
skitøj
Intet internet tilgængeligt og derfor nødvendigt med eget net – men der er store huller i
dækningen
Nedprioriteret materiel – som der ofte er problemer med.
Konkrete forslag til handling lige nu:
Et konkret eksempel: IC3 genintroduceres på afgangen 6.48 fra Nykøbing F med stop i Nørre Alslev. Og hvis
det starter 4 min tidligere fra Nykøbing F, fjernes forlænget rejsetid på grund af ventetid på andre tog, og
toget kan køre helt ind til perronen på København H (ikke sport 26) og derved undgås yderlige forsinkelser
efter ankomsten.
Generelt må det være muligt at have få, men gode afgange med arbejdsmuligheder til og fra København.
DSB nævner økonomi og prioritering som årsag til dispositionerne. Det virker ikke sandsynligt, for der er
rigtig mange med togene morgen og aften. Der er brug for at offentliggøre passager/økonomiberegninger
for de enkelte strækninger, for det er ikke samlet tilgængeligt i dag. Hvis DSB ikke måler dette, må det
etableres. Vi foretager gerne en beregning.
Der er brug for ændring i perspektivet, for der er ingen, som undrer sig over, at man bor i Nordsjælland og
arbejder i København, men det virker som om, det er mærkeligt at bo på Lolland/Falster og at arbejde i
København.
Der er meget snak om, at unge uddannet i København skal bosætte sig sydpå, men hvis det er besværligt at
kommer frem, vil det være en alvorlig hindring i disse bestræbelser.
Birthe Markman - Peter Bechlund
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/1-16 vedrørende pendlerforholdene på Sydbanen, fra Peter Bechlund Nielsen og Birthe Markman, Nørre Alslev
Et par af tilkendegivelserne fra andre (det øvrige er indeholdt i dagsordenen):
Kære Birthe
Undskyld jeg sådan skriver til dig på din arbejds mail, jeg forventer ikke svar, men har lidt på hjertet i
forhold til den nye togplan mellem KBH og vores landsdel (Lolland Falster).
Jeg har læst artiklen i Folketidende om forholdene for Jer pendlere, håber virkelig der er nogle som vil lytte
og forstå det I siger. Udkants Danmark skal åbenbart bevares.
Jeg er ikke afhængig af tog, jeg bor og arbejder i Nykøbing F. Min mand har sit eget malerfirma og har
svende mange forskellige steder fra. Bl.a kommer der en meget pligtopfyldende lærling hver dag med tog
fra Næstved. Han er meget glad for have fundet en læreplads, men må efter den nye togplan møde for sent
hver dag!!
Det aller første/tidligste tog der ankommer Nykøbing F er inde kl.6.58, hvordan kan folk så møde til tiden
kl.7.00?? Der må være mange andre arbejdspladser med samme problem.
Min mand vil selvfølgelig gøre alt for at få det til at lykkes for den unge mand, men der står et arbejdshold
og venter hver dag, de kan ikke køre før alle er der, det koster.
I har nok allerede hørt om denne omstændighed, om politikerne er klar over det ved jeg ikke, men I må
meget gerne bringe virkeligheden nærmere Christiansborg.
Held og lykke
Mange hilsner
Lene Bønnelykke
Tlf 2815 4783
Hej Peter.
Tak for jeres gode indsats for at hjælpe os pendlere med at kommunikere vores mening om den nye
Køreplan til de ansvarlige politikere …
I den forrige køreplan var største morgen pendlerafgang fra Nørre Alslev kl. 06.58 , som kørte med få stop
og med IC3 materiel til København H. med yderligere stop Vordingborg, Næstved , Høje Tåstrup , Valby og
København H.
Denne togafgang er fortsat med afgang fra Nykøbing F, , men stopper ikke længere i Eskilstrup, Nørre Alslev
og Valby..
Ifm. morgen erstatningsafgangen fra Nørre Alslev 06.41 er følgende forringelser indført ift. tidligere
køreplan..
A. Den samlede rejsetid til København H. er blevet markant forlænget med 17 minutter ( alt 1 time 38
minutter ).
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/1-16 vedrørende pendlerforholdene på Sydbanen, fra Peter Bechlund Nielsen og Birthe Markman, Nørre Alslev
B. Der er ikke længere mulighed for Internet adgang (dvs. at arbejde ) i toget. ( mere ”transport
spildtid” )
C. Toget ankommer til Spor 26 på Københavns Hbg., dermed forsinkes/besværligøres videre rejse
yderligere.
Som fast DSB rejsende på strækningen igennem (snart) 29 år er det klart utilfredsstillende at observere
denne form
negativ særbehandling ved at DSB vælger at kombinere flere forringelser i én pakke og derudover gøre
disse semipermanente gennem fastfrysning af den nye køreplan over en længere årrække.
I denne situation har jeg/vi følgende forslag til forbedring ( i prioriteret orden, med højeste prioritet først )
!.
1. Genintroducer IC3 materiel på afgangen 6.48 fra Nykøbing F. ,med stop i Nørre Alslev og lad det
starte 4 min tidligere fra Nykøbing F. ( fjerner forringelser A + B + C , uden at have direkte
indflydelse på ”myldretids” problematik omkring Ringsted - København ):
2. Introducer Internet i de lejede dobbeltdækker vogne ( reducerer ”transport spildtid” på trods af
længere rejsetid ).
3. Replanlæg ankomst til København H. således at ankomst direkte til København ( alle andre spor end
Spor 26 ).
Venlig hilsen
Palle M. Nielsen ( Pendler fra Nørre Alslev til København siden 1. Marts 1987 )
Drosselvej 8
4840 Nørre Alslev. Mobil : 22604674
Jeg er en 43 årig pendler fra Lolland.
Jeg har en kæreste der arbejder som psykolog i Nakskov, og en skønt hus som jeg har sat i stand i
Rødbyhavn. Jeg har desuden været så heldig at få drømmejobbet som bioinformatiker på Retsmedicinsk
Institut. Det betyder dog at jeg skal pendle.
Som det er nu har jeg flextid, men jeg skal være der mellem 9:00 og 14:30. Det passer perfekt med at jeg
tager det første tog fra Rødby Færge 06:16, og så er jeg på arbejde omkring 08:45. Jeg kan derefter
returnere med toget 17:32 fra Østerport station. Nørreport passer mig godt nok bedre, men så kan jeg som
regel ikke få en siddeplads. Jeg ankommer i Rødbyhavn 19:35.
Den 13. december 2015 ændrer DSB køreplan, så fra da af, kører det første tog først fra Rødby Færge
07:15. Det betyder at jeg først kan være på arbejde 09:45. Det hurtige tog retur bliver også flyttet (til
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/1-16 vedrørende pendlerforholdene på Sydbanen, fra Peter Bechlund Nielsen og Birthe Markman, Nørre Alslev
1593467_0004.png
tidligere), så min flextid gør at jeg må tage et endnu senere tog. Det næste (og nu eneste) direkte tog til
Rødby Færge er 19:58 fra Østerport, der ankommer til Rødby Færge klokken 22:19.
Det er ikke holdbart. Jeg kunne i teorien købe en ekstra bil og køre, men jeg kender jo også trafikken i det
tidsrum. Alternativet bliver derfor at kæresten og jeg må flytte tættere på København. Hvor jeg ikke kan få
job på Lolland, kan kæresten nemlig godt få job på Sjælland.
Jeg kan desværre godt forstå Lolland bliver affolket.
Med venlig hilsen
Carina Jønck
Carina Grøntved Jønck
Bioinformatician / IT developer
University of Copenhagen
Faculty of Health Sciences
Department of Forensic Medicine
Section of Forensic Genetics
Frederik V’s Vej 11
DK-2100 Copenhagen
TEL (+45) 3532 4463
[email protected]
http://retsmedicin.ku.dk/
[email protected]
;
[email protected]; [email protected]
Vi er nogle stykker der rejser fra Nykøbing F og til København hver dag og nogle af os har gjort det i mere
end 10 år og vi vil egentlig gerne blive ved mange år i nu .
Vi har oplevet forbedringer igennem de sidste mange år , men desværre også det modsatte , herunder
hvilke tog der køre .
Vi 3 forskellige tog at forholde os til IC3 , DB og så det store smertensbarn Dobbeltdækkeren .
I den nye køreplan med start 14 dec 2016 , kan vi så se konsekvensen , vi tager normalt af sted med fra Nyk
F kl 0645 ,( kaldet hurtigt toget ) dette tog ændres med få min og springer så Eskilstrup og Nørre Alslev
over , men stopper så i Roskilde , det siger sig selv at det jo ikke gør det nemmere at tiltrækker nye pendler
fra det område så .
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/1-16 vedrørende pendlerforholdene på Sydbanen, fra Peter Bechlund Nielsen og Birthe Markman, Nørre Alslev
Vores tog 0645 er et IC3 tog , hvor der os bekendt , når det lander i København aflevere ca 500 pendler hver
dag - dette udemærket tog bliver nu udskiftet med endnu et dobbelt dækker tog , hvor forholdende er
elendige især for dem af os der ønsker at arbejde på vej ind og hjem - sæderne er ringe , pladsen er under
al kritik , det er umuligt at sidde at arbejde ( med mindre man køre på første klasse ) der er intet internet ,
de lugter/stinker af diesel , alt i alt et så ringe tog at man overvejer andre muligheder og hvad er de Så :
Jo vi kan jo også bare rejse en time tidligere altså kl ca 0548 , da det ser ud til at være den eneste afgang
med et IC3 Tog , altså et tog der yder en god komfort god plads gode sæder , ok internet , men desværre på
et forkert tidspunkt .
Man kan jo undre sig over hvorlænge pendler finder sig i at få deres forhold forringet , masser af tanker går
jo så på , skal vi springe tilbage i køen på motorvejene - nej vel og så kommer tankerne jo hen imod - er der
ikke andre tog operatører der kunne køre strækningen - altså med nogle tog der var bragt op til nutidens
standard .
En side bemærkning DB har udemærket tog , de er bare tit i stykker .
Vores behov er , alle andre tog end dobbeltdækker togene
John + kollegaerne , daglige pendler fra udkantsdanmark til Hovestaden