Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 145
Offentligt
Fra:
Peter Bechlund Nielsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
29. januar 2016 08:24
Emne:
Transportudvalgets møde den 28. januar kl. 10.15: Pendlerforholdene på Sydbanen til Nykøbing
Falster og Rødby Færge
Til folketidende og transportudvalget
”Mordet på en landsdel /regional dumpning/Reservat-Danmark kan passe sig selv
Økonomien er selvfølgelig vigtig – men vi tror, at der økonomisk er et meget stort overskud på
pendlertogene fra Nykøbing Falster og nordpå. Det er muligt, at DSB har forsinkede leveringer på IC4-
togene, men hvorfor er det lige, at det betyder, at dobbeltdækkervognene alle skal køre på Sydbanen? Og
hvorfor etablerer man ikke økonomiberegninger på de enkelte regioner? Vi vil gerne med vores månedlige
betalinger til DSB være med til at understøtte tog fra Rødby Færge hvis det er det, men vi savner et
økonomisk overblik i f t den samlede togtransport til og fra Lolland-Falster.
Vedr. spørgsmålet fra DFs repræsentant i Transportudvalget: Hvorfor bor I også dér, når I arbejder i
København? Det gav vi et relativt kort svar på under mødet, men skulle vi nu forestille os, at alle som
arbejdede i København også boede der? Vi vurderer, at lokal pendling i København samt boligsituationen
da måtte kraftigt revurderes - samt at der yderligere skulle skrues noget op for overførslerne til det
resterende ”reservat-Danmark”.
Der blev også spurgt til, hvorfor vi ikke havde henvendt os til diverse pendler grupper. Svaret herpå var, at
dels var vi vidende om, at såvel pendlertalsmand som DSB personale har kastet håndklædet i ringen i f t
dialog med DSB og køreplanafdelingen, så det vil være spild at tid dels gør DSB nemlig ikke noget, som er i
konflikt med deres resultatkontrakt med Trafikministeriet. Samtidig kan vi godt få vores tid til at gå, og
derfor opfordrede vi Transportudvalget til at tage deres opgave og ansvar alvorligt og forholde sig til de
transportmæssige forhold mellem regionerne – herunder at forholde sig til rammerne i f m DSBs
resultatkontrakt med Trafikministeriet.
Det er også kommet frem, at DSB p.t. prioriterer køreplanerne ud fra Femern Bælt-problemstillingen. Der
går nogle/mange år endnu inden Femern Bælt forbindelsen er klar, og det er ikke rimeligt, at afklarede
transportforhold skal afvente dette.
Konklusion:
- Vi mangler indsigt i det økonomiske aspekt – hvorfor offentliggør DSB ikke passager og
økonomiberegninger for strækningerne, hvis det er det, de bygger deres argumentation på?
- Spørgsmålene i udvalget omfattede bl.a. – hvorfor bor I der når I arbejder i København
- Hvorfor melder I jer ikke til de grupper der arbejder med sagen og får indflydelse den vej? Og
hvorfor så gøre det når det i samme åndedrag siges at DSB opfylder de udlagte rammer, og der er
derfor ikke noget der kan gøres.
- Det er en landsdel som er et trinbræt til en bro og vi får ikke gavn af skinnerne før om 20 år – det
skal gøres nu
Peter Bechlund og Birthe Markman
Peter Bechlund
PARTNER
CAND. OECON & CAND. MERC. AUD
MARKMAN & BECHLUND A
P
S
REVISION , REGNSKAB & FORRETNINGSSERVICE
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/1-16 vedrørende pendlerforholdene på Sydbanen, fra Peter Bechlund Nielsen og Birthe Markman, Nørre Alslev
1593466_0002.png
ACCOUNTANTS & BUSINESS ADVISORS
AMAGERTORV 17, 2, 1160 KØBENHAVN K
KONTOR: 3696 4866 MOBIL: 2713 8545
www.markman-bechlund.dk