Kort om ENGLAND
Der er i dag en mulighed for at antalsbegrænse taxier, og denne mulighed foreslås
fastholdt. PHV´er (”private hire vehicles” – oprindelig en limousinetilladelse) er der i mod
ikke antalsregulerede.
Begge tilladelsestyper kræver godkendelse hos de decentrale myndigheder (vogn+fører).
PHV´er skal endvidere være tilsluttet en ”operator”.
Følgende tekst er en uautoriseret og løs oversættelse af kapitel 11 om antalsbe-
grænsninger i:
”Lovkommissionens
rapport” nr. 347 om Taxier og Private Hired Services fra maj
2014:
Antalsbegrænsninger
I England og Wales er det de lokale myndigheder som håndhæver antalsbegrænsningen for taxier,
såfremt myndigheden kan påvise, at der ikke er et behov for flere taxier.
1
Det er således ikke et
krav om, at taxier skal antalsbegrænses. Det er lagt op til de lokale myndigheder at beslutte, om
den skal fastholdes eller ej.
Antallet af områder i England og Wales med antalsbegrænsning har ligget stabilt i de senere år.
Siden 2011 er der 7 områder, der har fjernet antalsbegrænsningen, og 7 områder, der har
genindført den.
Selv om det er færre end en tredjedel af de lokale myndigheder, der opererer med en
antalsbegrænsning, så håndhæves den alligevel i de største byer (f.eks. Birmingham, Bradford,
Cardiff, Leeds, Liverpool, Manchester, Newcastle og Sheffield).
London har ingen juridisk antalsbegrænsning, men det faktum, at uddannelsen som
vognmand/chauffør kræver 3 års intensive studier, samt den høje pris for vognen, er med til at
holde antallet kraftigt nede. (meget høj adgangsbarriere til taximarkedet i London bruges i stedet
for en egentlig antalsbegrænsninger).
Stakeholders (interessenter) har påpeget, at de større byer, hvor
antalsbegrænsningen, har indført den igen, da der var mange negative følger.
man
ophævede
Den økonomiske litteratur er generelt fjendtlig i forhold til antalsbegrænsninger. Den økonomiske
begrundelse er kort sagt, at de frie markedskræfter er bedst til at regulere udbud og efterspørgsel.
Men de økonomiske modeller, på trods af at de både er sofistikerede og forskellige, har vist sig at
ikke være pålidelige i forhold til at vurdere konsekvensen af ophævelsen af antalsbegrænsningen.
Forklaringen kan være, at særskilte karakteristika (træk) i dette meget regulerede marked,
forvrænger den normale effekt af konkurrencen.
Interessenterne blev spurgt om, hvad effekten var af en afskaffelse af antalsbegrænsningen.
Værdiløs licens.
En del svarede, at det ville være et stort problem for dem som havde købt en
licens. Denne ville blive værdiløs. (Det har været forbudt siden 2005/8 at købe/sælge/overdrage
Der er ikke hjemmel til at begrænse antallet af ”Privated Hires Vehicle”(PHV), som er private biler, der
kører taxikørsel i begrænset form. PHV kan ikke prajes på gaderne og må kun køre bestilte ture.
1