Transport- og Bygningsminister Hans Christian Schmidt
12-10-2015
Sag nr. 15/1001
Transport- og Bygningsministerens svar på spørgsmål 44 fra Trans-
portudvalget
Kære Hans Christian Schmidt
Du skriver i svaret på et spørgsmål fra Transportudvalget (TRU spørgsmål
44) vedrørende lokalbanernes infrastruktur, at ”regionerne bruger færre
penge på opgaven, end de får tildelt”. Det begrunder sig på en beregning,
hvor det forudsættes, at hele beløbet fra bloktilskudskriteriet ”antal km. pri-
vatbane” skal bruges på privatbanerne.
Danske Regioner finder, at der er tale om en misforståelse. Som det frem-
går af ”Rapport fra arbejdsgruppen om kriteriet for antal kilometer privat-
banespor” fra 2014, som der henvises til i svaret til Transportudvalget, er
bloktilskudskriteriet et paraplykriterium. Tilskud efter dette kriterium skal
bidrage til at dække udgifterne til lokalbanerne, men skal også bidrage til at
dække andre udgifter, regionerne har i forbindelse med regional udvikling.
Det vil sige, at tilskuddet efter dette kriterium også skal bidrage til at dække
eksempelvis udgifter til regional busdrift og udgifter i forbindelse med re-
gionale vækst- og udviklingsinitiativer. Hverken dette eller andre bloktil-
skud er således øremærkede til bestemte udgifter.
Baggrund
Transportministeren har på et spørgsmål til transportudvalget (spm. 44) om
statens overtagelse af lokalbanernes infrastruktur svaret:
”En rapport udarbejdet af det daværende Økonomi- og Indenrigsministeri-
um i 2014 har vist, at regionerne bruger færre penge på privatbanerne end
de modtager i bloktilskud og investeringstilskud begrundet i deres opgave
med privatbanerne. Regionerne havde således i 2013 et mindre forbrug på
172 millioner kr.
Dokument nr. 50203/15