Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 135
Offentligt
1590306_0001.png
Konsekvenser ved det svenske
transportøransvar
Deputation ved Transportudvalget
Torsdag d. 21. januar 2016
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Præsentation til brug for foretræde d. 21/1-16 om transportøransvar, fra HH-Ferries
1590306_0002.png
Dagsorden
1. Baggrunden for vores deputation i dag
2. Hvordan transportøransvaret håndhæves
3. Konsekvenser for pendlere og erhvervsliv
4. Mulige politiske løsninger
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Præsentation til brug for foretræde d. 21/1-16 om transportøransvar, fra HH-Ferries
1590306_0003.png
HH Ferries
Nøgletal for 2015:
7,4 mio. passagerer
1,4 mio. biler
391.000 lastbiler
20.000 busser
49.800 færgeafgange (dvs. i
gennemsnit 136 afgange pr.
dag)
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Præsentation til brug for foretræde d. 21/1-16 om transportøransvar, fra HH-Ferries
1590306_0004.png
1. Baggrund for deputationen
Et stigende antal asylansøgere i
Sverige i løbet af 2015
Derfor indførsel af transportøransvar
ml. Danmark og Sverige
ID-kontrol af alle rejsende pr. 4/1-16
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Præsentation til brug for foretræde d. 21/1-16 om transportøransvar, fra HH-Ferries
1590306_0005.png
2. Hvordan transportøransvaret
håndhæves
Vores udfordring:
Urimelig forskel mellem færgeoperatører og infrastrukturejere
Alle: Omfattende ID-
kontrol ved Helsingør
færgeleje, udføres af privat
selskab på kontrakt ved
HH-Ferries
Biler: Grænsekontrol udføres af
svensk Polis ved betalingsanlæg
Togpassagerer: ID-kontrol ved
Kastrup Station, udføres af privat
selskab
Grænsekontrol udføres af
svensk Polis
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Præsentation til brug for foretræde d. 21/1-16 om transportøransvar, fra HH-Ferries
1590306_0006.png
3. Konsekvenser for pendlere og
erhvervsliv
For pendlerne: Længere pendlertid, større
usikkerhed om en afgang nås, fravalg af
kollektiv trafik
For erhvervslivet: Højere
transportomkostninger, sværere at
bibeholde og tiltrække svensk arbejdskraft
For os: Væsentligt øgede udgifter til ID-
kontrol – uklare regelsæt
Foto: Anne-Mette Hermansen
6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Præsentation til brug for foretræde d. 21/1-16 om transportøransvar, fra HH-Ferries
1590306_0007.png
4. Mulige politiske løsninger
Mulighed for økonomisk kompensation til
transportører, der uberettiget får store
økonomiske konsekvenser
Mulighed for at indgå i en politisk dialog med den
svenske regering om at sidestille kravene mellem
HH-Ferries/øvrige transportører og andre
infrastrukturejere
Mulighed for at indgå i en politisk dialog med den
svenske regering om at begrænse ID-kontrollen
hurtigst muligt (selvfølgelig når situationen
tillader det)
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Præsentation til brug for foretræde d. 21/1-16 om transportøransvar, fra HH-Ferries
1590306_0008.png
Spørgsmål?
Henrik Rørbæk
CEO
Telefon: + 46 (0) 42 18 60 55
Mobil: + 46 (0) 703 28 60 55
Mail: [email protected]
www.hhferriesgroup.com
8