Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
1589315_0001.png
Idéfasehøring, VVM-undersøgelse
- Høringsnotat, Januar 2016
Elektrificering og opgradering Aarhus H.-Lindholm
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0002.png
Idéfasehøring
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0003.png
Forord
Med en politisk aftale fra 14. januar 2014 om Togfonden mellem den
daværende regering (S, SF og R), Dansk Folkeparti og Enhedslisten blev det
besluttet at investere i det danske jernbanenet med henblik på blandt andet
at reducere rejsetiden mellem de største danske byer, herunder i Østjylland.
Dette projekt omhandler hastighedsopgradering og elektrificering af
strækningen fra Aarhus H. til Aalborg.
Projektet styrker jernbanen og gør det mere attraktivt at rejse med tog.
Samtidig vil kortere rejsetid bidrage til at gøre Danmark mindre i
transportmæssig forstand. Med andre ord vil en kortere rejsetid både være en
fordel for pendlerne og for erhvervslivet.
Projektet gennemløber en VVM-proces (Vurdering af Virkninger på Miljøet)
med to offentlige høringer. Den første offentlige høring var en idéfasehøring,
der løb fra den 20. april 2015 til den 31. maj 2015 for at indhente forslag fra
offentligheden om de forhold, der skal tages hensyn til i de videre
undersøgelser.
Ved høringsperiodens start udgav Banedanmark idéfaseoplægget ‘Debatoplæg
– Elektrificering og opgradering Aarhus H. – Lindholm’,
hvor Banedanmark
informerede om projektets baggrund og muligheder. Debatoplægget kan ses
www.bane.dk/aarhus-lindholm.
Banedanmark har modtaget 20 høringssvar i løbet af høringsperioden.
Alle henvendelser og idéer er blevet vurderet og indgår i det videre arbejde, i
det omfang, de inden for de økonomiske, tekniske og miljømæssige rammer
kan forbedre beslutningsgrundlaget for projektet.
God læsning
Martin Munk Hansen
Områdechef, Anlægsudvikling
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0004.png
Idéfasehøring
Indhold
Forord
Elektrificering og opgradering Aarhus H.-Lindholm
En fælles VVM for to projekter
Anlægsbeskrivelse
Kurveudretninger
Nedlæggelse af overkørsler
Opgradering af stationer
Elektrificering af jernbanen
Udskiftning af lave broer
Elektrificering på Aarhus Hovedbanegård
Kapacitetsudvidelser på Aarhus Hovedbanegård
Det videre forløb
Læsevejledning til høringssvarene
Høringssvar
Generelt
Elektrificering
Koordinering
Anlægsarbejder
Forslag til nye anlæg
Ny linjeføring
Ny linjeføring og ny banegård ved E45
Aarhus vest banegård
Gang og cykelforhold
Aarhus H.
Brabrand
Natur
Jord og jordforurening
Drikkevandsinteresser
Kulturelle interesser
Rekreative interesser
Støj og vibrationer
Klimatilpasning
Ekspropriation
Trafikalt
Togmateriel
Andet
Side
3
5
5
6
6
7
7
7
7
7
7
8
9
11
11
12
12
13
14
14
16
18
18
21
23
24
25
25
26
26
27
28
28
30
30
30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0005.png
Elektrificering og opgradering
Aarhus H.-Lindholm
En fælles VVM for to projekter
Med den politiske aftale fra 14. januar 2014 om Togfonden mellem den
tidligere regering (Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale
Venstre) og Dansk Folkeparti blev der vedtaget en række projekter, som kan
reducere rejsetiden mellem de største danske byer og udvide elektrificering i
Danmark.
For at nedbringe rejsetiden mellem bl.a. Odense
Aarhus og Aarhus
–Aalborg
skal en række tiltag gennemføres. Disse tiltag er ordnet i følgende projekter:
Elektrificering Fredericia
Lindholm:
Der skal sættes strøm på
banen, så man kan køre med velafprøvet el-standardmateriel. Disse
tog accelererer og bremser hurtigere og nedbringer derfor rejsetiden.
Samtidig udleder de ikke dieselpartikler langs banen. Jernbanen
elektrificeres ved at hænge køreledninger op i en række master langs
sporene. En række broer hen over banen er for lave til køreledningerne
og skal derfor udskiftes.
Kapacitetsudvidelse Aarhus H:
Kapaciteten på Aarhus
Hovedbanegård er i dag opbrugt. Det betyder, at spor og perroner på
Aarhus H skal ombygges, så der er mulighed for at køre flere tog til og
fra banegården end i dag.
Hastighedsopgradering Fredericia
Hobro:
Banen er anlagt i
ådalene og bugter sig derfor gennem landskabet. Ved at udrette visse
af banens skarpeste kurver og nedlægge overkørslerne kan der opnås
en højere hastighed på banen.
Disse tre projekter bliver på teknisk niveau undersøgt hver for sig, men vil
blive fremlagt som to geografisk afgrænsede VVM-undersøgelser, hvor den
ene ligger
nord
for Aarhus, og den anden ligger
syd
for Aarhus.
Denne VVM beskæftiger sig med Aarhus Hovedbanegård samt strækningen
nord
for Aarhus.
Det betyder at denne VVM beskæftiger sig med en elektrificering og
kapacitetsudvidelse på Aarhus H., en hastighedsopgradering mellem Aarhus
og Hobro samt en elektrificering mellem Aarhus og Lindholm, nord for
Aalborg.
I en særskilt VVM, der allerede er under udarbejdelse, undersøges en
hastighedsopgradering mellem Hobro og Aalborg. VVM-analysen herfor kan
ses på
www.bane.dk/opgraderinghobroaalb.
Idéfasehøring
En fælles VVM for to projekter
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0006.png
En række undersøgelser er i gang på strækningen. De bliver rapporteret i en samlet VVM-
redegørelse undtagen hastighedsopgraderingen mellem Hobro og Aalborg, der rapporteres i en
særskilt VVM-redegørelse.
Anlægsbeskrivelse
Kurveudretninger
Den eksisterende jernbane mellem Fredericia og Aarhus er anlagt i 1860’erne,
og banens linjeføring bærer præg af højdeforskelle i landskabet og tidligere
standsninger i landsbyer langs strækningen.
For at optimere udnyttelsen af banens maksimalhastighed er det nødvendigt
at foretage kurveudretninger på strækningen. Dette gøres ved at ændre
banens forløb over korte delstrækninger hvor dens nuværende forløb har
skarpe kurver. Banen får herved et mindre kroget forløb, og togene kan
dermed opnå en højere hastighed. Der undersøges flere kurveudretninger, da
det endnu er usikkert, hvilke kurveudretninger der vil give størst tidsgevinst
for pengene.
Der vil herudover ske justeringer af spor og dæmninger på store dele af
strækningen.
Idéfasehøring
Anlægsbeskrivelse
6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
Nedlæggelse af overkørsler
Banens seks overkørsler er i dag årsag til væsentlige hastighedsnedsættelser
– af sikkerhedsmæssige årsager. Derfor nedlægges alle banens overkørsler og
vejforbindelserne erstattes af nye broer eller tunneler på tværs af banen.
Nedlæggelse af overkørslerne sker dermed ligeledes for at togene kan opnå
en højere hastighed på længere strækninger.
Opgradering af stationer
Hastigheden for de gennemkørende tog er i dag ligeledes nedsat på flere
stationer undervejs. Det vil være nødvendigt at foretage ændringer på disse
stationer – eksempelvis ved at opgradere perronerne og udskifte ældre
sporskifter. Således vil der ikke blive gået på kompromis med sikkerheden
ved, at hastigheden opgraderes gennem stationerne.
Elektrificering af jernbanen
For at kunne køre med moderne el-drevne tog skal banen forsynes med
køreledninger, hvorfra togene får strøm. Køreledningerne hænges over
sporene spændt op i master, der placeres langs banen. Køreledningerne
forsynes med strøm ved hjælp af et antal transformatorer langs banen.
Udskiftning af lave broer
For at gøre plads til køreledningerne over sporene, er det nødvendigt at
udskifte eller hæve en række af de broer, der leder vejtrafik hen over
jernbanen. Broerne er bygget i en tid før tanker om elektrificering, og har
derfor ikke den fornødne frihøjde mellem jernbanen og broen, som
køreledningerne kræver.
Elektrificering på Aarhus Hovedbanegård
På Aarhus H. er det ikke muligt at føre køreledningerne under hhv. M. P.
Bruuns Gade-broen og selve banegårdens vandrehal (bygningen mellem den
store forhal og Bruuns Galleri). Her vil det derfor enten være nødvendigt at
sænke spor og perroner eller at hæve eller udskifte hele eller dele af broen og
vandrehallen. Det kan derfor være, at vandrehallen skal ombygges, og
dermed vil få et andet visuelt indtryk, end den giver i dag.
Kapacitetsudvidelser på Aarhus Hovedbanegård
Kapaciteten på Aarhus H. er i dag opbrugt, og vil ikke kunne håndtere en øget
trafik. Det betyder, at banegårdens spor og perroner skal ombygges, så der i
fremtiden er mulighed for at køre flere og længere tog til og fra Aarhus end i
dag.
Idéfasehøring
Anlægsbeskrivelse
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0008.png
Strækningen mellem Aarhus og Lindholm skal have udrettet kurver, nedlagt overkørsler,
opgraderet stationer m.m.
Det videre forløb
Banedanmark udarbejder et beslutningsgrundlag til politisk behandling, og
gennemfører derfor en VVM-proces, hvor denne idéfasehøring er første skridt.
Idéfasehøringen vil indgå som en del af grundlaget for den politiske
beslutning om projektet.
Den anden offentlige høring ligger efter sommerferien 2016, hvor der igen er
mulighed for at komme med kommentarer til projektet. Høringsperioden
igangsættes med udsendelse af en VVM-redegørelse for projektet. I løbet af
perioden vil der blive afholdt en række borgermøder, der vil blive annonceret i
de lokale medier.
Efter den offentlige høring udarbejder Banedanmark et høringsnotat med
dokumentation af det gennemførte høringsforløb. Banedanmark vil også efter
denne høring anvende de indkomne kommentarer i det videre arbejde.
Banedanmark udarbejder herefter et beslutningsgrundlag til politisk
behandling.
Idéfasehøring
Det videre forløb
8
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0009.png
Efterfølgende vil projektet blive detailprojekteret, og bygget, så selve
anlægsarbejdet kan udføres.
Folketinget har i 2013 vedtaget en rammelov for elektrificering af
fjernbanenettet, mens hastighedsopgraderinger i Østjylland forventes
vedtaget af Folketinget ved anlægslov.
Læsevejledning til høringssvarene
For at give læserne et samlet overblik over alle henvendelser til projektet sker
behandlingen af høringssvarene tematisk frem for behandling af hvert
høringssvar for sig.
Høringssvarene og Banedanmarks kommentarer til høringssvar er samlet i så
få kategorier som muligt for at undgå gentagelser i kommentarerne. Nogle
høringssvar har karakter af rene holdningstilkendegivelser, og er derfor kun
refereret men ikke kommenteret.
Indholdet af alle henvendelser er søgt refereret så loyalt som muligt, men
hele ordlyden af de enkelte henvendelser er ikke gengivet.
Afsendere af høringssvar er opdelt i fem grupper:
B= Borger
F= Forening/Interesseorganisation
K= Kommune/Styrelse
M= Myndighed
V= Virksomhed
Afsenderne har hver fået et nummer og en bogstavbetegnelse, og disse er
oplistet nedenfor.
Alle indsendte høringssvar kan læses i den fulde ordlyd på Banedanmarks
hjemmeside.
Nummer
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Kategori
V
K
B
F
B
F
B
V
B
B
F
Afsender
Dansk Byggeri
Region Nordjylland
Paul Brandt Jensen
Dansk
Jernbaneforbund
Claus Egemose
Langå Miljøgruppe
Gert Poulsen
Museum Østjylland
Edvin Juhl
Ingelise Rasmussen
Danske
Behandling af høringssvar
starter s:
11
12, 13
14
11
14
18, 19
13
26
17
27
29
9
Idéfasehøring
Læsevejledning til høringssvarene
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0010.png
12
13
14
15
16
17
V
F
K
V
K
F
18
19
20
F
K
B
Handicaporganisationer
Dansk Erhverv
Cyklistforbundet
Naturstyrelsen
DSB
Aarhus Kommune
Danmarks
Naturfredningsforening
afdeling Favrskov
SPOR Jylland
Region Midtjylland
Ejlif A. Vrejlev
11
11,
11
11,
11,
11,
20
12, 13, 21, 28
21, 23, 25, 26, 28
24, 26
16
11
15
Idéfasehøring
Læsevejledning til høringssvarene
10
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0011.png
Høringssvar
Generelt
Dansk Byggeri (1V) har ingen bemærkninger til høringen.
Dansk jernbaneforbund (4F) har ingen bemærkninger til høringen.
Dansk Erhverv (12V) har ingen bemærkninger til høringen.
Cyklistforbundet (13F) anser gennemførelsen af Timemodellen og
elektrificeringen af jernbanen som et betydeligt og nødvendigt løft af den
kollektive trafik.
Naturstyrelsen (14K) gør opmærksom på, at selvom det ikke fremgår af
Banedanmarks idéoplæg, så forventer Naturstyrelsen, at de miljøforhold
afgørelsen om VVM-pligt er baseret på, behandles i VVM-redegørelsen.
DSB (15V) forudsætter, at de som ejer og ansvarlig for adgangsforhold og
kundeservice bliver inddraget i planlægningen af og beslutning af omfanget af
ombygninger mm. af stationsombygningerne.
Aarhus Kommune (16K) lægger stor vægt på realisering af Timemodellen, og
anser derfor projektet som en fordel for kommunen og hele landet.
Timemodellen og stationsnære placeringer indgår som væsentlige elementer i
kommunens udviklingsplan. Aarhus Kommune pointerer, at Aarhus H. er et
strategisk knudepunkt med direkte adgang til Aarhus City, letbane, busser og
regionaltog.
Aarhus Kommune (16K) ser positivt på planerne om elektrificering og
hastighedsopgradering, men pointerer, at det ikke er ligegyldigt, hvilken
løsning der vælges. Derfor vil Aarhus Kommune gerne i tæt dialog med
Banedanmark om det videre arbejde.
Danmarks Naturfredningsforening afdeling Favrskov (17F) ser gerne, at
strækningen bliver opgraderet så den kollektive trafik bliver styrket.
Region Midtjylland (19K) bakker op om projektet, som det er forelagt, da de
finder, at det er et projekt, som vil styrke den kollektive trafik i regionen.
Projektet har derfor høj prioritet for regionen, da de ønsker at mindske
trængslen på vejene og CO
2
-udslippet.
Region Midtjylland (19K) har sammen med de 19 kommuner i regionen
foreslået en elektrificering af jernbanen fra Fredericia til Aalborg samt
opgraderinger af såvel hovedbanen som de regionale strækninger.
Regionen (19K) påpeger desuden, at presset på Aarhus H. er stort, og at en
elektrificering og en kapacitetsudvidelse er nødvendig, hvis der skal køre flere
tog til og fra banegården.
Idéfasehøring
Generelt
11
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0012.png
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmarks ideoplæg er et oplæg for at indkalde ideer og forslag til
projektet fra offentligheden. Ideoplægget skal derfor ses som den indledende
høring for VVM-analysen. VVM-redegørelsen bliver primært baseret på de
tekniske undersøgelser samt de udvidelser en idefasehøring måtte
afstedkomme. Banedanmark er fuldt bevidst om, hvad afgørelsen om VVM-
pligt er baseret på, og tilrettelægger bl.a. sine VVM-undersøgelser på
baggrund af den.
DSB vil blive inddraget i planlægningsprocessen.
Banedanmark noterer sig, at Aarhus Kommune mener, at stationsnærheden i
forhold til Aarhus centrum er vigtig for en reduceret rejsetid mellem
storbyerne.
Aarhus Kommune deltager allerede nu i en række møder, hvor de forskellige
løsninger og muligheder drøftes. Aarhus Kommune vil også i fremtiden blive
inddraget i planlægningsarbejdet.
Banedanmark er enig i, at projektet styrker den kollektive trafik, mindsker
trængslen på vejene og afhjælper kapacitetsproblemerne på Aarhus H.
Elektrificering
Region Nordjylland (2K) påpeger, at en elektrificering fra Aarhus til Lindholm
ikke indeholder en bane til Aalborg Lufthavn. 2K påpeger dog, at Ny bane til
Aalborg Lufthavn vil være gennemført når Aarhus-Lindholm skal elektrificeres.
2K påpeger, at det er planlagt at køre elektriske tog helt til lufthavnen. Derfor
er det nødvendigt, at Aarhus
Lindholm også elektrificerer til Aalborg
Lufthavn.
Banedanmarks kommentarer:
Banen til Aalborg Lufthavn er blevet VVM-vurderet i et særskilt projekt. I
VVM-redegørelsen for banen til Aalborg Lufthavn er elektrificeringen også
undersøgt. Herefter vil banen til Aalborg bliver bygget, og først herefter vil
Banedanmarks elektrificeringsprogram elektrificere strækningen i
sammenhæng med strækningen Aarhus H.- Lindholm.
Koordinering
DSB (15V) påpeger, at der skal ske en koordinering med VVM-redegørelserne
for
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg,
samt
Hastighedsopgradering og
elektrificering Fredericia-Aarhus.
15V påpeger desuden, at der skal koordineres med Vejdirektoratet og
kommunerne, så der ikke udføres sporspærringer på tidspunkter, hvor større
vejarbejder medfører, at togbusserne ikke kan komme frem.
Idéfasehøring
Elektrificering
12
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0013.png
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark koordinerer alle anlægsprojekter internt i huset.
I detailplanlægningen vil de specifikke sporspærringer blive undersøgt, og i
den forbindelse vil togbussernes ruter også blive fastlagt, så togpassagererne
generes mindst muligt
Anlægsarbejder
Region Nordjylland (2K) påpeger, at det er et meget stort ønske fra parterne
bag det nye fremtidige regionale togsystem i Nordjylland, at opgraderingen af
perronerne også omfatter en hævning af perronhøjden til 55 cm., i det
omfang det er teknisk og økonomisk muligt.
7B spørger, hvilke muligheder Banedanmark vil benytte mht. jernbanebroen
over Limfjorden i forhold til hævning af broen for skibe.
7B tænker især på afstanden til kontravægten, og spørger om det er muligt at
køre over broklappen uden køreledning.
7B spørger desuden til sikkerhedsafstand til køreledninger på broen, herunder
kulturbroen som også bliver hævet.
DSB (15V) påpeger, at kurveudretningerne skal ske så langt fra stationer, at
det ikke ændrer på stationernes placering og funktionalitet.
15V foreslår desuden, at projektets konsekvenser for gangbroen til stationen i
Langå bør belyses. Hvis dette spor skal elektrificeres, vil gangbroen være for
lav.
Banedanmarks kommentarer:
Projektet ændrer som udgangspunkt ikke på perronhøjden på strækningen,
med mindre der som følge af elektrificering eller hastighedsopgraderingen
alligevel skal ske større ombygninger af perronerne.
I den næste fase af anlægsprojektet vil de anlægstekniske elementer blive
undersøgt nærmere, herunder elektrificering af jernbanebroen over
Limfjorden.
Stationernes placering og funktionalitet vil ikke som udgangspunkt blive
ændret, men mange forhold vurderes i arbejdet med at nedbringe rejsetiden.
Alle broer på strækningen indgår i VVM-vurderingen, og vil blive ombygget,
hvis sikkerhedsafstanden til køreledningerne ikke er høj nok.
Idéfasehøring
Anlægsarbejder
13
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0014.png
Forslag til nye anlæg
Ny linjeføring
5B foreslår, at man bygger en ny bane fra Brabrand til Randers, der i store
træk følger motorvejen. 5B påpeger, at denne bane bliver væsentlig kortere
end den eksisterende, og giver mulighed for maksimal hastighed – så
Timemodellen kan gennemføres.
5B ønsker derved, at den nuværende bane fremover kun skal blive befærdet
af få Intercitytog (Viborg/Struer) og ellers lokaltrafik.
5B påpeger, at så skal den gamle bane blot vedligeholdes, og man vil undgå
kurveudretninger, elektrificering (ud over en delstrækning til elektrificering)
samt lukning af to overkørsler.
3B foreslår en lignende linjeføring ved at genoplive en tidligere undersøgt ny
bane langs motorvejen fra Mundelstrup til Randers, der tidligere er politisk
fravalgt. I forhold til den tidligere undersøgte linjeføring foreslår 3B dog, at
banen kun etableres som enkeltsporet og til 160 km/t. 3B mener, at denne
variation er markant billigere end den tidligere undersøgte, og samtidig kan få
rejsetiden Aarhus-Aalborg helt ned på 53 minutter, og samtidig give
væsentlig kortere rejsetid Aarhus-Randers. Den kortere rejsetid giver, ifølge
3B, mulighed for at standse Superlyntog i fx Hobro eller Skørping og fortsat
gennemføre Timemodellen. 3B mener en sådan ny jernbane vil koste 2,7-3,0
mia. kr., og skriver samtidig, at denne løsning, trods den forventes at koste
yderligere ca. 1 mia. kr. end for nuværende afsat i Togfonden DK, vil have et
positivt samfundsøkonomisk afkast grundet øgede billetindtægter og mindre
materielbehov. 3B vil finansiere forslaget ved at udskyde andre af Togfonden
DK’s projekter. Endelig mener 3B, at anlæggelse af en ny bane må forventes
at genere passagererne mindre under udførelse end opgradering af den
eksisterende bane.
I tillæg til en ny bane foreslår 3B, at den eksisterende bane mellem Randers
og Hobro kan opgraderes for 0,25 mia. kr., hvorefter Timemodellen
København
Aalborg kan gennemføres uden at etablere en ny bane syd for
Aarhus, som det er planen, skriver 3B.
3B foreslår den nye linjeføring forberedt til to spor og til 300 km/t således, at
man i en senere fase kan gennemføre disse opgraderinger. Herefter foreslås
den eksisterende bane mellem Mundelstrup og Langå nedlagt, hvorefter 3B
foreslår Hinnerup, Hadsten og Langå betjent af Aarhus Letbane. Hvis der kan
køres med 300 km/t hele vejen mellem Aarhus og Aalborg, mener 3B, at
denne strækning kan befares på 30 min.
Ydermere foreslår 3B, at der kan etableres en skiftestation mellem den
foreslåede jernbane og den kommende Aarhus Letbane i Lisbjerg, hvor 3B
foreslår en større parkeringsplads til pendlere. Denne station vil ifølge 3B give
større passagergrundlag til især Letbanen.
Idéfasehøring
Forslag til nye anlæg
14
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
Desuden har 3B forslag til strækningen Fredericia
Aarhus samt Aarhus –
Galten
Silkeborg.
20B er togfører og kører ofte på strækningen mellem Aarhus og Lindholm og
påpeger, at komforten i toget er dårlig pga. mange kurver mellem Hadsten og
Aarhus. 20B mener, at man kan få en bedre linjeføring ved at køre langs
vestsiden af motorvejen mellem Yderup og nord for Grundfør. Efter Grundfør
skulle man tilslutte eksisterende bane mellem Hår og Tåstrup. Med denne
linjeføring mener 20B, at man vil kunne nøjes med at udrette resten af
strækningen mellem Hadsten og Randers en smule.
20B påpeger, at hans foreslåede linjeføring ville betyde, at Hinnerup skulle
betjenes af lokaltog på den nuværende linjeføring, og påpeger samtidig, at
man kunne lave en station i Søften.
Banedanmarks kommentarer:
5B’s forslag har været screenet i de indledende undersøgelser. Dog var der i
de indledende undersøgelser tale om en dobbeltsporet bane til 250 km/t.
Projektet blev ud fra en økonomisk og samlet trafikal effekt fravalgt i det
videre planlægningsarbejde.
Det er Banedanmarks vurdering, at etablering af en enkeltsporet bane til 160
km/t, på strækningen mellem Mundelstrup og Randers ikke vil være markant
billigere end den tidligere undersøgte. Således vil omkostninger til etablering
af krydsninger af veje og motorvejsafkørsler, mv. kun være marginalt billigere
i en enkeltsporsløsning end i en dobbeltsporsløsning. Såfremt banen skal
være forberedt til dobbeltspor, som foreslået af 3B, vil de pågældende bro og
tunnelanlæg være ens i de to løsninger. Omkostninger til etableringer af
byggepladser og til ekspropriationer som følge af projektet vil også være
meget ens, hvad enten der bygges et eller to spor.
I den tidligere undersøgte løsning indgår endvidere etablering af en ny bro
over Gudenåen samt en ny Randers Station. Disse anlægselementer vil være
ens, hvad enten der etableres et eller to spor.
3B foreslår endvidere, at banen udover at være forberedt til dobbeltspor, skal
være forberedt til 300 km/t. Dette kan imidlertid ikke lade sig gøre, da
kravene til bl.a. linjeføringen er markant anderledes for en bane til 300 km/t,
end for en bane til 160 km/t. Kravet om 300 km/t vil således medføre, at
banen skal have en helt anden linjeføring.
I den samfundsøkonomiske vurdering, fortaget ifm. den indledende
undersøgelse, er det forudsat, at både lyntog og IC-tog mellem Aalborg og
Aarhus skal køre ad den nye bane langs motorvejen. Derfor opnår begge
togsystemer en køretidsgevinst med øgede billetindtægter og reduceret
materielbehov til følge.
Etableres banen i stedet som en lang enkeltsporet strækning, til 160 km/t, vil
det ud over den længere køretid, som følge af lavere hastighed, endvidere
også kun være muligt, at køre et togsystem i timen per retning. En
Idéfasehøring
Forslag til nye anlæg
15
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
enkeltporet bane til 160 km/t vil derfor på ingen måde kunne opnå de samme
samfundsøkonomiske gevinster, som en dobbeltsporet bane til 250km/t.
Det er derfor Banedanmarks vurdering, at løsningen foreslået af 3B kun, i
bedste fald, kun vil give et marginalt bedre samfundsøkonomisk resultat end
den tidligere undersøgte og politisk fravalgte løsning. Det skal i den
forbindelse påpeges, at den tidligere undersøgte løsning havde et dårligt
samfundsøkonomisk afkast.
Ideen med en Timemodel er at opnå en times rejsetid mellem de største byer
i Danmark. Et ’rejsetidsoverskud’ mellem Aalborg og Aarhus kan derfor ikke
benyttes mellem Aarhus og Odense. En merinvestering nord for Aarhus kan
således ikke give en reduktion i projekterne syd for Aarhus. Dertil skal det
påpeges, at der er væsentligt flere der rejser mellem Aarhus og Odense end
der rejser mellem Aarhus og Aalborg. Det vil derfor være en væsentlig bedre
investering for samfundet, at reducere rejsetiden syd for Aarhus end nord for
Aarhus, da det vil komme mange flere rejsende til gode.
Udvidelser af Aarhus letbane, som forslået af 3B er ikke en del af denne
høring og bliver derfor ikke kommenteret
Den af 20B foreslåede nye linjeføring mellem Yderup og Hadsten vurderes
ikke at give tilstrækkelig rejsetidsreduktion ift. hvad denne løsning vil koste.
Opstartsomkostningerne til etablering af en ny banestrækning er store. Den
foreslåede linjeføring vurderes til ca. 15 km. Etableres en ny bane ad den
foreslåede linjeføring vurderes anlægsomkostningerne ift.
rejsetidsbesparelsen at være i omegnen af dobbelt så store som ved
opgradering af den eksisterende bane.
En station i Søften er tidligere vurderet i rapport om ”Optimering af
stationsstrukturen” (Trafikstyrelsen 2014). Her blev det vurderet at stationen
havde en negativ samfundsøkonomisk forrentning.
Ny linjeføring og ny banegård ved E45
SPOR jylland (18F) forslår at lave en undersøgelse af en ny
jernbanestrækning langs trafikkorridoren ved motorvej E45 fra vest for
Hørning til Lyngby, forbundet til eksisterende bane i begge ender, samt
etablering af et alternativ til Aarhus H – nemlig en ”Aarhus Vest banegård”.
18F ønsker at der bliver etableret en Aarhus Vest banegård ved
motorvejskrydset E45/Herningsmotorvejen. Aarhus V ville således blive en
gennemkørselsstation i modsætning til Aarhus H. Placeringen af en Aarhus V
banegård krydser den kommende nærbane til Galten. 18F mener at det vil
tage 8 minutter at tage nærbanen til Aarhus H.
18F påpeger at en sådan linjeføring vil være 12 km lang og være den mest
direkte linje i østjylland. Ifølge 18F vil den nye linjeføring tillade hastigheder
på op til 200 km/t mod 48 km/t i dag til Aarhus H. Ifølge 18F vil
rejsetidsbesparelsen være 16 minutter med en banegård i Aarhus Vest i
Idéfasehøring
Forslag til nye anlæg
16
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
forhold til at køre ad eksisterende bane forbi nuværende Aarhus H. I
beregningen er der taget højde for en standsningstid på 2 minutter ved
”Aarhus V”.
18F påpeger at Aarhus V vil få stor tilgængelighed fra Grenå-motorvejen,
Herning-motorvejen og E45, samt den kommende motorvej til Viborg. 18F
påpeger at placeringen vil muliggøre et parkér-og-rejs anlæg samt
busterminal, politistation og redningskorps.
18F mener også at regionalbanen fra Herning-Silkeborg-Skanderborg kan
forlænges til Aarhus V og dermed forstørre passagergrundlag med mere end
det Togfondens beregninger viser.
18F mener dermed at en Aarhus V banegård vil være til gavn for hele Midt-
og Østjylland.
Banedanmarks kommentarer:
I forslaget fra 18F etableres en ny bane uden om Aarhus og en ny banegård
ca. 10 km vest for den eksisterende Aarhus Hovedbanegård. Banedanmark vil
i den forbindelse gør opmærksom på, at et meget stort antal rejsende tager
toget for at stige af eller på i Aarhus, mens langt færre rejser med toget forbi
Aarhus. En ny bane uden om Aarhus anlagt til højere hastigheder og med en
gennemkørselsbanegård vil således give rejsetidsbesparelser for passagerer
fra eksempelvis Odense til Aalborg, mens der i rejsetiden for passagerer til og
fra Aarhus skal tillægges den resterende tur ind til Aarhus samt tidsforbrug og
ulempe ved at skifte tog. I den sammenhæng bemærkes det, at 18F
forudsætter en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg etableret, med hvilken
passagererne transporteres ind til Aarhus. Denne bane er endnu ikke politisk
besluttet.
Banedanmark vil også gøre opmærksom på, at togene på den foreslåede
strækning skal standse ved den nye station og derfor vil skulle sænke farten
frem mod stationen. Derved vil man ikke på banens fulde længde kunne
udnytte den høje hastighed der forudsættes i forslaget. På samme vis kan
banen mellem Hørning og Aarhus i dag befares med op til 180 km/t frem til
togene bremser ned og kører med lav hastighed ind til Aarhus H.
18F har ret i at den foreslåede stationsplacering i sammenhæng med et
parkér-og-rejs-anlæg ved motorvejen og busforbindelser hertil vil danne
grundlag for et andet opland til stationen end i dag. Det er dog Banedanmarks
vurdering at dette langtfra modsvarer antallet af passagerer, der skal til eller
fra Aarhus. Alle disse passagerer vil få forringet deres rejse.
Formålet med en opgradering af den eksisterende bane og banegård i Aarhus
samt anlæggelse af en ny bane syd for Aarhus, er at skabe grundlaget for en
samlet reduceret rejsetid mellem storbyerne. I den forbindelse giver det ikke
mening at lade togene køre udenom landets næststørste by, Aarhus.
Banedanmark erfarer ydermere at Skanderborg Kommune har fået udført en
analyse af en ny placering af Aarhus H, der konkluderer at dette samlet set er
en forringelse pga. den store lokale pendlertrafik..
Idéfasehøring
Forslag til nye anlæg
17
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
Aarhus vest banegård
Edwin Juhl (9B) foreslår at lede jernbanen udenom den eksisterende
hovedbanegård i Aarhus og i stedet etablere en ny banegård ved Marselis
Boulevard. 9B vil hermed lade togtrafikken køre udenom Aarhus midtby og
istedet lade Aarhus Letbane standse ved den nye banegård og herfra
transportere passagererne ind til midtbyen. Arealerne på det eksisterende
banelegeme foreslår 9B frasolgt og anvendt til bl.a. nyt fodboldstadion.
Forslaget bygger videre på et tidligere forslag fra Niels Kjær i JP Aarhus 24.
januar 2014, hvor 9B dog foreslår en anden placering af stationen.
9B mener at foreslaget vil betyde kortere køretid for togene på strækningen
og mener tillige at forslaget vil være billigere end at ombygge eksisterende
Aarhus H. 9B mener at frasalg af de tiloversblivende arealer kan finansiere
etablering af den nye bane og station samt nødvendige vejomlægninger.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark har gennemført en screening af anlægskonsekvenser,
driftskonsekvenser og konsekvenser for de rejsende ved etablering af en
sådan ny hovedbanegård ved Eskelund/Kongsvang. Screeningen peger på, at
det ny stationsanlæg samt shunt m.v. vil koste ca. 3 mia. kr., hvilket er 5-6
gange mere end det forventes, at en ombygning af Aarhus H vil koste.
For de rejsende til og fra Aarhus vil flytningen af stationen til
Eskelund/Kongsvang samlet set medføre forlænget rejsetid, da der er
væsentligt flere stationsnære rejsemål ved Aarhus H end ved Kongsvang. Det
vurderes, at med en placering i Kongsvang vil de rejsende til/fra Aarhus
gennemsnit få en ulempe på 1�½-2�½ minutter. Passagerer, der rejser igennem
Aarhus, udgør ca. 20 pct. af de rejsende. De vil opnå en rejsetidsbesparelse
på 3-6 minutter sammenlignet med rejsen via Aarhus H. Dermed bliver de
samlede fordele for de gennemrejsende mindre end de samlede ulemper for
de rejsende til og fra Aarhus.
Udflytningen af Aarhus H vil principielt medføre lavere driftsomkostninger for
DSB og Arriva som følge af den afkortede køretid samt færre kørte kilometer.
Den mindre attraktivitet for passagererne vil dog betyde at færre vil tage
toget, og dermed færre billetindtægter.
Samlet set er det Banedanmarks vurdering, at en placering af Aarhus H ved
Eskelund/Kongsvang, på ingen måde kan medføre gevinster, der kan stå mål
med en anlægsinvestering på ca. 3 mia. kr. Banedanmark indstiller derfor at
der ikke gennemføres videre undersøgelser af en ny Aarhus H placeret ved
Eskelund/Kongsvang.
Gang og cykelforhold
Langå Miljøgruppe (6F) foreslår, at der bliver etableret en fodgænger- og
cyklisttunnel under banen i byen Sølyst overfor Langå skole.
Idéfasehøring
Forslag til nye anlæg
18
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0019.png
6F påpeger at tunnelen kun kan gennemføres i forbindelse med
anlægsarbejder på banen.
6F påpeger at der allerede i dag er en del uautoriseret trafik over
banelegemet. Dette skyldes at Langå-borgernes adgang til Gudenåen, er
yderst begrænset, fordi banen ligger mellem byen og åen.
6F påpeger at en tunnel vil:
Skabe let og lovlig adgang til Gudenåen for beboerne i Sølyst og
Digterparken.
Give skole og børnehave adgang til naturen i Gudenåområdet.
Sikre en skolevej fra Skovlystområdet.
6F’s forslag til en cykel- og gangtunnel under banen
6F vurderer at den bedste placering for en tunnel vil være lidt syd for
jernbanesvinget (se kort). 6F påpeger at jernbanedæmningen er meget høj
på dette sted – ca. 3 meter.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark vil gerne se på mulighederne for at koordinere et
gangtunnelprojekt med opgraderingerne på banen, såfremt Randers
Kommune ønsker dette og finansierer udgifterne til en sådan
tunnelforbindelse samt at det tidsmæssigt lader sig gøre med en samlet
projektering. Den økonomiske ramme for opgraderingen tillader således ikke,
at Banedanmark finansierer anlæg ud over de tiltag, der er nødvendige for
ikke at forringe eksisterende gangforhold.
---------------------------------------------------
6F påpeger at der i idéoplægget fjernes to overkørsler, og spørger om der i
stedet bliver etableret en passage ved Stationsvej i Stevnstrup.
6F ønsker at vide hvad der skal ske med broen over banen ved Skovbrynet,
som indgår i cykelsti 29?
Miljøgruppen foreslår, at Banedanmark og Randers kommune aftaler en
forlægning af sti 29 langs nordsiden af banen til Skovbrynet i Stevnstrup (ca.
Idéfasehøring
Forslag til nye anlæg
19
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0020.png
600 meter), så stien kan anvende den kommende passage ved
Stationsvej/Stationspladsen.
6F’s forslag til en omlægning af sti nummer 29
Cyklistforbundet (13F) mener at det er oplagt at tænke supercykelstier og
rekreative ruter ind langs de nye og allerede etablerede jernbaner i Danmark.
Dette skulle anlægges parallelt med anlægsarbejdet.
13F anser det som oplagt at forbedre tilgængeligheden for cyklister på
stationerne. Her tænkes især på cykelparkering.
13F ønsker at det bliver undersøgt hvad etablering af en cykelinfrastruktur vil
koste i forbindelse med eksempelvis kurveudretninger af banen. 13F mener at
det vil være økonomisk fordelagtigt at samtænke cykelinfrastruktur og
jernbanen.
13F påpeger at der vil være ekstra omkostninger ved at indtænkte cykelruter
langs banen. 13F mener dog at dette bliver tjent hjem på sigt når de
samfundsøkonomiske effekter af øget cykelpendling og cykelturisme bliver
indregnet.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark etablerer erstatsningsanlæg der sikrer adgang til alle arealer,
som hhv. overkørslerne og eksisterende broer giver adgang til.Banedanmark
undersøger i samarbejde med Randers Kommune hvordan den rekreative sti
skal forløbe i den fremtidige situation. Herunder undersøges i hvilket omfang
stiens krydsninger af banen kræver medfinansiering af kommunen.
Banedanmark etablerer cykelstier, der indgår som en del af et
erstatningsanlæg. Anlæg af nye cykelstier og rekreative cykelruter langs
Idéfasehøring
Forslag til nye anlæg
20
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0021.png
jernbaner i Danmark er bl.a. et kommunalt anliggende, og vil derfor skulle
finansieres lokalt..
Etablering af cykelparkering og øget tilgængelighed på stationerne for
cyklister er ikke en del af projektet. Dog reetableres eksempelvis
cykelparkering, hvor projektets anlæg ændrer eksisterende forhold. På Aarhus
Hovedbanegård samarbejdes der med Aarhus Kommune om en løsning for
cykelparkeringsforholdene på Bruuns Bro i forbindelse med projektet.
Aarhus Hovedbanegård
DSB (15V) ønsker at vejbroen i M. P. Bruuns Gade og Vandrehallen udføres
ved at hæve eller udskifte broen og Vandrehallen i stedet for at sænke
sporene.
En sporsænkning vil nemlig (pga. krav til gradienter) indebære, at banen skal
opgraves og ombygges på en så lang strækning syd og vest for Aarhus H, at
adgangen til DSB’s værksteder i Sonnesgade, vil blive afbrudt, hvilket vil gøre
det umuligt for DSB at afvikle store dele af fjern- og regionaltrafikken mens
anlægsarbejdet står på.
For så vidt angår en hævning eller udskiftning af vandrehallen og vejbroen vil
DSB’s adgang til værkstederne i Sonnesgade ikke blive påvirket, dog må
anlægsarbejdet i vandrehallen forventes at indebære, at der i en periode ikke
vil kunne vendes tog på "østlige plads". Efter den 26. august 2016 (ophør af
nærbanedriften) vil der dog kunne kompenseres herfor, idet perronsporene 2
til 7 vil være til rådighed og dermed mindre behov for at vende tog på østlige
plads.
DSB (15V) påpeger at hævning/udskiftning af vandrehallen og vejbroen skal
ombygges forskudt, så den anden vej kan benyttes som adgang for
passagererne. Denne alternative adgangsvej bør udvides fra i forhold til i dag,
så der er tilstrækkelig kapacitet.
Banedanmarks kommentarer:
I den videre undersøgelser bliver en række muligheder undersøgt. Det gælder
bl.a. både en hævning af broen og en sænkning af sporene. DSB’s grunde til
bl.a. at ønske en hævning tages med i de videre undersøgelser af hvad der
vejer for og imod.
Banedanmark medtænker adgangsveje i sine anlægsplaner og sørger altid for
at anlægsarbejdet ikke spærrer unødigt og at omveje bliver så korte som
muligt. Banedanmark er enig i at det er vigtigt at finde en løsning, der kan
håndtere passagermængden til stationen.
_______________________________________________
Aarhus Kommune (16K) pointerer at Timemodellen og stationsnære
placeringer indgår som væsentlige elementer i kommunens udviklingsplan.
16K understreger at mange passagerer til Aarhus har mål i midtbyen eller i
områder der let kan nås med letbanen.
Aarhus Kommune (16K) ønsker en dialog om
Opretholdelse af stabil togtrafik i anlægsfasen.
Idéfasehøring
Aarhus Hovedbanegård
21
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
Opretholdelse af gode passagermuligheder på tværs af banegraven for
gående og cyklister i anlægsfasen især hvis der vælges en løsning hvor
M.P. Bruuns bro og vandrehallen skal erstattes af nye højere løsninger.
Opretholdelse af trafik på Værksmestergade og adgang til P-huset i
Bruuns galleri.
Undersøgelse af forskellige anlægsmuligheder for Aarhus H. herunder
flytning af perronerne mod vest, som alternativ til ombygning af
stationen.
Sikring af muligheden for etablering af et nyt trafikknudepunkt ved
Brabrand og for en ny bane til Silkeborg.
En afklaring af forholdene omkring flytning af busterminalen.
Mulighed for at der kan etableres flere stop for regionaltog på
strækningerne mod nord (Langå og Aalborg), syd (skanderborg) og
vest (silkeborg)
16K fremfører at en eventuel ændring af Bruuns bro bør sikre
opretholdelse af bebyggelse langs broen samt tage højde for fremtidigt
letbanetracé.
16K påpeger at et alternativ til hævning af vandrehallen kan være en
dispensation fra fritrumsprofilerne. En anden mulighed er at undlade at
elektrificere hele vejen under banegården, men kun til den vestlige del af
banegården. Dette vil medføre at det kun er under Bruuns bro at frihøjden
skal hæves. I en sådan situation kan godset køre i det sydlige spor hvor det
formodentlig kan skabes nok frihøjde.
16K påpeger at M.P. Bruuns gade og Værkmestergade er væsentlige
trafikforbindelser og at de derfor bør opretholdes (i anlægsfasen,
red.).
16K
påpeger desuden at der, i M.P. Bruuns gade, skal sikres mulighed for
fremtidig etablering af letbane til Park Allé og Banegårdspladsen. Samt
mulighed for at forlænge Værkmestergade til Åhavevej.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark er enig med Aarhus Kommune i at stationsnære placeringer er
vigtige elementer i en reduceret rejsetid mellem storbyerne.
Banedanmark har allerede haft meget dialog med Aarhus kommune og denne
tætte kontakt vil naturligvis fortsætte i et projekt hvis formål bl.a. er at
betjene Aarhus H bedre end i dag. De mange punkter der nævnes er alle ting
der bør berøres ved de koordinerende møder indtil en endelig løsning og
udførselsplan lægger fast.
En del af Banedanmarks undersøgelser omhandler hvorledes
køreledningssystemet kan tilpasses så hævninger/udskiftninger af broer og
bygninger ikke hindrer banens funktion. På samme vis undersøges
alternativer til en hævning/udskiftning af hhv. Bruuns bro og vandrehallen –
herunder en sænkning af sporene under disse samt en afkortning af sporene
til lige vest for vandrehallen hhv. lige vest for Bruuns bro.
Det er ikke teknisk muligt at etablere kørestrøm under vandrehallen uden at
øge frihøjden. En dispensation er derfor ikke en mulighed.
Idéfasehøring
Aarhus Hovedbanegård
22
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0023.png
I den videre VVM analyse vil de trafikale forhold blandt andet blive belyst. Det
betyder at både banetrafik, vejtrafik, omvejskørsel og fodgænger/cyklisttrafik
vurderes både i anlægsfasen og i en senere driftfase. I den forbindelse vil
samspillet med letbanen også blive vurderet. Alle disse forhold er med til at
bestemme den endelige løsning og udførelsen af denne.
Brabrand
Aarhus Kommune (16K) påpeger at der med Brabrand station skal tages
hensyn til muligheden for at etablere en bane til Silkeborg.
16K påpeger at der også bør sikres muligheder for en fremtidig trafikterminal
for skift mellem tog, letbane, biler og cykler. En sådan terminal vil gøre det
lettere for letbanen at betjene et større opland.
Ved udskiftning af broerne ved Silkeborgvej og Selkærvejs krydsning, bør det
sikres at Silkeborgvej kan udvides til 4 spor på sigt. Udskiftningen af
Silkeborgvejs krydsning af banen bør ske under hensyn til udformningen af
vejkrydset Silkeborgvej-Stenbækvej og til muligheden for fremtidig etablering
af letbane til Brabrand. 16K oplyser desuden at Aarhus kommune forventer at
påbegynde VVM proceduren for letbane-etapen til Brabrand efter
sommerferien i år.
16K påpeger desuden at det bør sikres at der bliver afsat plads til et
yderligere spor i forbindelse med etableringen af en bane til Silkeborg.
16K ønsker desuden at en evt. kurveudretning på strækningen Brabrand –
Mundelstrup tager hensyn til muligheden for at etablere bane til Silkeborg og
på længere sigt etablering af banebetjening af transportcentret.
Banedanmarks kommentarer:
Det er Banedanmarks erfaring at projekters prioritering kan ændre sig. Derfor
forholder Banedanmark sig ikke til projekter der endnu ikke er besluttet. Det
sker for at afgrænse VVM-projektets rammer.
Såfremt et baneprojektet er langt i en beslutningsproces vil Banedanmark, i
det omfang det er muligt, naturligvis sørge for ikke at gennemføre anlæg som
kan umuliggøre de nye lokale anlæg. En eventuel fremtidig station ved
Brabrand vil derfor skulle indpasse sig til det baneanlæg, som på det aktuelle
tidspunkt er besluttet på strækningen.
Hvis broerne ved de nævnte veje skal gøres bredere end i dag, vil det skulle
gennemføres med kommunal medfinansiering. Det vil være en opgave for
eventuelle fremtidige vej- og letbaneprojekter at forholde sig til det
baneanlæg der ligger på strækningen på det aktuelle tidspunkt. Hvis
projekterne besluttes inden Banedanmark planlægningsfase er afsluttet vil
Banedanmark selvfølgelig forsøge at koordinere med de fremtidige projekter.
Idéfasehøring
Brabrand
23
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0024.png
Natur
Danmarks naturfredningsforening afdeling Favrskov (17F) forslår at følgende
bør belyses i VVM undersøgelsen af projektet og senere medtages i projektet.
17F påpeger at strækningen mellem Hadsted og Lerbjerg (Vissing Enge) er
udlagt som potentiel naturgenopretning i kommuneplanen. For at bevare mest
muligt af området foreslår 17F at der bygges en lav bro henover området i
stedet for en dæmning.
17F påpeger at hvis der bygges en dæmning bør de eksisterende slyngninger
af åen bevares og dermed skal der være to broer ved en ny dæmning.
17F modsætter sig en forlægning af åen, men hvis en sådan gennemføres
alligevel bør der mindst skabes en tilsvarende slyngning så naturforholdene i
åen tilgodeses med naturlig hydrologi med mulighed for oversvømmelse.
17F ser gerne at den gamle banestrækning fjernes helt eller delvist til en
højde der netop er over højeste vandstand i åen så dæmningen kan indgå
som sti i det samlede stiforløb (se rekreative interesser).
17F ser gerne at Lilleåen på strækningen mellem Essendrup og Laurbjerg
genetableres til sit oprindelige forløb.
17F appellerer til at man behandler skoven nænsomt i dette område i
anlægsfasen, da det er meget gammel skov der er naturmæssigt meget
værdifuld.
17F påpeger desuden at der er en massiv opvækst af gyvel på disse
strækninger og at den betragtes som en invasiv art. Derfor efterlyser de at
Banedanmark laver en massiv indsats mod gyvel.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark er opmærksom på at området har en særlig naturmæssig
karakter. En mindre forlægning af banen vil som udgangspunkt ikke ændre på
barriereeffekten. Banedanmark etablerer naturligvis de
afværgeforanstaltninger, som man er forpligtet til, men en bro vurderes ikke
at være nødvendig. Samtidig vil en bro være markant dyrere end de
undersøgte løsninger og desuden tilføre en ny barriere.
Såfremt Banedanmark skal etablere kurveudretninger i området vil banen
skulle krydse åen på en række broer.
Banedanmark gennemfører afværgeforanstaltninger for den skade projektet
måtte påføre omgivelserne. Disse afværgeforanstaltninger vil svare til den
eventuelle skade projektet påfører.
Hvis der anlægges ny bane på korte strækninger for at få et mere lige forløb
af linjeføringen vil det betyde at der også er nogle banedæmninger langs den
nye bane som ikke skal bruges mere. På disse dæmninger vil spor, sveller og
ballaststen blive fjernet ligesom det øverste forurenede jord vil blive fjernet.
Dette betyder dog ikke at dæmningen bliver jævnet med jorden, men det
Idéfasehøring
Natur
24
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0025.png
afhænger af hvor høj den er i dag på det pågældende sted. Hvis den
resterende dæmning herefter skal benyttes til rekreativ sti vil det være et
kommunalt anliggende at etablere den.
Såfremt en å skal genetableres til sit oprindelige forløb er det en kommunal
opgave og ikke noget der vil blive udført i forbindelse med anlæggelsen af en
jernbane.
Banedanmark overholder sine forpligtelser i forhold til f.eks. fredskov og
følger de retningslinjer der er for eventuel etablering af erstatningsskov som
en afværgeforanstaltning.
Det er Banedanmarks forst-afdeling som står for vedligeholdet af beplantning
langs banen. Forst afdelingens primære opgave er at sikre sig at beplantning
og træer ikke udgøre en sikkerhedsrisiko for banen. F.eks. fjernes træer tæt
på el-ledningerne så de ikke kommer i berøring med de spændingsførende
dele. Gyvel bliver derfor fjernet i det omfang det udgører en sikkerhedsrisiko
for banen. Banedanmark har en strategi, herunder prioriterede midler til
bekæmpelse af kæmpe bjørneklo. Arten bliver både bekæmpet mekanisk og
kemisk. Derudover observeres og registreres kæmpe pileurt, som er ret
aggressiv, og i de tilfælde hvor kæmpe pileurt kommer ind på de tekniske
anlæg, bekæmpes den kemisk.
Jord og jordforurening
Aarhus Kommune (16K) påpeger at hele baneterrænnet er kortlagt som
forurenet og at der derfor skal være opmærksomhed på det i projektet.
Banedanmarks kommentarer:
Eftersom banen skal ligge samme sted som i dag vil der ikke blive gjort tiltag
mod forurenet jord i området. Det forurenede jord som afgraves bliver
bortskaffet efter gældende regler.
Drikkevandsinteresser
I forbindelse med kurverudretningen på strækningen Brabrand-Mundelstrup
gør Aarhus Kommune (16K) opmærksom på at der er væsentlige
drikkevandsinteresser i True Skov.
Banedanmarks kommentarer:
I VVM-undersøgelsen indgår en decideret undersøgelse af grundvand og
drikkevand. I denne undersøgelse vil projektets indvirkning på grundvand og
drikkevand blive undersøgt og der vil blive taget de nødvendige forholdsregler
for at disse ikke bliver påvirket af projektet.
Idéfasehøring
Jord og jordforurening
25
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0026.png
Kulturelle interesser
Museum Østjylland (8V) påpeger at der kan være registrerede fortidsminder i
de områder hvor der skal foretages kurveudretninger, nedlægges overkørsler,
udskiftes broer eller laves støjkompenserende tiltag. 8V minder desuden om
at der i forbindelse med jordarbejder kan fremkomme hidtil uregistrerede
fortidsminder.
Både registrerede og uregistrerede fortidsminder skal underkastes en
arkæologisk undersøgelse. 8V anbefaler at Museum Østjylland inddrages i en
tidlig fase af projekteringen, så risikoen for forsinkelser undgås.
DN Favrskov, Bidstrup gods og Favrskov kommune har netop gennemført et
stort stiprojekt til formidling af bl.a. de mange fortidsminder. 17F går ud fra
at projektet planlægges så det ikke går ud over disse fortidsminder.
Banedanmarks kommentarer:
I VVM-undersøgelsen af projektet bliver en række elementer undersøgt,
herunder de kulturhistoriske interesser i området.
I forbindelse med udarbejdelse af fagnotaterne til VVM-redegørelsen vil der
blive anmodet om en arkivalsk kontrol fra Moesgård Museum, Museum
Østjylland og
Nordjyllands Historiske Museum og den vil blive udgangspunkt for den videre
vurdering og håndtering af de kulturhistoriske interesser i området.
Rekreative interesser
I forbindelse med kurverudretningen på strækningen Brabrand-Mundelstrup
gør Aarhus Kommune (16K) opmærksom på at der er rekreative interesser i
True Skov.
Danmarks naturfredningsforening afdeling Favrskov (17F) foreslår at følgende
bør belyses i VVM undersøgelsen af projektet og senere medtages i projektet.
Generelt har 17F henvist til at anlægge et stisystem langs Lilleåen. De
påpeger selv at det er en kommunal opgave og sender derfor også deres
høringssvar til Favrskov kommune. Med høringssvaret gør de opmærksom på
at Banedanmark bør forberede muligheden for et sådant stisystem hvor det
kan lade sig gøre.
17F forslår at den gamle banestrækning mellem Haarvad og Hadsten bliver
bevaret uændret som en cykel og gangsti. Stien ville være en forbindelse
genne Lilleådalen mellem Hinnerup og Hadsten som længe har været
efterspurgt.
17F påpeger at arealet mellem den gamle og den nye strækning jernbane i
forvejen er skovbevokset. Derfor mener 17F at det vil være nærliggende at
udlægge det hele som offentlig skov med gode lysninger som afgræssende
overdrev.
17F mener at man skal benytte muligheden for at komme i besiddelse af
arealet vha. ekspropriation og derefter udlægge det som offentlig skov, da der
ikke er så meget offentlig skov med de adgangsmuligheder der er her.
Idéfasehøring
Kulturelle interesser
26
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0027.png
17F ser gerne at den gamle banestrækning mellem Essendrup og Laurbjerg
delvist fjernes til en højde lige over terræn og anlægges som rekreativ sti.
17F påpeger at man bør overveje en tunnel eller cykel/gangbro så man
forbinder stisystemet i Bidstrupskovene. DN Favrskov, Bidstrup gods og
Favrskov kommune har netop gennemført et stort stiprojekt til formidling af
bl.a. de mange fortidsminder.
17F påpeger at anlægget mellem Essendrup og Laurbjerg vil muligvis vil
konflikte med landevejen og påpeger at der bør være plads til en cykelsti her,
da det mangler.
Banedanmarks kommentarer:
I VVM-undersøgelsen indgår en undersøgelse af rekreative interesser. I denne
undersøgelse vil projektets påvirkning af de rekreative interesser blive
undersøgt og i hvilken grad projektet påvirker dem.
Som 17F gør opmærksom på er det en kommunal opgave at anlægge en
rekreativt stisystem. Såfremt Banedanmark skal forberede en krydsning af
banen for en rekreativ sti, kan kommunen ønske at det bliver taget med i
anlæggelsesplanen og finansiere dette.
Hvis der anlægges ny bane på korte strækninger for at få et mere lige forløb
af linjeføringen vil det betyde at der også er nogle banedæmninger langs den
nye bane som ikke skal bruges mere. På disse dæmninger vil spor, sveller og
ballaststen blive fjernet ligesom det øverste forurenede jord vil blive fjernet.
Dette betyder dog ikke at dæmningen fjernet. Hvis den resterende dæmning
herefter skal benyttes til rekreativ sti kan kommunen etablere denne.
Banedanmark eksproprierer ikke for at anlægge skov. Banedanmark
eksproprierer det nødvendige areal for at lave baneanlæg. Hvis der i den
forbindelse skal laves erstatningsnatur vil det blive etableret hvor kommunen
ønsker det eller vha. statens fredsskovspulje.
Farvskov Kommune kan ønske at denne stiforbindelse i Bistrupskovene tages
med i de forbindelser på tværs af banen som skal opgraderes eller etableres
som følge af projektet. Kommunen kan ligeledes ønske at en bro der skal
ombygges udvides med cykelsti. Begge anlægsudvidelser vil skulle
gennemføres med kommunal medfinansiering.
Støj og vibrationer
10B er beboer langs projektstrækningen og føler sig allerede i dag konstant
belastet af støjen fra forbikørende tog. 10B forudser at en forøgelse af
hastigheden også vil betyde en forøgelse af generne.
10B påpeger at de tidligere har forsøgt at få tilskud til støjdæmpende
foranstaltninger (f.eks. støjreducerende vinduer), men er blevet afvist. 10B
spørger om de selv skal bekoste støjdæmpende foranstaltninger mod støj der
ufrivilligt bliver påført fra banen eller om de bliver kompenseret?
Idéfasehøring
Støj og vibrationer
27
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0028.png
10B ønsker endvidere at vide hvor mange decibel tog så tæt op ad beboelse
må støje? 10B ønsker at vide om man som borger kan få foretaget en
støjmåling af Banedanmark, eller skal man selv foranstalte dette?
Aarhus Kommune (16K) anbefaler at have stor fokus på støj, vibrationer samt
andre gener i anlægsfasen. 16K påpeger at dette fokus er særligt vigtigt
omkring Aarhus Hovedbanegård, gennem Åby og Brabrand og hvor der ligger
boliger eller kolonihaver langs banen.
Banedanmarks kommentarer:
Når Banedanmark undersøger projektet bliver støjbelastningen langs banen
beregnet. I den forbindelse vil de ejendomme, som bliver støjbelastet over
grænseværdien samt udsat stigning på mere en 1 dB, få tilbudt tilskud til
støjisolering.
Grænseværdien for støj er på 64 dB som en gennemsnitsværdi over året,
hvor gene fra nattoge f.eks. tæller mere end genen fra et dagtog.
Da projektets påvirkninger først opstår når projektet er bygget vil
fastlæggelsen af støjens påvirkning blive beregnet og ikke målt. Ved at
beregne støjen kan støjisoleringen være på plads når anlægsprojektet er
færdigt, så generne fra en hastighedsforøgelse ikke bliver så markante.
Banedanmark undersøger hele strækningen og undersøger bl.a. støj og
vibrationer – også i anlægsfasen. Banedanmark forskelsbehandler ikke
afhængigt af hvor i landet en gene opstår. Der støjbeskyttes dog ikke ved
kolonihaver.
Klimatilpasning
Aarhus Kommune (16K) påpeger at der bør være stor opmærksomhed på
risikoen for oversvømmelse af banegraven ved skybrud.
Banedanmarks kommentarer:
I VVM-undersøgelsen af projektet bliver det undersøgt hvordan projektet kan
tilpasses klimaændringer, inden for de tekniske og økonomiske rammer.
Ekspropriation
DSB (15V) påpeger at DSB’s bygninger langs banen (der måske er lejede ud)
skal eksproprieres såfremt elektrificeringen gør dem ulovlige at benytte til
beboelse.
15V ønsker at DSB kompenseres for tabte lejeindtægter i bygge og
anlægsperioden.
Idéfasehøring
Klimatilpasning
28
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
DSB 15V ønsker at DSB får arealer/lokaler i størrelsen 1:1 efter ombygning af
Aarhus H. Funktionaliteten af disse 1:1 lokaler disponeres af DSB.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark eksproprierer alle i Danmark på samme vilkår. En midlertidig
ekspropriation i anlægsperioden vil følge de almindelige regler for tabte
lejeindtægter.
Banedanmark involverer løbende DSB i projektet og tager deres ønsker med i
den videre planlægning af projektet.
Der er to situationer, når man taler om ekspropriation - ordinære
ekspropriationer og fremrykkede ekspropriationer.
Ordinære ekspropriationer:
Banedanmark eksproprierer de ejendomme, der er nødvendige for anlæg af
banen. For dette projekt finder de ordinære ekspropriationer sted, når
Folketinget har vedtaget en anlægslov.
Ekspropriationer af ejendomme i forbindelse med projektet vil ske, når
projektet er politisk besluttet, og Banedanmark har fastlagt, hvilke arealer,
der skal bruges til at bygge banen – både permanent og midlertidigt.
Fremrykkede ekspropriationer:
I visse tilfælde kan transportministeren give tilladelse til fremrykket
ekspropriation (også kendt som "forlods overtagelse") af ejendomme, som
kan berøres særligt indgribende af et kommende projekt.
Dette gælder i tilfælde, hvor der er særlige personlige grunde hos ejeren, og
hvis ejendommen skønnes at blive særligt indgribende berørt af projektet.
”Særligt
indgribende” betyder, at der skal være en betydelig risiko for, at
ejendommen på et senere tidspunkt vil blive totaleksproprieret. Men man kan
også opnå fremrykket ekspropriation, hvis kun noget af ejendommen skal
eksproprieres, såfremt ejeren af en ejendom påføres væsentlige ulemper i
forbindelse med projektets gennemførelse. Den aktivitet, der foregår i
forbindelse med projektets gennemførelse, skal dog have et betydeligt
omfang. For begge situationer skal ejeren dog være omfattet af et særligt
tilfælde.
Som eksempel på særlige personlige grunde kan nævnes skilsmisse, flytning
til ældre/plejebolig, dødsfald, økonomiske ved tab af f.eks. job eller lign. Også
virksomheder kan blive forlods overtaget, hvis der f.eks. foreligger særlige
økonomiske forhold typisk med risiko for et væsentligt indtægtstab.
Forventede ændringer i ejendomspriserne vurderes ikke i sig selv som en
væsentlig økonomisk konsekvens.
Det er desuden et krav, at ejendommen ikke kan sælges på normale vilkår.
Ejeren skal dokumentere dette ved at anmode en ejendomsmægler om en
erklæring, hvor det bekræftes, at ejendommen ikke kan sælges på grund af
det kommende jernbaneprojekt.
Idéfasehøring
Ekspropriation
29
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589315_0030.png
Trafikalt
DSB (15V) forudsætter, at projektet udføres i den side, der ligger nærmest
Værkmestergade, og at toggangen dermed kan opretholdes i et lidt reduceret
omfang ved at benytte det gamle godsankomstspor (spor 80) og derefter
benytte sporene 20 og 30, ligesom i sommeren 2014.
Banedanmarks kommentarer:
Sporspærringer koordineres i samarbejde med DSB og anlægsarbejderne vil
blive tilrettelagt så de samlet set vil skabe færrest mulige gener.
Togmateriel
Danske handicaporganisationer (11F) påpeger at der, i forbindelse med
indkøb af nye tog, skal stilles krav i udbudsmaterialet om, at alle tog lever op
til krav om tilgængelighed. Dette er en vigtig forudsætning for at kunne leve
op til målsætningen i den handicappolitiske handlingsplan.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark bygger og vedligeholder banestrækninger i Danmark og står
derfor ikke for indkøb af tog eller togdrift. Eventuelle ønsker til indkøb af
togmateriel bør fremlægges for operatørerne.
Andet
Danske Handicaporganisationer (11F) påpeger at Danmark har tilsluttet sig
FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap, som pålægger
regeringen at sikre personer med handicap tilgængelighed på lige fod med
andre til bl.a. transportmidler.
11F påpeger derfor, at der i forbindelse med elektrificering og opgradering af
Aarhus H – Lindholm skal tages højde for handicapforhold/tilgængelighed,
som 11F påpeger at regeringen også har tilsluttet sig i sin handicappolitiske
handlingsplan. 11F påpeger at Banedanmark skal leve op til regler og af
inddragelse af repræsentanter for handicaporganisationerne
.
11F påpeger at Strækningen Aarhus H - Lindholm skal leve op de
grundlæggende principper:
Princippet om uafhængighed skal sikre, at flest muligt kan bevæge sig
fra A til B på egen hånd uden at være afhængig af andre.
Princippet om spontanitet skal sikre, at rejsende med handicap ikke
stilles ringere end andre passagerer i forhold til at kunne tage kollektiv
transport spontant.
Princippet om kompensation omfatter mulighed for assistance, hvor en
person med handicap, uanset tilgængelige transportmidler eller ej, har
behov for assistance for at kunne benytte kollektiv transport.
Idéfasehøring
Trafikalt
30
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
Banedanmarks kommentarer:
Såfremt Banedanmark laver større ombygninger af stationer på strækningen,
bliver de ombyggede elementer etableret så de følger de gældende regler og
standarder.
Idéfasehøring
Andet
31