Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
1589314_0001.png
Idéfasehøring, VVM-undersøgelse
- Høringsnotat, januar 2016
Elektrificering og hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0002.png
Høringsnotat,
Idefasehøring
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0003.png
Forord
Med en politisk aftale fra 14. januar 2014 om Togfonden mellem den
daværende regering (S, SF og RV), Dansk Folkeparti og Enhedslisten blev det
besluttet at investere i det danske jernbanenet med henblik på blandt andet
at reducere rejsetiden mellem de største danske byer, herunder i Østjylland.
Dette projekt omhandler en hastighedsopgradering og elektrificering af
strækningen mellem Fredericia og Aarhus.
Projektet styrker jernbanen, og gør det mere attraktivt at rejse med tog.
Samtidig vil det bidrage til at gøre Danmark mindre i transportmæssig
forstand. Med andre ord vil en kortere rejsetid både være en fordel for
pendlerne og for erhvervslivet.
Projektet gennemløber en VVM-proces (Vurdering af Virkninger på Miljøet)
med to offentlige høringer. Den første offentlige høring var en idéfase, der løb
fra den 18. september 2015 til den 30. oktober 2015 for at indhente forslag
fra offentligheden om de forhold, der skal tages hensyn til i de videre
undersøgelser.
Ved høringsperiodens start udgav Banedanmark et debatoplæg, hvor
Banedanmark informerede om projektets baggrund og muligheder.
Debatoplægget kan ses på
www.bane.dk/fredericia-aarhus.
Banedanmark har modtaget 23 høringssvar i løbet af høringsperioden.
Alle henvendelser og idéer er blevet vurderet og indgår i det videre arbejde i
det omfang, de inden for de økonomiske, tekniske og miljømæssige rammer
kan forbedre beslutningsgrundlaget for projektet.
God læsning
Martin Munk Hansen
Områdechef, Anlægsudvikling
3
Forord
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0004.png
Idéfasehøring
Indhold
Forord
Elektrificering og hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus
Én fælles VVM for to projekter
Anlægsbeskrivelse
Kurveudretninger
Opgradering af stationer
Elektrificering af jernbanen
Udskiftning af lave broer
Det videre forløb
Læsevejledning til høringssvarene
Afsendere af høringssvar
Høringssvar
Generelt
Elektrificering
Koordinering med interessenter
Broer
Ny linjeføring
Visuelle forhold
Rekreative interesser
Støj og vibrationer
Ekspropriation
Trafikalt
Elektromagnetisme
Samfundsøkonomi
Side
3
5
5
6
6
6
7
7
7
8
9
10
10
11
12
13
14
17
17
17
18
19
21
22
4
Forord
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0005.png
Elektrificering og
hastighedsopgradering
Fredericia-Aarhus
Én fælles VVM for to projekter
Med den politiske aftale fra 14. januar 2014 om Togfonden mellem den
tidligere regering (S, SF og RV) og Dansk Folkeparti og Enhedslisten blev der
vedtaget en række projekter, som kan reducere rejsetiden mellem de største
danske byer og øge elektrificering i Danmark, herunder i bl.a. Østjylland.
Disse tiltag er ordnet i følgende projekter:
Elektrificering Fredericia-Lindholm:
Der skal sættes strøm på
banen, så man kan køre med velafprøvet el-standardmateriel. Disse
tog accelererer og bremser hurtigere og nedbringer derfor rejsetiden.
Samtidig udleder de ikke dieselpartikler langs banen. Jernbanen
elektrificeres ved at hænge køreledninger op i en række master langs
sporene. En række broer hen over banen er for lave til
køreledningerne, og skal derfor udskiftes.
Kapacitetsudvidelse Aarhus H:
Kapaciteten på Aarhus
Hovedbanegård er i dag opbrugt. Det betyder, at spor og perroner på
Aarhus H skal ombygges, så der er mulighed for at køre flere tog til og
fra banegården end i dag.
Hastighedsopgradering Fredericia-Hobro:
Banen er anlagt i
ådalene, og bugter sig derfor gennem landskabet. Ved at udrette visse
af banens skarpeste kurver og nedlægge overkørslerne, kan der opnås
en højere hastighed på banen.
Disse tre projekter bliver på teknisk niveau undersøgt hver for sig, men vil
blive fremlagt som to geografisk afgrænsede VVM-undersøgelser, hvor den
ene ligger
nord
for Aarhus, og den anden ligger
syd
for Aarhus.
Denne VVM beskæftiger sig med strækningen
syd
for Aarhus.
Det betyder, at denne VVM beskæftiger sig med en elektrificering og
kapacitetsudvidelse mellem Fredericia og Aarhus. Kapacitetsudvidelsen på
Aarhus H. hører til den nordlige strækning.
Elektrificering og opgradering
Aarhus H – Lindholm
kan der læses mere om på
www.bane.dk/aarhus-
lindholm.
I en særskilt VVM, der allerede er under udarbejdelse, undersøges anlæg af
en ny bane mellem Hovedgård og Hasselager. Det projekt kan der læses mere
om på
www.bane.dk/hovedgaard-hasselager.
Idéfasehøring
Elektrificering og hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0006.png
Kortet viser den strækning som dette VVM-forløb omhandler.
Anlægsbeskrivelse
Kurveudretninger
Den eksisterende jernbane mellem Fredericia og Aarhus er anlagt i 1860’erne,
og banens linjeføring bærer præg af højdeforskelle i landskabet og tidligere
standsninger i landsbyer langs strækningen.
For at optimere udnyttelsen af banens maksimalhastighed er det nødvendigt
at foretage kurveudretninger på strækningen. Dette gøres ved at ændre
banens forløb over korte delstrækninger, hvor dens nuværende forløb har
skarpe kurver. Banen får herved et mindre kroget forløb, og togene kan
dermed opnå en højere hastighed. Der undersøges flere kurveudretninger, da
det endnu er usikkert, hvilke kurveudretninger der vil give størst tidsgevinst
for pengene.
Der vil herudover ske justeringer af spor og dæmninger på store dele af
strækningen.
Opgradering af stationer
Ligeledes er hastigheden for de gennemkørende tog i dag nedsat på flere
stationer undervejs. Det vil være nødvendigt at foretage ændringer på disse
stationer – eksempelvis ved at opgradere perronerne og udskifte ældre
sporskifter. Således vil der ikke blive gået på kompromis med sikkerheden
ved, at hastigheden opgraderes gennem stationerne.
Idéfasehøring
Elektrificering og hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus
6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0007.png
Elektrificering af jernbanen
For at kunne køre med moderne eldrevne tog skal banen forsynes med
køreledninger, hvorfra togene får strøm. Køreledningerne hænges over
sporene spændt op i master, der placeres langs banen. Køreledningerne
forsynes med strøm ved hjælp af transformatorer langs banen.
Udskiftning af lave broer
For at gøre plads til køreledningerne over sporene er det nødvendigt at
udskifte eller hæve en række af de broer, der leder vejtrafik hen over
jernbanen. Broerne er bygget i en tid før tanker om elektrificering, og har
derfor ikke den frihøjde mellem jernbanen og broen, som køreledningerne
kræver.
Strækningen mellem Fredericia og Aarhus skal have udrettet kurver, opgraderet stationer m.m.
Det videre forløb
Banedanmark udarbejder et beslutningsgrundlag til politisk behandling, og
gennemfører derfor en VVM-lignende proces, hvor denne idéfasehøring er
første skridt. Idéfasehøringen vil indgå som en del af grundlaget for den
politiske beslutning om projektet.
Den anden offentlige høring forventes at blive afholdt i vinteren 2016-17,
hvor der igen er mulighed for at komme med kommentarer til projektet.
Høringsperioden igangsættes med udsendelse af en VVM-redegørelse for
Idéfasehøring
Elektrificering og hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0008.png
projektet. I løbet af perioden vil der blive afholdt en række borgermøder, der
vil blive annonceret i de lokale medier.
Efter den offentlige høring udarbejder Banedanmark et høringsnotat med
dokumentation af det gennemførte høringsforløb. Banedanmark vil også efter
denne høring anvende de indkomne kommentarer i det videre arbejde.
Banedanmark udarbejder herefter et beslutningsgrundlag til politisk
behandling.
Efterfølgende vil projektet blive detailprojekteret og bygget.
Folketinget har i 2013 vedtaget allerede en rammelov for elektrificering af
fjernbanenettet, mens hastighedsopgraderingerne i Østjylland forventes
vedtaget af Folketinget ved anlægslov.
Læsevejledning til høringssvarene
For at give læserne et samlet overblik over alle henvendelser til projektet sker
behandlingen af høringssvarene tematisk frem for, at hvert høringssvar
behandles for sig.
Høringssvarene og Banedanmarks kommentarer til høringssvar er samlet i så
få kategorier som muligt for at undgå gentagelser i kommentarerne.
Indholdet af alle henvendelser er søgt refereret så loyalt som muligt, men
hele ordlyden af de enkelte henvendelser er ikke gengivet.
Afsendere af høringssvar er opdelt i fem grupper:
B= Borger
F= Forening/Interesseorganisation
K= Kommune
M= Myndighed: Region, styrelse osv.
V= Virksomhed
Afsenderne har hver fået et nummer og en bogstavbetegnelse, og disse er
oplistet nedenfor.
Alle indsendte høringssvar kan læses i den fulde ordlyd på Banedanmarks
hjemmeside.
Idéfasehøring
Elektrificering og hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus
8
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0009.png
Afsendere af høringssvar
Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Kat.
F
B
F
V
M
F
K
B
V
K
F
B
F
V
M
B
K
V
B
K
K
F
B
Navn
LO Aarhus
Kristian Terp
Dansk Erhverv
Energinet.dk
Region Midtjylland
Cyklistforbundet og Dansk
Cykelturisme
Horsens Kommune
Ellen Odgaard
TDC A/S
Vejle Kommune
Forbrugerrådet Tænk
Claus Pedersen
Dansk Ledningsejerforum
DSB
Vejdirektoratet
Lars Pedersen
Fredericia Kommune
DB Schenker Rail Scandinavia
Poul Brandt Jensen
Hedensted Kommune
Aarhus Kommune
Dansk Jernbaneforbund
Anne og Philip Parker
Behandling af høringssvar
starter på side
10
14
10
12
10
10, 17, 18, 20
12,
18
12
10,
10,
10,
13
13
10
14
17
10
15
10,
11,
10
11,
13
14, 15, 18, 20
12, 17, 18
18
17, 19, 20
14, 16, 19, 20
16
Idéfasehøring
Elektrificering og hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus
9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0010.png
Høringssvar
Generelt
Region Midtjylland (5M) bakker op om projektet, som det er forelagt med
opgradering og elektrificering, da de mener, det vil styrke den kollektive trafik
i regionen og på tværs af landsdelene. Også ambitionen om at nå én times
rejsetid mellem de største byer får opbakning fra Region Midtjylland. Projektet
har derfor høj prioritet for regionen, som ønsker at mindske trængsel på
vejene og CO₂-udslippet.
Region Midtjylland (5M) bakker sammen med de 19 kommuner i regionen op
om en elektrificering af jernbanen fra Fredericia til Aalborg samt
opgraderinger af såvel hovedbanen som de regionale strækninger. Regionen
peger i den forbindelse på, at også projektet med en ny bane mellem
Hovedgård og Hasselager samt projektet med en ny bane over Vejle Fjord er
nødvendige for at nå målet om én times rejsetid mellem de største byer.
Cyklistforbundet og Dansk Cykelturisme (6F) udtrykker i et fælles høringssvar
deres støtte til gennemførelsen af hastighedsopgradering og elektrificering af
jernbanen, som de betragter som et betydeligt og nødvendigt løft af den
kollektive transport i Danmark.
Vejle Kommune (10K) støtter opgraderingen af den trafikale infrastruktur i
Danmark, og ser med tilfredshed på elektrificering af strækningen nord for
Fredericia; dette ikke mindst af hensyn til miljøet.
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk (11F) finder, at projektet i høj grad
vil være til gavn for passagererne i den kollektive trafik i hele Danmark; dels
fordi rejsetiden reduceres, og dels fordi togdriften gøres mere bæredygtig.
12B finder, at såvel opgradering af den eksisterende bane og som nyanlæg er
yderst tiltrængt.
Hedensted Kommune (20K) er som udgangspunkt tilhænger af elektrificering
og opgradering af jernbanenettet mellem Fredericia og Aarhus.
Dansk Erhverv (3F), Vejdirektoratet (15M), DB Schenker Rail Scandinavia
(18V) og Dansk Jernbaneforbund (22F) melder alle, at de ikke har nogen
bemærkninger til høringen.
LO Aarhus (1F) påpeger, at arbejdet med hastighedsopgradering og
elektrificering skal ske i henhold til ILO-konventionerne (International
Labour
Organisation,
red.) – dvs. efter danske overenskomster. Derfor bør klausuler i
udbudsmaterialet forpligte bydende virksomheder til at uddanne
medarbejdere og ansætte elever. Klausulerne skal også sikre, at
virksomhederne har en social profil. LO opfordrer til, at Banedanmark
Idéfasehøring
Høringssvar
10
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0011.png
samarbejder med lokale fagforeninger om at formulere sådanne krav i
kontrakterne og om at etablere samarbejde med uddannelsesinstitutioner.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark takker for de positive tilkendegivelser vedrørende projektet.
Banedanmarks udbud indeholder standardkontraktbetingelser for social
ansvarlighed. Disse kontraktbetingelser opfylder de krav, der følger af ILO-
konvention nr. 94, ligesom der fremgår elevklausuler heraf, som skal sikre
virksomhederne har en social profil.
Banedanmarks standardkontraktbetingelser for social ansvarlighed standard-
CSR-bilag kan findes på Banedanmarks hjemmeside på følgende link:
http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=1798.
Elektrificering
Aarhus Kommune (21K) vil gerne vide, om elektrificeringen stopper ved
Aarhus H, eller om den fortsætter til containerterminalen på havnen. Her
flyttes en del containere rundt med tog, så for at sikre en fremtidig
elektrificering af godstrafikken ønsker kommunen, at der som minimum føres
køreledninger et stykke ud på havnen.
23B mener, at elektrificering vil være en forældet teknologi, når
kørestrømsanlægget forventes klar til brug. I stedet opfordrer 23B til, at man
overvejer batteridrevne tog og henviser til et forslag fra Dong Energy fra
2009.
Banedanmarks kommentarer:
Det kan oplyses, at banen til Aarhus Havn i dag krydser tre veje, der fører til
og fra havnepladser i Aarhus Syd- og Østhavn, hvor der kører høje
transporter, mobile kraner og reach stacker’e. Passage med høje kørertøjer vil
i praksis være umuligt, hvis der etableres køreledningsanlæg, ligesom lastning
af containere på jernbanevogne ikke vil kunne lade sig gøre, hvis der er
køreledninger over den del af sporet. Dette vurderes at falde indenfor
undtagelsesbestemmelserne i EU`s TEN-T retningslinjer.
En af Banedanmarks opgaver er at sikre et jernbanenet, der fungerer og er
effektivt. Derfor planlægger Banedanmark ud fra den kendte teknologi, der er
til rådighed, og som kan indfri de behov, der stilles til afviklingen af trafikken.
Da teknologier hele tiden udvikler sig, er det muligt, at der i fremtiden vil
blive udviklet velfungerende batteridrevne tog, men Banedanmark vurderer,
at denne teknologi endnu ikke er relevant i forbindelse med dansk
jernbanedrift. Banedanmark kan samtidig konstatere, at omlægning til en helt
anden teknologi, end den som benyttes i dag, vil være en enorm
samfundsinvestering. Banedanmark følger interesseret teknologiudviklingen
inden for jernbanen, men benytter primært gennemprøvet teknologi.
Idéfasehøring
Høringssvar
11
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0012.png
Koordinering med interessenter
Energinet.dk (4V) forventer at blive kontaktet, når der foreligger et mere
konkret projekt, så virksomheden kan vurdere forholdet mellem deres
luftledninger og den kommende elektrificering af den eksisterende bane på
fire forskellige steder langs linjeføringen.
4V forventer, at der i lyset af Vækstpakken, der blev præsenteret af den
tidligere SR-regering i 2015, bliver igangsat et arbejde, hvor konsekvenserne
ved at tilpasse kabelhandlingsplanen skal analyseres. Det betyder konkret, at
der er stor usikkerhed om realiseringen af Energinet.dk's kabelhandlingsplan,
og demonteringen af de luftledninger, planen indeholder. Derfor har
Energinet.dk sat beslutninger med relation til ikke allerede vedtagne
kabelhandlingsprojekter i bero, indtil der er skabt politisk afklaring.
Endelig henleder 4V opmærksomheden på den respektafstand, som er fastsat
for at give betryggende sikkerhed ved arbejde i nærheden af
elforsyningsanlæg eller ved uheld og ulykker.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark takker Energinet.dk for opmærksomhedspunkterne, og tager
dem med i den videre planlægning. Banedanmark og Energinet.dk er i fortsat
løbende dialog om elektrificeringen af jernbanenettet.
Banedanmark vil desuden kontakte ledningsejere i en senere
planlægningsfase af projektet. Sikkerhed på banen har meget høj prioritet i
planlægningen af fremtidige projekter. Der vil ikke blive bygget anlæg, som
ligger på en sådan måde, at de udgør en sikkerhedsrisiko.
____________________________________________
Horsens Kommune (7K) hilser forslaget om den planlagte opgradering af
banen velkommen og ser frem til en konstruktiv dialog med Banedanmark, så
man opnår den løsning, der er bedst for alle parter. Kommunen havde dog
gerne set, at fristen for at indsende høringssvar var blevet forlænget, da
kommunen finder det vanskeligt på det foreliggende grundlag at forholde sig
til projektet og vurdere konsekvenserne. Derfor tager kommunen forbehold
for sit høringssvar og betoner, at der er tale om et administrativt høringssvar.
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk (11F) glæder sig over, at
Banedanmark planlægger to høringsrunder samt en række borgermøder.
Passagerpulsen opfordrer til, at Banedanmark også involverer passagererne i
processen omkring eksempelvis ændringer på stationer, og hvordan man kan
kommunikere til passagererne generelt og til pendlerne i særdeleshed.
Endelig opfordrer Passagerpulsen til, at Banedanmark går i tæt dialog med
DSB og andre aktører, der har betydning for passagerernes rejse på
strækningen mellem Fredericia og Aarhus.
TDC (9V) forventer som ledningsejer at blive berørt af projektet. Derfor
opfordrer TDC til, at det så tidligt som muligt afklares, om anlægsarbejderne
Idéfasehøring
Høringssvar
12
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0013.png
gør det nødvendigt at påvise, sikre eller flytte forsyningsledninger, og foreslår
et ledningsejermøde, hvor disse forhold kan drøftes og afklares.
Samme opfordring kommer fra Dansk Ledningsejerforum (13F), som er
samarbejdsorgan for en række ledningsejerorganisationer, nemlig Foreningen
for Vandværker i Danmark, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Naturgasselskaberne, Forenede Danske Antenneanlæg
samt Teleselskaberne repræsenteret af TDC og Telia.
DSB (14V) forventer at blive inddraget i forbindelse med eventuelle arbejder,
der påvirker DSB's drift eller arealer, og at Banedanmark gennemfører
arbejdet, så det medfører mindst mulig gene for DSB's passagerer. Endelig
forudsætter DSB at blive holdt skadesløse for eventuelle omkostninger
forbundet med projektet, for så vidt de ikke er en konsekvens af almindelige
trafikale omlægninger.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark afholder jævnlige planlægningsmøder med kommunerne og
således også Horsens Kommune. Kommunens ønsker til projektet behandles
løbende, og der projekteres tilmed på løsninger, som kommunen har
foreslået. Kommunen har herudover, ligesom andre, mulighed for at komme
med høringssvar i de annoncerede høringer.
Det er normal praksis, at der afholdes to høringsrunder i VVM-processen.
Samtidig afholdes der senere en høring af evt. anlægslovforslag.
Alle interesserede er velkomne til at give sit besyv med i disse høringer, og
input fra f.eks. passagererne er netop med til at forbedre den undersøgelse,
der nu foretages af projektet.
Når anlægget skal bygges, vil der blive kommunikeret både på stationer og til
naboer til baneprojektet. Banedanmark er i jævnlig kontakt med operatørerne
på strækningerne, der VVM-vurderes, og disse operatører er desuden
velkomne til at skrive ind i forbindelse med høringerne – hvilket mange
heldigvis benytter sig af.
Banedanmark afholder altid ledningsejermøder for at afklare, hvor ledninger
er, og hvordan de eventuelt skal flyttes.
DSB vil blive inddraget i forbindelse med eventuelle arbejder, der påvirker
DSB’s drift eller arealer, herunder gener for passagerer.
Erstatning vil blive behandlet efter de almindelige regler herfor.
Broer
Horsens Kommune (7K) forudsætter, at broanlæg, som ifølge tidligere
oplysninger fra Banedanmark til kommunen skal bygges om eller nyanlægges,
vil blive ombygget eller genopført på samme sted, som de er i dag.
Kommunen beder også om at få oplyst, om der er fastlagt en tids- og
Idéfasehøring
Høringssvar
13
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0014.png
handlingsplan opdelt på delstrækninger, og hvornår kommunen vil blive
involveret i den videre proces og i vurderingen af den mest hensigtsmæssige
placering og udbygning af broanlæggene.
Vejle Kommune (10K) ønsker fortsat tæt dialog med Banedanmark om
fremtiden for de broer, der skal udskiftes eller løftes som følge af
elektrificeringen. Kommunen gør desuden opmærksom på, at det stadig er
uafklaret, hvad der skal ske med gangbro og elevatorer på Børkop Station.
Aarhus Kommune (21K) er i gang med at planlægge en ny vej fra Bering til
Beder. Den nye vej betyder, at den nuværende bro på Hovvej over banen er
for smal. Desuden ligger den forkert placeret i forhold til linjeføringen for den
nye vej. Derfor vil kommunen gerne i dialog med Banedanmark om
nedlæggelse af den gamle vej og bro og etablering af ny vej og bro. I det hele
taget ønsker kommunen tæt dialog med Banedanmark. Dels om de broer i
kommunen, der skal nyopføres som følge af elektrificeringen, og dels om,
hvordan ombygning af andre broer kan tilrettelægges, så det ikke giver
alvorlige gener for togbetjening af Aarhus H og for trafik på tværs af banen.
Banedanmarks kommentarer:
Dialogen om tidsplan, broer og andre forhold, der vedrører kommunerne på
strækningen mellem Fredericia og Aarhus, fortsætter naturligvis gennem hele
projektet.
Ny linjeføring
2B repræsenterer beboerne i 12 husstande på Engmarksvej og Krøruplundvej
beliggende i henholdsvis Hovedgård og Horsens, mens 16B repræsenterer
beboerne i 46 husstande på Ballebovej, Kirkedalsvej, Hadrupvej,
Krøruplundvej, Troldkirkevej, Engmarksvej og Helmesvej, som også ligger i
Hovedgård og Horsens. Høringssvarene fra 2B og 16B omhandler projektet
Ny
bane Hovedgård – Hasselager,
og er en reaktion på et høringssvar, som
Horsens Kommune indsendte i idéfasehøringen for dette projekt. I dette svar
foreslår kommunen, at linjeføringen føres mod øst, så banen ikke løber
gennem Grumstrup som foreslået af Banedanmark.
Høringssvaret behandles derfor i denne høring, selvom det hører til et andet
VVM-projekt (Hovedgård-Hasselager).
Idéfasehøring
Høringssvar
14
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0015.png
Horsens Kommunes forslag til en ændret linjeføring for projektet Ny bane Hovedgård -
Hasselager
2B og 16B foreslår i stedet, at banen placeres tæt ved hovedfærdselsåren Gl.
Århusvej, hvilket ifølge de to borgergrupper har en række fordele frem for
kommunens forslag. For det første vil denne placering betyde, at den nye
bane bliver 2,5 km kortere end forslaget fra kommunen. For det andet mener
de to grupper, at deres forslag vil give færre problemer i forhold til natur,
terrænregulering og barrierevirkninger. En placering tæt på Gl. Århusvej vil
desuden betyde, at to store infrastrukturanlæg - og dermed også støjgenerne
fra dem - samles.
2B påpeger desuden, at kommunens forslag vil indebære, at banen kolliderer
med en 150 kV-højspændingsledning, mens 16B fremhæver, at vandstands-
og afstrømningsforhold i området vil blive udfordret af kommunens forslag.
Hvis forslaget fra Horsens Kommune behandles som et alternativ i VVM-
undersøgelsen, ønsker 16B at blive holdt informeret og gerne også inddraget.
Banedanmarks kommentarer:
Ny bane Hovedgård – Hasselager sparer ca. 6 minutter på rejsetiden Odense
og Aarhus byer. Udgangspunktet for den nye banestrækning vil blive i
nærheden af Hovedgård, men det er ikke sikkert, præcist hvor banen skal
starte.
Med hensyn til forslaget om at lægge banen tæt på Gl. Aarhus Landevej er
det Banedanmarks umiddelbare vurdering, at det medfører for skarpe kurver
til den hastighed, banen planlægges til. Banedanmark er dog altid
opmærksom på fordelene ved at placere banen så tæt som muligt på
eksisterende færdselsårer for derved at påvirke omgivelserne mindst muligt.
Banedanmark har blandt andet på grund af de mange ønsker om at køre uden
om Grumstrup udarbejdet et revideret linjeføringsforslag, der forløber øst om
Grumstrup og Gl. Aarhus Landevej, men så tæt på landevejen som det er
muligt.
Idéfasehøring
Høringssvar
15
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
Banedanmark vil desuden foretage en overordnet screening af en alternativ
linjeføring med udgangspunkt i Horsens Kommunes høringssvar med henblik
på stillingtagen til om denne vil indgå i de videre undersøgelser.
____________________________________________
Vejle Kommune (10K) ønsker, at Banedanmark undersøger kurveudretninger
mellem Fredericia og Vejle Station nærmere for at se, om man på den måde
kan opnå noget af den tidsbesparelse, som en ny bro over Vejle Fjord vil give.
19B opfordrer til, at der gennemføres en analyse af de eventuelle
samfundsmæssige gevinster af at optimere Brejning-Vejle-Daugård og
Hovedgård-Skanderborg-Hasselager i forbindelse med, at de to strækninger
alligevel skal elektrificeres. Selvom det kommende Superlyntog ikke skal køre
her, mener 19B, at en hastighedsopgradering af de to strækninger vil give et
samfundsøkonomisk afkast på grund af kortere rejsetid. Dels fordi de to
strækninger fortsat skal anvendes til andre tog, og dels fordi en opgradering,
ifølge 19B, kan være klar flere år før en ny bane mellem Hovedgård og
Hasselager og en ny bro over Vejle Fjord. Derudover finder 19B, at en
opgradering af strækningerne passer godt med planerne om 15 minutters
drift mellem de østjyske byer.
Aarhus Kommune (21K) har erfaret, at der som led i idéfasehøringerne
omkring Togfonden DK er kommet forslag om udflytning af Aarhus H.
Kommunen finder, at en udflytning vil være stærkt problematisk og give
væsentlige problemer i samspillet med den øvrige trafik. Kommunen vurderer
også, at en udflytning kan medføre, at færre vil anvende de tog, der skal
sikre, at transporttiden mellem de største byer reduceres til én time.
Banedanmarks kommentarer:
Hastighedsopgraderinger mellem Fredericia – Aarhus er besluttet som led i
den politiske aftale om Togfonden DK, og var tiltænkt som supplement til nye
baneanlæg over Vejle Fjord og Hovedgård – Hasselager.
Det er derfor en forudsætning, at rejsetidsbesparelsen sker via en ny
forbindelse på tværs af Vejle Fjord samt en ny bane mellem Hovedgård og
Hasselager. Der undersøges derfor en hastighedsopgradering af den
eksisterende bane frem til de nye forbindelser – hhv. nord og syd for disse.
En hastighedsopgradering uden disse øvrige baneanlæg indgår således ikke i
kommissoriet for denne undersøgelse.
Banedanmark bekræfter, at der er i høringsfasen for opgradering og
elektrificering af strækningen mellem Aarhus H og Lindholm samt i
høringsfasen for den nye bane Hovedgård – Hasselager er indkommet
høringssvar, som foreslår udflytning af Aarhus H. Banedanmark kommenterer
forslaget i høringsnotaterne for de pågældende strækninger. Banedanmark
har noteret sig Aarhus Kommunes holdning til udflytning af Aarhus H.
Idéfasehøring
Høringssvar
16
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0017.png
Visuelle forhold
23B har en ejendom, der grænser op til banen mellem Fredericia og Aarhus.
Derfor er 23B bekymret for udseendet af de master, der vil blive brugt til
kørestrømsledninger, og for om masterne vil ødelægge udsigten fra
ejendommen.
Banedanmarks kommentarer:
Mastedesignet for elektrificeringen på strækningen er endnu ikke endeligt
fastlagt. Dog er det sikkert, at masterne overordnet set vil komme til at stå
længere fra hinanden end de nuværende master langs allerede-elektrificerede
strækninger, og at udseendet bliver med den rustrøde farve.
Rekreative interesser
Cyklistforbundet og Dansk Cykelturisme (6F) opfordrer i et fælles høringssvar
til, at man overvejer at etablere supercykelstier og rekreative ruter langs
både nye og etablerede jernbaner. Ifølge de to foreninger vil det være til gavn
for både cykelturister og cykelpendlere. De to foreninger vurderer desuden, at
der med en supercykelsti vil være et stort potentiale for at tiltrække
udenlandske cykelturister til området mellem Fredericia og Aarhus.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark kan oplyse, at planlægning og udførelse af cykelstier, herunder
fremme af cykelturisme og rekreative, er et område for bl.a. Vejdirektoratet,
kommunerne m.fl.
Banedanmark tager sig derfor alene af veje og cykelstier, der krydser banen,
men ikke veje og cykelstier, der går langs banens linjeføring. Såfremt en
cykelsti påvirkes af ændringer af banens forløb, vil Banedanmark tage hånd
om udfordringen.
Støj og vibrationer
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk (11F) finder det positivt, at
projektet påregner at gennemføre støjdæmpende foranstaltninger, fordi
Passagerpulsen forventer, at støjbelastningen vil stige med de højere
hastigheder.
Fredericia Kommune (17K) har noteret sig, at projektet medfører, at togene
vil passere Fredericia Station med en væsentlig højere hastighed, end de gør i
dag. Derfor finder kommunen det essentielt, at VVM-redegørelsen forholder
sig til, hvilken betydning det har med hensyn til støj og vibrationer.
Hedensted Kommune (20K) minder om, at jernbanen ligger tæt på - og flere
steder går igennem - byer i kommunen. Derfor understreger kommunen, at
elektrificeringen ikke må medføre forringelse af borgernes livsvilkår i form af
øget støj.
Idéfasehøring
Høringssvar
17
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0018.png
Kommentarer fra Banedanmark
Banedanmark kan oplyse, at både støj og vibrationer må forventes at blive
højere i takt med en højere hastighed på banen.
Når Banedanmark undersøger projektet, bliver støjbelastningen langs banen
beregnet. I den forbindelse vil de ejendomme, som bliver støjbelastet over
grænseværdien og samtidig udsat for en stigning på mere en 1 dB, få tilbudt
tilskud til støjisolering.
Grænseværdien for støj er på 64 dB som en gennemsnitsværdi over året,
hvor genen fra nattog f.eks. tæller mere end genen fra et dagtog.
Da projektets påvirkninger først opstår, når projektet er bygget, vil
fastlæggelsen af støjens påvirkning blive beregnet og ikke målt. Ved at
beregne støjen kan støjisoleringen være på plads, når anlægsprojektet er
færdigt, så generne fra en hastighedsforøgelse ikke bliver så markante.
Banedanmark undersøger hele strækningen og undersøger bl.a. støj og
vibrationer – også i anlægsfasen.
Ekspropriation
Vejle Kommune (10K) forudsætter, at alle lodsejere, som bliver berørt af
elektrificering og opgradering mellem Fredericia og Aarhus, bliver inddraget
og grundigt informeret så tidligt som muligt i forløbet. Dette er især vigtigt,
hvis der bliver behov for ekspropriationer i forbindelse med eventuelle
kurveudretninger og placering af kørestrømsmaster og transformerstationer.
Banedanmarks kommentarer:
Inden en ekspropriation kan gennemføres, foregår der altid en omfattende
sagsbehandling. I denne proces indgår også drøftelser med berørte
grundejere samt besigtigelse og opmåling af deres arealer og bebyggelser.
Der er to situationer, når man taler om ekspropriation - ordinære
ekspropriationer og fremrykkede ekspropriationer.
Ordinære ekspropriationer:
Banedanmark eksproprierer de ejendomme, der er nødvendige for anlæg af
banen. For dette projekt finder de ordinære ekspropriationer sted, når
Folketinget har vedtaget en anlægslov.
Ekspropriationer af ejendomme i forbindelse med projektet vil ske, når
projektet er politisk besluttet, og Banedanmark har fastlagt, hvilke arealer,
der skal bruges til at bygge banen – både permanent og midlertidigt.
Idéfasehøring
Høringssvar
18
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0019.png
Fremrykkede ekspropriationer:
I visse tilfælde kan transportministeren give tilladelse til fremrykket
ekspropriation (også kendt som "forlods overtagelse") af ejendomme, som
kan berøres særligt indgribende af et kommende projekt.
Dette gælder i tilfælde, hvor der er særlige personlige grunde hos ejeren, og
hvis ejendommen skønnes at blive særligt indgribende berørt af projektet.
”Særligt
indgribende” betyder, at der skal være en betydelig risiko for, at
ejendommen på et senere tidspunkt vil blive totaleksproprieret. Men man kan
også opnå fremrykket ekspropriation, hvis kun noget af ejendommen skal
eksproprieres, såfremt ejeren af en ejendom påføres væsentlige ulemper i
forbindelse med projektets gennemførelse. Den aktivitet, der foregår i
forbindelse med projektets gennemførelse, skal dog have et betydeligt
omfang. For begge situationer skal ejeren dog være omfattet af et særligt
tilfælde.
Som eksempel på særlige personlige grunde kan nævnes skilsmisse, flytning
til ældre/plejebolig, dødsfald, økonomiske ved tab af f.eks. job eller lign. Også
virksomheder kan få fremrykket ekspropriation, hvis der f.eks. foreligger
særlige økonomiske forhold typisk med risiko for et væsentligt indtægtstab.
Forventede ændringer i ejendomspriserne vurderes ikke i sig selv som en
væsentlig økonomisk konsekvens.
Det er desuden et krav, at ejendommen ikke kan sælges på normale vilkår.
Ejeren skal dokumentere dette ved at anmode en ejendomsmægler om en
erklæring, hvor det bekræftes, at ejendommen ikke kan sælges på grund af
det kommende jernbaneprojekt.
Trafikalt
Cyklistforbundet og Dansk Cykelturisme (6F) påpeger i et fælles høringssvar,
at opgradering og elektrificering af banen mellem Fredericia og Aarhus er en
god anledning til at forbedre tilgængeligheden for cyklister på strækningens
stationer. Især tænker de to organisationer på etablering af nye faciliteter til
cykelparkering.
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk (11F) opfordrer til, at man har
fokus på at skabe sammenhæng med andre transportformer. Konkret nævnes
cykelstier, adgangsveje, parkeringsplads til cykler og biler, inklusiv delebiler
og elbiler.
8B finder det opløftende, at der nu sker en udvikling af banetransporten i
form af elektrificering og hastighedsopgradering. 8B er samtidig bekymret for,
om det medfører, at Skanderborg Station mister sin funktion som
trafikknudepunkt. 8B pointerer vigtigheden af som minimum at fastholde
stationens nuværende serviceniveau, hvis man vil undgå, at togpendlere
skifter til bil.
Idéfasehøring
Høringssvar
19
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
12B oplever, at det er mere reglen end undtagelsen, at der er ventetid på op
til nogle minutter, når man skal køre ind til Aarhus H. Derfor opfordrer 12B til,
at banegården opgraderes i forhold til teknologi og sporantal, så denne type
forsinkelse kan undgås.
Kommentarer fra Banedanmark
Selve stationen og stationsforpladserne vedrører ejeren af stationerne (DSB),
der i den forbindelse kan sørge for, at omstigningsforholdene er optimale i
form af park and ride, kiss and ride, cykelparkering og gode busholdepladser.
Selve busdriften planlægger Banedanmark ikke, men ofte tilrettelægges
busdriften, så den spiller godt sammen med banedriften.
Den forventede fremtidige køreplan er udarbejdet, så den imødekommer
behovet hos flest mulige rejsende. Fra Skanderborg Station er der flest
rejsende mod nord og færre, der skal mod syd. Den nye køreplan indebærer
således, at der vil være et tog mindre i timen, som kører mod syd fra
Skanderborg Station, end i dag. Skanderborg Station vil dog også i fremtiden
blive betragtet som et knudepunkt for rejsende, der skal mod syd til Horsens,
Vejle og Fredericia. Desuden vil tog på strækningen køre hurtigere end i dag
på grund af den hastighedsopgradering og elektrificering, som bliver
resultatet af dette projekt.
Aarhus H bliver opgraderet og bygget om i forbindelse med projektet
”Elektrificering og hastighedsopgradering Aarhus H.-Lindholm". Der er i dag
ikke mere kapacitet på banegården, og derfor er det nødvendigt at gøre noget
for at sikre bedre trafikale forhold på Aarhus H.
____________________________________________
Hedensted Kommune (20K) påpeger, at jernbanen udgør en barriere for
nuværende og fremtidig afvikling af vejtrafikken i Hedensted og Løsning.
Kommunen ønsker i den forbindelse drøftelser med Banedanmark om
opgradering af en smal og nedslidt tunnel i den sydlige del af Hedensted for
på den måde at styrke trafiksikkerheden. Også planerne for en ny vej, som på
længere sigt ville kunne videreføres, så den krydser jernbanen, ønskes
drøftet.
Aarhus Kommune (21K) ønsker at få belyst konsekvenserne af, at
strækningen mellem Hasselager og Aarhus H ifølge de foreliggende planer
ikke skal hastighedsopgraderes. Kommunen er bekymret for, om det kan
betyde, at strækningen bliver en flaskehals i udviklingen af
regionaltogtrafikken.
Aarhus Kommune gør desuden opmærksom på, at strækningen fra Aarhus H
mod syd er et vigtigt element i containergodstrafikken. Derfor henstiller
kommunen til, at der sikres stabil drift i forbindelse med ombygning af banen,
da det ellers vil medføre øget lastbiltrafik på den i forvejen hårdt belastede
E45.
Kommentarer fra Banedanmark
Idéfasehøring
Høringssvar
20
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0021.png
Banedanmark vil opfordre Hedensted Kommune til at tage konkrete ønsker
med til de møder, kommunen har med Banedanmark om ønsker til de
fremtidige krydsninger af banen. Banedanmark bygger som udgangspunkt det
nødvendige og tilstrækkelige for projektet, og hvis der skal ske en
opgradering af forbindelserne på tværs af banen, skal det medfinansieres
kommunalt. Banedanmark har til VVM-opgave at etablere/ombygge de
nødvendige anlæg med henblik på elektrificering samt hastighedsopgradering
af strækningen. Hvad angår broer handler det hovedsagligt om at skabe
tilstrækkelig frihøjde til elledningerne under vejbroerne, der krydser
jernbanen på strækningen, samt i det omfang den højere hastighed skaber
behovet, at forstærke eller udskifte sporbærende broer.
På hele strækningen mellem Fredericia og Aarhus gennemfører Banedanmark
undersøgelser af, hvordan der billigst muligt kan opnås den størst mulige
tidsbesparelse. Det er ikke Banedanmarks vurdering, at der er
kapacitetsproblemer på strækningen mellem Hasselager og Aarhus H.
Udvidelse af kapaciteten på Aarhus H. undersøges i forbindelse med
strækningen nord for Aarhus, som undersøges i en særskilt VVM.
Trafikken er et af de emner, der vurderes i forbindelse med VVM-
undersøgelserne. Mange forhold skal gå op i en højere enhed, når der bygges
et stort infrastrukturanlæg, og Banedanmark vil altid forsøge at skabe den
mest optimale situation for togpassagererne.
Elektromagnetisme
Vejle Kommune (10K) forudsætter, at Banedanmark benytter simuleringer af
magnetfelternes størrelse til at undersøge og vurdere de gener af
elektrificeringen, som boliger langs strækningen eventuelt måtte opleve i form
af et større elektromagnetisk felt.
Hedensted Kommune (20K) minder om, at jernbanen ligger tæt på - og flere
steder går igennem - byer i kommunen. Derfor understreger kommunen, at
elektrificeringen ikke må medføre forringelse af borgernes livsvilkår i form af
et øget elektromagnetisk felt.
Kommentarer fra Banedanmark
Når vi sætter kørestrøm op, kommer der et magnetfelt omkring jernbanen.
Der er magnetfelter overalt, hvor der går en elektrisk strøm. På samme måde
har man magnetfelter omkring elektriske husholdningsinstrumenter som fx
hårtørrere og støvsugere samt elinstallationer i bygninger.
Der findes ikke en grænseværdi for magnetfelter i Danmark. Banedanmark
overholder det forsigtighedsprincip for private boliger på 0,4 mikrotesla, som
sundhedsmyndighederne i Danmark anbefaler.
I tilfælde af værdier over 0,4 mikrotesla i boligen iværksætter vi
afværgeforanstaltninger eller tilbyder ekspropriation for at overholde
forsigtighedsprincippet.
Idéfasehøring
Høringssvar
21
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589314_0022.png
I forbindelse med VVM-redegørelsen udarbejdes der en række fagnotater,
som belyser forskellige miljøpåvirkninger. Et af disse fagnotater handler
specifikt om elektromagnetisme. På strækningen vil elektromagnetisme derfor
blive beregnet, og det vil blive vurderet, hvilke afværgeforanstaltninger der
skal benyttes.
Samfundsøkonomi
Cyklistforbundet og Dansk Cykelturisme (6F) foreslår i et fælles høringssvar,
at etablering af ny cykelinfrastruktur samtænkes med opgradering af
jernbanen mellem Fredericia og Aarhus. I forlængelse af dette foreslår 6F
også, at det bliver undersøgt, hvad ny cykelinfrastruktur vil koste –
eksempelvis i forbindelse med kurveudretning af banen. De to foreninger
vurderer, at selvom der indledningsvis vil være nogle ekstraomkostninger, så
vil de samfundsøkonomiske effekter af øget cykelpendling og øget
cykelturisme opveje disse omkostninger.
Aarhus Kommune (21K) lægger stor vægt på realisering af planerne om at
reducere rejsetiden mellem de største byer til én time. Kommunen betragter
investeringen i jernbaneinfrastruktur som en fordel for både kommunen og
Danmark som helhed. Kommunen henviser endvidere til sit samarbejde med
andre østjyske kommuner i regi af "Business Region Aarhus" og påpeger, at
de deltagende byer sammenlagt udgør Danmarks største vækstcentrum uden
for hovedstaden. Derfor har disse kommuner et stort ønske om at binde
byerne endnu bedre sammen ved at styrke regionaltogforbindelserne. Ifølge
Aarhus Kommune vil dette understøtte arbejdskraftmobilitet,
erhvervsudvikling og eksport til Nordtyskland, Sydnorge og Vestsverige.
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmark sørger for, at forbindelse på tværs af banen (gangbroer,
biltrafik og cykeltrafik) stadig eksisterer efter projektet i enten den samme
eller højere standard.
Det er Vejdirektoratet og kommunerne som projektere og planlægger
cykelstier, og det er derfor dem, som skal sætte gang i sådanne projekter.
Sådanne projekter vil dog kunne samtænkes med baneprojekter og kan have
en samfundsøkonomisk effekt. En stadig udbygning af infrastrukturen vil
medføre, at der kommer kortere rejsetider, flere passagerer på banen og en
bedre sammenhængskraft imellem byerne i bl.a. Østjylland.
Idéfasehøring
Høringssvar
22