Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
1589313_0001.png
Notat
Idéfasehøring for VVM-undersøgelse: Elektrificering og hastighedsopgradering
Fredericia-Aalborg (Lindholm) samt kapacitetsudvidelse og elektrificering af
Aarhus H.
Baggrund
Med aftale om udmøntning af Togfonden DK af 14. januar 2014 har Banedanmark igangsat en VVM-
undersøgelse af den eksisterende jernbanestrækning i Østjylland.
Banedanmark har fra den 18. september til den 30. oktober 2015 gennemført VVM-idéfasehøring for
Elektrificering og hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus samt fra den 20. april til den 31. maj 2015
gennemført VVM-idéfasehøring for Elektrificering og opgradering Aarhus H.-Lindholm.
Banedanmark har i alt modtaget 43 høringssvar fra borgere, foreninger og offentlige myndigheder.
Alle henvendelser er behandlet i vedhæftede høringsnotater.
Delprojekterne i VVM-undersøgelsen
Projekterne skal medvirke til at reducere rejsetiden og øge elektrificeringen. På baggrund af tidligere
analyser af Banedanmark og Trafikstyrelsen arbejdes der med følgende delprojekter:
Elektrificering Fredericia-Lindholm: Der skal sættes strøm på banen, så man kan køre med
velafprøvet el-standardmateriel. Disse tog accelererer og bremser hurtigere og nedbringer
derfor rejsetiden. Samtidig udleder de ikke dieselpartikler langs banen. Jernbanen
elektrificeres ved at hænge køreledninger op i en række master langs sporene. En række broer
hen over banen er for lave til køreledningerne og skal derfor udskiftes.
Kapacitetsudvidelse Aarhus H: For at Aarhus Hovedbanegård kan afvikle forventet fremtidig
trafik skal der gennemføres en kapacitetsudvidelse. Det betyder, at spor og perroner på Aarhus
H skal ombygges, så der er mulighed for at køre flere tog til og fra banegården end i dag.
Samtidig skal banegården opbygges så der er plads til elektrificering under broer og
bygninger.
Hastighedsopgradering Fredericia-Hobro: Banen er anlagt i ådalene og bugter sig derfor
gennem landskabet. Ved at udrette visse af banens skarpeste kurver og nedlægge
overkørslerne kan der opnås en højere hastighed på banen.
Af praktiske hensyn er VVM-undersøgelsen opdelt geografisk således, at der udarbejdes én samlet
VVM-undersøgelse for den nordlige strækning (Århus H. – Aalborg/Lindholm), og én samlet VVM-
undersøgelse for den sydlige strækning (Fredericia – Århus).
Banedanmark er i løbende dialog med de 11 kommuner langs strækningen for at sikre koordinering
med kommunale projekter og lytte til kommunernes ønsker. Alle kommunerne har haft mulighed for
at få undersøgt kommunale alternativer ift. ombygning af de mange broer. Banedanmark undersøger
på baggrund heraf en række kommunale alternativer til Banedanmarks grundløsninger.
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
2081 7356
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version 1
Notatskabelon 1.0
Side 1(3)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
Ombygning af Aarhus Hovedbanegård
Aarhus Hovedbanegård er det mest komplicerede anlægselement med hensyn til elektrificering og
udbygning af kapaciteten på strækningen. Banegården er en af landets største, og ligger midt i byen.
Hvis den skal elektrificeres og kapacitetsudvides optimalt vil det kræve store investeringer.
Banedanmark undersøger varianter af tre grundløsninger for Aarhus H:
-
-
-
Sænke spor og perroner
Hæve eller udskifte broen og vandrehallen
Flytte spor og perroner
Ud fra disse undersøges mulighederne for at skabe den fornødne frihøjde for at kunne elektrificere
jernbanen samt mulighederne for at forbedre kapaciteten på banegården og forlænge perronerne så de
kan håndtere den forventede fremtidige passagermængde.
Ovenstående hovedprincipper vil ud fra de igangværende undersøgelser blive kombineret til et antal
løsninger i den anden offentlige VVM-høring. Alle løsningsmodeller er forelagt for bl.a. Aarhus
Kommune og DSB, der følger projektet meget tæt.
Den videre proces
Banedanmark udarbejder et VVM-beslutningsgrundlag til politisk behandling og gennemfører i den
forbindelse en VVM-lignende proces, hvor idéfasehøringerne af offentligheden (borgere, kommuner
m.fl.) er første skridt. Idéfasehøringerne vil indgå som en del af grundlaget for det videre arbejde der
skal føre frem til den politiske beslutning om VVM-projektet.
Alle løsningsforslag på strækningen samt på Aarhus H. bliver optimeret i forhold til de oprindelige
skitser for at reducere påvirkninger af omgivelserne samt at reducere anlægsomkostningerne. Ved
udarbejdelse af løsningsforslagene bliver der taget hensyn til bl.a. arealmæssige, anlægstekniske,
trafikale og miljømæssige forhold i det omfang, det kan lade sig gøre indenfor de tekniske og
økonomiske rammer.
Der arbejdes således på løsningsforslag, der erstatter de oprindelige skitser, som Banedanmark og
Trafikstyrelsen har udarbejdet i 2013, og som vil danne baggrund for den videre VVM-proces.
Løsningsforslagene vil i den forbindelse blive undersøgt og bearbejdet, ligesom der vil blive
indarbejdet afværgeforanstaltninger, med henblik på at begrænse jernbanens påvirkning af
omgivelserne (støj m.v.).
Den anden offentlige VVM-høring forventes at blive afholdt i august-september 2016 (Aarhus H.-
Aalborg/Lindholm) samt i januar-februar 2017 (Fredericia-Aarhus). Her er der igen mulighed for at
komme med kommentarer til projektet. Høringsperioderne igangsættes med udsendelse af en VVM-
redegørelse for projektet. I løbet af perioden vil der blive afholdt en række borgermøder, der vil blive
annonceret i de lokale medier.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfasehøringen for elektrificering og hastighedsopgradering af banestrækningen mellem Fredericia – Århus H. – Aalborg/Lindholm, fra transport- og bygningsministeren
1589313_0003.png
Oversigtskort – VVM-projektet (Fredericia-Århus H. – Aalborg/Lindholm)
Side 3/3