Notat
Idéfasehøring for VVM-undersøgelse: Elektrificering og hastighedsopgradering
Fredericia-Aalborg (Lindholm) samt kapacitetsudvidelse og elektrificering af
Aarhus H.
Baggrund
Med aftale om udmøntning af Togfonden DK af 14. januar 2014 har Banedanmark igangsat en VVM-
undersøgelse af den eksisterende jernbanestrækning i Østjylland.
Banedanmark har fra den 18. september til den 30. oktober 2015 gennemført VVM-idéfasehøring for
Elektrificering og hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus samt fra den 20. april til den 31. maj 2015
gennemført VVM-idéfasehøring for Elektrificering og opgradering Aarhus H.-Lindholm.
Banedanmark har i alt modtaget 43 høringssvar fra borgere, foreninger og offentlige myndigheder.
Alle henvendelser er behandlet i vedhæftede høringsnotater.
Delprojekterne i VVM-undersøgelsen
Projekterne skal medvirke til at reducere rejsetiden og øge elektrificeringen. På baggrund af tidligere
analyser af Banedanmark og Trafikstyrelsen arbejdes der med følgende delprojekter:
Elektrificering Fredericia-Lindholm: Der skal sættes strøm på banen, så man kan køre med
velafprøvet el-standardmateriel. Disse tog accelererer og bremser hurtigere og nedbringer
derfor rejsetiden. Samtidig udleder de ikke dieselpartikler langs banen. Jernbanen
elektrificeres ved at hænge køreledninger op i en række master langs sporene. En række broer
hen over banen er for lave til køreledningerne og skal derfor udskiftes.
Kapacitetsudvidelse Aarhus H: For at Aarhus Hovedbanegård kan afvikle forventet fremtidig
trafik skal der gennemføres en kapacitetsudvidelse. Det betyder, at spor og perroner på Aarhus
H skal ombygges, så der er mulighed for at køre flere tog til og fra banegården end i dag.
Samtidig skal banegården opbygges så der er plads til elektrificering under broer og
bygninger.
Hastighedsopgradering Fredericia-Hobro: Banen er anlagt i ådalene og bugter sig derfor
gennem landskabet. Ved at udrette visse af banens skarpeste kurver og nedlægge
overkørslerne kan der opnås en højere hastighed på banen.
Af praktiske hensyn er VVM-undersøgelsen opdelt geografisk således, at der udarbejdes én samlet
VVM-undersøgelse for den nordlige strækning (Århus H. – Aalborg/Lindholm), og én samlet VVM-
undersøgelse for den sydlige strækning (Fredericia – Århus).
Banedanmark er i løbende dialog med de 11 kommuner langs strækningen for at sikre koordinering
med kommunale projekter og lytte til kommunernes ønsker. Alle kommunerne har haft mulighed for
at få undersøgt kommunale alternativer ift. ombygning af de mange broer. Banedanmark undersøger
på baggrund heraf en række kommunale alternativer til Banedanmarks grundløsninger.
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
2081 7356
banedanmark.dk
Journalnr.
Version 1
Notatskabelon 1.0
Side 1(3)