Stop nu den klynken!
Til Aalborgs politikere: I opfører jer som overforkælede børn, der alligevel ikke fik det ”futtog” I ønskede jer.
Mens I går og surmuler, sander den nordjyske trafik helt til. Der er et meget stort transportbehov til
Aalborg Øst allerede nu. Det hospital, som Regionsrådet er ved at lade opføre, er beliggende i et område af
byen, hvor trafikken i forvejen er overbelastet. Det bliver helt galt, når hospitalet er færdigt.
Løsningen er lige udenfor hoveddøren til Supersygehuset. Der ligger Grønlandsbanen, som forbinder
Aalborgs midtby med havnen. Ved byens trafikale knudepunkt, J.F. Kennedys Plads, er banen tilmed
forbundet med den jyske længdebane. Kombineres disse to eksisterende baner, kan man skabe
togforbindelse både fra den nordlige og sydlige regionsgrænse direkte til sygehuset.
Det bliver igen og igen nævnt, at den bane, der er under konstruktion i Bergen, allerede nu er en stor
succes. Aalborg og Bergen kan imidlertid slet ikke sammenlignes. De to byer har vidt forskellig topografi.
Bergensbanen er på størstedelen af ruten ført i egne tracé, parallelt med eksisterende veje. I stedet for at
køre omveje udenom bjergene, går den direkte gennem fjeldet som en undergrundsbane. I Bergen kræves
der desuden bompenge af privatbilisterne, hvilket øger interessen for at benytte banen - meget.
Bergensbanen kommer ikke i nærheden af den historiske bydel og bringer derfor ikke de gamle bygninger i
fare. I Aalborg var der risiko for, at de historiske bygninger led overlast. Det var planen, at der skulle
udføres omfattende anlægsarbejder med grundvandssænkninger og dybe udgravninger uhyggeligt tæt på
fundamenterne. Det er meget risikabelt, især med de jordbundsforhold der er i den indre by.
Bergensbanen forbinder byen med de sydlige forstæder. Den starter ved Byparken, næste stop er byens
trafikale knudepunkt ved rutebil- og togstationen. Når tredje etape til sommer i 2016 er færdig, vil
Byparken være forbundet med byens lufthavn.
En lignende forbindelse i Aalborg mellem lufthavnen og byens centrum bliver også mulig, når længdebanen
benyttes. Her er der desuden den ekstra store fordel, at toget kan fortsætte direkte videre til Aalborg Øst
på Grønlandsbanen. Hvis Grønlandsbanen inddrages i rutenettet, bør dele af strækningen udvides med
parallelspor, så modgående tog kan krydse hinanden; det er der god plads til i det åbne landskab.
Aalborgs politiker er ved mange lejligheder gjort opmærksom på eksistensen af Grønlandsbanen, men den
vil de af en eller anden mærkelig grund ikke benytte.
Hvis viljen var der, kunne man den dag i morgen
køre med tog helt frem til Aalborg Øst. Sygehuset er som bekendt ikke færdigt endnu, så der er ikke
passagerer til det før i 2021. Mellem Supersygehuset og Gigantium er der imidlertid allerede nu et stort
passagergrundlag. En ekstra banelinje på ca. 3 km kan løse dette problem
meget billigt.
Vælger man det,
kan det nuværende vejnet i byen bevares uændret og eksisterende busruter kan fortsætte (med færre
passagerer). I forhold til den letbane politikerne ønsker, er det en
enorm
besparelse. Fordi de omfattende,
forstyrrende og særdeles kostbare anlægsarbejder inde i byen jo i så fald ikke skal udføres.
Der er to oplagte muligheder for placeringen af skinner mellem Gigantium og hospitalet. Benytter man den
allerede anlagte busrute på Bertil Ohlins Vej, er det forholdsvis nemt og billigt, men antallet af passagerer
begrænses af, at et letbanetog i en tracé med blandet trafik ikke kan være lige så langt, som hvis hele
banestrækningen lå i egen tracé. Den mulighed ligger lige for, hvis man anlægger forlængelsen i det 80