Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1556572_0001.png
Åbent brev til
Trafikminister H.C. Schmidt
[email protected]
Regionsrådet i Nordjylland
[email protected]
Ang.: Aalborg Letbane
Både den forrige
regering
og
Regionsrådet
har givet tilsagn om økonomisk støtte til løsningen af de
nuværende trafikproblemer i Aalborg og til at imødegå det ekstra trafikpres der opstår, når det nye
universitetshospital tages i brug.
Kommunen ønsker en letbane ført ind gennem den indre by. Dette forslag er nu ude til VVM høring, den
slutter den 9. september. Herefter skal den endelige politiske beslutning træffes.
Inden den endelige beslutning træffes, bør det overvejes, om det er den rigtige rute der satses på.
Kommunen ønsker en letbane ført fra Aalborg Vest til Aalborg Øst, gennem den gamle bykerne. Netop
denne rute er udsat for en del kritik, et af kritikpunkterne er, at passagergrundlaget på ruten ikke er stort
nok. Det problem løser kommunen ved at lukke flere eksisterende veje for individuel trafik og forsøger
således at
tvinge
folk til at benytte letbanen. De folk, der alligevel vælger selv at finde anden transport, må
så anvende længere veje, veje som
i forvejen
er overbelastede.
Lukning af veje for individuel trafik vil også gøre det umuligt at iværksætte alternative løsninger, som for
eksempel at kopiere Arrivas løsning med dele-elbiler. (Et forsøg der sættes i gang i København til
september).
Der kan være mange grunde til at vælge individuel transport, en af dem kan være den høje billetpris, der
nødvendigvis vil være en konsekvens af store anlægsudgifter. Den valgte tracé bliver rasende dyr, for
nuværende er prisen i medierne oplyst til 2,7 milliarder.
Når anlægsudgifterne bliver så forholdsvis høje, skyldes det, at der på ruten gennem Aalborg skal foretages
omlægninger af eksisterende afløbs- og forsyningsledninger. I den indre by bliver det især kritisk. Gaderne
er smalle og under belægningen er der rester af gamle havneanlæg, som måske skal undersøges af
arkæologer. Derudover er der rigtig mange underjordiske installationer samt en rørlagt å.
Østerå var engang den vigtigste havn i Aalborg. Langs denne havn findes nogle af byens mest berømte,
gamle bygninger. Disse bygninger risikerer at lide skade under anlægsarbejdet. Der skal både spunses,
sænkes grundvand, foretages arkæologiske undersøgelser og entreprenøren skal udføre et meget
omfattende omlægningsarbejde. Omlægninger, der faktisk ikke er plads til, når der ikke må være
installationer under togskinnerne. (Her bør det nævnes, at der før er opstået jordfaldshul ved
anlægsarbejde i den indre by).
Alt dette kan undgås, hvis man vælger at benytte den eksisterende Grønlandsbane. Banen går fra
banegården i byens centrum og ud til Grønlandshavnen, undervejs går den forbi hoveddøren til det nye
supersygehus, som er under opførelse.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse af 18/10-15 vedrørende Aalborg Letbane, fra Torben Andersen, Støvring
1556572_0002.png
Forlænges denne bane ca. 3 km til Gigantium, kan både studerende og ansatte, samt publikum til områdets
idrætshaller få en hensigtsmæssig og god transportmulighed fra Aalborgs centrum og fra oplandsbyerne.
Der skal også være mulighed for at modkørende kan passere hinanden, så nogle steder skal der etableres
dobbeltspor langs de eksisterende spor.
I universitetsområdet er det kommunens plan, at letbanen skal fungere med blandet trafik på Bertil Ohlins
Vej. Hvis de tog, som politikkerne (uforsigtigt) allerede har afgivet bestilling på, ikke er velegnede til blandet
trafik og ordren ikke kan annulleres, så er der 300 m mod nord et bredt område, parallelt med
Universitetsboulevarden, hvor der er rigelig plads. Hele banen kan så få sin helt egen tracé.
Grønlandsbanen er forbundet med det europæiske jernbanenet ved banegården, der er således let adgang
til at forlænge letbanen langt ud i regionen. Forlænges letbanen over fjorden, kan den betjene den
vækstakse,
som kommunen selv har defineret,
MEN
som de ikke dækker med eget tracéforslag.
Det er manglende respekt for skatteborgerne, bosiddende i yderområderne, at Regionen vil give et tilskud
til en bane, der kun betjener borgere, der allerede befinder sig indenfor Aalborgs bygrænse.
Regionshospitalet får også mange patienter fra oplandet. Man må gå ud fra, at der blandt ambulante
patienter er nogle, der også er bevægelseshæmmede; hvorfor skal de tvinges til at skifte transportmedie,
når deres togforbindelse når ind til Aalborg?
Aalborg har behov for en velfungerende infrastruktur og ikke et kostbart politisk prestigeprojekt.
Både ”Rød stue” og ”Blå stue” har begge andel i Danmarks største togskandale. ”Rød stue” bestilte et
fantasitog. Den valgte togfabrik kunne ikke levere varen, og ”Blå stue”, der senere fik flertal, undlod at
gribe ind. Resultat blev dyrt for skatteborgerne.
Det må ikke ske igen.
Aalborg Letbane
kan
udvikle sig til
Danmarks næststørste togskandale.
Forlang i det mindste at få udført en analyse af passagergrundlaget og et prisoverslag på et alternativ,
hvor Grønlandsbanen er en del af letbanen, inden den endelige beslutning om tilskud træffes.
Hilsen
Torben Andersen
Søndervang 36
9530 Støvring
Vedhæftet er der kopier af nogle af de læserbreve, jeg tidligere har skrevet. De har været bragt som
debatindlæg i Nordjyske. Desuden er der et par skitser med ruteforslag.
Det er et åbent brev, derfor sender jeg kopier til: Aalborg byråd
[email protected]
DR Nordjylland
[email protected]
TV2 Nord
[email protected]
Jyllands-posten
[email protected]
og
Nordjyske
[email protected]
Hasseris Avis
[email protected]