Åbent brev til
Trafikminister H.C. Schmidt
Regionsrådet i Nordjylland
Ang.: Aalborg Letbane
Både den forrige
regering
og
Regionsrådet
har givet tilsagn om økonomisk støtte til løsningen af de
nuværende trafikproblemer i Aalborg og til at imødegå det ekstra trafikpres der opstår, når det nye
universitetshospital tages i brug.
Kommunen ønsker en letbane ført ind gennem den indre by. Dette forslag er nu ude til VVM høring, den
slutter den 9. september. Herefter skal den endelige politiske beslutning træffes.
Inden den endelige beslutning træffes, bør det overvejes, om det er den rigtige rute der satses på.
Kommunen ønsker en letbane ført fra Aalborg Vest til Aalborg Øst, gennem den gamle bykerne. Netop
denne rute er udsat for en del kritik, et af kritikpunkterne er, at passagergrundlaget på ruten ikke er stort
nok. Det problem løser kommunen ved at lukke flere eksisterende veje for individuel trafik og forsøger
således at
tvinge
folk til at benytte letbanen. De folk, der alligevel vælger selv at finde anden transport, må
så anvende længere veje, veje som
i forvejen
er overbelastede.
Lukning af veje for individuel trafik vil også gøre det umuligt at iværksætte alternative løsninger, som for
eksempel at kopiere Arrivas løsning med dele-elbiler. (Et forsøg der sættes i gang i København til
september).
Der kan være mange grunde til at vælge individuel transport, en af dem kan være den høje billetpris, der
nødvendigvis vil være en konsekvens af store anlægsudgifter. Den valgte tracé bliver rasende dyr, for
nuværende er prisen i medierne oplyst til 2,7 milliarder.
Når anlægsudgifterne bliver så forholdsvis høje, skyldes det, at der på ruten gennem Aalborg skal foretages
omlægninger af eksisterende afløbs- og forsyningsledninger. I den indre by bliver det især kritisk. Gaderne
er smalle og under belægningen er der rester af gamle havneanlæg, som måske skal undersøges af
arkæologer. Derudover er der rigtig mange underjordiske installationer samt en rørlagt å.
Østerå var engang den vigtigste havn i Aalborg. Langs denne havn findes nogle af byens mest berømte,
gamle bygninger. Disse bygninger risikerer at lide skade under anlægsarbejdet. Der skal både spunses,
sænkes grundvand, foretages arkæologiske undersøgelser og entreprenøren skal udføre et meget
omfattende omlægningsarbejde. Omlægninger, der faktisk ikke er plads til, når der ikke må være
installationer under togskinnerne. (Her bør det nævnes, at der før er opstået jordfaldshul ved
anlægsarbejde i den indre by).
Alt dette kan undgås, hvis man vælger at benytte den eksisterende Grønlandsbane. Banen går fra
banegården i byens centrum og ud til Grønlandshavnen, undervejs går den forbi hoveddøren til det nye
supersygehus, som er under opførelse.