Transport- og Bygningsministeriet
Togkontoret
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Direktions-
sekretariatet
DSB fremsender hermed et notat, der redegør for status for de forskellige
miljøtiltag på ME lokomotiver og MR togsæt.
1. Dokumentation af effekter
DSB arbejder målrettet med at kunne dokumentere effekterne af de forskellige
tekniske tiltag, før der evt. træffes beslutning om gennemførelse af tilagene på alle
ME lokomotiver.
Der arbejdes med følgende dokumentation:
ƒ
ƒ
Oplysninger fra leverandøren af den tekniske løsning
Målinger direkte på ME lokomotivet gennemført af Teknologisk Institut.
Tilsvarende målinger er gennemført før og efter monteringen af emissionskittet
og gennemføres igen i uge 9 i 2016 ifm. montering af katalysatoren
Målinger af antal ultrafine partikler inde i dobbeltdækkervognene under kørsel
Gennemføres løbende af DSB og af ekstern part, hvis der opstår behov
15. december 2015
Telegade 2 B 2, 1
2630 Taastrup
www.dsb.dk
ƒ
ME 1503 er udvalgt som prototype således at alle tiltag gennemføres på dette
lokomotiv med målinger mellem hvert tiltag. Hermed reduceres usikkerheden, da
eventuelle forskelle lokomotiverne i mellem fjernes.
For alle tiltag gennemføre DSB målinger af antal ultrafine partikler inde i
dobbeltdækkervognene under kørsel. Derudover gennemføres der målinger af den
direkte udledning på et ME lokomotiv. Disse målinger er komplicerede at
gennemføre og gennemføres af Teknologisk Institut.
Der er tale om et relativt begrænset antal målinger. Effekterne er dermed behæftet
med en vis usikkerhed, men giver en indikation af, om tiltaget virker efter hensigten
samt størrelsen af effekten.