Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. november 2015
Rapportperiode: November 2015
1. Overordnet status
Der indgår dagligt 36 IC4 togsæt i driftspuljen, hvoraf driftsreserven i november var
på 13 tog. Togene anvendes til regionaltrafikken i Jylland og på Sjælland samt i
fjerntrafikken mellem København og Århus. På hverdage køres der med koblede
tog i 10 regionaltogsafgange mellem København og Kalundborg og 2
lyntogsafgange mellem København og Aarhus.
Antallet af km mellem hændelser lå i november på 5.400 km. Nuværende
gennemsnit for 2015 ligger dermed på 7.600 km. Der er kørt 480.000 km med IC4 i
november. IC4’s produktion udgør dermed 12% af DSB’s samlede dieselproduktion
i denne måned.
Der indgår dagligt 6 IC2 togsæt i driftspuljen, hvoraf 2 togsæt er driftsreserve.
Togene er indsat i regionaltrafikken i Jylland og på Vestfyn. Antallet af km mellem
hændelser lå for IC2 i november på 6.900 km. Nuværende gennemsnit for 2015
ligger på 3.700 km. Der er kørt 41.000 km med IC2 i november.
Prose anbefalede i deres opfølgende rapport i juli måned at verificere
aksellejekassernes konstruktionsgrundlag gennem test. Der er nu gennemført to
ens testforløb med to forskellige aksellejekasser under ledelse af Force Teknologi
og Prose. Testforløbet blev succesfuldt gennemført, og DSB afventer nu den
endelige rapport fra Prose med forventet afrapportering inden jul.
Prose anbefalede i deres opfølgende rapport fra juli 2015 at hovedkomponenterne
fra 2 IC4s power packs udtages og afleveres til leverandørerne af disse
komponenter for en tilstandsvurdering. Dette arbejde er igangsat.
Da Power packsene oprindeligt blev leveret til AnsaldoBreda i perioden 2002 til
2005, nødvendiggør togsættenes alder desuden et større eftersyn, hvor specifikke
komponenter skal udskiftes. Indkøb af komponenter pågår med forventet opstart i
foråret 2016.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt i driftspuljen anvendt til
at opfylde køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og
videre teknisk udvikling.