Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 121
Offentligt
1586526_0001.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. november 2015
Rapportperiode: November 2015
1. Overordnet status
Der indgår dagligt 36 IC4 togsæt i driftspuljen, hvoraf driftsreserven i november var
på 13 tog. Togene anvendes til regionaltrafikken i Jylland og på Sjælland samt i
fjerntrafikken mellem København og Århus. På hverdage køres der med koblede
tog i 10 regionaltogsafgange mellem København og Kalundborg og 2
lyntogsafgange mellem København og Aarhus.
Antallet af km mellem hændelser lå i november på 5.400 km. Nuværende
gennemsnit for 2015 ligger dermed på 7.600 km. Der er kørt 480.000 km med IC4 i
november. IC4’s produktion udgør dermed 12% af DSB’s samlede dieselproduktion
i denne måned.
Der indgår dagligt 6 IC2 togsæt i driftspuljen, hvoraf 2 togsæt er driftsreserve.
Togene er indsat i regionaltrafikken i Jylland og på Vestfyn. Antallet af km mellem
hændelser lå for IC2 i november på 6.900 km. Nuværende gennemsnit for 2015
ligger på 3.700 km. Der er kørt 41.000 km med IC2 i november.
Prose anbefalede i deres opfølgende rapport i juli måned at verificere
aksellejekassernes konstruktionsgrundlag gennem test. Der er nu gennemført to
ens testforløb med to forskellige aksellejekasser under ledelse af Force Teknologi
og Prose. Testforløbet blev succesfuldt gennemført, og DSB afventer nu den
endelige rapport fra Prose med forventet afrapportering inden jul.
Prose anbefalede i deres opfølgende rapport fra juli 2015 at hovedkomponenterne
fra 2 IC4s power packs udtages og afleveres til leverandørerne af disse
komponenter for en tilstandsvurdering. Dette arbejde er igangsat.
Da Power packsene oprindeligt blev leveret til AnsaldoBreda i perioden 2002 til
2005, nødvendiggør togsættenes alder desuden et større eftersyn, hvor specifikke
komponenter skal udskiftes. Indkøb af komponenter pågår med forventet opstart i
foråret 2016.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt i driftspuljen anvendt til
at opfylde køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og
videre teknisk udvikling.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Statusrapporten for IC4 og IC2 fra DSB for november 2015, fra transport- og bygningsministeren
1586526_0002.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. november 2015
Rapportperiode: November 2015
Pr.30.
novem-
ber
I alt
Godkendt til
passagerkørsel
Driftspulje
Materielpulje til
vedligeholdelse og
teknisk udvikling
IC4
IC2
82
23
77
23
36
6
41
17
3. IC4/IC2 udvikling i driftspræstation og leverance
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
Nov-15
IC4
Togrettidighed*
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs./måned)
Andel leverede enheder i forhold
til planlagt
Antal tog leveret fra værksted
pr.dag
(inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
93,9%
4.500
57.000
247.000
85,0%
93,0%
6.500
61.000
286.000
95,2%
93,7%
7.600
69.600
455.000
97,9%
86,4%
5.400
37.000
480.000
95,1%
-
31
39
37
IC2
Togrettidighed*
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs.pr. måned)
Andel leverede enheder i forhold
til planlagt
Antal tog leveret fra værksted
pr. dag (inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
95,1%
4.400
25.900
15.000
91,2%
2.800
15.800
28.000
89,6%
3.700
21.200
37.000
82,3%
6.900
41.500
41.000
91,0%
65,0%
92,3%
78,6%
-
5
8
6
*
Rettidigheden for alle togafgange med hhv. IC4/IC2 målt på de 42 vigtigste stationer, hvor tog der er
forsinkede mindre end 6 minutter i deres ankomst, anses for rettidige.
MDBF varians:
Der er betydelig udsving mellem de enkelte togs MDBF. De enkelte togsæts MDBF
spænder i perioden december 2014 til november 2015 fra 1.700 km mellem
hændelser for dårligste togsæt til 25.200 km mellem hændelser for bedste togsæt.
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Statusrapporten for IC4 og IC2 fra DSB for november 2015, fra transport- og bygningsministeren
1586526_0003.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. november 2015
Rapportperiode: November 2015
MDBF for de 36 bedste togsæt i denne periode ligger på 11.100 km. MDBF for de
bedste 30 togsæt ligger i denne periode på 12.100 km.
For at skabe fremdrift i MDBF har DSB primær fokus på årsagsanalyse af de
hyppigste fejltyper i togets driftssystemer, som foretages af RIT (Reliability
Improvement Team) og, hvis behov opstår, bistået af eksterne specialister. Her vil
både forskelle i de enkelte togs præstationer og mulige nye tekniske såvel som
operative tiltag blive vurderet.
4. Aktuel Indsættelsesplan
Driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag (gs.)
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
I alt
IC2
Regional Vest
Driftsreserver
I alt
4
2
6
12
9
2
13
36
Aktuel køreplan
Fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling i 2015
DSB har udpeget følgende fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling,
herunder tiltag anbefalet i Prose rapporten, samt opstillet nedenstående mål for
2015:
Fokusområde
Status
Plan
Mål
IC4
Afsluttende
driftsforbedrende
softwarepakke for IC4
fra AnsaldoBreda
AnsaldoBreda er
forsinket i afleveringen
af softwarepakken og
fortsat i færd med
testforløb. DSB er i
dialog med
AnsaldoBredas
Forventet
ansøgningsdato for
typegodkendelse hos
Trafik- og
Byggestyrelsen rykkes .
Softwarepakke færdig,
ansøgning om
godkendelse sendt til
Trafik og Byggestyrelsen
og
brugtagningstilladelse
meddelt.
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Statusrapporten for IC4 og IC2 fra DSB for november 2015, fra transport- og bygningsministeren
1586526_0004.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. november 2015
Rapportperiode: November 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
topledelse for at sikre
fremdrift.
Nedbringe den samlede
køretid gennem
optimeringer af bl.a tid
til stationsophold,
kobling og
acceleration.
Ændring af koblinger
En række
optimeringsmuligheder
er identificeret og
opgradering prioriteret
ift indsættelsesplanen.
Der arbejdes bl. a. med
dørtider og
afgangsprocedure samt
ændringer i
koblingsproceduren via
software.
Driftskobling på
endestationer <10 min.
50 togsæt har
ændrede koblinger
(gaiter) indbygget.
Alle togsæt med bl.a.
ændrede koblinger
ombygges rettidigt for
at imødekomme
driftsefterspørgslen.
Løsninger ifm revner i
aksellejeskåle
Indbygningen af nye
svingningsdæmpere
pågår. P.t. er 57
togsæt fuldt ombygget
med nye dæmpere.
Stresstest afsluttet på
aksellejekasse uden at
der er konstateret
revner eller brud.
Alle driftstog
ombygget med nye
svingningsdæmpere
primo 2015.
Reducere hyppige
værkstedskontrol af
aksellejekasser.
Analyse af Power Pack
Task Force arbejdet
med at
tilstandsvurdere
Power packs med
deltagelse af bl. a.
motorleverandøren og
Prose pågår.
Stort eftersyn af
samtlige power packs
er planlagt fra foråret
2016. Indkøb af
sliddele pågår.
To specifikke power
packs er udtaget for
nærmere
tilstandsanalyse hos
leverandørerne af
power packens
hovedkomponenter.
identifikation og
forbedring af tilstand på
power packs med
henblik på at forbedre
driftsmønsteret for
power pack på IC4,
IC2
Opgradering med
driftsforbedrende tiltag
(pakke B)
17 IC2 er opgraderet.
Yderligere vil blive
opgraderet, når behov
opstår.
Opgradering af resten
af flåden fra medio
2016.
Tiltag installeret på hele
flåden i 2016.
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Statusrapporten for IC4 og IC2 fra DSB for november 2015, fra transport- og bygningsministeren
1586526_0005.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. november 2015
Rapportperiode: November 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
Softwarepakke med
overførsel af IC4
funktionaliteter
Programmering er
opstartet.
Leverancen er påvirket
af forsinkelsen på
ovenstående
driftsforbedrende
softwarepakke til IC4.
Udvikles til
godkendelse i 2016.
Revideret plan er under
udarbejdelse.
Softwarepakke til IC2 er
godkendt i 2016.
Revideret plan er under
udarbejdelse.
5