Fra:
Sendt:
16. oktober 2015 11:20
Til:
Folketingets Oplysning
Cc:
Emne:
Til Transport- og Bygningsudvalgets medlemmer.
Til Transport- og Boligudvalgets medlemmer.
Letbanen i Aalborg er som bekendt skudt til hjørne af regeringen, i alt fald i første omgang. En
beslutning, som har glædet rigtig mange borgere i Aalborg kommune, som syntes Letbanen er et
rent prestigeprojekt, og som syntes problemerne kunne løses langt billigere.
Transportminister Hans Chr. Schmidt har netop været på besøg hos borgmester Thomas Kastrup
Larsen, som naturligvis kunne fortælle om alle letbanens fortræffeligheder. Andet kunne man vel
ikke forvente, når det er samme borgmester der sammen med det socialdemokratiske
folketingsmedlem, Rasmus Prehn, er hovedmændene bag ønsket om en letbane i Aalborg. Derfor
mente borgmesteren da også ifølge NORDJYSKE By&Liv d. 16/10, at hans opgave var at
fremhæve Letbanen frem for den 3 Limfjordsforbindelse og en udbygning af Tranholmvej fra 2 til 4
spor, som også er på tegnebrættet.
Vi er som sagt rigtig mange borgere i Aalborg kommune, som ikke syntes det er nogen specielt god
ide med letbanen. Og jeg vil gerne nævne et par af vores indvendinger. For det første er der prisen,
som langt overstiger hvad det vil koste at indsætte energivenlige ledbusser. Busser vil ligeledes
være langt mere fleksible end sporvognen, og vil ikke kræve omlægning af el, gas, vand og kloaker
under linieføringen - som letbanen jo vil.
Det er ligeledes bekymrende, at visse partier i byrådet foreslår at al bil og bustrafik i Aalborg
midtby, med letbanens komme skal væk fra bymidten og over på en " ringvej " bestående af
Vesterbro, Prinsensgade, Jyllandsgade. Folk med blot en smule lokalkendskab ved, hvor store
problemer der er på Vesterbro i dag, med afvikling af den fjordkrydsende trafik via Limfjordsbroen,
som dagligt skaber kødannelse i byen. Når/hvis alle busser og biler skal presses sammen her, med
ekstra busstoppesteder på de i forvejen for smalle gader, vil trafikken gå helt i stå. De kan ganske
enkelt ikke rumme denne ekstra trafik. Og det vil ikke blive bedret af nogen letbane, da den ikke
kører i samme retning, og ikke er til fjordkrydsende trafik.
Borgmesteren anfører ifølge By&Liv Aalborg d. 16/10 også, at der vil blive ca. 14.000 borgere som
dagligt vil bruge letbanen til det nye sygehus. Jeg ved ikke hvordan borgmesteren er kommet frem
til dette tal, men jeg syntes det lyder voldsomt. For det er vel langt fra alle borgerne, som kommer
fra Aalborg vest og midt? Hvis de kommer fra en af oplandsbyerne, som man vel godt kan formode
at flere af dem vil gøre, kommer de formentligt i egen bil. Bor de blot et stykke væk fra letbanens
spor, kan man vel formode at de finder andre løsninger. For Aalborg kommune er jo altså, selv om
lokalpolitikerne ofte glemmer det, andet end Aalborg vest og midt. Det er en storkommune med
mange oplandsbyer på begge sider af Limfjorden, hvor letbanen aldrig kommer.
Det er ligeledes fremført, at letbanen bl.a skal financieres via godt 50 millioner kroners støtte fra
Region Nordjylland. Dette finder jeg at være i strid med regionens opgave. Region Nordjyllands