Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1556541_0001.png
Fra:
Michael Madsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
16. oktober 2015 11:20
Til:
Folketingets Oplysning
Cc:
[email protected]
Emne:
Til Transport- og Bygningsudvalgets medlemmer.
Til Transport- og Boligudvalgets medlemmer.
Letbanen i Aalborg er som bekendt skudt til hjørne af regeringen, i alt fald i første omgang. En
beslutning, som har glædet rigtig mange borgere i Aalborg kommune, som syntes Letbanen er et
rent prestigeprojekt, og som syntes problemerne kunne løses langt billigere.
Transportminister Hans Chr. Schmidt har netop været på besøg hos borgmester Thomas Kastrup
Larsen, som naturligvis kunne fortælle om alle letbanens fortræffeligheder. Andet kunne man vel
ikke forvente, når det er samme borgmester der sammen med det socialdemokratiske
folketingsmedlem, Rasmus Prehn, er hovedmændene bag ønsket om en letbane i Aalborg. Derfor
mente borgmesteren da også ifølge NORDJYSKE By&Liv d. 16/10, at hans opgave var at
fremhæve Letbanen frem for den 3 Limfjordsforbindelse og en udbygning af Tranholmvej fra 2 til 4
spor, som også er på tegnebrættet.
Vi er som sagt rigtig mange borgere i Aalborg kommune, som ikke syntes det er nogen specielt god
ide med letbanen. Og jeg vil gerne nævne et par af vores indvendinger. For det første er der prisen,
som langt overstiger hvad det vil koste at indsætte energivenlige ledbusser. Busser vil ligeledes
være langt mere fleksible end sporvognen, og vil ikke kræve omlægning af el, gas, vand og kloaker
under linieføringen - som letbanen jo vil.
Det er ligeledes bekymrende, at visse partier i byrådet foreslår at al bil og bustrafik i Aalborg
midtby, med letbanens komme skal væk fra bymidten og over på en " ringvej " bestående af
Vesterbro, Prinsensgade, Jyllandsgade. Folk med blot en smule lokalkendskab ved, hvor store
problemer der er på Vesterbro i dag, med afvikling af den fjordkrydsende trafik via Limfjordsbroen,
som dagligt skaber kødannelse i byen. Når/hvis alle busser og biler skal presses sammen her, med
ekstra busstoppesteder på de i forvejen for smalle gader, vil trafikken gå helt i stå. De kan ganske
enkelt ikke rumme denne ekstra trafik. Og det vil ikke blive bedret af nogen letbane, da den ikke
kører i samme retning, og ikke er til fjordkrydsende trafik.
Borgmesteren anfører ifølge By&Liv Aalborg d. 16/10 også, at der vil blive ca. 14.000 borgere som
dagligt vil bruge letbanen til det nye sygehus. Jeg ved ikke hvordan borgmesteren er kommet frem
til dette tal, men jeg syntes det lyder voldsomt. For det er vel langt fra alle borgerne, som kommer
fra Aalborg vest og midt? Hvis de kommer fra en af oplandsbyerne, som man vel godt kan formode
at flere af dem vil gøre, kommer de formentligt i egen bil. Bor de blot et stykke væk fra letbanens
spor, kan man vel formode at de finder andre løsninger. For Aalborg kommune er jo altså, selv om
lokalpolitikerne ofte glemmer det, andet end Aalborg vest og midt. Det er en storkommune med
mange oplandsbyer på begge sider af Limfjorden, hvor letbanen aldrig kommer.
Det er ligeledes fremført, at letbanen bl.a skal financieres via godt 50 millioner kroners støtte fra
Region Nordjylland. Dette finder jeg at være i strid med regionens opgave. Region Nordjyllands
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Henvendelse af 16/10-15 vedrørende Aalborg Letbane, fra Michael Madsen, Aalborg
1556541_0002.png
opgave er at sikre et ordentligt sundhedssystem. Altså må pengene være bedre brugt på at sikre
sundhedsområdet, altså regionens sygehuse, end på en lokal sporvogn. I forvejen er der jo ikke for
mange penge at rutte med på sundhedsområdet!
Aalborg kommune er i gang med anlæg af såkaldte " Supercykelstier " med støtte fra staten, efter
hvad jeg har forstået. Bl.a. på strækning fra Aalborg midtby til Aalborg universitet, altså samme
strækning som letbanen. Men et eller andet sted misbruges pengene jo så. For der kan jo ikke både
være brug for " Supercykelsti ", og sporvogn/letbane. Hvis folk cykler, hvad politikerne vel helst vil
når de bygger cykelstien, bruger de jo ikke samtidigt letbanen/sporvognen. Regnskabet for banens
drift, ser i forvejen ikke for godt ud. Ja faktisk skal der et årligt tilskud til, for at holde den kørende.
Og set i lyset af at man helst ser folk cykle på de nye stier, falder banens rentabilitet jo yderligere.
Dertil kommer de store gener der vil komme i forbindelse med anlægstiden, hvor flere butikker i
byen, uden tvivl, vil blive tvunget til at lukke. Samtidigt er det også et fakta, at letbane/sporvognen,
aldrig har været en del af noget valg. Den blev ikke fremført af noget parti i forbindelse med seneste
kommunevalg, så den var ikke en del af denne. En egentlig folkeafstemning om emnet, har heller
ikke været holdt. Den er lusket ind, via de politisk snørklede gange, uden overhovedet at spørge de
borgere der skal betale. Det finder jeg ærlig talt ikke ret demokratisk.
Så jeg håber at såvel Transportministeren som hans udvalg, vil tænke sig en ekstra gang om, inden
de sender 1 milliard kroner til denne sporvognsløsning - som det jo retteligt er. Især set i lyset af, at
der er væsentligt billigere løsningsmodeller, som måske blot ikke giver så meget prestige til
lokalpolitikerne. Sporvognene havde sin tid, for snart mange år siden. De blev nedlagt, på grund af
manglende fleksibilitet i forhold til busserne og bilerne. Hvorfor bruge milliarder af kroner, på at
genoptage en ide som man ved er dårlig, blot med et nyt fancy navn?
Michael Madsen
Hasserisgade 2.
9000 Aalborg
[email protected]