Infrastruktur i Nordjylland
Støvring, den 4. januar 2016
Det er tydeligt for enhver, at infrastrukturen i Nordjylland ikke er tilfredsstillende. Grønlandshavnen har en
bane, men mangler en baneterminal. Hirtshals har en baneterminal, men kan ikke bruge den, fordi banen
dertil er enkeltsporet. Aalborg Lufthavn får en stikbane, men den bane er ikke anvendelig for
vendelboerne. Hver dag er der kaos i trafikken, der krydser Limfjorden. Bydelen Aalborg Øst mangler i høj
grad bedre adgangsveje osv.
Samlet er der mange forskellige offentlige og halvoffentlige selskaber, der skal samarbejde med de
nordjyske kommuner og med Regionsrådet og med Trafikministeriet, inden vi får en fælles løsning på plads.
Heldigvis blev Letbanen inde i Aalborg skrinlagt, men politikerne dér vil erstatte den med busveje, hvorpå
der skal køre lange ledbusser. Den løsning vil fortsat genere den individuelle trafik og er derfor en dårlig
løsning. Det er formålstjenligt at indsætte ledbusser midlertidigt, indtil andre adgangsveje er etableret,
men det vil være en fejl at anlægge busveje.
En oplagt løsning kan være en lokalbane, eller en S-bane som den på Sjælland. Det allerede eksisterende
nordjyske jernbanenet kan udbygges til det formål.
Betragter man et kort over Nordjylland, er det indlysende at benytte Grønlandsbanen til persontransport til
Aalborg Øst. Banen går lige forbi byggepladsen til det nye Supersygehus og videre til havnen. Banen blev
ikke benyttet i meget lang tid, men nu er den sat i stand; indtil videre benyttes den dog kun af en enkelt
kunde. Det er planen, at der skal anlægges en egentlig godsterminal på havneområdet, når behovet bliver
stort nok. Lastbiler slider meget voldsomt på asfaltvejene, derfor vil det kun være en fordel for samfundet,
at få så meget gods som muligt på skinner, både fra Hirtshals og Grønlandshavnen. En øget godsmængde
sendt med tog til og fra Grønlandshavnen kan desuden lette trafikpresset på Tranholmvej - og måske
ligefrem udskyde den ønskede udvidelse af vejen.
Etablerer man en stikbane fra Grønlandsbanen, langs Universitetsboulevarden, frem til Gigantium, kan man
bringe passagerer fra Aalborgs midtby og frem til Aalborg Øst, hvor der ud over Supersygehuset og
Gigantium er mange arbejds- og studiepladser. Fra Aalborgs midtby er der desuden togforbindelse mod
nord og mod syd, ligeså langt som længdebanen gennem Jylland rækker. Desuden er Aalborgs
rutebilstation beliggende lige ved siden af banegården. Rutebilerne bringer mange passagerer til og fra
oplandet.
Da der endnu ikke er megen trafik på Grønlandsbanen, kan første etape af udbygningen begrænses til en
stikbane fra Supersygehuset og frem til Gigantium. Når den er anlagt, kan der transporteres passagerer fra
Aalborgs centrum frem til Gigantium. I den periode togene befinder sig på stikbanen, kan godstog uhindret
passere forbi på den nuværende bane.
Når godstrafikken til og fra Grønlandsbanen engang forøges, bliver det nødvendigt med dobbeltspor på
enkelte strækninger, så modgående tog kan passere hinanden. Det er der god plads til mange steder i
Grønlandsbanens tracé. Det vil være oplagt an anbringe disse parallelspor i forbindelse med et stoppested,
således at passagerer kan stige af eller på, medens toget holder på det ene spor og gennemgående tog kan