Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 110
Offentligt
1584140_0001.png
1
Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
18. december 2015
Mindehøjtidelighed i anledning af nedlæggelsen af det direkte tog fra Køben-
havn og Aarhus til Berlin
Søndag den 13. december var vi en lille forfrossen flok, der mødte op på Københavns
Hovedbanegård for at markere, at DSB med den nye køreplan K16 begraver den di-
rekte jernbaneforbindelse mellem København og Berlin. Med blomster og fyrfadslys,
deltagere klædt i mørkt tøj og med værdig optræden. Ceremoniellet var enkelt: Johan
Sebastian Bach Air Suite nr. 3 blev afspillet, der blev holdt et par taler, inden alle gik
til sit.
K16 er et tilbageskridt for togtrafikken…
Af Erik Boel, tidligere landsformand for Europabevægelsen
På trods af DSBs flotte og dyre lancering af K16 er den et markant tilbageslag for den
internationale togtrafik sydover. Berlin-toget har for mange danskere været en livlinje
til den mest dynamiske og spændende storby i det moderne Europa. Til det land der
har allerstørst betydning for Danmark politisk, økonomisk, kulturelt og menneskeligt -
selv om vi ofte søger at fortrænge det.
Nedlæggelsen af jernbanen til Berlin er et slag i ansigtet på ambitionerne om at opfyl-
de de netop vedtagne COP21-forpligtigelser. Det anslås, at fly frigiver ca. 200 g CO2
for hver kilometer for hver passager, mens toget kun frigiver mellem 15 og 45 g CO2.
Desværre skal toget betale tårnhøje strækningsafgifter, ekstra dyrt over grænserne
og betale CO2- og grønne afgifter, på trods af at toget kører på noget nær grøn elek-
trisk energi fra vindmøller og solcelleparker. De billige flyselskaber betaler næsten
intet i afgifter for brændstof og meget få infrastruktur afgifter. Det er politisk skæv-
vridning i transportsektoren, der virkelig vil noget! Til skade for klimaet.
Tog er en sikker og tryg rejseform. En rejseform, der tiltaler mange, især i fremtiden,
hvor der uden tvivl bliver lagt mere vægt på kvalitet og komfort, uden at det absolut
er køb og smid væk. Sjælen er med i valget af transport.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 110: Henvendelse af 18/12-15 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om nedlæggelsen af direkte tog fra København og Aarhus til Berlin
1584140_0002.png
2
Glem ikke, at toget er en forfriskende og anderledes rejseform. Og samtidig en meget
moderne transport; økologisk bæredygtig, børne- og familievenlig venlig. Der er mu-
lighed for at arbejde under rejsen, men toget er også en ramme for mødet med andre
mennesker, der er "atmosfære" - i en tid med i-phones, facebook og stress.
Dem, der bruger toget til udlandet, vil vide, at der er en universel charme ved denne
rejseform. Der er især i et nattog ro til at slappe af, nyde en bog, se en film på com-
puteren. Besøge restauranten eller baren om aftenen. En sidste kold øl, før vi tørner
ind? Byer ruller forbi i mørket, man bliver lullet i søvn af togets rytme, trods at en
samling skiftespor forsøger at vække én.
Det kan virke som om DSB tænker, at togtransport er herlig - hvis bare det ikke var
for passagererne. For nogle år siden nedlagde DSB de danske nattog, sidste år kom
turen til de sidste internationale nattog og nu overvejes det at nedlægge toget til
Ystad med forbindelse videre til Bornholm.
En klog herre bemærkede engang, at næst efter kønsdriften er jernbanedriften den
sværeste at styre. Det kan virke som om, at det for DSB i virkeligheden er jernbanen
det er sværest at håndtere…
Men heldigvis er der masser af mennesker - ikke mindst i den unge generation - som
vil kæmpe for at styrke jernbanetrafikken. Den kamp stopper først den dag den direk-
te togforbindelse til Berlin er genetableret.
Kampen for tog og klima fortsætter
Af Poul Kattler, Rådet for Bæredygtig Trafik
Vi kunne i går aftes fejre, at COP21 er endt med en aftale. Desværre så er internatio-
nale fly og skibe ikke en del af aftalen. CO2 udledninger herfra vil fortsat ikke tælle
med i det store regnskab. Det bør FN komme efter om et år ved nye forhandlinger,
der heldigvis er sat i kalenderen.
Det skal selvfølgelig være sådan, at fly trafikken ikke bliver favoriseret i forhold til
meget mere miljøvenlige alternativer. Som minimum må der være en fair konkurren-
ce. I dag betaler flyene ikke brændstofafgifter og ikke moms. Europæiske tog betaler
alle brændstofafgifter, endda når de kører på grøn strøm, og betaler moms i mange
lande, fx i Tyskland.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 110: Henvendelse af 18/12-15 fra Rådet for Bæredygtig Trafik om nedlæggelsen af direkte tog fra København og Aarhus til Berlin
3
Når DSB og de tyske baner DB i deres officielle udtalelser taler om deres grønne
transportprodukter, så stikker det ikke så dybt. Det ser vi, når de lukker godt benyt-
tede internationale tog, som i dag toget fra København til Berlin. Og næste år lukker
de resterende nattog og biltransporttog i Tyskland og til og fra Tyskland.
De europæiske baner laver med deres fine ord desværre "greenwash", som er et be-
greb netop er opfundet om fine ord, der smykkes med grønne gevandter, men som i
virkeligheden ikke er så grønne, som de ser ud til. Greenwash... Det ord kommer vi til
at høre mange år frem i tiden.
Miljø- og klimafolk ved EU's egne institutioner har for længst peget på, at flytrafikken
af hensyn til klimaet skal reduceres drastisk i EU frem til 2030 og skal være CO2 neu-
tral i 2050. Men udviklingen går i dag stik den modsatte vej. Nu må COP21 aftalen i
Paris følges op med logiske krav til reduktioner af flytrafikkens forurening og for fair
konkurrence mellem fly og tog. Og politikerne må kræve at jernbaneselskaberne lytter
til de politiske signaler og faktisk leverer varen ude i den virkelige verden. Kører der
ikke tog, er det immervæk svært at være en miljøbevidst rejsende. Togene må tilbage
på sporet – mellem hovedstæderne og på langdistancen, både dag og nat!
Tak for jeres fremmøde i dag! Kampen for tog og miljø fortsætter!