1
Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
18. december 2015
Mindehøjtidelighed i anledning af nedlæggelsen af det direkte tog fra Køben-
havn og Aarhus til Berlin
Søndag den 13. december var vi en lille forfrossen flok, der mødte op på Københavns
Hovedbanegård for at markere, at DSB med den nye køreplan K16 begraver den di-
rekte jernbaneforbindelse mellem København og Berlin. Med blomster og fyrfadslys,
deltagere klædt i mørkt tøj og med værdig optræden. Ceremoniellet var enkelt: Johan
Sebastian Bach Air Suite nr. 3 blev afspillet, der blev holdt et par taler, inden alle gik
til sit.
K16 er et tilbageskridt for togtrafikken…
Af Erik Boel, tidligere landsformand for Europabevægelsen
På trods af DSBs flotte og dyre lancering af K16 er den et markant tilbageslag for den
internationale togtrafik sydover. Berlin-toget har for mange danskere været en livlinje
til den mest dynamiske og spændende storby i det moderne Europa. Til det land der
har allerstørst betydning for Danmark politisk, økonomisk, kulturelt og menneskeligt -
selv om vi ofte søger at fortrænge det.
Nedlæggelsen af jernbanen til Berlin er et slag i ansigtet på ambitionerne om at opfyl-
de de netop vedtagne COP21-forpligtigelser. Det anslås, at fly frigiver ca. 200 g CO2
for hver kilometer for hver passager, mens toget kun frigiver mellem 15 og 45 g CO2.
Desværre skal toget betale tårnhøje strækningsafgifter, ekstra dyrt over grænserne
og betale CO2- og grønne afgifter, på trods af at toget kører på noget nær grøn elek-
trisk energi fra vindmøller og solcelleparker. De billige flyselskaber betaler næsten
intet i afgifter for brændstof og meget få infrastruktur afgifter. Det er politisk skæv-
vridning i transportsektoren, der virkelig vil noget! Til skade for klimaet.
Tog er en sikker og tryg rejseform. En rejseform, der tiltaler mange, især i fremtiden,
hvor der uden tvivl bliver lagt mere vægt på kvalitet og komfort, uden at det absolut
er køb og smid væk. Sjælen er med i valget af transport.