Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 109
Offentligt
1583197_0001.png
Notat
Ny Bane Hovedgård-Hasselager – idéfasehøring VVM
Banedanmark har fra den 8. juni til den 21. august gennemført VVM-idéfasehøring.
Banedanmark har modtaget 25 høringssvar fra både borgere, foreninger og offentlige myndigheder.
Derudover modtog Banedanmark mange kommentarer og henvendelser på de to borgermøder, der
blev afholdt i Grumstrup og Solbjerg i slutningen af juni 2015. Alle henvendelser er behandlet i
vedhæftede høringsnotat.
Den mulige nye jernbanestrækning fra Hovedgård til Hasselager vil være ca. 23 km lang og vil være
ca. 6 km kortere end den eksisterende banestrækning. Jernbanen vil tillade hastigheder op til 250 km/t,
og vil dermed muliggøre en køretidsbesparelse på ca. seks minutter på strækningen mellem Horsens
og Århus. Den nye strækning bidrager til øget banekapacitet i Østjylland.
I høringen blev fremlagt de to linjeføringsforslag som har indgået i beslutningsgrundlaget for at
igangsætte undersøgelserne. Begge de foreslåede linjeføringer løber gennem Grumstrup og skiller ved
Gjesing, hvorefter det østlige forslag forløber umiddelbart øst for Solbjerg og gennem Astrup, hvor
den passerer vest om Astrup Kirke. Mens det vestlige forslag forløber vest for Solbjerg og passerer
Solbjerg Sø på en bro.
Optimerede VVM-linjeføringer
Banedanmark har foretaget en optimering af oprindelige skitser til linjeføringer fra Trafik- og
Byggestyrelsens forundersøgelse/screening fra 2013.
Optimeringen er foretaget på baggrund af høringssvar fra idéfasehøringen og på de indledende
analyser. Disse optimerede linjeføringer vil danne baggrund for de videre VVM-undersøgelser af en
ny bane mellem Hovedgård og Hasselager.
Som resultat af optimeringen arbejdes der videre med tre VVM-linjeføringsforslag:
En vestlig linjeføring
der forløber vest om Solbjerg og passerer Solbjerg sø på en lavbro. I
forhold til den oprindelige vestlige linjeføring passerer denne Solbjerg Sø længere mod vest,
hvor søen er smallere og passerer vest om Blegind mod tidligere øst om Blegind.
I forhold til den oprindelige østlige linjeføring er denne 570 meter kortere.
En østlig linjeføring
der tager større hensyn til omgivelserne ved passage af området ved
Solbjerg og Astrup Kirke, hvor linjeføringen er lagt længere mod øst end oprindeligt foreslået,
hvorved jernbane vil passerer længere væk fra en større ny udstykning i Solbjerg og sikrer
sammenhæng mellem Solbjerg/Astrup og Astrup Kirke.
I forhold til den oprindelige østlige linjeføring er denne 450 meter længere.
Endelig er der tilføjet
en central linjeføring,
hvor banen forløber i en mere nord-syd gående
retning, og passerer mellem Solbjerg Sø og Solbjerg. Linjeføringen er tilføjet for at undersøge
en løsning, der imødekommer høringssvar om at undgå en linjeføring, der blokerer for
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
4187 9936
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(3)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 109: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfase-høringen for en ny bane mellem Hovedgård - Hasselager, jf. Togfondsaftalen fra transport- og bygningsministeren
Solbjergs muligheder for at udvide mod øst og nord, sammenhæng mellem Tiset, Ravnholt og
Solbjerg og ikke påvirker Solbjerg Sø i form af en lavbro.
Den centrale linjeføring vil passere Solbjerg i samme korridor som landevej 433 mellem
Horsens og Aarhus. Landevej 433 fungerer på nuværende tidspunkt som barriere mellem
Solbjerg og Solbjerg Sø. Det vil indgå i de videre undersøgelser, hvorledes barriereeffekten
påvirkes af den centrale linjeføring.
I forhold til den oprindelige østlige linjeføring er denne 850 meter kortere.
Linjeføringsforslagene fremgår af vedlagte kortbilag.
Alle tre forslag på strækningen mellem Hovedgård og Solbjerg/Solbjerg Sø er optimeret i forhold til
de oprindelige skitser for at reducere antallet af krydsninger af eksisterende veje samt påvirkning af
bysamfund og landbrugsejendomme. Således passerer alle linjeføringsforslag øst om Grumstrup frem
for tidligere, hvor linjeføringerne forløb igennem byen.
Ved udarbejdelse af linjeføringerne er der taget hensyn til bl.a. arealmæssige, anlægstekniske, trafikale
og miljømæssige forhold i det omfang, det kan lade sig gøre indenfor de tekniske og økonomiske
rammer.
Linjeføringerne erstatter således de oprindelige skitser, som Trafik- og Byggestyrelsen i 2013 har
udarbejdet, og vil danne baggrund for den videre VVM-proces. Linjeføringerne vil i den forbindelse
blive undersøgt og bearbejdet, ligesom der vil blive indarbejdet afværgeforanstaltninger, med henblik
på at begrænse jernbanens påvirkning af omgivelserne (støj m.v.).
Orientering af de lokale kommuner
De optimerede forslag til linjeføring er på et møde i teknikerudvalget præsenteret for de berørte
kommuner, hvor der umiddelbart blev udtrykt anerkendelse for arbejdet med optimering af den østlig
og vestlige linjeføring samt forslaget til en central linjeføring, der kan indgå i de videre undersøgelser.
Horsens kommune havde dog gerne set en linjeføring der i højere grad tog hensyn til passage af et
skovområde samt et mindre bysamfund. Banedanmark vil foretage en screening af en alternativ
linjeføring, med henblik på stillingtagen til om denne vil indgå i de videre undersøgelser.
Skanderborg kommune anførte, at det vestlige linjeføringsforslag vil vanskeliggøre Bleginds
muligheder for at udvide mod vest. Banedanmark vil behandle dette forhold i VVM undersøgelserne.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 109: Notat fra Banedanmark om resultatet af idéfase-høringen for en ny bane mellem Hovedgård - Hasselager, jf. Togfondsaftalen fra transport- og bygningsministeren
1583197_0003.png
Side 3/3