Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K
Klimavenlig vejløsning - Rute 54 ekskl. Rønnede
Kære udvalgsmedlemmer.
Et varmere verdensklima kan blive en trussel mod nærområderne ved Danmarks mange
kilometer kystlinje. I anledning af vedtagelsen af klimaaftalen på topmødet i Paris, vil jeg
derfor hermed opfordre Transportudvalget til, at det markant CO2-reducerende
løsningsforslag Næstved-Haslev-Høsten medtages i VVM-undersøgelsen til en ny rute 54,
og at det sker på lige fod med de 4 CO2-øgende løsningsforslag.
Vejdirektoratet har i august offentliggjort et høringsnotat, hvor høringssvar 14 og 29
omhandler den klimavenlige Haslev-løsning, der også nævnes i høringssvar 13, 18, 19, 26
og 30. Høringssvar 34 omhandler det CO2-besparende alternativ Næstved-Bråby-Ulse.
Kritikere af en Haslev-løsning mener bl.a., at Holmegaard Moses dyreliv vil tage skade af
øget støjniveau, selv om motorvejen tænkes placeret ved jernbanen, hvorfra der i forvejen
kommer støj fra tog. Dertil mener jeg, at store klimaforandringer vil have endnu mere
alvorlige og vidtrækkende skadevirkninger, hvorfor jeg mener, at hensyn til klimaet bør gå
forud for både lokale miljøhensyn og lokalpolitiske hensyn, når et løsningsforslag vil
reducere CO2-udledningen markant. Selv om kommunerne Næstved, Faxe og Stevns
foretrækker et af de CO2-øgende løsningsforslag, bør Haslev-løsningen VVM-
undersøges, da klimaforandringer er et globalt problem.
Rute 54 er først og fremmest strækningen Næstved-Sydmotorvejen, hvilket vil sige en
strækning uden Rønnede; siden sommeren 1990 har rute 54 haft østlig endepunkt ved
Sydmotorvejens tilslutningsanlæg, hvorved hele ruten ligger uden for Rønnedes byzone.
Med venlig hilsen
Lars Skovsboe Madsen
Gaabensevej 77
4800 Nykøbing F.
16.12.2015