Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 106
Offentligt
1581328_0001.png
Bornholm, 15. december 2015
TRANSPORT- OG BYGNINGSMINISTEREN
Transport- og Bygningsministerietministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
PASSAGERER SKAL SIKRES REJSE MELLEM DANSKE LANDSDELE UDEN
PASKONTROL
Alternativet vil gerne præsentere Transport- og Bygningsministeren for en nødplan, der vil sikre, at tusindvis af danskere
fortsat kan rejse indenrigs i Danmark uden at skulle vise pas eller blive generet og forsinket på rejsen.
Den 4. januar 2016 vil vi for første gang i Danmarks historie stå i en situation, hvor en rejsende fra en dansk by til en
anden, skal stå af toget halvvejs på rejsen for at fremvise pas. Med nye svenske stramninger for paskontrol vil dette være
en realitet, der rammer ikke blot udlandsrejsende samt danske og svenske pendlere, men også 40.000 danskere, der blot
ønsker at rejse indenrigs – nemlig alle de bornholmske togpassagerer, som rejser mellem Rønne og København.
Det er naturligvis uacceptabelt. At det også er uholdbart for Bornholm som rejsemål understreges af, at både svenske og
danske jernbaner har meldt ud, at det bliver en besværlig og tidskrævende proces, der let kan forsinke rejsen over Øresund
med halve timer. Herudover betyder det også, at IC Bornholm bliver det eneste intercitytog i Danmark – formentlig det
eneste i Europa – med pas-tvang.
Alternativet mener, at det er afgørende for sammenhængskraften i Danmark, at danskere let og uhindret kan rejse
indenrigs mellem landsdelene. Vi vil derfor foreslå transportministeren at IC Bornholm får status som et rent dansk
transittog. En dansk togforbindelse, hvor der ikke er krav om pas, og hvor passagerne ikke forsinkes unødigt på deres rejse
mellem Rønne og København.
IC Bornholm kan forvandles midlertidigt til et rent dansk intercitytog, der i praksis kører non-stop mellem Kastrup
Lufthavn og Rønne. DSB suspenderer sine stop i Svedala og Skurup i Sverige, så toget uden stop mellem Kastrup Lufthavn
og Færgen kører i transit i Sverige. I Ystad vil det være forholdsvist enkelt at etablere en midlertidig adgang fra toget og
direkte ind på Færgens område.
Dette kan ske uden større omkostninger og på en måde, som de svenske myndigheder bør kunne acceptere. Alternativet
opfordrer derfor Transport- og bygningsministeren til at få udarbejdet et konkret forslag og præsentere det for sine
svenske kolleger, så transitforbindelsen med IC Bornholm er klar – samtidig med de nye krav indføres.
At IC Bornholm bliver et dansk transittog vil understrege den såkaldte danske samfundsnytte af denne transportkorridor
over for EU. Vi håber dermed at vi med dette forslag samtidig skaber grundlaget for at kunne bevare Bornholmertoget
fremover. At bevare IC Bornholm er vigtigt ikke kun for landsdelens økonomi. For børnefamilier og handikappede
passagerer til og fra Bornholm er et direkte intercitytog uundværligt.
Kontakt:
Nikolaj Amstrup, Ordfører for by og bolig, landdistrikter og øer, tlf 61624695
Anne Thomas, Spidskandidat og Formand for Alternativet Bornholm, tlf 53807098