Side 1 af 3 sider
Nørre Alslev, den 13. december 2015
Til Folketingets transportudvalg
Vi ønsker foretræde for Transportudvalget på vegne af en stor gruppe pendlere, som daglig rejser fra
Lolland-Falster til Hovedstadsområdet. Årsagen til henvendelsen er de fornyede forringelser på Sydbanen,
som med den nye køreplan
-
-
-
Fjerner den sidste hurtige forbindelse fra NordFalster til København
Fjerner det tidlige morgentog fra Rødbyhavn
Fjerner IC3 togene fra myldretidsafgangene med deraf følgende betydeligt ringere forhold i
dobbeltdækkervognene, herunder også manglende internet i togene, samt betydeligt højere
partikel indhold i luften i vognene fra diesellokomotiverne
Forlænger rejsetiden med op til 15 minutter fra Nordfalster
-
Vi er to, der bor på Nordfalster, og arbejder i vores revisionsvirksomhed med danske og internationale
kunder på Amagertorv, København. Med den arbejdsdag vi har, har vi meget brug for at kunne arbejde i
toget undervejs, med internet og plads til albuerne. Og helst også hurtige forbindelser.
Afgangen 6.58 fra Nørre Alslev – Vordingborg – Næstved – Høje Tåstrup – København og ankomst 8.20
sløjfes med den nye køreplan, og vi er henvist til
5.47 – ic3 tog med internet – ankomst 7.19.
10.17 – ic3 tog med internet – ankomst 11.49
og hjem
13.10 – ic 3 tog med internet
16.40 og 17.40 ic3 tog med internet
Alle togene standser ved alle stationer.
Det giver anledning til følgende tanker:
-
-
-
Der er stor ledighed på Lolland-Falster. Når der nu ikke er arbejdspladser, skal man så ikke hjælpe
dem, der vil, med at kunne flytte sig til arbejdspladser andre steder?
Vi har alle dobbeltdækkervognene – sidst vi kiggede, var der ingen hverken på Odense/Århus
strækningen eller kystbanen?
Vi har fået aktindsigt i DSBs passagertællinger på Sydbanen for 2013 og 2014. Vi vil gerne
informeres om de driftsøkonomiske overvejelser versus den service, som tildeles pendlerne på
strækningen. Der er en meget stor gruppe af faste kernekunder, som betaler fast hver måned og
som får en betydelig ringere service end i resten af landet. Så vi vil gerne bede om en orientering
om disse forhold og overvejelser, herunder om det er DSB, som fastlægger det, eller om det er
Ministeriet, som lægger landsfordelingspolitiske overvejelser ind.
Vi har udover vores egen oplevelser medtaget to udvalgte udtalelser fra andre passagerer, idet det
bemærkes, at pendlertalsmandssystemet for Sydbanen er brudt sammen, idet talsmanden har trukket sig i