Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 104
Offentligt
Side 1 af 3 sider
Nørre Alslev, den 13. december 2015
Til Folketingets transportudvalg
Vi ønsker foretræde for Transportudvalget på vegne af en stor gruppe pendlere, som daglig rejser fra
Lolland-Falster til Hovedstadsområdet. Årsagen til henvendelsen er de fornyede forringelser på Sydbanen,
som med den nye køreplan
-
-
-
Fjerner den sidste hurtige forbindelse fra NordFalster til København
Fjerner det tidlige morgentog fra Rødbyhavn
Fjerner IC3 togene fra myldretidsafgangene med deraf følgende betydeligt ringere forhold i
dobbeltdækkervognene, herunder også manglende internet i togene, samt betydeligt højere
partikel indhold i luften i vognene fra diesellokomotiverne
Forlænger rejsetiden med op til 15 minutter fra Nordfalster
-
Vi er to, der bor på Nordfalster, og arbejder i vores revisionsvirksomhed med danske og internationale
kunder på Amagertorv, København. Med den arbejdsdag vi har, har vi meget brug for at kunne arbejde i
toget undervejs, med internet og plads til albuerne. Og helst også hurtige forbindelser.
Afgangen 6.58 fra Nørre Alslev – Vordingborg – Næstved – Høje Tåstrup – København og ankomst 8.20
sløjfes med den nye køreplan, og vi er henvist til
5.47 – ic3 tog med internet – ankomst 7.19.
10.17 – ic3 tog med internet – ankomst 11.49
og hjem
13.10 – ic 3 tog med internet
16.40 og 17.40 ic3 tog med internet
Alle togene standser ved alle stationer.
Det giver anledning til følgende tanker:
-
-
-
Der er stor ledighed på Lolland-Falster. Når der nu ikke er arbejdspladser, skal man så ikke hjælpe
dem, der vil, med at kunne flytte sig til arbejdspladser andre steder?
Vi har alle dobbeltdækkervognene – sidst vi kiggede, var der ingen hverken på Odense/Århus
strækningen eller kystbanen?
Vi har fået aktindsigt i DSBs passagertællinger på Sydbanen for 2013 og 2014. Vi vil gerne
informeres om de driftsøkonomiske overvejelser versus den service, som tildeles pendlerne på
strækningen. Der er en meget stor gruppe af faste kernekunder, som betaler fast hver måned og
som får en betydelig ringere service end i resten af landet. Så vi vil gerne bede om en orientering
om disse forhold og overvejelser, herunder om det er DSB, som fastlægger det, eller om det er
Ministeriet, som lægger landsfordelingspolitiske overvejelser ind.
Vi har udover vores egen oplevelser medtaget to udvalgte udtalelser fra andre passagerer, idet det
bemærkes, at pendlertalsmandssystemet for Sydbanen er brudt sammen, idet talsmanden har trukket sig i
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 13/12-15 vedrørende DSB's nye køreplan og Sydbanen, fra Peter Bechlund Nielsen m.fl. , Nørre Alslev
Side 2 af 3 sider
dyb frustration over samarbejdet med DSB, der notorisk ikke forholder sig til de bemærkninger og
indsigelser, der er fremført:
1. En ung forsker, som bor i Rødbyhavn:
Hvis du bor i Rødbyhavn, er ung, og har et drømmejob som bioinformatiker på Retsmedicinsk Institut og
pendler så ser det ikke for lyst du. Selv om du har jeg flextid, og skal være på arbejdet mellem 9:00 og 14:30
så passer det perfekt med det første tog fra Rødby Færge 06:16, og fremme omkring 08:45. Hjem er med
toget 17:32 med ankomst Rødbyhavn 19:35.
Den 13. december 2015 ændrer DSB køreplan. Første tog fra Rødby Færge 07:15 med ankomst 09:45. Det
hurtige tog retur bliver også flyttet (til tidligere), hvilket betyder et endnu senere tog hvilket er det direkte
tog til Rødby Færge kl. 19:58 fra Østerport, der ankommer til Rødby Færge klokken 22:19.
Vi vil gerne have unge til området, og gerne højtuddannede. Er det holdbart?”
En pendlergruppe, der udtaler:
”Vi er mange der rejser fra Lolland/Falster/Sydsjælland til København hver dag og har gjort det i rigtig
mange år. Vi vil meget gerne blive ved. Selv om vi også har oplevet forbedringer igennem de sidste mange
år, men desværre også det modsatte, herunder hvilke tog der kører på strækningen.
Vi 3 forskellige tog at forholde os til IC3 , DB og så det store smertensbarn Dobbeltdækkeren .
I den nye køreplan med start 14 dec 2016 , kan vi så se konsekvensen af de seneste beslutninger. Et
hurtigtog fra Nyk F kl 0645 ,( kaldet hurtig toget ), ændres med få min og springer så Eskilstrup og Nørre
Alslev over, men stopper så i Roskilde. En beslutning der ikke gør det nemmere at tiltrækker nye pendler fra
Lolland-Falster
Lad os tage eksemplet med et IC3 tog om morgenen, hvor der os bekendt, når det lander i København
afleverer ca 500 pendler hver dag - dette udemærket tog bliver nu udskiftet med endnu et dobbelt dækker
tog , hvor forholdende er elendige især for dem af os der ønsker at arbejde på vej ind og hjem - sæderne er
ringe , pladsen er under al kritik , det er umuligt at sidde at arbejde ( med mindre man køre på første klasse
) der er intet internet , de lugter/stinker af diesel , alt i alt et så ringe tog at man overvejer andre muligheder
og hvad er de Så :
Jo vi kan jo også bare rejse en time tidligere altså kl ca 0548 , da det ser ud til at være den eneste afgang
med et IC3 Tog , altså et tog der yder en god komfort god plads gode sæder , ok internet , men desværre på
et forkert tidspunkt .
Man kan jo undre sig over hvor længe pendler finder sig i at få deres forhold forringet , masser af tanker går
jo så på , skal vi springe tilbage i køen på motorvejene - nej vel og så kommer tankerne jo hen imod - er der
ikke andre tog operatører der kunne køre strækningen - altså med nogle tog der var bragt op til nutidens
standard .
En side bemærkning DB har udemærket tog , de er bare tit i stykker .
Vores behov er , alle andre tog end dobbeltdækker togene
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 13/12-15 vedrørende DSB's nye køreplan og Sydbanen, fra Peter Bechlund Nielsen m.fl. , Nørre Alslev
Side 3 af 3 sider
John + kollegaerne , daglige pendler fra udkantsdanmark til Hovestaden ”
På baggrund af ovenstående bemærkninger håber vi
generelt at få forbedrede pendler forhold på Sydbanen, så den Sydlige Udkant ikke bliver hægtet af,
specielt
at få hurtigere afgange til servicering af Lolland/Falster
at få flere IC3 tog eller IC4 tog i myldretiderne
at få foretræde for Transportudvalget til drøftelse af sagen og modtagelse af information om, hvilke
konkrete driftsmæssige eller fordelingspolitiske forhold, der ligger til grund for de prioriteringer,
der er problematiske.
Venlig hilsen
Birthe Markman
Revisor, HD, Cand. Mag
Nørre Alslev
Peter Bechlund Nielsen
Revisor, Cand. Oecon og cand. Merc. Aud
Nørre Alslev