Slutrapport for Gladsaxe Trafiksikkerhedsby
Gladsaxe Kommune blev sammen med Herning Kommune udnævnt som de to første trafiksik-
kerhedsbyer i 2011.
Projektet Gladsaxe Trafiksikkerhedsby, som blev afsluttet i foråret 2014, har haft et særligt fokus
på at undgå svingulykker, der involverer cyklister. Gladsaxe Kommune modtog 10 mio. kr. i støt-
te fra regeringens pulje for trafiksikkerhedsbyer og bidrog selv med yderligere 3 mio. kr.
Den samlede forventede effekt for Gladsaxe Trafiksikkerhedsby er en reduktion af antallet af
politiregistrerede uheld og personskader med 22 uheld og 9 personskader årligt. Foreløbige
ulykkestal fra 2014 indikerer, at målet er mere end opnået i forhold til reduktionen i personska-
der.
Indsatser for at forhindre cyklistulykker
Personskader ved trafikulykker i byområder berører primært bløde trafikanter, uanset at antallet
af disse ulykker er faldet markant over en årrække. Der har derfor været et særligt fokus i Glad-
saxe Trafiksikkerhedsby på at undgå disse ulykker.
Kryds og strækninger
På baggrund af traditionelle uheldsanalyser er 5 kryds ombygget og der er etableret 2 nye signal-
regulerede kryds på henholdsvis Bagsværdvej og Søborg Hovedgade. Førstnævnte på baggrund
af uheldsanalysen og sidstnævnte da bru-
gerpanelet udpegede krydset som det
mest utrygge kryds i kommunen. Ombyg-
ningerne omfatter blandt andet bundne
venstresving og mindre ændringer.
Gennemførte cykelstier og fortove.
Gladsaxe Kommune har derfor ombygget
13 vigepligtskryds på hovedgadestræknin-
ger og på vigtige trafikveje med gennem-
førte cykelstier og fortove.
Ombygningerne medfører en øget op-
mærksomhed over for cyklister og lavere
hastighed for svingende og krydsende bi-
ler. Dette reducerer uheldsrisikoen. Samti-
digt øges komfort for både cyklister, fod-
gængere og kørestolsbrugere.
På Søborg Hovedgade, som er en hoved-
gade med byudtryk, har vi valgt at benytte
en særlig fortovsfliser, i halv størrelse og
15 cm tykke, sikrer, at fortovene kan holde
til tung trafik.
J. nr. 05.01.02S05
Sag: 2015/02832 015
1