Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 102
Offentligt
1579668_0001.png
Trafiksikkerhedsbyerne
– overblik 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
Titel
Trafiksikkerhedsbyerne - overblik 2015
Dato:
November 2015
Foto:
COWI samt Ole Olsen,
Fredericia Kommune (side 1,2,8 og 11)
Oplag:
200
Tryk:
Vejdirektoratet
wISBN (online):
978-87-93184-86-2
ISBN:
978-87-93184-87-9
Copyright:
Vejdirektoratet, 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
Indhold
Indledning
Herning (2011)
Gladsaxe (2011)
Silkeborg (2012)
Svendborg (2012)
Helsingør (2013)
Fredericia (2013)
Esbjerg (2014)
Aalborg (2014)
Perspektiver og muligheder
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
Indledning
Trafiksikkerhedsbyerne er blevet udnævnt løbende, parvis
hvert år fra 2011 til 2014, blandt de kommuner, som har
indsendt ansøgninger til Vejdirektoratet. Byerne er ud-
nævnt af transportministeren og forligskredsen bag aftalen
om "En grøn transportpolitik". Hver by har modtaget tilsagn
om et tilskud på omkring 10 mio. kr. fra puljen. I alt 37 kom-
muner har ansøgt om tilskud fra puljen. Mange kommuner
har ansøgt mere end én gang. Vejdirektoratet har i alt over
de fire år modtaget 56 ansøgninger til vurdering.
Bag konceptet ligger ønsket om at lave forsøg i stor skala
for at se, hvilken effekt det har at sætte massivt ind med
trafiksikkerhedsfremmende tiltag inden for et afgrænset
område. En trafiksikkerhedsby er derfor et geografisk
afgrænset byområde i en kommune, hvor det vil være mu-
ligt at gennemføre en helhedsløsning, der kan højne det
generelle trafiksikkerhedsniveau. Indsatserne kan målret-
tes på en måde, som det normalt ikke sker i kommunerne.
Medfinansieringen fra staten gør, at der kan fokuseres
på indsatser inden for et bestemt område uden også at
skulle tage kommunalpolitiske, økonomiske eller an-
dre hensyn om at sprede sol og vind lige i kommunen.
Byerne bestemmer selv, hvilke tiltag eller trafikanter, man
ønsker at fokusere på. De skal blot rette sig mod det
aktuelle ulykkesbillede, især på det kommunale vejnet.
Virkemidlerne er overvejende fysiske vejtekniske, men
også blødere indsatser som kampagner/undervisning mv.
er inddraget. Det tilstræbes, at projekterne kombinerer
kendte og innovative tiltag på en nyskabende måde. Mas-
setiltag og innovation går hånd i hånd i projekterne.
Denne folder giver et kortfattet overblik over situationen
i de otte trafiksikkerhedsbyer, med korte fortællinger om
udvalgte gennemførte projekter. Enkelte beskrivelser
omfatter også planlagte aktiviteter i 2015.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
1579668_0005.png
�½
Aalborg
Herning
Silkeborg
�½
�½
Helsingør
�½
Gladsaxe
�½
Esbjerg
�½
�½
Fredericia
�½
Svendborg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
Herning
Herning Kommune har på baggrund af uheldsbilledet i byen valgt at
fokusere på kryds, cyklister, unge bilførere og hastighed. Der er gen-
nemført flere ombygninger af uheldsbelastede lokaliteter, og desuden
arbejdet med adfærdspåvirkning. Projektet er blevet formidlet via for-
skellige kanaler og nærmer sig en afslutning, idet Herning blev udpeget
til trafiksikkerhedsby i 2011-puljen.
Kommunen har ombygget en række sorte pletter, heri-
blandt signalregulerede kryds og rundkørsler. Endvidere
er alle cykelbaner igennem kryds i den indre by blevet
markeret for at forebygge højresvingsulykker.
Der er indført 40 km/t zoner i nogle områder. For at
forebygge uheld i forbindelse med rødkørsel, er der gen-
nemført en indsats for at tydeliggøre signallanterner ved
at udskifte til LED teknologi.
Projektet er evalueret og afrapporteret, og det forsøges
videreført i en lidt mindre ambitiøs ramme.
Det er kommunens forventning, at kurset medvirker til at
de unge, der har deltaget, får en mere helhedsorienteret
opfattelse af, hvilke forpligtelser der følger med, når man
har fået sit kørekort.
Torontoblink
Mange såkaldte fritliggende fodgængerfelter (fodgæn-
gerfelter, som ikke er en del af et vejkryds) er udstyret
med gule blink, også kaldet Torontoblink. Disse gule blink
er aktive alle døgnets timer, og derfor ”glemmer” bilister
at udnytte informationen til at være særligt agtpågivende,
når de passerer et sådant fodgængerfelt.
Kommunen har fået et forsøgsprojekt godkendt, hvor de
gule blink vil skulle aktiveres ved tryk, før en fodgænger
passerer et fodgængerfelt. Herved mener kommunen,
at der vil kunne opnås mere opmærksomhed imod de
fodgængere, som benytter fodgængerfelterne. Ni anlæg
er ændret, hvilket er sket ultimo 2014, og forsøget bliver
evalueret via videoovervågning før og efter etablering.
Forventningen til de ni anlæg er, at fodgængerne ved at
aktivere det gule blink, inden de begiver sig ud i et fodgæn-
gerfelt, er bedre sikret. Bilisterne får lettere ved at agere
i forhold til krydsende fodgængere, da blinkene kun er
aktiveret, når der er fodgængere, der passerer kørebanen.
Fremtidens bilister
Kommunen har konstateret et problem med unge bilister,
som er overrepræsenteret i uheldsstatistikkerne. Det er
baggrunden for en indsats med et meget koncentreret
indhold rettet imod unge bilister.
”Fremtidens Bilister” er et trafiksikkerhedskursus for
elever på Herningsholm Erhvervsskole i alderen 18-24
år. Kurset er obligatorisk for alle elever på grundforløbet
transport og logistik, men udbydes også til elever, som
går på linjer inden for bil, fly og andre transportmidler.
Faget kaldes færdselslære, og der arbejdes på, at alle
elever på grundforløbet skal have kurset.
Formålet med kurset er at nedbringe uheld i aldersgrup-
pen 18-24 år, ved at nå eleverne inden de tillægger sig
dårlige vaner. Der inddrages og kombineres forskellige
læringsformer og virkemidler i en kombination af teori,
øvelser, fakta, social bevidsthed, følelser og oplevelser
på egen krop.
6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
1579668_0007.png
2011
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
Gladsaxe
Kommunen har som overordnet mål med projektet, villet udføre det mest
helhedsorienterede og effektive trafiksikkerhedsarbejde i Danmark ved
at anvende kendte så vel som nye og uafprøvede virkemidler. Fokusom-
råderne er vejteknik, massetiltag, nye tiltag, holdningsbearbejdning og
grundig evaluering og videndeling
På baggrund af traditionelle uheldsanalyser er 5 kryds
ombygget, og der er etableret 2 nye signalregulerede
kryds på henholdsvis Bagsværdvej og Søborg Hoved-
gade. Som massetiltag har kommunen fokuseret på
opsætning af fartvisere, sanering af faste genstande, til-
bagetrukne stopstreger og forbedring af vigepligtskryds.
13 vigepligtskryds på hovedgadestrækninger og på vig-
tige trafikveje er ombygget, så cykelstier og fortove føres
ubrudt igennem. Projektet blev afsluttet i foråret 2014.
Spejle i kryds
Højresvingende lastbiler i bytrafik er en problematik, som
alle kommuner kender til, og har en holdning til. Det er
en kendsgerning, at chaufførernes udsyn til højre langs
med lastbilen og især omkring det højre forreste hjørne
af førerhuset er begrænset. Herved kan cyklister i dette
område risikere at blive overset.
Kommunen har fået et forsøg godkendt, hvor chauffø-
ren får hjælp til sin orientering via fastmonterede spejle
i særligt udvalgte lyskryds i Gladsaxeområdet. Der er i
samarbejde med chauffører, rådgiver og spejlfabrikant
gennemført kørselsforsøg på en lukket bane.
Opsætningen i trafikmiljøet er sket i tæt samarbejde med
politiet, og forsøget følges nøje over en periode.
Forventningen er, at lastbilchaufførerne fremadrettet får
bedre mulighed for at se, om der er cyklister på cykel-
stien, inden de foretager højresving, og at potentielle
uheld i de pågældende kryds undgås.
Evaluering er sket løbende i projektet, men uheld kan først
evalueres 5 år efter anlæg, hvorfor der endnu ikke forelig-
ger et endeligt evalueringsresultat af uheldsoplysningerne.
Cykellygter
For at øge cyklisters synlighed i bybilledet har kommunen
i samarbejde med cykelhandlere gennemført et projekt
med tilskud til fastmonterede cykellygter. Projektet blev
markedsført via medier og opslag hos cykelhandlerne.
I perioden oktober 2013 til januar 2014 gav Gladsaxe
Kommune 60 % i tilskud til køb af cykellygter til borgere
og ansatte hos Gladsaxe Kommune. Kampagnen var en
stor succes, og mellem 900 og 1.000 borgere fik nyt lys
på deres cykel.
Kommunens forventninger til cykellygtekampagnen er, at der
er flere borgere, som kører med lovlige og tændte lygter, og
at cyklisterne derfor bliver mere synlige i trafikken. Derved
kan der undgås uheld med cyklister som er blevet overset.
8
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
1579668_0009.png
2011
9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
Silkeborg
Silkeborg Kommune har valgt at se på områderne: unge trafikanter, lette
trafikanter og kryds. Der er lagt stor vægt på information og videndeling
om projektet. Nytænkning og inspiration er bærende for de forskellige
indsatser, og teknologi (ITS) anvendes i bredt omfang. Silkeborg kom-
mune har bl.a. udviklet en uheldsregistrerings-app, så trafikanter har
mulighed for selv at indrapportere og stedfæste uheld.
Med afsæt i over 40 trafiksikkerhedsinspektioner,
videoadfærdsundersøgelser af 8.000 fodgængere og
cyklister m.m. er der realiseret forbedringer i mere end
30 lokaliteter. De geometriske ændringer har indbefattet
ombygninger af flere signalregulerede kryds, rundkørsler,
strækninger samt nyanlæg af signalanlæg, cykelstier,
hævede flader, krydsningsheller m.m.. På flere lokaliteter
er belysningen og synligheden ved krydsningspunkter
forbedret og fornyet. Hertil kommer hastighedsdæm-
pende tiltag på seks strækninger i Silkeborg.
Det lokale vinkling af kampagneindsatsen skal skabe debat
mellem de unge og deres forældre om og sætte fokus på
god knallertkørsel i Silkeborg. Formidlingen af konsekven-
serne ved risikobetonet kørsel – fra unge til unge – skal
medvirke til en adfærdsændring, som kan registreres ved
en nedgang i antallet af knallertulykker i målgruppen.
Ekstra grøntid med chip
På baggrund af en grundig analyse af fodgængeradfærd
ved signalregulerede fodgængerfelter har kommunen sat
et forsøgsprojekt med anvendelse af røde brikker i gang.
De røde brikker er uddelt til fodgængere og kan, ved
at de holdes hen til fodgængertrykket i udvalgte kryds,
aktivere 4 sekunders ekstra grøntid.
Det er især ældre og/eller gangbesværede personer,
som har vanskeligt ved at nå hele vejen over, inden
signalet for fodgængere skifter til rødt. Ved at aktivere de
4 sekunders ekstra grøntid giver man de ældre tryggere
forhold i trafikken, og de undgår at blive presset af bilister
som kører frem imod fodgængerfeltet.
Brikken udleveres til alle borgere, som henvender sig til
kommunen for at få hjælp til ekstra grøntid.
Muligheden for at få ekstra grøntid til at nå over fod-
gængerfeltet i Silkeborg forventes at minimere antallet
af rødgængere. Samtidig håber kommunen, at brikken
kan øge fodgængernes tryghed og dermed også deres
”aktionsradius” og mobilitet i området.
Knallertindsats
Silkeborg har oplevet mange uheld med knallerter
involveret. Derfor valgte kommunen at få udarbejdet en
folder, som blev sendt ud til fædre til alle unge mænd i
knallert-alderen. Folderen er henvendt til fædrene, fordi
de ikke altid tænker på sikkerheden og deres situation
som rollemodel i forhold deres sønner.
Baggrunden for folderen er, at hver anden ulykke med en
knallertkører i Silkeborg sker for de unge og urutinerede
16-17 årige. I løbet af de seneste 10 år er der sket 188
knallertulykker i Silkeborg Kommune, og i over halvdelen
af disse var 16-17 årige involveret.
En anden del af indsatsen for at få antallet af knallertulyk-
ker ned foregår i undervisningen af de unge. Kommunen
har fået udarbejdet en video, som fremadrettet bruges
som en del af den obligatoriske knallertundervisning.
Videoen bygger på en test af knallertkøreres færdigheder
gennemført på Jyllandsringen.
10
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
1579668_0011.png
2012
11
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
Svendborg
Svendborg Kommune har valgt at bygge projektet op omkring hastigheds-
reduktion og sikring af skoleveje. Hastigheden bearbejdes på flere måder,
og projektet understøtter byens branding omkring cykelfremme, idet lavere
fart giver mere tryghed og sikkerhed for de bløde trafikanter. Projektet be-
står af fysisk ombygning af veje i hastighedszoner samt en understøttende
kampagne. Skolevejene sikres via et tæt samarbejde med skolerne.
Byen er tidligere besluttet opdelt i en 30 km zone i den
indre by, samt et antal 40 km zoner i områder hvor der
hovedsageligt er beboelse. Trafiksikkerhedsby projektet
har givet mulighed for massivt at implementere alle zoner
i byen med fartdæmpende foranstaltninger for at få farten
ned, og for at få højnet trygheden så meget, at fodgæn-
gere og cyklister føler sig trygge i trafikken. Trafikvejene
er blevet udstyret med fartvisere.
Svendborg Kommune forventede, ved at gå i dialog med
borgerne tidligt i processen, at kunne opnå en forståelse
for projektet. Kommunen har dog erfaret, at det er når
entreprenøren sætter skovlen i asfalten, at reaktionerne
fra de berørte borgere kommer frem.
Kampagne
I forbindelse med den fysiske ombygning af veje, især i
boligområder, gennemførte kommunen en kampagne for
at understøtte trafikanternes valg af hastighed. Et gen-
nemgående tema i trafiksikkerhedsbyen er hastigheden.
Derfor støttede kampagnen op om den lavere fart med
forskellige typer af budskaber, som for eksempel: ”Sæt
farten ned – og nyd vores by”.
Kampagnen var synlig i bymidten, på indfaldsvejene og i
boligkvartererne. Ved kampagnens start blev der udleve-
ret bagerbrød til morgenfriske trafikanter. Da kampagnen
havde ”lånt” logoet af byens status som Cittaslow by, en
snegl, var det nærliggende at udlevere snegle.
Der er også et element af ”nudging” i form af fartvisere,
som, ud over den aktuelle fart, samtidig viser en snegl,
hvis fartgrænsen overholdes.
Svendborg Kommune forventede, at kampagnen ville un-
derstøtte og begrunde hvorfor ”Svendborg sætter farten
ned”. Dette skulle gøres med et smil.
Borgerinddragelse
Svendborg Kommune har valgt at være offensiv i forhold
til borgerinddragelsen. Tidligt i projektet, så snart der var
skitser over projekter, åbnede kommunen en blog, hvor
alle interesserede kunne orientere sig og komme til orde.
Umiddelbart i tilknytning til bloggens åbning blev der
afholdt et velbesøgt borgermøde på rådhuset. Der kom
en masse relevante borgersynspunkter, som kunne ind-
drages i det videre arbejde.
Så snart der var udarbejdet projekter for fartdæmpning
i boligområder, tog kommunen rundt i byen med en
campingvogn. I campingvognen kunne man få en snak
med projektmedarbejdere fra kommunen og komme med
kommentarer til helt konkrete forhold.
Vognen holdt parkeret nogle få timer på seks forskellige
lokaliteter, og på denne måde kom kommunen i direkte
dialog med op imod 200 borgere.
12
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
1579668_0013.png
2012
13
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
Helsingør
Helsingør Kommune har ved hjælp af en grundig analyse af uheld valgt, at projektet
kommer til at omfatte trafikvejene. Der er både problemer i kryds og på strækninger, og
kommunen vil gerne anvende både kendte og veldokumenterede indsatser som inno-
vative pilotprojekter med potentiale. Helsingør Kommune har fået tilsagn fra puljen om
udsættelse, så projektet vil blive gennemført fra 2015 og frem.
Da projektet i Helsingør er kommet senere i gang end
oprindeligt planlagt, foreligger der endnu ikke grundige
analyser samt oplæg til løsningsforslag. Analyserne vil
blive gennemført i løbet af 2015.
Trafiksikkerhedsby Helsingør ligger i forlængelse af de
indsatser og planer, som kommunen i også har sat i
gang, med fokus på forbedring af både mobilitet, sik-
kerhed, komfort og fremkommelighed på kommunens
vej- og stinet. Indsatserne kan samlet danne grundlaget
for sikker mobilitet i Helsingør kommune.
lokaliteter. Den indsamlede viden bruges til at målrette
indsatsen og til design af de fysiske tiltag. Det forventes, at
analyseprogrammet vil medvirke til, at de efterfølgende ind-
satser kan målrettes de steder, hvor problemerne er størst.
Trafikveje
Omkring halvdelen af alle ulykker og personskader i
Helsingør, Snekkersten og Espergærde sker på vejene.
Trods en systematisk kortlægning og målrettet indsats
mod sorte pletter, har ulykker på trafikvejene udgjort en
stigende andel af det samlede antal ulykker gennem de
seneste 10 år. Helsingør Kommune står således over for
en ny udfordring med at finde og afprøve virkemidler til at
reducere den del af ulykkerne, som ikke har været omfat-
tet af sortpletarbejdet.
En stor del af vejnettet er ombygget efter standarderne
for miljøprioriterede gennemfarter i starten af 1980´erne
med fortov og cykelsti samt helleanlæg og toronto-anlæg
i forbindelse med fodgængerkrydsninger. Det er aktuelt at
undersøge, om det fortsat er den rigtige løsning, eller om
der er behov for nye løsninger. Ved at fokusere på trafik-
vejene er der fokus på de mest trafikerede veje, og løsnin-
ger implementeret på disse kan medvirke til at inspirere
andre kommuner med tilsvarende problemstrækninger.
Analyseprogram
Kommunen planlægger at gennemføre et bredt analy-
seprogram for at få det bedste udgangspunkt for de
ændringer, som efterfølgende gennemføres.
De mest ulykkesbelastede vejes fysiske indretning kort-
lægges, herunder vejbanebredder, oversigtsforhold, faste
genstande, støtteheller, fodgængerheller mv.
For at opnå større viden om, hvorfor ulykkerne sker
netop her, indsamles viden om trafikanternes oplevelser
og adfærd. Trafikanternes adfærd kortlægges ved hjælp af
interviews og adfærdsstudier ved særligt ulykkesbelastede
14
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
1579668_0015.png
2013
15
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
Fredericia
I Fredericia Kommune skal der skabes større kvalitet i trafiksikkerheden
i bymidten. Hastigheden dæmpes, og der sættes ind med adfærdsini-
tiativer. Desuden er de større indfaldsveje under luppen, fordi der sker
mange uheld på disse veje. Cyklister er et særligt fokuspunkt, da kom-
munen også arbejder aktivt for cykelfremme. Projektet er i sin opstart,
idet det er blandt de senest udpegede.
Der er gennemført trafiksikkerhedsinspektion af en række
kryds og strækninger, som ved den indledende analyse
har haft for høj uheldsforekomst. Inspektionen hjælper
med til at konkretisere analyserne og komme tættere
på hvilke løsninger der kan bringes i spil for at reducere
antallet af uheld.
i 2015 vil de første ombygninger finde sted, og i forbin-
delse med hvert projekt under trafiksikkerhedsbyen vil
der blive gennemført grundige analyser af effekten.
heden, også tager hensyn til øvrige forhold, herunder den
fremtidige vedligeholdelse.
Trafiksikkerhedslaboratorium
Fredericia Kommune vil oprette et ”trafiksikkerhedslabo-
ratorium”, hvor man kan afprøve nye tiltag og løsninger,
som ikke tidligere har været afprøvet i fuld skala i Dan-
mark. Det kan være løsninger af vejteknisk karakter, eller
løsninger som er henvendt direkte til trafikanterne, hvor
det primære sigte er at hjælpe og understøtte trafikanter-
nes trafiksikre valg.
Indsatsområderne vil hvile på grundige analyser af
uheldsoplysninger samt studier af adfærd.
I forbindelse med planlægning og implementering af for-
søgsprojekterne vil der blive inddraget ekstern ekspertise
til sparring og kvalitetssikring.
Forventningen er at kunne undersøge nye måder at
angribe trafiksikkerhedsarbejdet på. Samtidig forventer
kommunen også at kunne beskrive fordele og ulemper
ved de forskellige metoder.
Derudover er der håb om, at interesserede vil byde ind
med forslag og ideer, som kan afprøves, og kommunen
forventer at kunne indgå i tæt samarbejde med rådgivere
og leverandører.
Trafiksikkerhedsinspektion
Der er gennemført såkaldt trafiksikkerhedsinspektion
af forskellige lokaliteter, hvor der via uheldsstatistikken
er indikation af problemer, som kan løses ved at ændre
vejudformningen.
Trafiksikkerhedsinspektion er en standardiseret procedure,
som bygger på gennemgang af uheldsoplysninger sam-
menholdt med vejenes fysiske udformning. Besigtigelse af
lokaliteterne er en væsentlig del af inspektionsrutinen.
Inspektionen er omsat til anbefalinger, som kommunen
gennemgår og prioriterer. I 2015 vil der blive påbegyndt
ombygning af de enkelte lokaliteter.
Kommunen forventer at trafikinspektionerne kan bidrage
til ”hele” løsninger, som, udover at forbedre trafiksikker-
16
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
1579668_0017.png
2013
17
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
Esbjerg
I Esbjerg vil der blive arbejdet helhedsorienteret med trafiksikkerheden.
Forskellige typer af rejser i byen behandles ud fra princippet om, at alle
skal kunne færdes sikkert og trygt i byen uanset valg af transportmiddel.
Der vil blive arbejdet med adfærden ved at understøtte den ”gode” ad-
færd med nudging. I 2014 er der bygget op omkring projektet, så det er
klar til at gå ”i luften” fra 2015.
De konkrete initiativer er beskrevet som 23 enkeltpro-
jekter. Projekterne går i hovedtræk ud på at ombygge
rundkørsler, ombygge kryds i bymidten, samt ombygge
og trafiksikre fordelingsveje i byens periferi. Projektet
omfatter særlige indsatser til sikring af et antal kryds i by-
midten, hvor der er højrevigepligt. Indsatserne gennem-
føres som en række forsøg med en blanding af vejteknink
og nudging.
forventningen er, at det videre forløb gøres mere smidigt
igennem et tidlig inddragelse.
Adfærdsprojekt
I foråret 2015 igangsatte kommunen et projekt, som byg-
ger på de nyeste principper inden for adfærdspåvirkning.
Projektet involverer uddannelsesinstitutioner i en del af
byen, hvor analyserne peger på forskellige problematik-
ker, som forsøges løst i en kombination af vejteknik og
adfærdspåvirkning. Begrebet nudging indgår aktivt som
en del af løsningspaletten. Institutionerne arbejder med
elevernes adfærd i læringsforløb.
Der vil blive arbejdet med en vejstrækning, hvor der i
udpræget grad er en sammenblanding af biltrafik og blød
trafik til og fra uddannelsesinstitutioner. Aldersgruppen
15-20 år står for, at være de farligste år som trafikanter.
Ved at sætte fokus på god trafikal adfærd kan de unge
selv være med til at gøre aldersgruppen sikrere og mere
bevidste trafikanter. Projekt vil typisk kunne danne basis
for en bredere indsats omkring unge og trafiksikkerhed i
byen og kommunen.
Kommunen har igangsat et udviklingsprojekt med ung-
domsuddannelserne med forventning om, at de unge selv
skal komme med ideer og forslag til, hvordan de kan til-
passe deres adfærd, så deres risici i trafikken mindskes.
Inddragelse af borgere og interessenter
En vigtig del af projektet i Esbjerg er at inddrage borgere
og interessenter. I efteråret 2014 blev der afholdt en så-
kaldt interessentworkshop, hvor kommunen inviterede en
række foreninger, institutioner og interesseorganisationer
til en bred diskussion af de forslag, som på det tidspunkt
var skitseret i et projektkatalog.
Der har desuden været afholdt en ekspertworkshop, hvor
formålet var, at diskutere de skitserede løsninger med et
panel af eksperter inden for trafiksikkerhedsfeltet. Herved
kan projekterne skærpes bedst muligt i forhold til den
nyeste viden på området.
I starten af 2015 blev der afholdt et åbent borgermøde
for at sikre, at alle interesserede fik mulighed for at
komme til orde og høre om og debattere planens indhold,
inden projekterne sættes i søen.
Trafiksikkerhedsprojekter forankres bedst i samarbejde
med borgere og andre interessenter i en åben dialog, og
18
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
1579668_0019.png
2014
19
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
Aalborg
I Aalborg Kommune vil der blive behandlet fysiske løsninger, tryghed og
sikkerhed i relation til skoleveje ved udvalgte skoler. Der lægges vægt på
grundig analyse og effektvurdering. De udvalgte skoler danner basis for, at
der udarbejdes et katalog over indsatser, som øvrige skoler i byen og kom-
munen kan nyde godt af. Trygheden behandles på baggrund af forskellige
analysemetoder, og ny viden om adfærdspåvirkning bliver afprøvet.
Projektet omfatter på nuværende tidspunkt nedtællings-
signaler ved fodgængersignaler i signalregulerede kryds,
samt nedfældede LED lys ved nyetablerede fordgænger-
felter. For at tilgodese cyklisters sikkerhed og fremkom-
melighed anlægges i udvalgte signalregulerede kryds
cykelbokse. Dynamiske tavler til at regulere færdsel forbi
skolerne i udvalgte tidsrum afprøves. Der etableres gode
afsætningspladser ved skolerne, og der laves fuldstæn-
dig separation af de bløde trafikanter fra biltrafikken. Der
etableres cykelsti og cykelbane på udvalgte strækninger,
således også imod evt. ensretning.
Begge metoder har givet input til den samlede analyse,
som ellers ikke ville være blevet tilvejebragt gennem
andre analyser. Kommunen har fået erfaringer med brug
af droner og undersøgt, hvilke muligheder der ligger i at
filme trafikken fra 30-40 meters højde.
Fokusgruppeinterviews
Der er gennemført et antal gruppeinterviews blandt sko-
leelever på de udvalgte skoler. Det er tilstræbt at sam-
mensætte grupperne med både fodgængere og cyklister
fra samme klasse. Interviewene er gennemført for at ind-
drage et brugerperspektiv i grundlaget for de påtænkte
ændringer af trafikmiljøet omkring skolerne.
Der blev forud for interviewene opstillet en række hypote-
ser, som blev afprøvet i samtalerne med eleverne.
Gruppeinterviewene gav på alle skoler ny viden om
skolevejsdetaljer, som uden interviews ville have været
vanskelige at tilvejebringe. Herved er der større sandsyn-
lighed for, at ændringer gennemføres under hensyntagen
til den faktiske trafikadfærd.
Kommunen har gennem metoden fået erfaringer med,
hvorvidt fokusgruppeinterview med elever fra 5-7 klas-
setrin belyser de problemstillinger, som fremkommer
gennem andre analysemetoder.
Analyser med drone og video
For at have de bedste værktøjer til at iagttage adfærden i
komplicerede trafikmiljøer har Aalborg Kommune ved skoler
anvendt videooptagelser fra en drone. Droneoptagelser er
en ny måde at indsamle data på i forhold til at kunne iagt-
tage trafik fra nært hold uden at være synlig i trafikbilledet.
Dronen er en såkaldt helikopterdrone, som er særlig
velegnet til trafikoptagelser i et lokalt trafikmiljø. Det skyl-
des dronens særlige evne til at kunne optage video fra
samme position i kortere eller længere perioder. Optagel-
serne suppleres med andre optagelser fra små videoka-
meraer monteret på cykelhjelme, for der at kunne se børns
vej til skole og de situationer som de kommer ud for.
Forventningerne er indfriet, idet kommunen har afprøvet
nogle anderledes metoder til at lave skolevejsanalyser.
20
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
1579668_0021.png
2014
21
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
Perspektiver og muligheder
Gennem fire år har puljen til uddeling af midler til trafiksikkerhedsbyer
eksisteret, og i alt otte byer har fået tilskud herfra.
I de sidste fire år er der uddelt knap 80 mio. kr., som
medvirker til at styrke trafiksikkerheden i byerne/kommu-
nerne. Politikere og borgere har været inddraget og fået
større indsigt i løsninger tilpasset hvert enkelt bymiljø.
Kommunerne har været gode til at fortælle omverdenen
om deres visioner og projekter, så der er – og vil for-
mentlig til stadighed – komme rigtig mange gode afledte
effekter via puljen.
Formålet med puljen har været at afprøve nye, inno-
vative løsninger til gavn for hele vejsektoren. Tilskud-
det har været betinget af, at byerne forpligter sig til at
formidle erfaringer og nye ideer videre på konferencer
og i fagblade.
Trafiksikkerhedsbyerne skal gå forrest med innovative og
nye løsninger, men håbet er, at flere kommuner henter
inspiration til selv at afprøve nye løsninger på det kom-
munale vejnet. Gode ideer skal spredes og udvikles.
De otte projekter er nu omtrent halvvejs gennemførte.
Vi mangler endnu at se de endelige evalueringer af de
første projekter.
Over tid kan nogle af de gode ideer blive inddraget i det fæl-
les grundlag for indretning af vejene, i vejreglerne eller i lov-
givningen. Andre vil fortsætte som best practise på forskel-
lige områder, og idet der sikres en god og solid evaluering
og formidling af projekterne, vil de komme mange til gavn.
22
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
1579668_0023.png
23
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Publikationer "Trafiksikkerhedsbyerne – overblik 2015" og "Slutrapport for Gladsaxe trafiksikkerhedsby", fra transport- og bygningsministeren
1579668_0024.png
Vejdirektoratet har lokale kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved og Skanderborg
samt hovedkontor i København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk