Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 100
Offentligt
1578583_0001.png
 
Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
10. december 2015
Til Transport- og Bygningsministeren og Transport- og Bygningsudvalget
Vil ministeren protestere overfor de tyske baner over bebudede nedlæggelser
af de sidste nattog, fx fra Hamburg, som danskere benytter?
Fra næste køreplansskifte i december 2016 bebuder de tyske baner (DB) at de
nedlægger alle tilbageværende DB/CNL-nattog i og fra Tyskland.
Dermed viser DB tydeligt at langdistance tog og nattog er et forretningsområde, de
ikke ønsker at løfte. Det er ikke manglende passagerer, der er begrundelsen, men en
ensidig satsning på højhastighedstog på hovedruterne i dagtimerne.
Nedlæggelsen af nattoget fra København sidste år kommer dermed i et nyt og
sørgeligt perspektiv. Heller ikke det tog var svigtet af passagererne.
Danske (og sydsvenske) rejsende kan derefter kun med et vist element af selvpineri
foretage længere togrejser til Europa. Hele dagen skal bruges og der må forventes
mange skift af tog undervejs. Eneste realistiske alternativ er at rejse med fly.
Flytrafikken er som bekendt indirekte støttet, uden moms og brændstofafgifter. Men
flytrafikken har derimod en ekstrem negativ indvirkning på klimaet.
Vil ministeren tage initiativ til en protest fra dansk side rettet mod ministerens tyske
kollega, således at nattog til gavn for passagerene og for klimaet fortsat er en del af
det europæiske transportudbud?
Kjeld A. Larsen, formand
Poul Kattler, bestyrelsesmedlem
 
Stuttgarter Zeitung var de første, der fik oplysningerne, se fx:
http://www.stuttgarter-zeitung.de/inhalt.bahn-schreibt-rote-zahlen-bahn-will-alle-
nachtzuege-streichen.8fd661c5-476a-4faf-ac26-0b01bc03c171.html
http://www.stuttgarter-zeitung.de/inhalt.sparrunde-beim-staatskonzern-bahn-will-
nachtzuege-an-oebb-abgeben.b16e85bf-138c-43cd-b2bf-9589d30d6c24.html