Notat
2.10.2015
Status for Signalprogrammet
Formål og resumé
Signalprogrammet forsinkes både på fjernbanen og på S-banen i forhold til de indgåede kontrakter,
idet udrulningen på de første strækninger – de såkaldte Early Deployment strækninger – bliver startet
senere end først aftalt med leverandørerne. Signalprogrammet er imidlertid ikke forsinket i forhold til
den politiske aftale om Signalprogrammet fra 2009.
Forsinkelsen skal ses i lyset af, at man ved kontraktindgåelsen lagde sig fast på optimerede tidsplaner
for udrulning af Signalprogrammet, og disse viser sig nu ikke at holde.
Banedanmark forventer stadig, at det nye signalsystem vil være udrullet på S-banen i 2018, hvilket vil
være to år før end forudsat i den politiske aftale fra 2009. Endvidere forventer Banedanmark, at
signalsystemet vil være udrullet på fjernbanen i 2021, som det var forudsat i den politiske aftale fra
2009. Desuden forventes det samlede budget overholdt.
Forud for Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 udarbejdede Banedanmark et
beslutningsgrundlag for Signalprogrammet, jf. ”Signalprogrammet – beslutningsoplæg, december
2008” og ”Signalprogrammet – baggrundsrapport, december 2008”.
I Aftale af 29. januar 2009 om en grøn transportpolitik blev det besluttet at etablere et signalsystem
baseret på den europæiske standard ERTMS på fjernbanen i perioden 2009-2021 og et standard
bybanesystem på S-banen i perioden 2009-2020.
Banedanmark indgik i august 2011 kontrakt med Siemens om leverance af det nye signalsystem på S-
banen, hvor Siemens havde planlagt en hurtigere implementering end forudsat i den politiske aftale. I
januar 2012 indgik Banedanmark infrastrukturkontrakter med Thales Group og Strukton (vest for
Storebælt) og Alstom (øst for Storebælt). Herudover blev der i marts 2012 indgået kontrakt med
Alstom om leverance af ombordudstyr til tog, som befærder fjernbanen.
Det er Banedanmarks vurdering, at der samlet set er god fremdrift i leverancen af de nye
signalsystemer, og den politisk besluttede tidsplan forventes fortsat overholdt. Ligeledes forventes
Signalprogrammets totaludgift overholdt.
Banedanmark må dog konstatere, at processen frem til overvågnet prøvedrift med det nye signal-
system på S-banen har indebåret større udfordringer end forudset ved kontraktindgåelsen i 2011, hvil-
ket blandt andet skyldes sikkerhedsgodkendelse i henhold til det nye EU-direktiv om fælles
sikkerhedsmetode til risikovurdering og –evaluering (CSM-RA), der trådte i kraft i 2013. Banedan-
mark planlægger at få godkendelsen til overgang til overvåget prøvedrift ved årsskiftet.
På baggrund af disse erfaringer har Signalprogrammet foretaget en konsolidering af delmilepælene i
fjernbaneprojektet. Signalprogrammet forventer på den baggrund, at overgang til overvåget prøvedrift
på de første strækninger henholdsvis øst og vest for Lillebælt vil være 1-1,5 år forsinket i forhold til de
kontraktuelle tidsplaner. Ændringerne i tidsplanerne forventes ikke at påvirke passagererne.
Det forventede ændrede tidsforløb vil indebære en senere betaling af delleverancer, ligesom det vil
medføre ændring i den hastighed de driftsøkonomiske besparelser for Banedanmark kan realiseres.
Banedanmark
Direktiossekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
82346542
banedanmark.dk
Journalnr.
15-02558
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(7)