Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1578097_0001.png
HANDLEPLAN FOR
BEDRE BRUG AF
SUNDHEDSDATA
I REGIONERNE
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0002.png
INDHOLD
Sundhedsdata i spil - til gavn for borgerne 3
Brug af sundhedsdata skaber tryghed
og bedre behandling
Målsætninger for brug af sundhedsdata
3
5
af alle husstande
i Danmark
har adgang til
bredbånd
Sådan bruger vi nettet på mobilen
98%
Initiativer for bedre brug af sundhedsdata 8
Borgernes brug af sundhedsdata
8
Formålet med danskernes
internetbrug
2012
2014
% af mobil-
brugere
16-89 år
84
74
60
72
70
62
44 44
Sundhedsvæsenets brug af sundhedsdata 11
Brug af sundhedsdata til forskning,
innovation og offentlig-privat samarbejde 16
Sikkerhed og transparens
18
11
14
10
14
Spil Nyheder Sociale
netværk
Mail
Podcast e-bøger
-
1,3 mio
.
har dow
nl
e-boks oadet
app’en
Vi mailer med lægen
Antal lægekonsultationer på nettet
Mio. e-mail konsultationer med almen læge
3
Kvinder
2
1
Mænd
Kilder: Erhvervsstyrelsen, e-boks og Danmarks Statistik
2006
2013
2013
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0003.png
01
01 01
01
01
0101
01
01
01
01
01
01
SUNDHEDSDATA I SPIL
- TIL GAVN FOR BORGERNE
Borgerne skal føle sig trygge ved, at sundhedspersoner har de relevante informa-
tioner, når de skal bruge dem til at træffe beslutning om behandling. Samtidig
skal borgerne have tillid til, at sikkerheden omkring deres personlige helbredop-
lysninger er i top.
Brugen af data gør sundhedsvæsenet stærkere og mere sammenhængende. Når
hospitaler og sundhedsprofessionelle formår at indsamle og udnytte data godt
og forsvarligt, udvikler vi sundhedsvæsenet til gavn for borgerne. Regionerne øn-
sker derfor at gøre endnu større brug af borgernes sundhedsdata, så vi kan skabe
behandlingsformer med højere kvalitet og bedre forebyggende indsatser.
Regionerne offentliggjorde i foråret 2015 den fælles regionale politik ”Sundheds-
data i spil”. Politikken tegner rammerne for fremtidens brug af sundhedsdata i
det danske sundhedsvæsen. Visionen er at skabe de bedste rammer for, at bor-
gere og sundhedsprofessionelle kan bruge sundhedsdata innovativt til at fremme
sundhed og sikre behandling af god kvalitet. De samme sundhedsdata skal bru-
ges til at udvikle et sundhedsvæsen i verdensklasse og forbedre den fremtidige
behandling til gavn for kommende patienter.
DANSKE REGIONER 2015 / 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0004.png
Regionerne gør allerede i dag en stor indsats for at udnytte potentialet i brugen
af sundhedsdata. Dette arbejde skal videreføres og på nogle områder er der behov
for en forstærket indsats. Denne handleplan tager afsæt i seks politiske målsæt-
ninger, som er formuleret i ”Sundhedsdata i spil”:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Vi udvikler nye digitale løsninger sammen med borgerne, som understøtter
borgernes brug af sundhedsdata
Vi bruger sundhedsdata proaktivt til at synliggøre behandlingskvaliteten og
synliggøre resultater
Vi gør det nemt for sundhedsprofessionelle at bruge sundhedsdata til pa-
tientbehandling
Vi bruger sundhedsdata til at få mere sundhed for pengene
Vi udvikler vores sundhedsvæsen ved at anvende sundhedsdata i sundheds-
forskning, innovation og offentlig-privat samarbejde
Vi håndterer borgernes sundhedsdata sikkert og transparent.
I handleplanen beskriver vi 37 initiativer, som skal bidrage til at realisere visio-
nerne for brugen af sundhedsdata. Nogle initiativer er langt i processen og kan
sættes i gang med det samme. For andre initiativer gælder det i første omgang
om at få afdækket muligheder og perspektiver - herunder de økonomiske og kva-
litetsmæssige gevinster. Initiativerne indebærer blandt andet, at borgerne skal
have bedre adgang til egne helbredsinformationer, sikkerheden skal skærpes om
personfølsomme oplysninger og sundhedsdata skal bruges endnu mere.
BRUG AF SUNDHEDSDATA SKABER TRYGHED
OG BEDRE BEHANDLING
En rundspørge fra Kræftens Bekæmpelse viser, at patienterne og deres
pårørende er trygge ved at dele sundhedsdata. Blandt 446 kræftpatienter
og pårørende svarede 96 procent således, at de ikke er betænkelige ved,
at oplysninger gives videre. Kræftpatienterne ser derimod udvekslingen
af sundhedsdata i sundhedsvæsenet som en fordel, der kan føre til bedre
kvalitet i behandlingen. Rundspørget viser også, at patienter ønsker bedre
adgang til egne data. 60 procent af deltagerne ser gerne at deres prak-
tiserende læge får bedre adgang til data om patientens sygdomsforløb.
Samtidig er det vigtigt for de adspurgte, at deling af data sker inden for
rammerne af lovgivningen, så kan allevære trygge ved, hvordan sundheds-
væsenet anvender patienternes data.
Kilde: Kræftens Bekæmpelse og BT
HANDLEPLAN FOR BEDRE BRUG AF SUNDHEDSDATA I REGIONERNE / 4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0005.png
SIKKERHED OG
TRANSPARENS
SUNDHEDS-
VÆSENETS
BRUG AF
SUNDHEDSDATA
BORGERNES
BRUG AF
SUNDHEDSDATA
BRUG AF
SUNDHEDSDATA
TIL FORSKNING,
INNOVATION OG
OFFENTLIG-PRIVAT
SAMARBEJDE
MÅLSÆTNINGER FOR BRUG
AF SUNDHEDSDATA
Potentialet for bedre brug af sundhedsdata spænder vidt i forhold til behandling,
kvalitetsudvikling, planlægning og styring samt forskning og innovation inden for
sundhedsområdet.
I det følgende kategoriserer vi regionernes seks politiske målsætninger for brugen
af sundhedsdata i fire overordnede temaer:
Borgernes brug af sundhedsdata
Sundhedsvæsenets brug af sundhedsdata
Brug af sundhedsdata til forskning, innovation og offentlig-privat samarbejde
Sikkerhed og transparens.
Temaerne er i et vist omfang overlappende med ”sikkerhed og transparens” som
en grundlæggende forudsætning og ramme for de øvrige temaer. Relationen mel-
lem temaerne er illustreret i figuren herover.
DANSKE REGIONER 2015 / 5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
MÅLSÆTNING FOR
BORGERNES BRUG AF
SUNDHEDSDATA
Vi udvikler nye digitale løsninger sammen
med borgerne, som understøtter borgernes
brug af sundhedsdata
Borgerene er vores vigtigste samarbejds-
partnere, når vi skal levere sundhedsydelser
af høj kvalitet. Borgerne skal have mulighed
for at bruge data til at få indsigt i eget hel-
bred og på den baggrund blive i stand til at
deltage aktivt i forebyggelse og behandling.
Adgang til data om én selv er dermed en
vigtig forudsætning for at sætte borgeren i
centrum og understøtter aktiv patientind-
dragelse og patient empowerment. Bor-
gerne indsamler i stigende grad også selv
data om deres eget helbred. Det åbner op
for nye spændende perspektiver i forhold til
samarbejde med borgeren om brug af sund-
hedsdata.
har adgang til tidstro og valide data, så de
kan vurdere og dokumentere, om den nu-
værende fremgangsmåde for en given be-
handling er hensigtsmæssig. Samtidig skal
sundhedsdata bruges til at synliggøre sund-
hedsvæsenets resultater for borgere, admi-
nistration og politikere.
Vi gør det nemt for sundhedsprofessionelle
at bruge sundhedsdata til patientbehand-
ling
Sundhedsprofessionelle skal have nem og
hurtig adgang til borgeres sundhedsdata. Et
brugervenligt digitalt overblik med tidstro
data skal sikre, at beslutninger kan træffes
på et relevant og aktuelt grundlag - gerne
med afsæt i data fra lignende patientcases.
Det kan løfte kvaliteten af behandlingen
og dialogen med borgeren samt give større
sammenhæng og kontinuitet i behandlings-
forløbet.
Vi bruger sundhedsdata til at få mere
sundhed for pengene
Det danske sundhedsvæsen er stort og kom-
plekst, og der bruges hvert år mange res-
sourcer på at behandle og fremme sundhed
i den danske befolkning. Det kræver intel-
ligent styring, planlægning og prioritering.
Vi skal derfor fortsat bruge sundhedsdata
på alle niveauer til at styre og planlægge
efter. Det understøtter sammenhængende
patientforløb, effektiv daglig drift samt
optimal langsigtet dimensionering af sund-
hedsvæsenets forskellige indsatser.
MÅLSÆTNING FOR
SUNDHEDSVÆSENETS
BRUG AF SUNDHEDSDATA
Vi bruger sundhedsdata proaktivt til at
synliggøre behandlingskvaliteten og
synliggøre resultater
Udviklingen af sundhedsvæsenets behand-
lingskvalitet foregår først og fremmest i
den kliniske hverdag, hvor de sundheds-
professionelle arbejder systematisk med
kvalitetsudvikling på baggrund af data. En
grundforudsætning for kvalitetsudvikling-
en er derfor, at de sundhedsprofessionelle
HANDLEPLAN FOR BEDRE BRUG AF SUNDHEDSDATA I REGIONERNE / 6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0007.png
MÅLSÆTNING FOR BRUG
AF SUNDHEDSDATA TIL
FORSKNING, INNOVATION
OG OFFENTLIG-PRIVAT
SAMARBEJDE
MÅLSÆTNING FOR BRUG AF
SIKKERHED OG TRANSPARENS
Vi håndterer borgernes sundhedsdata sik-
kert og transparent
Sundhedsdata er personlige. Derfor følger
der et særligt ansvar med, når vi håndterer
Vi udvikler vores sundhedsvæsen ved at
sundhedsdata i regionerne. Sikkerheden
anvende sundhedsdata i sundhedsforsk-
skal være i orden, og der skal være åbenhed
ning, innovation og offentlig-privat sam-
arbejde
om, hvordan sundhedsdata bruges. Det er
Den demografiske udvikling betyder, at der selve fundamentet for at bruge data til at
i den nære fremtid vil være en stigende ef- give borgerne den bedste behandling. I re-
terspørgsel på sundhedsydelser og øgede gionerne tager vi denne præmis alvorligt.
udgifter til sundhedsområdet. Det kræver
nye og smartere løsninger. Gode betingelser
for at anvende sundhedsdata i forskning,
innovation og offentlig-privat samarbejde
er derfor afgørende for en fortsat udvikling
af det danske sundhedsvæsen.
DANSKE REGIONER 2015 / 7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0008.png
INITIATIVER
FOR BEDRE
BRUG AF
SUNDHEDSDATA
Regionerne vil gennemføre en række
initiativer inden for hvert af de fire
temaer. Formålet med disse initiativer
er, at bringe sundhedsdata i spil
til gavn for borgerne.
INITIATIVER
BORGERNES BRUG
AF SUNDHEDSDATA
1.1 Borgerens og sundhedsvæsenets data i forening
Regionerne vil kortlægge danske og udenlandske erfaringer med, at borgere med
egne indsamlede data og med sundhedsvæsenets data i forening kan opbygge
en vidensbase, som via et samarbejde med sundhedsvæsenet, i højere grad sæt-
HANDLEPLAN FOR BEDRE BRUG AF SUNDHEDSDATA I REGIONERNE / 8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
ter den enkelte borger i stand til at mestre eget helbred. Egen indsamlede data
kan f.eks. være data om sindstilstand, kost eller fysisk bevægelse, som borgeren
indsamler via sin mobiltelefon - enten på eget initiativ eller som led i en etableret
behandling. Patienternes egne oplysninger kan kombineres med sundhedsvæse-
nets data om f.eks. helbredstilstand og bivirkninger og hjælpe til at træffe beslut-
ning om medicinering og behov for kontrol.
1.2 Sundhedsjournal 2.0
Regionerne vil arbejde for, at det er nemt at få adgang til sundhedsvæsenets data
om én selv, og at man kan se flere oplysninger om sit eget helbred, end man kan
i dag. I dag kan alle med NemID logge på Sundhedsjournalen via Sundhed.dk. Her
kan de finde informationer om kontakter med sygehuset, laboratorieprøvesvar og
medicinoplysninger fra FMK (Fælles Medicinkort). I løbet af 2016 udvides Sund-
hedsjournalen bl.a. med muligheden for adgang til pårørende og børns sundheds-
data, overblik over kommende aftaler samt information fra kommunerne. Sam-
tidig skal borgerne have hurtigere adgang til at kunne se digitale oplysninger om
dem selv.
1.3 Hurtigere adgang til egne sundhedsdata
Regionerne vil give borgere adgang til deres egne sundhedsdata uden unødig
forsinkelse. Det giver borgerne mulighed for selv at vælge om og hvornår, de vil
se deres data. De kan forberede sig inden mødet med den sundhedsprofessio-
nelle, stille bedre spørgsmål og få bedre svar. Og så giver hurtig adgang til data
mulighed for, at borgerne kan deltage aktivt i sygdomsforløb og behandling, så
f.eks. kronikere selv kan monitorere deres sygdom uden at skulle konsultere en
læge.
1.4 Landsdækkende udbredelse af patientrapporterede oplysninger (PRO)
Regionerne igangsætter systematisk brug af patientrapporterede oplysninger
(PRO) for epilepsi, kemobehandling og prostatakræft. PRO vil være fuldt udbredt
på de tre behandlingsområder med udgangen af 2019. Den landsdækkende ud-
bredelse af PRO giver viden om, hvad der er vigtigt for patienterne. PRO sætter
patienten i centrum og kan understøtte øget medejerskab for egen behandling,
højere oplevet kvalitet i behandlingsforløbet samt en mere målrettet diagnosti-
cering og behandling. Regionerne arbejder desuden på at etablere et treårigt part-
nerskab med Kræftens Bekæmpelse om udvikling, implementering og forankring
af ”patient reported outcome measures” (PROM) i den danske kræftbehandling.
Partnerskabet skal skabe relevante erfaringer med kliniknær brug af PROM, der
kan bruges på andre sygdomsområder.
DANSKE REGIONER 2015 / 9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1.5 Sundhed.dk som mobil løsning
Der arbejdes på at tilpasse Sundhed.dk til mobile platforme i løbet af 2015 og
2016. Målet er, at det skal være nemt at finde og anvende indhold på Sundhed.
dk, uanset om borgeren logger på fra sin computer, tablet eller mobiltelefon. Det
betyder, at borgeren vil få nemmere og mere fleksibel adgang til sundhedsinfor-
mation og helbredsoplysninger om sig selv og om sundhedsvæsenet.
1.6 Til- og fravalg af kræftscreeningsprogrammer på Sundhed.dk
Regionerne samarbejder med Sundhed.dk om udvikling af ensartet brugergræn-
seflade på Sundhed.dk, der giver mulighed for at borgeren kan til- og framelde
sig screeningsprogrammerne for livmoderhalskræft og brystkræft i løbet af 2016.
Borgerne har allerede denne mulighed i screeningsprogrammet for tarmkræft.
1.7 Digital booking
Regionerne stiller i stigende omfang løsninger til rådighed for borgerne, der giver
borgerne mulighed for at booke og flytte egne aftaler med hospitalerne. Frem mod
slutningen af 2015 evalueres fem regionale pilotprojekter inden for digital selv-
booking. Derefter vil regionerne beslutte, i hvilket omfang digital booking skal ud-
bredes.
1.8 ”Patienter som mig”
Som led i udviklingen af de landsdækkende kliniske kvalitetsdatabaser, vil re-
gionerne give patienter og klinikere adgang til viden om, hvordan behandlings-
metoder virker på specifikke patientgrupper, så patienter og klinikere kan bruge
oplysninger om ”patienter som mig” aktivt i forbindelse med behandlingsvalg.
Det betyder, at borgerne får adgang til anonymiserede og aggregerede data for
lignende patienter, og kan sammenholde dem med data om sig selv. Det giver
bedre indsigt i egen helbredstilstand og fremtidsudsigter, og styrker borgerens
indflydelse og involvering i egen behandling – f.eks. får borgeren et bedre grund-
lag for at beslutte, i samråd sundhedsprofessionelle, hvilken behandling der er
den rigtige for dem. Det giver bedre muligheder for individualiseret behandling
med størst mulig effekt og færre bivirkninger.
HANDLEPLAN FOR BEDRE BRUG AF SUNDHEDSDATA I REGIONERNE / 10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0011.png
INITIATIVER
SUNDHEDSVÆSENETS BRUG
AF SUNDHEDSDATA
2.1 Videreudvikling af de kliniske kvalitetsdatabaser
Regionerne vil videreudvikle de landsdækkende kliniske kvalitetsdatabaser i regi
af RKKP,
Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram,
så det bliver nemmere
at indsamle kvalitetsdata og gøre data mere tilgængelige. Kvalitetsdatabaserne
skal forblive et kerneredskab i kvalitetsudvikling og styring efter størst mulig vær-
di for patienten. Databaserne skal være en væsentlig leverandør af nye centrale
data om patientnære resultater (PROM/PRO), patientsikkerhed og data om hele
patientforløb før under og efter sygehusbehandling. Målet er at øge anvendelsen
af data til systematisk kvalitetsforbedring i klinikken og i ledelsesopfølgningen.
Samtidig skal der være åbenhed for borgerne om resultaterne af indsatsen i sund-
hedsvæsenet og borgerne skal have bedre adgang til data om sig selv. Det skal
understøtte spredning af bedste praksis og reducere forskelle i kvalitet på tværs
af sundhedsvæsenet.
DANSKE REGIONER 2015 / 11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
2.2 Udvikling af ny it-platform for de kliniske kvalitetsdatabaser
Regionerne arbejder på at etablere et fælles it-system for indsamling, bearbejd-
ning og videregivelse af data i de kliniske kvalitetsdatabaser. Formålet er at sikre
ensartede driftsbetingelser for databaserne og lette registreringsbyrden ved at
forbedre mulighederne for at tage imod tidstro data fra eksisterende datakilder
– både nationale og lokale. Det skal også være lettere at trække data ud af de
kliniske kvalitetsdatabaser, så de kan omsættes til ny viden.
2.3 Kortlægge behov for tidstro data
Regionerne vil kortlægge behovet for tidstro data inden for udvalgte sygdoms-
grupper. Begrebet tidstro data dækker både over tidstro registrering – altså at
data registreres i hændelsesøjeblikket og tidstro adgang til data, hvor kliniske
data stilles til rådighed med det samme eller kort tid efter registreringen. Som
en del af det nye nationale kvalitetsprogram for sundhedsområdet etableres
lærings- og kvalitetsteams, der skal fungere som motorer for accelerering af kli-
niknære kvalitetsforbedringer – blandt andet ved hjælp af systematisk brug a lo-
kale tidstro data. Gennem systematisk anvendelse af tidstro data tydeliggøres
effekten af lokale indsatser for at forbedre behandlingskvaliteten fra dag til dag.
2.4 Offentliggøre kvalitetsdata og skabe synlighed om resultater
Regionerne vil arbejde for at borgere har nem adgang til relevante kvalitetsdata fra
forskellige behandlingssteder, så de har mulighed for at træffe et oplyst valg om, hvor
de ønsker behandling. Systematisk offentliggørelse af relevante data skal også give
borgere og politikere indsigt i, hvilke resultater man opnår i det offentlige sundheds-
væsen. Data skal være præsenteret på en letforståelig måde – f.eks. på Sundhed.dk.
2.5 Udvikling af Personlig Medicin
Regionerne prioriterer arbejdet med udvikling af personlig medicin højt. Med per-
sonlig medicin kan man skræddersy behandling og forebyggelse på baggrund af
den enkelte borgers genetiske profil. Målet er, at patienter fra første dag tilbydes
virksom behandling uden bivirkninger. Regionerne vil derfor undersøge mulighed-
en for, på en sikker og etisk forsvarlig måde, at opbevare og analysere genomdata
med henblik på at øge kvaliteten af behandlingen.
2.6 Landsdækkende udbredelse af telemedicin til KOL-patienter
Regionerne vil i samarbejde med kommunerne udbrede telemedicinsk hjemme-
monitorering til borgere med KOL i hele landet inden udgangen af 2019. Det er
visionen, at borgere med KOL skal inddrages aktivt i eget behandlingsforløb og
mestre egen sundhed, så de opnår øget tryghed og fleksibilitet, samtidig med at
kvaliteten og sammenhængen i behandlingen forbedres. På denne måde bidrager
telemedicin til at sikre et sundhedsvæsen tæt på borgerne med færre indlæggel-
ser og ambulante besøg.
HANDLEPLAN FOR BEDRE BRUG AF SUNDHEDSDATA I REGIONERNE / 12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0013.png
2.7 Præhospital patientjournal (PPJ)
Alle regioner implementerede den præhospitale patientjournal (PPJ) inden 1. ok-
tober 2015. It-understøttelsen af hele den præhospitale indsats muliggør, at re-
levante data om den akutte patient registreres elektronisk fra starten i ambulan-
cen eller akutlægebilen på en tablet og let overføres til sygehusenes elektroniske
patientjournal (EPJ). Det betyder, at akutafdelingen på sygehuset har adgang til
elektroniske data om patienten fra før indlæggelsestidspunktet og risikoen for
fejlinformation i overleveringen af patienten minimeres.
alarm 112
2.8 Komplekse forløb
Sammen med staten og kommunerne har regionerne igangsat et afklaringspro-
jekt om komplekse forløb med afsæt i den nationale digitaliseringsstrategi. Af-
klaringen skal munde ud i et pilotprojekt, som skal belyse, om man ved en digital
understøttelse af samarbejdet mellem aktørerne i praksis, kommunale plejeen-
heder og sygehuse kan opnå et bedre samarbejde om komplekse, tværgående
patientforløb. Herunder hvilke økonomiske og sundhedsfaglige gevinster der vil
være ved dette.
2.9 Styring efter værdi for patienten
Regionerne igangsætter et projekt om at monitorere og synliggøre patientnære
behandlingsresultater ensartet på tværs af landet – i første omgang for 5-10 for-
skellige patientgrupper. Projektet indebærer kobling af eksisterende data om ak-
tivitet, kvalitet og økonomi og oplysninger fra patienterne i nye opfølgningsmo-
deller. Projektet sammenligner resultater på tværs af afdelinger for at understøtte
kvalitetsudvikling og udbrede gode metoder, som bedst og billigst imødekommer
patienternes behov. De indsamlede kvalitetsdata skal indgå i dialogen med den
DANSKE REGIONER 2015 / 13
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
faglige ledelse om driftsoptimering, styring efter gode patientnære resultater og
eventuelle udfordringer. Samtidig vil regionerne gå i gang med at teste nye vær-
dibaserede afregningsmodeller i overensstemmelse med aftalen med regeringen
om regionernes økonomi for 2016.
2.10 Sygehusbyggeri, logistik og sporing
Regionerne arbejder på at identificere fællesregionale initiativer for sporing af
bl.a. patienter, personale og udstyr. Der er betydelige gevinster forbundet med it-
understøttelse af logistikfunktionerne på hospitalerne. Det minimerer spildtiden
og giver større sikkerhed for, at det nødvendige udstyr til behandling af patienten
når frem til rette tid og sted.
2.11 Opfølgning på aktivitet i praksissektoren
Regionerne har et generelt øget fokus på at styrke indsatsen i forhold til at
følge op på aktiviteter og udgifter i praksissektoren. Blandt andet er alle regi-
oner og kommuner gået sammen om udvikling af en fælles it-platform, kaldet
Praksys.dk, som forventes at blive udrullet i løbet af 2016. Platformen skal under-
støtte regionerne i administrationen af overenskomsternes regler, planlægning i
praksissektoren samt controlling og afregning med yderne i praksissektoren. Med
implementeringen af Praksys.dk etableres et elektronisk system, der i væsentlig
udstrækning kan håndtere de manuelle analyser, som regionerne foretager i dag.
2.12 Nyt Landspatientregister - LPR3
Regionerne samarbejder med stat og kommuner om at udvikle et nyt landspa-
tientregister (LPR3), som skal indeholde information om det samlede patientfor-
løb – herunder er det hensigten, at LPR3 skal åbne mulighed for at indsamle data
fra før og efter en indlæggelse. LPR3 skal desuden være med til at sikre større
synlighed om resultater på de enkelte sygehusafdelinger og på tværs af syge-
huse, regioner og kommuner. Det forventes at LPR3 implementeres i 2018.
2.13 Sundhedsvæsnets Organisationsregister (SOR)
Regionerne, staten og kommunerne samarbejder om konsolidering af organi-
sationsdata på tværs af den offentlige sektor. Årsagen er det fælles behov for
organisationsdata, som kan løse eksisterende og fremtidige problemer med
indberetning og deling af oplysninger på tværs af sundhedsvæsenet. Det skal
blandt andet styrke det tværsektorielle samarbejde og skabe præcise angivel-
ser af organisatoriske tilhørsforhold i et sundhedsvæsen, der udvikler sig hele
tiden.
HANDLEPLAN FOR BEDRE BRUG AF SUNDHEDSDATA I REGIONERNE / 14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
2.14 Fælles praksis for registrering af data på tværs af sundhedsvæsenet
Regionerne samarbejder med stat og kommuner om at styrke tilgængeligheden
af data på tværs ved at formulere en strategi for bedre registreringspraksis. Det
er helt centralt for anvendelsen og værdien af data, at data opfattes som valide,
anvendelige og af høj kvalitet på tværs af sundhedsvæsnets aktører og andre
brugere af data. Dette giver også mulighed for sammenligning af kvalitet og
ressourceanvendelse på tværs af sundhedsvæsnets aktører. Det er en forud-
sætning for meningsfuld brug af data, at der bliver kodet og registreret korrekt
og i fornødent omfang. Samtidig skal dobbeltregistrering og overregistrering
minimeres.
2.15 Bedre monitorering på medicinområdet
Regionerne vil frem mod slutningen af 2015 gennemføre en analyse, der skal
identificere muligheder i forhold til brug af databaseret ledelsesinformation om
medicinforbrug. Formålet er at sikre en bedre styring og kvalitetssikring af medi-
cinområdet. Ved at koble diagnoser på patienter med ordinerede lægemidler, vil
regionerne få viden om, hvorvidt medicinen ordineres efter gældende retnings-
linjer – f.eks. fra RADS (Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin) og KRIS
(Koordineringsrådet for ibrugtagning af sygehusmedicin).
2.16 Optimeret livscyklus for it-systemer og hardware
Regionerne vil sikre at it-systemer designes, vedligeholdes og udskiftes i tide,
således at data til stadighed nemt kan udveksles på en sikker måde. Ved ud-
skiftning af systemer vil regionerne sikre at bevaringsværdige data migreres eller
arkiveres. Tidsvarende hardware er også en betingelse for at få den fulde gevinst
af it-systemerne.
2.17 Klinisk logistik
På mange større hospitalsafdelinger, herunder akutmodtagelser, operationsgan-
ge og sengeafdelinger, giver elektroniske overblikstavler sundhedspersonalet et
overblik over kommende og igangværende patientforløb på afdelingen. Formålet
er at sikre at patienten får et patientsikkert, veltilrettelagt og effektivt behand-
lingsforløb med god udnyttelse af ressourcer og kapacitet. Det digitale overblik
understøtter, at de rigtige ressourcer er på rette tid og sted i behandlingsforløbet.
Tavlen kan f.eks. fortælle sundhedspersonalet, når der er svar på laboratorieprø-
ver eller hvis der er særlige opmærksomhedspunkter i forhold til en patient. Det
betyder bedre overblik, forenklede arbejdsgange og lettere planlægning for de
sundhedsprofessionelle – samtidig undgår patienterne unødig ventetid. Klinisk
logistik forventes fuldt implementeret med udgangen af 2016.
DANSKE REGIONER 2015 / 15
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0016.png
INITIATIVER
BRUG AF SUNDHEDSDATA
TIL FORSKNING, INNOVATION
OG OFFENTLIG-PRIVAT
SAMARBEJDE
3.1 Fælles regionale retningslinjer for samarbejde med private aktører
Regionerne vil udarbejde et sæt fælles regionale retningslinjer for samarbejdet
med private aktører ved brug af data. Retningslinjerne skal f.eks. beskrive prin-
cipper for anonymisering af sundhedsdata inden de stilles til rådighed for private
aktører.
3.2 Ensartede rammevilkår for brug af sundhedsdata til forskning og innovation
Regionerne deltager i arbejdet med at udarbejde en National Strategi for Adgang
til Sundhedsdata. Formålet med strategien er, at skabe et endnu bedre grundlag
for sundhedsforskningen i Danmark hos både offentlige og private aktører. Her-
udover skal strategien skabe et bedre grundlag for samarbejde med erhvervslivet
omkring forskning og udvikling af nye løsninger.
HANDLEPLAN FOR BEDRE BRUG AF SUNDHEDSDATA I REGIONERNE / 16
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0017.png
3.3 Én indgang for industrien
Regionerne vil udvide initiativet ”Én Indgang for industrien” til også at gælde medico-
området. Samarbejdet skal bl.a. assistere medicovirksomheder, der har brug for at
finde egnede regionale testfaciliteter. Regionerne og medicoindustrien har allerede
udarbejdet en standardaftale, der skal gøre det nemmere for medicovirksomheder
og hospitaler at samarbejde om klinisk afprøvning af medicoudstyr i Danmark. Sam-
arbejdet om ”Én Indgang” er i forvejen etableret i forhold til lægemiddelindustrien.
3.4 Inno+ - Tidlig klinisk afprøvning
Regionerne arbejder sammen med lægemiddelindustrien i et partnerskab, som skal
understøtte tidlig klinisk afprøvning af ny medicin i Danmark. Partnerskabet skal
sikre, at lægemiddeludviklende virksomheder og danske forskergrupper ser Dan-
mark som et samlet, fuldt integreret klinisk forskningslaboratorium. Der tilbydes
derfor et nyt koncept for tidlige afprøvninger af nye lægemidler inden for de sygdom-
me, hvor danske kliniske forskere har en konkurrencedygtig medicinsk ekspertise.
3.5 Forskermaskiner
Regionerne vil undersøge muligheden for at etablere såkaldte forskermaskiner,
som kan sikre forskere en fleksibel adgang til sundhedsdata og koble forskellige
datakilder, samtidig med at borgernes personlige oplysninger håndteres sikkert,
forsvarligt og i åbenhed. Metoder til sikker håndtering er f.eks., at forskerne ikke
har direkte adgang til navn og CPR-nummer, samt andre oplysninger, som kan
bruges til identifikation af den enkelte. Det er målet, at den lettere adgang til
regionale sundhedsdata – herunder data fra den elektroniske patientjournal (EPJ)
– skal styrke og udvikle mulighederne for dansk sundhedsforskning.
3.6 Fremtidssikret struktur på biobankområdet
Regionerne har fremtidssikret biobankområdet ved at danne en ny styringsstruk-
tur, der i øjeblikket omfatter Dansk Cancer Biobank, Dansk Reuma Biobank og
Patobanken. Danske Regioner vil på den baggrund kortlægge økonomi- og ram-
mebetingelser samt sygdomsområder for mulig etablering af andre biobanker.
Danske Regioner vil også udarbejde retningslinjer for biobankernes samarbejde
med virksomheder.
3.7 PROCRIN - Program for Clinical Research Infrastructure
Danske Regioner er bevillingshaver for PROCRIN, som er et program der bygger
bro mellem forskning og klinisk praksis. Programmets ambitiøse vision er at un-
derstøtte langsigtede bestræbelser på at sikre, at alle data relateret til en person
i hele sundhedsvæsenet opsamles systematisk, undergår kvalitetssikring og er
tilgængelige for forskning og klinisk anvendelse samtidig med, at fortrolighed
sikres bedst muligt for det enkelte individ. Der er bevilliget midler til PROCRIN
frem til udgangen af 2016.
DANSKE REGIONER 2015 / 17
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0018.png
INITIATIVER
SIKKERHED OG
TRANSPARENS
4.1 Informationskampagne om regionernes brug af sundhedsdata
Regionerne vil være åbne om, hvordan sundhedsdata indsamles, opbevares og
bruges. Som et led i dette vil regionerne gøre det muligt for borgerne at se, hvad
indsamlet sundhedsdata bruges til, f.eks. om data bruges til forskning eller kva-
litetsudvikling. Regionerne vil gennemføre en borgerrettet oplysningskampagne
og en informationsside på Sundhed.dk. Begge dele skal informere borgerne om,
hvad data bruges til. I forbindelse med informationskampagnen, vil regionerne
gå i dialog med borgerne om, hvordan de ser på sundhedsvæsenets brug af data.
4.2 Hvem har slået op i min journal
Regionerne arbejder på, at borgerne kan se, hvem der har lavet opslag i deres
journaloplysninger. Borgerne kan allerede i dag se, hvem der har slået op i deres
Sundhedsjournal og E-journal gennem ”Min Log” på Sundhed.dk, men kan ikke
se, hvem der har foretaget opslag i deres Elektroniske Patientjournal (EPJ).
HANDLEPLAN FOR BEDRE BRUG AF SUNDHEDSDATA I REGIONERNE / 18
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0019.png
4.3 Modernisering af lovgivningen
Regionerne vil i dialog med staten afdække behovet for at modernisere lovgivnin-
gen i forhold til brug af sundhedsdata. Afdækningen finder sted i slutningen af
2015. Regionerne ønsker at lovgivningen i højere grad tage højde for at de digitale
og behandlingsmæssige muligheder løbende udvikler sig. I dag må data indsam-
let til kliniske kvalitetsdatabaser ikke bruges til behandling. Regionerne mener at
denne begrænsning er ude af trit med virkeligheden, hvor behandling, kvalitets-
udvikling og forskning er tæt forbundet. Derfor mener regionerne, at lovgivningen
skal moderniseres, så der skabes optimale rammer for, at det fulde potentiale i
brugen af sundhedsdata kan realiseres.
4.4 Partnerskab om nyt NemID
Danskernes digitale nøgle ”NemID” skal indkøbes på ny, da kontrakten udløber i
november 2017. I den forbindelse vil regioner, stat og kommuner etablere et part-
nerskab om løsningen med den private sektor. Formålet med partnerskabet er at
lave en bindende aftale med én eller flere private parter, der kan bidrage til finan-
siering og udbredelse af (dele af) nyt NemID. NemID bruges både af sundheds-
faglige og borgere til at se helbredsoplysninger i Det Fælles Medicinkort (FMK) og
på Sundhed.dk. Regionerne er afhængige af, at borgerne har et NemID, så de kan
tilgå Digital Post fra regionerne – og f.eks. se indkaldelsesbreve fra hospitalerne.
4.5 Regionernes politiske linje for informationssikkerhed
Regionerne har med ”Regionernes politiske linje for informationssikkerhed”
1
sat
et fælles niveau for, hvordan de værner om borgernes privatliv ved brug af per-
sondata. Informationssikkerhed er fundament for at anvende data til at give bor-
gerne den bedste behandling – nu og i fremtiden. Derfor skal sikkerheden være i
orden. Den politiske linje indeholder 14 konkrete initiativer, som regionerne skal
gennemføre. Regionerne vil bl.a. sikre en risikobaseret tilgang til informations-
sikkerhed og implementere sikkerhedstandarden ISO 27001. Dette indebærer
blandt andet et entydigt ledelsesansvar for informationssikkerhed. Regionerne
vil desuden sikre bedst mulig beskyttelse mod hackerangreb, og at der årligt bli-
ver gennemgået en it-sikkerhedsberedskabsplan – første gang i 2016. Herudover
vil regionerne udarbejde en fællesregional strategi for awarenes, der udbreder
viden om informationssikkerhed og sikkerhedsrisici hos alle relevante medarbej-
dere i regionerne.
1 Kan læses her:
regioner.dk/~/media/Mediebibliotek_2011/SUNDHED/
Sundheds-it/DKR_Sundhedspolitik_2015.ashx
DANSKE REGIONER 2015 / 19
SUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 82: Henvendelse af 9/12-15 fra Danske Regioner vedr. ny handleplan for brug af sundhedsdata i regionerne
1578097_0020.png
Handleplan for bedre brug af
sundhedsdata i regionerne
Danske Regioner 2015
Layout: UHI, Danske Regioner
Tryk: Danske Regioner
ISBN tryk: 978-87-7723-889-5
ISBN elektr.: 978-87-7723-890-1